Game Design Research and WorkshopLaajuus (3 op)
Tunnus: TT00BF58
Laajuus
3 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa hakea aktiivisesti tietoa pelitutkimukseen ja pelisuunnittelun menetelmiin liittyen ja muodostaa siitä oman käsityksensä. Opiskelija osaa tehdä omaan alaan liittyviä selvityksiä ja kehittämishankkeita. Opiskelija syventää valmiuksiaan ajankohtaisen tiedon hankintamenetelmissä, käyttämisessä, soveltamisessa ja tulosten arvioinnissa sekä esittämisessä. Opiskelija osaa käyttää uusia pelisuunnittelun menetelmiä työpajatyöskentelynä. Opiskelija ymmärtää alan ja eri alojen rajapintoihin liittyviä kysymyksiä ja tarkastelee niitä kriittisesti.
Sisältö
Pelitutkimus Suomessa ja maailmalla
Pelisuunnittelun luovat menetelmät
Käyttäjäkeskeinen pelisuunnittelu
Käytettävyyssuunnittelu
Pelisuunnittelucase: innovointi ja ideointi olemassa olevan tiedon ja tarpeen pohjalta hankkeessa tai toimeksiantona
Selvitys tai kehittämishanke
Työpajatyöskentely, esitykset
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija käyttää asiantuntevasti ja monipuolisesti pelitutkimuksen ja pelisuunnittelun käsitteitä. Opiskelija osaa analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa sekä esittää tiedon kootusti. Opiskelija osaa analysoida ja arvioida kriittisesti valmiita tutkimuksia sekä toimia aktiivisesti hankkeessa tai toimeksiannossa.
Opiskelija osaa analysoida, reflektoida ja arvioida kriittisesti omaa osaamistaan. Opiskelija osaa toimia itsenäisesti, vastuullisesti ja aloitteellisesti. Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija käyttää johdonmukaisesti pelitutkimuksen ja pelisuunnittelun käsitteitä. Opiskelija osaa kuvata ja perustella valitsemansa ratkaisut. Opiskelija osaa analysoida valmiin tutkimuksen sekä toimia mukana hankkeessa tai toimeksiannossa.
Opiskelija osaa analysoida omaa osaamistaan. Opiskelija osaa toimia itsenäisesti ja vastuullisesti. Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija käyttää asianmukaisesti opintojaksoon liittyviä pelitutkimuksen ja pelisuunnittelun käsitteitä. Opiskelija osaa tehdä yhteenvedon valmiista tutkimuksesta sekä toimia ohjatusti mukana hankkeessa tai toimeksiannossa.
Opiskelija osaa arvioida omaa osaamistaan. Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä ottaen vastuun omasta toiminnastaan.
Lisätiedot
Materiaalit mm.The international journal of computer game research, Pelitutkimuksen vuosikirja
Opintojakso tai osa siitä, kuten työpajatyöskentely tai esitykset voidaan toteuttaa yhteistyössä kv-oppilaitosten kanssa. Opintojakson voi suorittaa opinnollistettuna hankkeeseen.
Verkko-opetus vähintään 1 op
TKI 1 op
Ilmoittautumisaika
30.12.2024 - 26.01.2025
Ajoitus
01.01.2025 - 31.07.2025
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Teknologia
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Tietojenkäsittelyn koulutus
Opettaja
- Janne Remes
Ryhmät
-
TTK22SPTTTK22SPT
-
TTK22SPOTTK22SPO
-
TTK22SPGTTK22SPG
-
TTK22SPTTK22SP
Tavoitteet
Opiskelija osaa hakea aktiivisesti tietoa pelitutkimukseen ja pelisuunnittelun menetelmiin liittyen ja muodostaa siitä oman käsityksensä. Opiskelija osaa tehdä omaan alaan liittyviä selvityksiä ja kehittämishankkeita. Opiskelija syventää valmiuksiaan ajankohtaisen tiedon hankintamenetelmissä, käyttämisessä, soveltamisessa ja tulosten arvioinnissa sekä esittämisessä. Opiskelija osaa käyttää uusia pelisuunnittelun menetelmiä työpajatyöskentelynä. Opiskelija ymmärtää alan ja eri alojen rajapintoihin liittyviä kysymyksiä ja tarkastelee niitä kriittisesti.
Sisältö
Pelitutkimus Suomessa ja maailmalla
Pelisuunnittelun luovat menetelmät
Käyttäjäkeskeinen pelisuunnittelu
Käytettävyyssuunnittelu
Pelisuunnittelucase: innovointi ja ideointi olemassa olevan tiedon ja tarpeen pohjalta hankkeessa tai toimeksiantona
Selvitys tai kehittämishanke
Työpajatyöskentely, esitykset
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija käyttää asiantuntevasti ja monipuolisesti pelitutkimuksen ja pelisuunnittelun käsitteitä. Opiskelija osaa analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa sekä esittää tiedon kootusti. Opiskelija osaa analysoida ja arvioida kriittisesti valmiita tutkimuksia sekä toimia aktiivisesti hankkeessa tai toimeksiannossa.
Opiskelija osaa analysoida, reflektoida ja arvioida kriittisesti omaa osaamistaan. Opiskelija osaa toimia itsenäisesti, vastuullisesti ja aloitteellisesti. Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija käyttää johdonmukaisesti pelitutkimuksen ja pelisuunnittelun käsitteitä. Opiskelija osaa kuvata ja perustella valitsemansa ratkaisut. Opiskelija osaa analysoida valmiin tutkimuksen sekä toimia mukana hankkeessa tai toimeksiannossa.
Opiskelija osaa analysoida omaa osaamistaan. Opiskelija osaa toimia itsenäisesti ja vastuullisesti. Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija käyttää asianmukaisesti opintojaksoon liittyviä pelitutkimuksen ja pelisuunnittelun käsitteitä. Opiskelija osaa tehdä yhteenvedon valmiista tutkimuksesta sekä toimia ohjatusti mukana hankkeessa tai toimeksiannossa.
Opiskelija osaa arvioida omaa osaamistaan. Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä ottaen vastuun omasta toiminnastaan.
Lisätiedot
Materiaalit mm.The international journal of computer game research, Pelitutkimuksen vuosikirja
Opintojakso tai osa siitä, kuten työpajatyöskentely tai esitykset voidaan toteuttaa yhteistyössä kv-oppilaitosten kanssa. Opintojakson voi suorittaa opinnollistettuna hankkeeseen.
Verkko-opetus vähintään 1 op
TKI 1 op
Ilmoittautumisaika
30.12.2024 - 26.01.2025
Ajoitus
01.01.2025 - 31.07.2025
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Teknologia
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Tietojenkäsittelyn koulutus
Opettaja
- Janne Remes
Ryhmät
-
TTK22SPRaaheTTK22SPRaahe
Tavoitteet
Opiskelija osaa hakea aktiivisesti tietoa pelitutkimukseen ja pelisuunnittelun menetelmiin liittyen ja muodostaa siitä oman käsityksensä. Opiskelija osaa tehdä omaan alaan liittyviä selvityksiä ja kehittämishankkeita. Opiskelija syventää valmiuksiaan ajankohtaisen tiedon hankintamenetelmissä, käyttämisessä, soveltamisessa ja tulosten arvioinnissa sekä esittämisessä. Opiskelija osaa käyttää uusia pelisuunnittelun menetelmiä työpajatyöskentelynä. Opiskelija ymmärtää alan ja eri alojen rajapintoihin liittyviä kysymyksiä ja tarkastelee niitä kriittisesti.
Sisältö
Pelitutkimus Suomessa ja maailmalla
Pelisuunnittelun luovat menetelmät
Käyttäjäkeskeinen pelisuunnittelu
Käytettävyyssuunnittelu
Pelisuunnittelucase: innovointi ja ideointi olemassa olevan tiedon ja tarpeen pohjalta hankkeessa tai toimeksiantona
Selvitys tai kehittämishanke
Työpajatyöskentely, esitykset
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija käyttää asiantuntevasti ja monipuolisesti pelitutkimuksen ja pelisuunnittelun käsitteitä. Opiskelija osaa analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa sekä esittää tiedon kootusti. Opiskelija osaa analysoida ja arvioida kriittisesti valmiita tutkimuksia sekä toimia aktiivisesti hankkeessa tai toimeksiannossa.
Opiskelija osaa analysoida, reflektoida ja arvioida kriittisesti omaa osaamistaan. Opiskelija osaa toimia itsenäisesti, vastuullisesti ja aloitteellisesti. Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija käyttää johdonmukaisesti pelitutkimuksen ja pelisuunnittelun käsitteitä. Opiskelija osaa kuvata ja perustella valitsemansa ratkaisut. Opiskelija osaa analysoida valmiin tutkimuksen sekä toimia mukana hankkeessa tai toimeksiannossa.
Opiskelija osaa analysoida omaa osaamistaan. Opiskelija osaa toimia itsenäisesti ja vastuullisesti. Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija käyttää asianmukaisesti opintojaksoon liittyviä pelitutkimuksen ja pelisuunnittelun käsitteitä. Opiskelija osaa tehdä yhteenvedon valmiista tutkimuksesta sekä toimia ohjatusti mukana hankkeessa tai toimeksiannossa.
Opiskelija osaa arvioida omaa osaamistaan. Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä ottaen vastuun omasta toiminnastaan.
Lisätiedot
Materiaalit mm.The international journal of computer game research, Pelitutkimuksen vuosikirja
Opintojakso tai osa siitä, kuten työpajatyöskentely tai esitykset voidaan toteuttaa yhteistyössä kv-oppilaitosten kanssa. Opintojakson voi suorittaa opinnollistettuna hankkeeseen.
Verkko-opetus vähintään 1 op
TKI 1 op
Ilmoittautumisaika
17.04.2023 - 30.04.2023
Ajoitus
03.09.2023 - 21.12.2023
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Business
Opetuskielet
- Englanti
Opettaja
- Janne Remes
Ryhmät
-
VAPVAL2023VAPVAL2023
Tavoitteet
Opiskelija osaa hakea aktiivisesti tietoa pelitutkimukseen ja pelisuunnittelun menetelmiin liittyen ja muodostaa siitä oman käsityksensä. Opiskelija osaa tehdä omaan alaan liittyviä selvityksiä ja kehittämishankkeita. Opiskelija syventää valmiuksiaan ajankohtaisen tiedon hankintamenetelmissä, käyttämisessä, soveltamisessa ja tulosten arvioinnissa sekä esittämisessä. Opiskelija osaa käyttää uusia pelisuunnittelun menetelmiä työpajatyöskentelynä. Opiskelija ymmärtää alan ja eri alojen rajapintoihin liittyviä kysymyksiä ja tarkastelee niitä kriittisesti.
Sisältö
Pelitutkimus Suomessa ja maailmalla
Pelisuunnittelun luovat menetelmät
Käyttäjäkeskeinen pelisuunnittelu
Käytettävyyssuunnittelu
Pelisuunnittelucase: innovointi ja ideointi olemassa olevan tiedon ja tarpeen pohjalta hankkeessa tai toimeksiantona
Selvitys tai kehittämishanke
Työpajatyöskentely, esitykset
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija käyttää asiantuntevasti ja monipuolisesti pelitutkimuksen ja pelisuunnittelun käsitteitä. Opiskelija osaa analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa sekä esittää tiedon kootusti. Opiskelija osaa analysoida ja arvioida kriittisesti valmiita tutkimuksia sekä toimia aktiivisesti hankkeessa tai toimeksiannossa.
Opiskelija osaa analysoida, reflektoida ja arvioida kriittisesti omaa osaamistaan. Opiskelija osaa toimia itsenäisesti, vastuullisesti ja aloitteellisesti. Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija käyttää johdonmukaisesti pelitutkimuksen ja pelisuunnittelun käsitteitä. Opiskelija osaa kuvata ja perustella valitsemansa ratkaisut. Opiskelija osaa analysoida valmiin tutkimuksen sekä toimia mukana hankkeessa tai toimeksiannossa.
Opiskelija osaa analysoida omaa osaamistaan. Opiskelija osaa toimia itsenäisesti ja vastuullisesti. Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija käyttää asianmukaisesti opintojaksoon liittyviä pelitutkimuksen ja pelisuunnittelun käsitteitä. Opiskelija osaa tehdä yhteenvedon valmiista tutkimuksesta sekä toimia ohjatusti mukana hankkeessa tai toimeksiannossa.
Opiskelija osaa arvioida omaa osaamistaan. Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä ottaen vastuun omasta toiminnastaan.
Lisätiedot
Materiaalit mm.The international journal of computer game research, Pelitutkimuksen vuosikirja
Opintojakso tai osa siitä, kuten työpajatyöskentely tai esitykset voidaan toteuttaa yhteistyössä kv-oppilaitosten kanssa. Opintojakson voi suorittaa opinnollistettuna hankkeeseen.
Verkko-opetus vähintään 1 op
TKI 1 op
Ilmoittautumisaika
11.04.2022 - 24.04.2022
Ajoitus
05.09.2022 - 21.12.2022
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Business
Opetuskielet
- Suomi
Opettaja
- Janne Remes
- Tanja Korhonen
Ryhmät
-
VAPVAL2022VAPVAL2022
Tavoitteet
Opiskelija osaa hakea aktiivisesti tietoa pelitutkimukseen ja pelisuunnittelun menetelmiin liittyen ja muodostaa siitä oman käsityksensä. Opiskelija osaa tehdä omaan alaan liittyviä selvityksiä ja kehittämishankkeita. Opiskelija syventää valmiuksiaan ajankohtaisen tiedon hankintamenetelmissä, käyttämisessä, soveltamisessa ja tulosten arvioinnissa sekä esittämisessä. Opiskelija osaa käyttää uusia pelisuunnittelun menetelmiä työpajatyöskentelynä. Opiskelija ymmärtää alan ja eri alojen rajapintoihin liittyviä kysymyksiä ja tarkastelee niitä kriittisesti.
Sisältö
Pelitutkimus Suomessa ja maailmalla
Pelisuunnittelun luovat menetelmät
Käyttäjäkeskeinen pelisuunnittelu
Käytettävyyssuunnittelu
Pelisuunnittelucase: innovointi ja ideointi olemassa olevan tiedon ja tarpeen pohjalta hankkeessa tai toimeksiantona
Selvitys tai kehittämishanke
Työpajatyöskentely, esitykset
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija käyttää asiantuntevasti ja monipuolisesti pelitutkimuksen ja pelisuunnittelun käsitteitä. Opiskelija osaa analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa sekä esittää tiedon kootusti. Opiskelija osaa analysoida ja arvioida kriittisesti valmiita tutkimuksia sekä toimia aktiivisesti hankkeessa tai toimeksiannossa.
Opiskelija osaa analysoida, reflektoida ja arvioida kriittisesti omaa osaamistaan. Opiskelija osaa toimia itsenäisesti, vastuullisesti ja aloitteellisesti. Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija käyttää johdonmukaisesti pelitutkimuksen ja pelisuunnittelun käsitteitä. Opiskelija osaa kuvata ja perustella valitsemansa ratkaisut. Opiskelija osaa analysoida valmiin tutkimuksen sekä toimia mukana hankkeessa tai toimeksiannossa.
Opiskelija osaa analysoida omaa osaamistaan. Opiskelija osaa toimia itsenäisesti ja vastuullisesti. Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija käyttää asianmukaisesti opintojaksoon liittyviä pelitutkimuksen ja pelisuunnittelun käsitteitä. Opiskelija osaa tehdä yhteenvedon valmiista tutkimuksesta sekä toimia ohjatusti mukana hankkeessa tai toimeksiannossa.
Opiskelija osaa arvioida omaa osaamistaan. Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä ottaen vastuun omasta toiminnastaan.
Lisätiedot
Materiaalit mm.The international journal of computer game research, Pelitutkimuksen vuosikirja
Opintojakso tai osa siitä, kuten työpajatyöskentely tai esitykset voidaan toteuttaa yhteistyössä kv-oppilaitosten kanssa. Opintojakson voi suorittaa opinnollistettuna hankkeeseen.
Verkko-opetus vähintään 1 op
TKI 1 op