TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN KOULUTUS PELITEKNOLOGIA 2015: TTV15SP
Opetussuunitelman tunnus: TTV15SP
- Tutkintonimike
- Insinööri (AMK)
- Laajuus
- 240 op
- Kesto
- 4 vuotta (240 op)
- Aloituslukukausi
- Syksy 2015
- Opetuskieli
- suomi
Kuvaus
Insinöörikoulutukset johtavat tekniikan ammattikorkeakoulututkintoon, josta käytetään insinöörin (AMK) nimikettä. Opintojen laajuus on 240 opintopistettä. Opinnot kestävät noin 4 vuotta.
YLEISET TAVOITTEET
Insinöörikoulutuksen yleisenä tavoitteena on:
1) antaa perustiedot kyseessä olevan suuntautumisvaihtoehdon mukaisella alalla käytettävien laitteiden, järjestelmien ja menetelmien toimintaperiaatteista ja rakenteista sekä suunnittelun, toteutuksen ja kunnossa¬pidon menetelmistä.
2) kehittää taitoa soveltaa opintoja siten, että henkilö pystyy lyhyen työkokemuksen jälkeen itsenäisesti, oma-aloitteisesti ja yhteistyökykyisesti hoitamaan alan tehtäviä.
3) antaa markkinointi-, hallinto- ja johtotehtäviin tarvittavat tuotantotalouden, henkilöstöasiain, kansain-välisen yhteistyön ja ympäristönsuojelun perustiedot.
4) luoda edellytykset alan jatko- ja täydennyskoulutukseen osallistumiselle.
Opiskelijat saavat koulutuksessa valmiudet alan käyttö- ja ylläpitosuunnittelu-, johtamis- ja asian-tuntijatehtäviin sekä yrittäjyyteen. Koulutuksen tulee lisäksi luoda teknillinen kokonaisnäkemys, jonka pohjalta insinööri osaa tehdä päätöksiä ja ottaa vastuuta taloudellisuuden, työvoiman, ympäristönsuojelun, energian taloudellisen käytön sekä yhteiskunnan vaatimukset huomioon ottaen.
Erityistietoja
Kaikissa tekniikan alan koulutuksissa ensimmäisen vuosikurssin opiskelijoille järjestetään matematiikassa, fysiikassa ja englannissa aiemman opintomenestyksen perusteella eriytettyä opetusta. Opetuksessa kerrataan opiskelussa välttämättömien matemaattisten työkalujen teoriaa sekä käydään läpi fysiikan ja matematiikan käytännön harjoituksia. Englannin kielessä hankitaan perusta tekniikan alan kirjallisuuden ym. seuraamiseksi.
Puolustusvoimien antama erikoiskoulutus hyväksytään soveltuvin osin vapaasti valittaviin opintoihin.
PELITEKNOLOGIA
Peliteknologian opinnoissa erikoistutaan ohjelmistosuunnitteluun ja opintojen pääpaino on 3D-reaaliaikagrafiikan, pelimoottoreiden ja sulautettujen järjestelmien ohjelmoinnissa. Opiskelu on suurelta osin projektimuotoista. Projektiopinnoissa tehdään työelämälähtöisiä tai oman kiinnostuksen mukaisia peliprojekteja.
Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) | 2015-2016 | 2016-2017 | 2017-2018 | 2018-2019 | Syksy 2015 | Kevät 2016 | Syksy 2016 | Kevät 2017 | Syksy 2017 | Kevät 2018 | Syksy 2018 | Kevät 2019 | 1. / 2015 | 2. / 2015 | 3. / 2016 | 4. / 2016 | 1. / 2016 | 2. / 2016 | 3. / 2017 | 4. / 2017 | 1. / 2017 | 2. / 2017 | 3. / 2018 | 4. / 2018 | 1. / 2018 | 2. / 2018 | 3. / 2019 | 4. / 2019 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
TTV15Z1000 |
VIESTINTÄTAIDOT
(Valitaan kaikki ) |
15 | ||||||||||||||||||||||||||||
TTPV017 | Johdatus tietotekniikan opintoihin | 1 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||||||
TTPV018 | Tekniikan viestintä | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||
TTPV016 | IKT-Svenska | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||
TT00BB37 | ICT English I | 2 | 2 | 2 | 2 | |||||||||||||||||||||||||
TT00BB38 | ICT English II | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||
TTAK006 | Intercultural and Business Skills in ICT | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | ||||||||||||||||||||||||
TTV15Z1001 |
TEKEVÄ AMK
(Valitaan kaikki ) |
10 | ||||||||||||||||||||||||||||
YYPOP01 | Oppijana ammattikorkeakoulussa | 2 | 2 | 2 | 2 | |||||||||||||||||||||||||
YYPPR01 | Projektitoiminta | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | 1.5 | 1.5 | |||||||||||||||||||||||
YYPLI01 | Liiketoimintaosaaminen | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||||||||||||||||||||||
YYPSU01 | Kokous- ja neuvottelutaito | 2 | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||||
TTV15Z1002 |
MATEMAATTIS-LUONNONTIETEELLISET OPINNOT
(Valitaan kaikki ) |
33 | ||||||||||||||||||||||||||||
TTV15Z1003 |
MATEMATIIKKA
(Valitaan kaikki ) |
17 | ||||||||||||||||||||||||||||
TTPM007 | Algebra | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||
TTPM008 | Geometria | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||
TT00BB39 | Differentiaali- ja integraalilaskenta | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||||||
TTPM009 | Matematiikkaa peliohjelmoijille | 6 | 6 | 6 | 3 | 3 | ||||||||||||||||||||||||
TTV15Z1004 |
FYSIIKKA
(Valitaan kaikki ) |
16 | ||||||||||||||||||||||||||||
TTPF006 | Fysiikka 1 | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||
TT00BB40 | Fysiikka 2 | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||||||
TTPF009 | Pelien ja simulaatioiden fysiikkaa | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||||||
TTPF003 | Fysiikan laboraatiot | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | 1.5 | 1.5 | |||||||||||||||||||||||
TTV15Z1005 |
DIGITAALITEKNIIKKA
(Valitaan kaikki ) |
6 | ||||||||||||||||||||||||||||
TT00BB41 | Digitaalitekniikka | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | ||||||||||||||||||||||||
TT00BB42 | Digitaalitekniikka laboraatiot | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||
TTV15Z1007 |
OHJELMOINTI
(Valitaan kaikki ) |
9 | ||||||||||||||||||||||||||||
TTAO006 | Ohjelmoinnin perusteet | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||||||||||||||||||||||
TTAO007 | Olio-ohjelmoinnin perusteet | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||||||||||||||||||||||
TTAE007 | Ohjelmistokehitysprosessi, versionhallinta ja testaus | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||||||||||||||||||||||
TTV15Z1008 |
ÄLYKÄS TEKNOLOGIA
(Valitaan kaikki ) |
21 | ||||||||||||||||||||||||||||
TT00BB43 | Projektiopinnot 1 | 6 | 6 | 6 | 6 | |||||||||||||||||||||||||
TT00BB44 | Mikrokontrolleritekniikka 1 | 6 | 6 | 6 | 3 | 3 | ||||||||||||||||||||||||
TT00BB45 | Analogiaelektroniikan perusteet | 2 | 2 | 2 | 2 | |||||||||||||||||||||||||
TT00BB46 | C++ ohjelmointi | 4 | 4 | 4 | 4 | |||||||||||||||||||||||||
TT00BB47 | Käyttöliittymäsuunnittelu ja -ohjelmointi | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||||||||||||||||||||||
TTV15Z1009 |
PELIMOOTTORIT
(Valitaan kaikki ) |
21 | ||||||||||||||||||||||||||||
TT00BB76 | Projektiopinnot 2 | 6 | 6 | 6 | 6 | |||||||||||||||||||||||||
TTAE009 | Pelituotannon perusteet | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||||||||||||||||||||||
TTAE008 | Johdanto pelimoottoriohjelmointiin | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||||||||||||||||||||||
TTAN013 | Mobiilipelien ohjelmointi / Programming Mobile Games | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||||||||||||||||||||||
TTAN014 | Tietorakenteet ja algoritmit | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||||||||||||||||||||||
TT00BB52 | Tietokantojen perusteet ja tietokantaohjelmointi | 3 | 1 | 2 | 1 | 2 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||
TTV15Z1011 |
PELITEKNOLOGIAN ASIANTUNTIJUUS
(Valitaan kaikki ) |
23 | ||||||||||||||||||||||||||||
TTAP009 | Projektiopinnot 3 - kehitystehtävän toteutus | 6 | 6 | 6 | 3 | 3 | ||||||||||||||||||||||||
TTAP010 | Projektiopinnot 4 - projektin asiantuntijuus | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||||||
TTAN011 | Grafiikkamoottorin ohjelmointi | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||
TTAN012 | Reaaliaikagrafiikan ohjelmointi | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||
TTAP013 | Peliohjelmointi | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||
TTAP012 | Pelien tekoäly | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||
TTV15Z1010 |
LIIKUNNAN JA HYVINVOINNIN SOVELLUKSET
(Valitaan kaikki ) |
21 | ||||||||||||||||||||||||||||
TT00BB77 | Projektiopinnot 5 | 6 | 6 | 6 | 3 | 3 | ||||||||||||||||||||||||
TTVG002 | Hyötypelien tekniikat ja sovellukset | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||||||||||||||||||||||
TTVI002 | Simulaattoreiden laitteistotekniikka | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||||||||||||||||||||||
TTVI004 | Simulaatioefektien tuottaminen | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||||||||||||||||||||||
TTAW004 | Verkkopelien ohjelmointi | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||
TT00BB58 | Uudet käyttöliittymät ja sovellukset | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||
TTV15Z1012 |
ASIAKASPROJEKTIN HALLINTA
(Valitaan kaikki ) |
21 | ||||||||||||||||||||||||||||
TT00BB78 | Projektiopinnot 6 | 6 | 6 | 6 | 3 | 3 | ||||||||||||||||||||||||
TTAJ003 | Johtaminen | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||||||||||||||||||||||
TTAJ002 | Lakiasiat ja IP | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||||||||||||||||||||||
TT00BB66 | Signaalinkäsittely | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||
TT00BB79 | Windows/Linux ohjelmointi | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||||||||||||||||||||||
TT00BB71 | Pilvipalvelut | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||
TTV15Z1017 |
VAPAASTI VALITTAVAT OPINNOT
(Valitaan opintopisteitä: 15) |
15 | ||||||||||||||||||||||||||||
TYW136 | Teknologiapaja | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | ||||||||||||||||||||||||
TYW165 | Tietojenkäsittelyn perusteet | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||
TRW015 | Build up Your English | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||
TRW016 | Bygg upp din svenska | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||
TYW168 | Liiketoimintaosaaminen | 15 | ||||||||||||||||||||||||||||
KTAT036 | Testaus ja testaussuunnittelu | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||
TYW137 | Kaupallisen pelisovelluksen kehittäminen I | 10 | ||||||||||||||||||||||||||||
TYW138 | Kaupallisen pelisovelluksen kehittäminen II | 10 | ||||||||||||||||||||||||||||
TTV15Z1018 |
OPINNÄYTETYÖ
(Valitaan kaikki ) |
15 | ||||||||||||||||||||||||||||
TTOO001 | Opinnäytetyö | 15 | 15 | 15 | 7.5 | 7.5 | ||||||||||||||||||||||||
TTV15Z1019 |
HARJOITTELU
(Valitaan kaikki ) |
30 | ||||||||||||||||||||||||||||
TTHH001 | Harjoittelu | 30 | 30 | 30 | 15 | 15 | ||||||||||||||||||||||||
Yhteensä | 240 | 71 | 58 | 57 | 51 | 36.5 | 34.5 | 29.5 | 28.5 | 32 | 25 | 30 | 21 | 18.5 | 18 | 16.5 | 18 | 14 | 15.5 | 16 | 12.5 | 16 | 16 | 12.5 | 12.5 | 15 | 15 | 10.5 | 10.5 |
yhteiset kompetenssit,AMK
Osaamisen kuvaus, ammattikorkeakoulututkinto
Opintotyyppi_AMK
TTV_kompetenssit
Tieto- ja viestintätekniikka
01. Matemaattis-luonnontieteellinen osaaminen
•kykenee loogis-matemaattiseen ajatteluun ja lähestymistapaan teknisessä ongelmanratkaisussa |
Algebra |
Geometria |
Differentiaali- ja integraalilaskenta |
Matematiikkaa peliohjelmoijille |
Fysiikka 1 |
Fysiikka 2 |
Pelien ja simulaatioiden fysiikkaa |
Fysiikan laboraatiot |
Digitaalitekniikka |
Analogiaelektroniikan perusteet |
02. Laitetekninen osaaminen
•hallitsee sähkötekniikan ja sähkötyöturvallisuuden perusteet |
Digitaalitekniikka |
Digitaalitekniikka laboraatiot |
Olio-ohjelmoinnin perusteet |
Projektiopinnot 1 |
Mikrokontrolleritekniikka 1 |
Analogiaelektroniikan perusteet |
C++ ohjelmointi |
Käyttöliittymäsuunnittelu ja -ohjelmointi |
Simulaattoreiden laitteistotekniikka |
Teknologiapaja |
03. Ohjelmistotekninen osaaminen
•hallitsee ohjelmointitekniikan; ymmärtää ohjelmoinnin logiikan sekä tuntee tavallisimmat algoritmit ja tietorakenteet |
Ohjelmoinnin perusteet |
Olio-ohjelmoinnin perusteet |
Ohjelmistokehitysprosessi, versionhallinta ja testaus |
Projektiopinnot 1 |
Mikrokontrolleritekniikka 1 |
C++ ohjelmointi |
Käyttöliittymäsuunnittelu ja -ohjelmointi |
Tietorakenteet ja algoritmit |
Grafiikkamoottorin ohjelmointi |
Reaaliaikagrafiikan ohjelmointi |
Peliohjelmointi |
Pelien tekoäly |
Verkkopelien ohjelmointi |
Uudet käyttöliittymät ja sovellukset |
Windows/Linux ohjelmointi |
Teknologiapaja |
04. Tietotekninen suunnittelutaito
•tuntee oman sovellusalansa (l. suuntautumisvaihtoehto tms. suunnittelutaito painopistealue) |
Digitaalitekniikka |
Digitaalitekniikka laboraatiot |
Olio-ohjelmoinnin perusteet |
Projektiopinnot 1 |
Mikrokontrolleritekniikka 1 |
C++ ohjelmointi |
Käyttöliittymäsuunnittelu ja -ohjelmointi |
Projektiopinnot 2 |
Johdanto pelimoottoriohjelmointiin |
Mobiilipelien ohjelmointi / Programming Mobile Games |
Pelien tekoäly |
Simulaatioefektien tuottaminen |
Pilvipalvelut |
Teknologiapaja |
Tietojenkäsittelyn perusteet |
Testaus ja testaussuunnittelu |
05. Mittausjärjestelmäosaaminen
•ymmärtää mittausjärjestelmän yleisen rakenteen |
Digitaalitekniikka |
Digitaalitekniikka laboraatiot |
06. Signaalinkäsittelyosaaminen
•tuntee signaaleihin liittyvät peruskäsitteet |
Simulaatioefektien tuottaminen |
Signaalinkäsittely |
07. Sovelletun elektroniikan osaaminen
•osaa suunnitella, toteuttaa ja testata sekä dokumentoida mikrokontrolleripohjaisia elektroniikkasovelluksia vaativiin olosuhteisiin (ajoneuvo- ja teollisuusympäristö) |
Olio-ohjelmoinnin perusteet |
C++ ohjelmointi |
Käyttöliittymäsuunnittelu ja -ohjelmointi |
08. Tuotekehitysosaaminen (Omatuote-projekti)
•ymmärtää asiakaslähtöisen tuotekehityksen pääperiaatteet |
Projektiopinnot 1 |
Käyttöliittymäsuunnittelu ja -ohjelmointi |
Projektiopinnot 2 |
Projektiopinnot 3 - kehitystehtävän toteutus |
Projektiopinnot 4 - projektin asiantuntijuus |
Projektiopinnot 5 |
Opinnäytetyö |
Harjoittelu |
09. Tietojärjestelmäosaaminen
•ymmärtää tietojärjestelmät kokonaisuutena ja niiden tuottamis-, hankinta- ja käyttöönottoprosessin sekä tiedonhallinnan periaatteet toiminnan kehittämisen näkökulmasta |
Johdatus tietotekniikan opintoihin |
Ohjelmistokehitysprosessi, versionhallinta ja testaus |
Käyttöliittymäsuunnittelu ja -ohjelmointi |
Windows/Linux ohjelmointi |
Pilvipalvelut |
Opinnäytetyö |
Harjoittelu |
10. ICT-projektiosaaminen
•ymmärtää erilaisten ict-projektien luonteen ja projektitoiminnan kokonaisuuden organisaatiossa |
Olio-ohjelmoinnin perusteet |
Ohjelmistokehitysprosessi, versionhallinta ja testaus |
Projektiopinnot 1 |
C++ ohjelmointi |
Käyttöliittymäsuunnittelu ja -ohjelmointi |
Projektiopinnot 2 |
Projektiopinnot 3 - kehitystehtävän toteutus |
Projektiopinnot 4 - projektin asiantuntijuus |
Projektiopinnot 5 |
Projektiopinnot 6 |
Johtaminen |
Lakiasiat ja IP |
Tietojenkäsittelyn perusteet |
Kaupallisen pelisovelluksen kehittäminen I |
Kaupallisen pelisovelluksen kehittäminen II |
Opinnäytetyö |
11. Liiketoimintaosaaminen
•ymmärtää liiketoiminnan keskeiset prosessit ja toiminnot |
Liiketoimintaosaaminen |
Pelituotannon perusteet |
Johtaminen |
Lakiasiat ja IP |
Liiketoimintaosaaminen |
12. ICT- erikoisosaaminen
•osaa soveltaa tietojaan ja taitojaan jollakin ict:n osa-alueella sekä analysoida, arvioida ja kehittää toimintaa tällä alueella |
Projektiopinnot 2 |
Pelituotannon perusteet |
Johdanto pelimoottoriohjelmointiin |
Mobiilipelien ohjelmointi / Programming Mobile Games |
Tietorakenteet ja algoritmit |
Tietokantojen perusteet ja tietokantaohjelmointi |
Projektiopinnot 3 - kehitystehtävän toteutus |
Projektiopinnot 4 - projektin asiantuntijuus |
Grafiikkamoottorin ohjelmointi |
Reaaliaikagrafiikan ohjelmointi |
Peliohjelmointi |
Pelien tekoäly |
Projektiopinnot 5 |
Hyötypelien tekniikat ja sovellukset |
Simulaattoreiden laitteistotekniikka |
Simulaatioefektien tuottaminen |
Verkkopelien ohjelmointi |
Uudet käyttöliittymät ja sovellukset |
Projektiopinnot 6 |
Johtaminen |
Lakiasiat ja IP |
Signaalinkäsittely |
Windows/Linux ohjelmointi |
Pilvipalvelut |
Testaus ja testaussuunnittelu |
Opinnäytetyö |
Harjoittelu |
Luokittelemattomat |
Tekniikan viestintä |
IKT-Svenska |
ICT English I |
ICT English II |
Intercultural and Business Skills in ICT |
Oppijana ammattikorkeakoulussa |
Projektitoiminta |
Kokous- ja neuvottelutaito |
Build up Your English |
Bygg upp din svenska |
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.