Siirry suoraan sisältöön

TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN KOULUTUS PELITEKNOLOGIA 2015: TTV15SP

Opetussuunitelman tunnus: TTV15SP

Tutkintonimike
Insinööri (AMK)
Laajuus
240 op
Kesto
4 vuotta (240 op)
Aloituslukukausi
Syksy 2015
Opetuskieli
suomi

Kuvaus

Insinöörikoulutukset johtavat tekniikan ammattikorkeakoulututkintoon, josta käytetään insinöörin (AMK) nimikettä. Opintojen laajuus on 240 opintopistettä. Opinnot kestävät noin 4 vuotta.

YLEISET TAVOITTEET
Insinöörikoulutuksen yleisenä tavoitteena on:

1) antaa perustiedot kyseessä olevan suuntautumisvaihtoehdon mukaisella alalla käytettävien laitteiden, järjestelmien ja menetelmien toimintaperiaatteista ja rakenteista sekä suunnittelun, toteutuksen ja kunnossa¬pidon menetelmistä.

2) kehittää taitoa soveltaa opintoja siten, että henkilö pystyy lyhyen työkokemuksen jälkeen itsenäisesti, oma-aloitteisesti ja yhteistyökykyisesti hoitamaan alan tehtäviä.

3) antaa markkinointi-, hallinto- ja johtotehtäviin tarvittavat tuotantotalouden, henkilöstöasiain, kansain-välisen yhteistyön ja ympäristönsuojelun perustiedot.

4) luoda edellytykset alan jatko- ja täydennyskoulutukseen osallistumiselle.

Opiskelijat saavat koulutuksessa valmiudet alan käyttö- ja ylläpitosuunnittelu-, johtamis- ja asian-tuntijatehtäviin sekä yrittäjyyteen. Koulutuksen tulee lisäksi luoda teknillinen kokonaisnäkemys, jonka pohjalta insinööri osaa tehdä päätöksiä ja ottaa vastuuta taloudellisuuden, työvoiman, ympäristönsuojelun, energian taloudellisen käytön sekä yhteiskunnan vaatimukset huomioon ottaen.

Erityistietoja
Kaikissa tekniikan alan koulutuksissa ensimmäisen vuosikurssin opiskelijoille järjestetään matematiikassa, fysiikassa ja englannissa aiemman opintomenestyksen perusteella eriytettyä opetusta. Opetuksessa kerrataan opiskelussa välttämättömien matemaattisten työkalujen teoriaa sekä käydään läpi fysiikan ja matematiikan käytännön harjoituksia. Englannin kielessä hankitaan perusta tekniikan alan kirjallisuuden ym. seuraamiseksi.
Puolustusvoimien antama erikoiskoulutus hyväksytään soveltuvin osin vapaasti valittaviin opintoihin.

PELITEKNOLOGIA
Peliteknologian opinnoissa erikoistutaan ohjelmistosuunnitteluun ja opintojen pääpaino on 3D-reaaliaikagrafiikan, pelimoottoreiden ja sulautettujen järjestelmien ohjelmoinnissa. Opiskelu on suurelta osin projektimuotoista. Projektiopinnoissa tehdään työelämälähtöisiä tai oman kiinnostuksen mukaisia peliprojekteja.

Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain

Tunnus Opinnon nimi Laajuus (op) 2015-2016 2016-2017 2017-2018 2018-2019 Syksy 2015 Kevät 2016 Syksy 2016 Kevät 2017 Syksy 2017 Kevät 2018 Syksy 2018 Kevät 2019 1. / 2015 2. / 2015 3. / 2016 4. / 2016 1. / 2016 2. / 2016 3. / 2017 4. / 2017 1. / 2017 2. / 2017 3. / 2018 4. / 2018 1. / 2018 2. / 2018 3. / 2019 4. / 2019
TTV15Z1000
VIESTINTÄTAIDOT

(Valitaan kaikki )

15
TTPV017 Johdatus tietotekniikan opintoihin 1 1 1 1
TTPV018 Tekniikan viestintä 3 3 3 1.5 1.5
TTPV016 IKT-Svenska 3 3 3 1.5 1.5
TT00BB37 ICT English I 2 2 2 2
TT00BB38 ICT English II 2 2 2 1 1
TTAK006 Intercultural and Business Skills in ICT 4 4 4 2 2
TTV15Z1001
TEKEVÄ AMK

(Valitaan kaikki )

10
YYPOP01 Oppijana ammattikorkeakoulussa 2 2 2 2
YYPPR01 Projektitoiminta 3 3 1.5 1.5 1.5 1.5
YYPLI01 Liiketoimintaosaaminen 3 3 3 3
YYPSU01 Kokous- ja neuvottelutaito 2 2 1 1 1 1
TTV15Z1002
MATEMAATTIS-LUONNONTIETEELLISET OPINNOT

(Valitaan kaikki )

33
TTV15Z1003
MATEMATIIKKA

(Valitaan kaikki )

17
TTPM007 Algebra 3 3 3 1.5 1.5
TTPM008 Geometria 3 3 3 1.5 1.5
TT00BB39 Differentiaali- ja integraalilaskenta 5 5 5 2.5 2.5
TTPM009 Matematiikkaa peliohjelmoijille 6 6 6 3 3
TTV15Z1004
FYSIIKKA

(Valitaan kaikki )

16
TTPF006 Fysiikka 1 3 3 3 1.5 1.5
TT00BB40 Fysiikka 2 5 5 5 2.5 2.5
TTPF009 Pelien ja simulaatioiden fysiikkaa 5 5 5 2.5 2.5
TTPF003 Fysiikan laboraatiot 3 3 1.5 1.5 1.5 1.5
TTV15Z1005
DIGITAALITEKNIIKKA

(Valitaan kaikki )

6
TT00BB41 Digitaalitekniikka 4 4 4 2 2
TT00BB42 Digitaalitekniikka laboraatiot 2 2 2 1 1
TTV15Z1007
OHJELMOINTI

(Valitaan kaikki )

9
TTAO006 Ohjelmoinnin perusteet 3 3 3 3
TTAO007 Olio-ohjelmoinnin perusteet 3 3 3 3
TTAE007 Ohjelmistokehitysprosessi, versionhallinta ja testaus 3 3 3 3
TTV15Z1008
ÄLYKÄS TEKNOLOGIA

(Valitaan kaikki )

21
TT00BB43 Projektiopinnot 1 6 6 6 6
TT00BB44 Mikrokontrolleritekniikka 1 6 6 6 3 3
TT00BB45 Analogiaelektroniikan perusteet 2 2 2 2
TT00BB46 C++ ohjelmointi 4 4 4 4
TT00BB47 Käyttöliittymäsuunnittelu ja -ohjelmointi 3 3 3 3
TTV15Z1009
PELIMOOTTORIT

(Valitaan kaikki )

21
TT00BB76 Projektiopinnot 2 6 6 6 6
TTAE009 Pelituotannon perusteet 3 3 3 3
TTAE008 Johdanto pelimoottoriohjelmointiin 3 3 3 3
TTAN013 Mobiilipelien ohjelmointi / Programming Mobile Games 3 3 3 3
TTAN014 Tietorakenteet ja algoritmit 3 3 3 3
TT00BB52 Tietokantojen perusteet ja tietokantaohjelmointi 3 1 2 1 2 1 1 1
TTV15Z1011
PELITEKNOLOGIAN ASIANTUNTIJUUS

(Valitaan kaikki )

23
TTAP009 Projektiopinnot 3 - kehitystehtävän toteutus 6 6 6 3 3
TTAP010 Projektiopinnot 4 - projektin asiantuntijuus 5 5 5 2.5 2.5
TTAN011 Grafiikkamoottorin ohjelmointi 3 3 3 1.5 1.5
TTAN012 Reaaliaikagrafiikan ohjelmointi 3 3 3 1.5 1.5
TTAP013 Peliohjelmointi 3 3 3 1.5 1.5
TTAP012 Pelien tekoäly 3 3 3 1.5 1.5
TTV15Z1010
LIIKUNNAN JA HYVINVOINNIN SOVELLUKSET

(Valitaan kaikki )

21
TT00BB77 Projektiopinnot 5 6 6 6 3 3
TTVG002 Hyötypelien tekniikat ja sovellukset 3 3 3 3
TTVI002 Simulaattoreiden laitteistotekniikka 3 3 3 3
TTVI004 Simulaatioefektien tuottaminen 3 3 3 3
TTAW004 Verkkopelien ohjelmointi 3 3 3 1.5 1.5
TT00BB58 Uudet käyttöliittymät ja sovellukset 3 3 3 1.5 1.5
TTV15Z1012
ASIAKASPROJEKTIN HALLINTA

(Valitaan kaikki )

21
TT00BB78 Projektiopinnot 6 6 6 6 3 3
TTAJ003 Johtaminen 3 3 3 3
TTAJ002 Lakiasiat ja IP 3 3 3 3
TT00BB66 Signaalinkäsittely 3 3 3 1.5 1.5
TT00BB79 Windows/Linux ohjelmointi 3 3 3 3
TT00BB71 Pilvipalvelut 3 3 3 1.5 1.5
TTV15Z1017
VAPAASTI VALITTAVAT OPINNOT

(Valitaan opintopisteitä: 15)

15
TYW136 Teknologiapaja 4 4 4 2 2
TYW165 Tietojenkäsittelyn perusteet 2 2 2 1 1
TRW015 Build up Your English 3 3 3 1.5 1.5
TRW016 Bygg upp din svenska 3 3 3 1.5 1.5
TYW168 Liiketoimintaosaaminen 15
KTAT036 Testaus ja testaussuunnittelu 3
TYW137 Kaupallisen pelisovelluksen kehittäminen I 10
TYW138 Kaupallisen pelisovelluksen kehittäminen II 10
TTV15Z1018
OPINNÄYTETYÖ

(Valitaan kaikki )

15
TTOO001 Opinnäytetyö 15 15 15 7.5 7.5
TTV15Z1019
HARJOITTELU

(Valitaan kaikki )

30
TTHH001 Harjoittelu 30 30 30 15 15
Yhteensä 240 71 58 57 51 36.5 34.5 29.5 28.5 32 25 30 21 18.5 18 16.5 18 14 15.5 16 12.5 16 16 12.5 12.5 15 15 10.5 10.5

yhteiset kompetenssit,AMK

Osaamisen kuvaus, ammattikorkeakoulututkinto

1. OPPIMISEN TAIDOT

•osaa arvioida ja kehittää osaamistaan ja oppimistapojaan
•osaa hankkia, käsitellä ja arvioida tietoa kriittisesti
•kykenee ottamaan vastuuta ryhmän oppimisesta ja opitun jakamisesta

Johdatus tietotekniikan opintoihin
Tekniikan viestintä
IKT-Svenska
ICT English I
ICT English II
Intercultural and Business Skills in ICT
Oppijana ammattikorkeakoulussa
Projektitoiminta
Liiketoimintaosaaminen
Kokous- ja neuvottelutaito
Algebra
Geometria
Differentiaali- ja integraalilaskenta
Matematiikkaa peliohjelmoijille
Fysiikka 1
Fysiikka 2
Pelien ja simulaatioiden fysiikkaa
Fysiikan laboraatiot
Digitaalitekniikka
Digitaalitekniikka laboraatiot
Ohjelmoinnin perusteet
Olio-ohjelmoinnin perusteet
Ohjelmistokehitysprosessi, versionhallinta ja testaus
Projektiopinnot 1
Mikrokontrolleritekniikka 1
Analogiaelektroniikan perusteet
C++ ohjelmointi
Käyttöliittymäsuunnittelu ja -ohjelmointi
Projektiopinnot 2
Pelituotannon perusteet
Johdanto pelimoottoriohjelmointiin
Mobiilipelien ohjelmointi / Programming Mobile Games
Tietorakenteet ja algoritmit
Tietokantojen perusteet ja tietokantaohjelmointi
Projektiopinnot 3 - kehitystehtävän toteutus
Projektiopinnot 4 - projektin asiantuntijuus
Grafiikkamoottorin ohjelmointi
Reaaliaikagrafiikan ohjelmointi
Peliohjelmointi
Pelien tekoäly
Projektiopinnot 5
Hyötypelien tekniikat ja sovellukset
Simulaattoreiden laitteistotekniikka
Simulaatioefektien tuottaminen
Verkkopelien ohjelmointi
Uudet käyttöliittymät ja sovellukset
Projektiopinnot 6
Johtaminen
Lakiasiat ja IP
Signaalinkäsittely
Windows/Linux ohjelmointi
Pilvipalvelut
Teknologiapaja
Tietojenkäsittelyn perusteet
Build up Your English
Bygg upp din svenska
Liiketoimintaosaaminen
Kaupallisen pelisovelluksen kehittäminen I
Kaupallisen pelisovelluksen kehittäminen II
Opinnäytetyö
Harjoittelu
2. EETTINEN OSAAMINEN

•kykenee ottamaan vastuun omasta toiminnastaan ja sen seurauksista
•osaa toimia alansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
•osaa ottaa erilaiset toimijat huomioon työskentelyssään
•osaa soveltaa tasa-arvoisuuden periaatteita
•osaa soveltaa kestävän kehityksen periaatteita
•kykenee vaikuttamaan yhteiskunnallisesti osaamistaan hyödyntäen ja eettisiin arvoihin perustuen

Johdatus tietotekniikan opintoihin
Oppijana ammattikorkeakoulussa
Projektitoiminta
Liiketoimintaosaaminen
Kokous- ja neuvottelutaito
3. TYÖYHTEISÖOSAAMINEN

•osaa toimia työyhteisön jäsenenä ja edistää yhteisön hyvinvointia
•osaa toimia työelämän viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa
•osaa hyödyntää tieto- ja viestintätekniikkaa oman alansa tehtävissä
•kykenee luomaan henkilökohtaisia työelämäyhteyksiä ja toimimaan verkostoissa
•osaa tehdä päätöksiä ennakoimattomissa tilanteissa
•kykenee työn johtamiseen ja itsenäiseen työskentelyyn asiantuntijatehtävissä
•omaa valmiuksia yrittäjyyteen

Tekniikan viestintä
Oppijana ammattikorkeakoulussa
Projektitoiminta
Liiketoimintaosaaminen
Kokous- ja neuvottelutaito
Fysiikan laboraatiot
Digitaalitekniikka laboraatiot
Projektiopinnot 1
Projektiopinnot 2
Projektiopinnot 3 - kehitystehtävän toteutus
Projektiopinnot 4 - projektin asiantuntijuus
Projektiopinnot 5
Projektiopinnot 6
Teknologiapaja
Opinnäytetyö
Harjoittelu
4. INNOVAATIO-OSAAMINEN

•kykenee luovaan ongelmanratkaisuun ja työtapojen kehittämiseen
•osaa työskennellä projekteissa
•osaa toteuttaa tutkimus- ja kehittämishankkeita soveltaen alan olemassa olevaa tietoa ja menetelmiä
•osaa etsiä asiakaslähtöisiä, kestäviä ja taloudellisesti kannattavia ratkaisuja

Oppijana ammattikorkeakoulussa
Projektitoiminta
Liiketoimintaosaaminen
Kokous- ja neuvottelutaito
Projektiopinnot 1
Projektiopinnot 2
Projektiopinnot 3 - kehitystehtävän toteutus
Projektiopinnot 4 - projektin asiantuntijuus
Projektiopinnot 5
Projektiopinnot 6
Opinnäytetyö
Harjoittelu
5. KANSAINVÄLISTYMISOSAAMINEN

•omaa alansa työtehtävissä ja niissä kehittymisessä tarvittavan kielitaidon
•kykenee monikulttuuriseen yhteistyöhön
•osaa ottaa työssään huomioon alansa kansainvälisyyskehityksen vaikutuksia ja mahdollisuuksia

IKT-Svenska
ICT English I
ICT English II
Intercultural and Business Skills in ICT
Build up Your English
Bygg upp din svenska
Luokittelemattomat
Testaus ja testaussuunnittelu

Opintotyyppi_AMK

1. Perusopinnot
Johdatus tietotekniikan opintoihin
Tekniikan viestintä
IKT-Svenska
ICT English I
ICT English II
Intercultural and Business Skills in ICT
Oppijana ammattikorkeakoulussa
Projektitoiminta
Liiketoimintaosaaminen
Kokous- ja neuvottelutaito
Algebra
Geometria
Differentiaali- ja integraalilaskenta
Matematiikkaa peliohjelmoijille
Fysiikka 1
Fysiikka 2
Pelien ja simulaatioiden fysiikkaa
Fysiikan laboraatiot
2. Ammattiopinnot
Digitaalitekniikka
Digitaalitekniikka laboraatiot
Ohjelmoinnin perusteet
Olio-ohjelmoinnin perusteet
Ohjelmistokehitysprosessi, versionhallinta ja testaus
Projektiopinnot 1
Mikrokontrolleritekniikka 1
Analogiaelektroniikan perusteet
C++ ohjelmointi
Käyttöliittymäsuunnittelu ja -ohjelmointi
Projektiopinnot 2
Pelituotannon perusteet
Johdanto pelimoottoriohjelmointiin
Mobiilipelien ohjelmointi / Programming Mobile Games
Tietorakenteet ja algoritmit
Tietokantojen perusteet ja tietokantaohjelmointi
Projektiopinnot 3 - kehitystehtävän toteutus
Projektiopinnot 4 - projektin asiantuntijuus
Grafiikkamoottorin ohjelmointi
Reaaliaikagrafiikan ohjelmointi
Peliohjelmointi
Pelien tekoäly
Projektiopinnot 5
Hyötypelien tekniikat ja sovellukset
Simulaattoreiden laitteistotekniikka
Simulaatioefektien tuottaminen
Verkkopelien ohjelmointi
Uudet käyttöliittymät ja sovellukset
Projektiopinnot 6
Johtaminen
Lakiasiat ja IP
Signaalinkäsittely
Windows/Linux ohjelmointi
Pilvipalvelut
3. Vaihtoehtoiset ammattiopinnot

Ei liitettyjä opintojaksoja

4. Harjoittelu
Harjoittelu
5. Opinnäytetyö
Opinnäytetyö
6. Vapaasti valittavat opinnot
Teknologiapaja
Tietojenkäsittelyn perusteet
Build up Your English
Bygg upp din svenska
Liiketoimintaosaaminen
Testaus ja testaussuunnittelu
Kaupallisen pelisovelluksen kehittäminen I
Kaupallisen pelisovelluksen kehittäminen II
Luokittelemattomat

TTV_kompetenssit

Tieto- ja viestintätekniikka

01. Matemaattis-luonnontieteellinen osaaminen

•kykenee loogis-matemaattiseen ajatteluun ja lähestymistapaan teknisessä ongelmanratkaisussa
osaa hyödyntää matemaattisia periaatteita, menetelmiä ja työkaluja
•tuntee alan sovelluksissa tärkeät fysiikan lainalaisuudet ja kestävän kehityksen periaatteet
•kykenee jakamaan edelleen oppimaansa työyhteisössä

Algebra
Geometria
Differentiaali- ja integraalilaskenta
Matematiikkaa peliohjelmoijille
Fysiikka 1
Fysiikka 2
Pelien ja simulaatioiden fysiikkaa
Fysiikan laboraatiot
Digitaalitekniikka
Analogiaelektroniikan perusteet
02. Laitetekninen osaaminen

•hallitsee sähkötekniikan ja sähkötyöturvallisuuden perusteet
•tuntee elektroniikan tärkeimmät komponentit, niiden toiminnan ja peruskytkennät
•hallitsee sähkötekniset perusmittaukset
•ymmärtää elektroniikan suunnittelu- ja toteutusprosessin
•tuntee tietokoneen laitearkkitehtuurin ja ydinkomponenttien toimintaperiaatteen
•ymmärtää elektroniikan suunnittelu- ja toteutusprosessin
•omaa tietotekniikan perustaidot
•osaa käyttää simulointi- ja suunnitteluohjelmistoja
•ymmärtää IP-pohjaisten tietoverkkojen ja niiden aktiivilaitteiden toiminnan sekä osaa suunnitella, toteuttaa ja ylläpitää yksinkertaisia verkkoja

Digitaalitekniikka
Digitaalitekniikka laboraatiot
Olio-ohjelmoinnin perusteet
Projektiopinnot 1
Mikrokontrolleritekniikka 1
Analogiaelektroniikan perusteet
C++ ohjelmointi
Käyttöliittymäsuunnittelu ja -ohjelmointi
Simulaattoreiden laitteistotekniikka
Teknologiapaja
03. Ohjelmistotekninen osaaminen

•hallitsee ohjelmointitekniikan; ymmärtää ohjelmoinnin logiikan sekä tuntee tavallisimmat algoritmit ja tietorakenteet
•osaa tulkita ohjelmakoodia ja hyödyntää ohjelmointia ongelmanratkaisussa
•tuntee oliosuunnittelun ja -ohjelmoinnin perusteet
•osaa toimia ohjelmistoprojektissa huomioiden yrityksen ja asiakkaan tarpeet
•osaa laiteläheisen ohjelmoinnin perusteet
•tuntee tietoliikennesovellusten suunnittelun ja ohjelmoinnin perusteet

Ohjelmoinnin perusteet
Olio-ohjelmoinnin perusteet
Ohjelmistokehitysprosessi, versionhallinta ja testaus
Projektiopinnot 1
Mikrokontrolleritekniikka 1
C++ ohjelmointi
Käyttöliittymäsuunnittelu ja -ohjelmointi
Tietorakenteet ja algoritmit
Grafiikkamoottorin ohjelmointi
Reaaliaikagrafiikan ohjelmointi
Peliohjelmointi
Pelien tekoäly
Verkkopelien ohjelmointi
Uudet käyttöliittymät ja sovellukset
Windows/Linux ohjelmointi
Teknologiapaja
04. Tietotekninen suunnittelutaito

•tuntee oman sovellusalansa (l. suuntautumisvaihtoehto tms. suunnittelutaito painopistealue)
teoreettiseen perustan
•osaa etsiä, yhdistellä ja soveltaa alansa viimeisintä teknistä tietämystä hyödyntäen alalle tyypillisiä suunnittelumenetelmiä ja käytänteitä sekä osaa dokumentoida työnsä tulokset
•kykenee kurinalaiseen tuotekehitystyöhön sekä itsenäisesti että projektityöryhmän jäsenenä

Digitaalitekniikka
Digitaalitekniikka laboraatiot
Olio-ohjelmoinnin perusteet
Projektiopinnot 1
Mikrokontrolleritekniikka 1
C++ ohjelmointi
Käyttöliittymäsuunnittelu ja -ohjelmointi
Projektiopinnot 2
Johdanto pelimoottoriohjelmointiin
Mobiilipelien ohjelmointi / Programming Mobile Games
Pelien tekoäly
Simulaatioefektien tuottaminen
Pilvipalvelut
Teknologiapaja
Tietojenkäsittelyn perusteet
Testaus ja testaussuunnittelu
05. Mittausjärjestelmäosaaminen

•ymmärtää mittausjärjestelmän yleisen rakenteen
•tuntee sähköisten perussuureiden mittausmenetelmät
•ymmärtää mittausten tilastollisen luonteen ja niiden luotettavuuskysymykset
•tuntee mittauksiin liittyvät häiriötekijät
•tuntee yleisimpien suureiden mittauksessa käytetyt anturit ja osaa toteuttaa niissä tarvittavia elektroniikkaratkaisuja
•osaa toteuttaa mittausjärjestelmiä käyttäen hyväksi graafisia ohjelmointiympäristöjä

Digitaalitekniikka
Digitaalitekniikka laboraatiot
06. Signaalinkäsittelyosaaminen

•tuntee signaaleihin liittyvät peruskäsitteet
•tuntee signaaleille suoritettavia muunnoksia
•osaa signaalin perusmuokkausmenetelmät
•osaa soveltaa signaalinkäsittelyä digitaalisten suodattimien toteuttamisessa

Simulaatioefektien tuottaminen
Signaalinkäsittely
07. Sovelletun elektroniikan osaaminen

•osaa suunnitella, toteuttaa ja testata sekä dokumentoida mikrokontrolleripohjaisia elektroniikkasovelluksia vaativiin olosuhteisiin (ajoneuvo- ja teollisuusympäristö)
•tuntee elektroniikkatuotteen piiri-, yksikkö- ja laitetason testaus- ja vikadiagnostiikkamenetelmät ja osaa soveltaa niitä
•tuntee ajoneuvo- ja teollisuussovellusten yleisimmät tiedonsiirtoväylät

Olio-ohjelmoinnin perusteet
C++ ohjelmointi
Käyttöliittymäsuunnittelu ja -ohjelmointi
08. Tuotekehitysosaaminen (Omatuote-projekti)

•ymmärtää asiakaslähtöisen tuotekehityksen pääperiaatteet
•tuntee tuotekehitysprosessin vaiheistuksen ja ymmärtää projektisuunnittelun ja -dokumentoinnin merkityksen projektin edetessä
•osaa toimia tuotekehitysprojektissa eri rooleissa ja ymmärtää niiden erilaiset vaatimukset
•tuntee sekä tuotteen että tuotekehitysprojektin laadunvarmistusmenetelmät ja pystyy soveltamaan niitä
•kykenee pitkäjänteiseen ja suunnitelmalliseen työskentelyyn tuotekehitysprojektissa
•hallitsee perusteet tuotekehitykseen liittyvästä lainsäädännöstä ja immateriaalioikeuksista

Projektiopinnot 1
Käyttöliittymäsuunnittelu ja -ohjelmointi
Projektiopinnot 2
Projektiopinnot 3 - kehitystehtävän toteutus
Projektiopinnot 4 - projektin asiantuntijuus
Projektiopinnot 5
Opinnäytetyö
Harjoittelu
09. Tietojärjestelmäosaaminen

•ymmärtää tietojärjestelmät kokonaisuutena ja niiden tuottamis-, hankinta- ja käyttöönottoprosessin sekä tiedonhallinnan periaatteet toiminnan kehittämisen näkökulmasta

Johdatus tietotekniikan opintoihin
Ohjelmistokehitysprosessi, versionhallinta ja testaus
Käyttöliittymäsuunnittelu ja -ohjelmointi
Windows/Linux ohjelmointi
Pilvipalvelut
Opinnäytetyö
Harjoittelu
10. ICT-projektiosaaminen

•ymmärtää erilaisten ict-projektien luonteen ja projektitoiminnan kokonaisuuden organisaatiossa
•ymmärtää systemaattisen toimintatavan merkityksen projektityössä ja osaa toimia ict-projektissa vastuullisesti
•osaa käyttää ja soveltaa ict-projektien suunnittelun ja hallinnan menetelmiä
•osaa tunnistaa ict-projektitoiminnan riskejä ja varautua niihin

Olio-ohjelmoinnin perusteet
Ohjelmistokehitysprosessi, versionhallinta ja testaus
Projektiopinnot 1
C++ ohjelmointi
Käyttöliittymäsuunnittelu ja -ohjelmointi
Projektiopinnot 2
Projektiopinnot 3 - kehitystehtävän toteutus
Projektiopinnot 4 - projektin asiantuntijuus
Projektiopinnot 5
Projektiopinnot 6
Johtaminen
Lakiasiat ja IP
Tietojenkäsittelyn perusteet
Kaupallisen pelisovelluksen kehittäminen I
Kaupallisen pelisovelluksen kehittäminen II
Opinnäytetyö
11. Liiketoimintaosaaminen

•ymmärtää liiketoiminnan keskeiset prosessit ja toiminnot
•ymmärtää tietotekniikan merkityksen osana organisaation toimintaa ja sen roolin toiminnan kehittämisessä
•osaa kehittää liiketoiminnan prosesseja ja etsiä tukea ratkaisuihin tietotekniikasta
•ymmärtää sopimusten, tarjousten, lisenssien ja tekijänoikeuksien merkityksen omassa työssään
•osaa palvella asiakasta

Liiketoimintaosaaminen
Pelituotannon perusteet
Johtaminen
Lakiasiat ja IP
Liiketoimintaosaaminen
12. ICT- erikoisosaaminen

•osaa soveltaa tietojaan ja taitojaan jollakin ict:n osa-alueella sekä analysoida, arvioida ja kehittää toimintaa tällä alueella

Projektiopinnot 2
Pelituotannon perusteet
Johdanto pelimoottoriohjelmointiin
Mobiilipelien ohjelmointi / Programming Mobile Games
Tietorakenteet ja algoritmit
Tietokantojen perusteet ja tietokantaohjelmointi
Projektiopinnot 3 - kehitystehtävän toteutus
Projektiopinnot 4 - projektin asiantuntijuus
Grafiikkamoottorin ohjelmointi
Reaaliaikagrafiikan ohjelmointi
Peliohjelmointi
Pelien tekoäly
Projektiopinnot 5
Hyötypelien tekniikat ja sovellukset
Simulaattoreiden laitteistotekniikka
Simulaatioefektien tuottaminen
Verkkopelien ohjelmointi
Uudet käyttöliittymät ja sovellukset
Projektiopinnot 6
Johtaminen
Lakiasiat ja IP
Signaalinkäsittely
Windows/Linux ohjelmointi
Pilvipalvelut
Testaus ja testaussuunnittelu
Opinnäytetyö
Harjoittelu
Luokittelemattomat
Tekniikan viestintä
IKT-Svenska
ICT English I
ICT English II
Intercultural and Business Skills in ICT
Oppijana ammattikorkeakoulussa
Projektitoiminta
Kokous- ja neuvottelutaito
Build up Your English
Bygg upp din svenska

Tunnus Opinnon nimi Laajuus (op)
TTV15Z1000
VIESTINTÄTAIDOT

(Valitaan kaikki )

15
TTPV017 Johdatus tietotekniikan opintoihin 1
TTPV018 Tekniikan viestintä 3
TTPV016 IKT-Svenska 3
TT00BB37 ICT English I 2
TT00BB38 ICT English II 2
TTAK006 Intercultural and Business Skills in ICT 4
TTV15Z1001
TEKEVÄ AMK

(Valitaan kaikki )

10
YYPOP01 Oppijana ammattikorkeakoulussa 2
YYPPR01 Projektitoiminta 3
YYPLI01 Liiketoimintaosaaminen 3
YYPSU01 Kokous- ja neuvottelutaito 2
TTV15Z1002
MATEMAATTIS-LUONNONTIETEELLISET OPINNOT

(Valitaan kaikki )

33
TTV15Z1003
MATEMATIIKKA

(Valitaan kaikki )

17
TTPM007 Algebra 3
TTPM008 Geometria 3
TT00BB39 Differentiaali- ja integraalilaskenta 5
TTPM009 Matematiikkaa peliohjelmoijille 6
TTV15Z1004
FYSIIKKA

(Valitaan kaikki )

16
TTPF006 Fysiikka 1 3
TT00BB40 Fysiikka 2 5
TTPF009 Pelien ja simulaatioiden fysiikkaa 5
TTPF003 Fysiikan laboraatiot 3
TTV15Z1005
DIGITAALITEKNIIKKA

(Valitaan kaikki )

6
TT00BB41 Digitaalitekniikka 4
TT00BB42 Digitaalitekniikka laboraatiot 2
TTV15Z1007
OHJELMOINTI

(Valitaan kaikki )

9
TTAO006 Ohjelmoinnin perusteet 3
TTAO007 Olio-ohjelmoinnin perusteet 3
TTAE007 Ohjelmistokehitysprosessi, versionhallinta ja testaus 3
TTV15Z1008
ÄLYKÄS TEKNOLOGIA

(Valitaan kaikki )

21
TT00BB43 Projektiopinnot 1 6
TT00BB44 Mikrokontrolleritekniikka 1 6
TT00BB45 Analogiaelektroniikan perusteet 2
TT00BB46 C++ ohjelmointi 4
TT00BB47 Käyttöliittymäsuunnittelu ja -ohjelmointi 3
TTV15Z1009
PELIMOOTTORIT

(Valitaan kaikki )

21
TT00BB76 Projektiopinnot 2 6
TTAE009 Pelituotannon perusteet 3
TTAE008 Johdanto pelimoottoriohjelmointiin 3
TTAN013 Mobiilipelien ohjelmointi / Programming Mobile Games 3
TTAN014 Tietorakenteet ja algoritmit 3
TT00BB52 Tietokantojen perusteet ja tietokantaohjelmointi 3
TTV15Z1011
PELITEKNOLOGIAN ASIANTUNTIJUUS

(Valitaan kaikki )

23
TTAP009 Projektiopinnot 3 - kehitystehtävän toteutus 6
TTAP010 Projektiopinnot 4 - projektin asiantuntijuus 5
TTAN011 Grafiikkamoottorin ohjelmointi 3
TTAN012 Reaaliaikagrafiikan ohjelmointi 3
TTAP013 Peliohjelmointi 3
TTAP012 Pelien tekoäly 3
TTV15Z1010
LIIKUNNAN JA HYVINVOINNIN SOVELLUKSET

(Valitaan kaikki )

21
TT00BB77 Projektiopinnot 5 6
TTVG002 Hyötypelien tekniikat ja sovellukset 3
TTVI002 Simulaattoreiden laitteistotekniikka 3
TTVI004 Simulaatioefektien tuottaminen 3
TTAW004 Verkkopelien ohjelmointi 3
TT00BB58 Uudet käyttöliittymät ja sovellukset 3
TTV15Z1012
ASIAKASPROJEKTIN HALLINTA

(Valitaan kaikki )

21
TT00BB78 Projektiopinnot 6 6
TTAJ003 Johtaminen 3
TTAJ002 Lakiasiat ja IP 3
TT00BB66 Signaalinkäsittely 3
TT00BB79 Windows/Linux ohjelmointi 3
TT00BB71 Pilvipalvelut 3
TTV15Z1017
VAPAASTI VALITTAVAT OPINNOT

(Valitaan opintopisteitä: 15 )

15
TYW136 Teknologiapaja 4
TYW165 Tietojenkäsittelyn perusteet 2
TRW015 Build up Your English 3
TRW016 Bygg upp din svenska 3
TYW168 Liiketoimintaosaaminen 15
KTAT036 Testaus ja testaussuunnittelu 3
TYW137 Kaupallisen pelisovelluksen kehittäminen I 10
TYW138 Kaupallisen pelisovelluksen kehittäminen II 10
TTV15Z1018
OPINNÄYTETYÖ

(Valitaan kaikki )

15
TTOO001 Opinnäytetyö 15
TTV15Z1019
HARJOITTELU

(Valitaan kaikki )

30
TTHH001 Harjoittelu 30

Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.

Siirry alkuun