Skip to main content

Patient’s and Other Close Peoples’ Support Need and Interaction in PalliativeLaajuus (5 cr)

Code: SH00BX87

Credits

5 op

Teaching language

  • Finnish

Objective

• Osaa tunnistaa, kohdata, ohjata ja tukea kokonaisvaltaisesti potilaiden ja heidän läheistensä yksilöllisiä tarpeita ja osaa hyödyntää läsnäoloa auttamismenetelmänä
• Ymmärtää kriisin ja surun merkityksen osana eri-ikäisten ja eri kulttuurista tulevien ihmisten elämää
• Tuntee moniammatillisen yhteistyön mahdollisuudet kokonaisvaltaisen tuen tarjoamisessa
• Ymmärtää perhekeskeisyyden, osallisuuden ja merkityksellisyyden käsitteen ja osaa soveltaa niitä työssään
• Tunnistaa ja ennakoi sairaudesta johtuvia potilaan kommunikoinnin muutoksia
• Osaa hyödyntää puhetta tukevia tai korvaavia kommunikointimenetelmiä sekä -apuvälineitä
• Tunnistaa oman suhtautumisensa kuolemaan ja työhyvinvoinnin merkityksen

Content

• Palliatiivisen- ja saattohoitopotilaan ja hänen läheistensä kokonaisvaltainen kohtaaminen, dialoginen vuorovaikutus ja vaikeiden asioiden puheeksi otto
• Surun tehtävä ja merkitys
• Kulttuurisensitiivisyys surun ja kuoleman kohtaamisessa
• Toivon ylläpitäminen ja merkityksellisyys
• Hoitava läsnäolo ja kunnioittava kosketus auttamismenetelminä
• Tuen muodot (psykososiaalinen, informatiivinen, emotionaalinen, psyykkinen, henkinen ja hengellinen, eksistentiaalinen ja käytännön tuki)
• Moniammatillinen yhteistyö kokonaisvaltaisessa potilaan tukemisessa
• Potilaan kommunikoinnin muutokset, puhetta tukevat ja korvaavat kommunikointimenetelmät sekä -apuvälineet
• Oman kuoleman- ja surukäsityksen sekä elämänhistorian reflektointi ja oma työssäjaksaminen

en
Enrollment

01.12.2022 - 31.01.2023

Timing

01.01.2023 - 31.05.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

Sote

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Bachelor’s Degree in Nursing
Teachers
  • Terhi Kukkonen
Groups
  • SMM20STEC
    SMM20STEC
  • SH20ST_OKM
    SH20ST_OKM
  • SHS20S
    SHS20S

Objective

• Osaa tunnistaa, kohdata, ohjata ja tukea kokonaisvaltaisesti potilaiden ja heidän läheistensä yksilöllisiä tarpeita ja osaa hyödyntää läsnäoloa auttamismenetelmänä
• Ymmärtää kriisin ja surun merkityksen osana eri-ikäisten ja eri kulttuurista tulevien ihmisten elämää
• Tuntee moniammatillisen yhteistyön mahdollisuudet kokonaisvaltaisen tuen tarjoamisessa
• Ymmärtää perhekeskeisyyden, osallisuuden ja merkityksellisyyden käsitteen ja osaa soveltaa niitä työssään
• Tunnistaa ja ennakoi sairaudesta johtuvia potilaan kommunikoinnin muutoksia
• Osaa hyödyntää puhetta tukevia tai korvaavia kommunikointimenetelmiä sekä -apuvälineitä
• Tunnistaa oman suhtautumisensa kuolemaan ja työhyvinvoinnin merkityksen

Content

• Palliatiivisen- ja saattohoitopotilaan ja hänen läheistensä kokonaisvaltainen kohtaaminen, dialoginen vuorovaikutus ja vaikeiden asioiden puheeksi otto
• Surun tehtävä ja merkitys
• Kulttuurisensitiivisyys surun ja kuoleman kohtaamisessa
• Toivon ylläpitäminen ja merkityksellisyys
• Hoitava läsnäolo ja kunnioittava kosketus auttamismenetelminä
• Tuen muodot (psykososiaalinen, informatiivinen, emotionaalinen, psyykkinen, henkinen ja hengellinen, eksistentiaalinen ja käytännön tuki)
• Moniammatillinen yhteistyö kokonaisvaltaisessa potilaan tukemisessa
• Potilaan kommunikoinnin muutokset, puhetta tukevat ja korvaavat kommunikointimenetelmät sekä -apuvälineet
• Oman kuoleman- ja surukäsityksen sekä elämänhistorian reflektointi ja oma työssäjaksaminen

Evaluation scale

0 - 5

en
Enrollment

01.08.2022 - 30.09.2022

Timing

01.08.2022 - 31.12.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

5 op

Mode of delivery

Distance learning

Unit

Sote

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Bachelor’s Degree in Nursing
Teachers
  • Liisa Kemppainen
Groups
  • SMM20K
    SMM20K

Objective

• Osaa tunnistaa, kohdata, ohjata ja tukea kokonaisvaltaisesti potilaiden ja heidän läheistensä yksilöllisiä tarpeita ja osaa hyödyntää läsnäoloa auttamismenetelmänä
• Ymmärtää kriisin ja surun merkityksen osana eri-ikäisten ja eri kulttuurista tulevien ihmisten elämää
• Tuntee moniammatillisen yhteistyön mahdollisuudet kokonaisvaltaisen tuen tarjoamisessa
• Ymmärtää perhekeskeisyyden, osallisuuden ja merkityksellisyyden käsitteen ja osaa soveltaa niitä työssään
• Tunnistaa ja ennakoi sairaudesta johtuvia potilaan kommunikoinnin muutoksia
• Osaa hyödyntää puhetta tukevia tai korvaavia kommunikointimenetelmiä sekä -apuvälineitä
• Tunnistaa oman suhtautumisensa kuolemaan ja työhyvinvoinnin merkityksen

Content

• Palliatiivisen- ja saattohoitopotilaan ja hänen läheistensä kokonaisvaltainen kohtaaminen, dialoginen vuorovaikutus ja vaikeiden asioiden puheeksi otto
• Surun tehtävä ja merkitys
• Kulttuurisensitiivisyys surun ja kuoleman kohtaamisessa
• Toivon ylläpitäminen ja merkityksellisyys
• Hoitava läsnäolo ja kunnioittava kosketus auttamismenetelminä
• Tuen muodot (psykososiaalinen, informatiivinen, emotionaalinen, psyykkinen, henkinen ja hengellinen, eksistentiaalinen ja käytännön tuki)
• Moniammatillinen yhteistyö kokonaisvaltaisessa potilaan tukemisessa
• Potilaan kommunikoinnin muutokset, puhetta tukevat ja korvaavat kommunikointimenetelmät sekä -apuvälineet
• Oman kuoleman- ja surukäsityksen sekä elämänhistorian reflektointi ja oma työssäjaksaminen

Location and time

Webinaarit:
Ti 8.11.2022 klo 8.30 - 11
Ti 15.11.2022 klo 8.30-11.00
Ti 22.11.2022 klo 8.30-11.00
Ke 7.12.2022 klo 8.30- 14.00

Teaching methods

Opintojakson toteuttaa Laurea amk.

Content scheduling

• Palliatiivisen- ja saattohoitopotilaan ja hänen läheistensä kokonaisvaltainen kohtaaminen, dialoginen vuorovaikutus ja vaikeiden asioiden puheeksi otto
• Surun tehtävä ja merkitys
• Kulttuurisensitiivisyys surun ja kuoleman kohtaamisessa
• Toivon ylläpitäminen ja merkityksellisyys
• Hoitava läsnäolo ja kunnioittava kosketus auttamismenetelminä
• Tuen muodot (psykososiaalinen, informatiivinen, emotionaalinen, psyykkinen, henkinen ja hengellinen, eksistentiaalinen ja käytännön tuki)
• Moniammatillinen yhteistyö kokonaisvaltaisessa potilaan tukemisessa
• Potilaan kommunikoinnin muutokset, puhetta tukevat ja korvaavat kommunikointimenetelmät sekä -apuvälineet
• Oman kuoleman- ja surukäsityksen sekä elämänhistorian reflektointi ja oma työssäjaksaminen

Evaluation scale

Hylätty/Hyväksytty

en
Enrollment

01.12.2021 - 31.01.2022

Timing

01.01.2022 - 31.05.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

5 op

Mode of delivery

Distance learning

Unit

Sote

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Bachelor’s Degree in Nursing
Teachers
  • Liisa Kemppainen
Groups
  • SHS19S
    SHS19S

Objective

• Osaa tunnistaa, kohdata, ohjata ja tukea kokonaisvaltaisesti potilaiden ja heidän läheistensä yksilöllisiä tarpeita ja osaa hyödyntää läsnäoloa auttamismenetelmänä
• Ymmärtää kriisin ja surun merkityksen osana eri-ikäisten ja eri kulttuurista tulevien ihmisten elämää
• Tuntee moniammatillisen yhteistyön mahdollisuudet kokonaisvaltaisen tuen tarjoamisessa
• Ymmärtää perhekeskeisyyden, osallisuuden ja merkityksellisyyden käsitteen ja osaa soveltaa niitä työssään
• Tunnistaa ja ennakoi sairaudesta johtuvia potilaan kommunikoinnin muutoksia
• Osaa hyödyntää puhetta tukevia tai korvaavia kommunikointimenetelmiä sekä -apuvälineitä
• Tunnistaa oman suhtautumisensa kuolemaan ja työhyvinvoinnin merkityksen

Content

• Palliatiivisen- ja saattohoitopotilaan ja hänen läheistensä kokonaisvaltainen kohtaaminen, dialoginen vuorovaikutus ja vaikeiden asioiden puheeksi otto
• Surun tehtävä ja merkitys
• Kulttuurisensitiivisyys surun ja kuoleman kohtaamisessa
• Toivon ylläpitäminen ja merkityksellisyys
• Hoitava läsnäolo ja kunnioittava kosketus auttamismenetelminä
• Tuen muodot (psykososiaalinen, informatiivinen, emotionaalinen, psyykkinen, henkinen ja hengellinen, eksistentiaalinen ja käytännön tuki)
• Moniammatillinen yhteistyö kokonaisvaltaisessa potilaan tukemisessa
• Potilaan kommunikoinnin muutokset, puhetta tukevat ja korvaavat kommunikointimenetelmät sekä -apuvälineet
• Oman kuoleman- ja surukäsityksen sekä elämänhistorian reflektointi ja oma työssäjaksaminen

Evaluation scale

0 - 5