Acute NursingLaajuus (9 cr)
Code: SH00BZ58
Credits
9 op
Objective
The students will be able to plan, implement, assess and develop acute nursing in different operational environments. They will master assessment of care needed by customers requiring acute care and are prepared for changes in the customer’s condition. The students will master the key interventions and diagnostics needed in clinical nursing as part of overall patient care. The students will be able to carry out partnership based work across different organisations. They will understand the importance of continual professional development.
Content
Evidence-based and safe acute nursing
- using scientific knowledge in decision-making
- developing acute/triage nursing
Key care paths of a patient requiring urgent care
- prehospital, emergency outpatients department, constant/intensive care
The acute care of a patient suffering from somatic/mental health problems in emergencies and in cases requiring urgent care
Safe medical care
The nursing decision-making process
- needs assessment, working diagnosis, care planning/implementation/assessment
Smart and safe health technology in acute care (acute nursing devices)
Digital and virtual services in acute care
Ethical issues in acute/triage nursing
- e.g., individual/social perspective, limited resources, death, organ donation
Staff safety in acute care
Evidence based wound care
International week
Enrollment
01.12.2022 - 31.01.2023
Timing
01.01.2023 - 30.06.2023
Number of ECTS credits allocated
9 op
RDI portion
1 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
Sote
Teaching languages
- Finnish
Seats
0 - 20
Degree programmes
- Bachelor’s Degree in Nursing
Teachers
- Kirsi Lokkila
- Sanni Vuorinen
- Sannamari Kortelainen
Groups
-
SMM20STECSMM20STEC
-
SH20ST_OKMSH20ST_OKM
-
SHS20SSHS20S
Objective
The students will be able to plan, implement, assess and develop acute nursing in different operational environments. They will master assessment of care needed by customers requiring acute care and are prepared for changes in the customer’s condition. The students will master the key interventions and diagnostics needed in clinical nursing as part of overall patient care. The students will be able to carry out partnership based work across different organisations. They will understand the importance of continual professional development.
Content
Evidence-based and safe acute nursing
- using scientific knowledge in decision-making
- developing acute/triage nursing
Key care paths of a patient requiring urgent care
- prehospital, emergency outpatients department, constant/intensive care
The acute care of a patient suffering from somatic/mental health problems in emergencies and in cases requiring urgent care
Safe medical care
The nursing decision-making process
- needs assessment, working diagnosis, care planning/implementation/assessment
Smart and safe health technology in acute care (acute nursing devices)
Digital and virtual services in acute care
Ethical issues in acute/triage nursing
- e.g., individual/social perspective, limited resources, death, organ donation
Staff safety in acute care
Evidence based wound care
International week
Location and time
Kevät -23, harjoittelut pääasiassa syksy -23
Materials
Suositeltava kirjallisuus:
- Oireista työdiagnoosiin. Ensihoitopotilaan tutkiminen ja arviointi. Alanen, Jormakka, Kosonen & Saikko. 2016.
- Teho- ja valvontahoitotyön opas. Ritmala-Castrén, Lönn, Lundgrén-Laine, Meriläinen & Peltomaa (toim.). 2017.
- Akuuttihoito-opas. www.-julkaisu: Terveysportti. Painettu opas: Mäkijärvi, Harjola, Päivä, Valli & Vaula (toim.). 2018. Duodecim. TULOSSA uusi painos 2023.
- Peruselintoimintojen häiriöt ja niiden hoito. www-julkaisu: Terveysportti. Painettu kirja Alakokko, Alahuhta, Hyppölä, Kaartinen & Savolainen (toim.). 2022.
- Tehohoitotyö. Alanen, Hakio & Koskela. Sanomapro. 2022.
- EKG akuuttihoidossa. Jormakka & Kettunen. 2018.
- Ensihoito. Kuisma, Holmströn ym. 2021.
Moodlesta löytyvät materiaalit ja linkit
Muut aiheeseen liittyvät relevantit lähteet
Teaching methods
Lähiopetus: ohjatut keskustelut, ohjatut harjoitukset
Verkko-/digiopiskelu: mm. DevMoodlen tehtävät ja oppitunneille valmistavat tentit, lääkelaskujen itsenäiset harjoitukset.
Simulaatio-opetus: simulaatioharjoitukset.
Pakopeli
Oppimispäiväkirja
Mahdolliset muut opiskelumenetelmät
Employer connections
Akuuttihoidon yksiköt (syventävä harjoittelu)
Elinluovutus (Kainuun sote)
Muu mahdollinen yhteistyö, mm. työelämävierailu KAKS:n akuuttihoidon yksiköissä
Exam schedules
Oppitunneille valmistavat tentit ennen ko. tunteja.
21.4. varsinainen tentti.
Uusintatenteistä sovitaan opintojakson alussa.
Completion alternatives
Oppitunnit toteutuvat lähtökohtaisesti lähiopetuksena.
Student workload
9 op = 243 tuntia opiskelijan työtä (sisältää tunneille osallistumisen ja tenttiin valmistautumisen)
Content scheduling
Lähiopetuspäivät:
9.1. Orientaatio opintojaksolle, lääkelaskut ja nestehoito (4h) PAKOLLISET TUNNIT
16.1. Aseptinen toiminta akuuttihoidon pientoimenpiteissä (4h)
23.1. Keskuslaskimokatetroidun potilaan hoito (sis. CVK:n laitto, käsittely ja poisto) (4h)
30.1. Peruselintoimintojen arviointi ja häiriöiden tunnistaminen, äkillisen hengitysvajauksen hoito, lääkelaskujen 1. uusinta (8h)
31.1. Lääke- ja nestehoito (4 h)
6.2. Sydän- ja verenkiertoelimistön häiriöt (4h)
8.2. Hoitoelvytys (4 h)
20.2. Sepsis & akuutit haavat (4h)
27.2. Akuuttihoidon ja pelastuksen palvelut: rastikoulutuspäivä KAKSilla (4h) PAKOLLISET TUNNIT
2.3. Hoidon tarpeen arviointi ja triage (4h)
3.3. Päivystykselliset erityistilanteet & happo-emäs tasapainon häiriöt (4h)
20.3. Neurologisen potilaan akuuttihoito (4h)
21.3. Kertaustunnit (4h)
27.3. Akuutti vatsa ja työelämävierailu (8h)
21.4. Paritentti
Further information
Simulaatio- ja harjoitustunneille hoitopuvut
HUOM! Opintojaksolla voidaan tehdä ns. ketteriä kokeiluja eli esim. kokeilla uusia opiskelumenetelmiä
Evaluation scale
0 - 5
Assessment methods and criteria
Opintojakson arviointi 1-5
Tentin arviointi 1-5 (arviointikriteerit opintojakson DevMoodlessa)
Oppimisen työkirja hyväksytty/hylätty (hyväksytty suoritus edellyttää kaikkien oppituntien aiheiden käsittelyä), opintojakson arviointikriteerien mukaan kiitettävästi tehty oppimispäiväkirja nostaa opintojakson kokonaisarvosanaa yhdellä numerolla. PALAUTUS 10.4.-23 mennessä.
Lääkelaskut hyväksytty/hylätty
Assessment criteria, fail (0)
Opiskelija ei saavuta tyydyttävän tason osaamista
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija osaa...
Tiedot:
* käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti akuuttihoitotyön käsitteitä sekä yhdistää niitä kokonaisuuksiksi
Taidot:
* analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia toimintatapoja
* analysoida, reflektoida ja arvioida kriittisesti omaa osaamistaan ja akuuttihoitotyön toimintatapoja hankkimansa tiedon avulla
* toimia itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti akuuttihoitotyön ympäristössä
* valita ja arvioida kriittisesti akuuttihoitotyön tekniikoita ja malleja sekä käyttää niitä toiminnassaan
Asenne:
* toimia asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi
* toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa
* soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan
Toteutuksen arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osaa...
Tiedot:
* käyttää johdonmukaisesti akuuttihoitotyön käsitteitä
* nimetä, kuvailla ja perustella akuuttihoitotyön perustiedot
Taidot:
* valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella
* osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja akuuttihoitotyön toimintatapoja
* toimia itsenäisesti ja vastuullisesti akuuttihoitotyön ympäristössä
* soveltaa tarkoituksenmukaisesti akuuttihoitotyön toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja
Asenne:
* toimia ammatillisesti asiakastilanteissa
* toimia ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi
Assessment criteria, satisfactory (1)
Opiskelija osaa...
Tiedot:
* käyttää asianmukaisesti keskeisiä/yksittäisiä akuuttihoitotyön käsitteitä
* nimetä ja kuvailla akuuttihoitotyön perustiedot
Taidot:
* toimia tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa
* osaa arvioida omaa osaamistaan
* toimia asianmukaisesti akuuttihoitotyön ympäristössä
* käyttää toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti akuuttihoitotyön tekniikoita ja malleja
Asenne:
* ottaa toiminnassaan asiakkaan huomioon
* toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut ryhmän jäsenet huomioon
* toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
* perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti