Hoitotyön asiantuntijuutta suuntaavat opinnotLaajuus (5 op)
Tunnus: SH00BX90
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija syventää asiantuntijuuttaan valitsemallaan hoitotyön alueella, joka voi olla Akuuttihoitotyö, Ikääntyneiden hoitotyö, Mielenterveyshoitotyö, Palliatiivinen hoitotyö, Palveluohjausosaaminen, Perioperatiivinen hoitotyö, Sisätauti-kirurginen hoitotyö tai Vastaanotto-polikliininen hoitotyö sekä Sairaanhoitajan etävastaanotto.
Sisältö
Sisältö ja opetusmenetelmät: Kunkin opintojakson sisällöt, alustavat suunnitelmat opetusmenetelmistä ja arviointikriteerit löytyvät DevMoodlen kurssilta SH-opiskelijat: Vehto-/Suuntaavat ammattiopinnot.
Ilmoittautumisaika
19.08.2024 - 22.09.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3.5 op
Toteutustapa
30 % Lähiopetus, 70 % Etäopetus
Yksikkö
Sote
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
- Taina Romppanen
- Maarit Leinonen
- Heikki Kattainen
Ryhmät
-
SMM22K2SMM22K2
-
SMM22K1SMM22K1
Tavoitteet
Opiskelija syventää asiantuntijuuttaan valitsemallaan hoitotyön alueella, joka voi olla Akuuttihoitotyö, Ikääntyneiden hoitotyö, Mielenterveyshoitotyö, Palliatiivinen hoitotyö, Palveluohjausosaaminen, Perioperatiivinen hoitotyö, Sisätauti-kirurginen hoitotyö tai Vastaanotto-polikliininen hoitotyö sekä Sairaanhoitajan etävastaanotto.
Sisältö
Sisältö ja opetusmenetelmät: Kunkin opintojakson sisällöt, alustavat suunnitelmat opetusmenetelmistä ja arviointikriteerit löytyvät DevMoodlen kurssilta SH-opiskelijat: Vehto-/Suuntaavat ammattiopinnot.
Aika ja paikka
Syksy -24, harjoittelut pääasiassa kevät -25.
Oppimateriaalit
Suositeltava kirjallisuus:
Akuuttihoito-opas. www-julkaisu: Terveysportti.
Käypä hoito-suositukset.
Oireista työdiagnoosiin. Ensihoitopotilaan tutkiminen ja arviointi. Alanen, Jormakka, Kosonen & Saikko. Uusin painos.
Teho- ja valvontahoitotyön opas. Ritmala-Castrén, Lönn, Lundgrén-Laine, Meriläinen & Peltomaa (toim.). Uusin painos.
Repusta löytyvät materiaalit
Muut aiheeseen liittyvät relevantit lähteet
Opetusmenetelmät
Lähiopetus: ohjatut keskustelut, ohjatut harjoitukset
Verkko-/digiopiskelu: mm. Repun tehtävät ja oppitunneille valmistavat tentit, etäopetus Teamsissa
Simulaatio-opetus
Pelit
Oppimispäiväkirja
Muut mahdolliset opetusmenetelmät
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Syventävän harjoittelun yksiköt, joissa toteutetaan akuuttia hoitotyötä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Oppitunneille valmistavat tentit
Yhteistoiminnallinen osaamisen näyttö (kts. erillinen ohje), uusinnat kotitentillä (aika sovitaan näytön jälkeen).
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Oppitunnit toteutuvat lähtökohtaisesti lähiopetuksena. Jos opiskelija on perustellusta syystä estynyt osallistumasta lähiopetustunneille, hän voi sopia etäosallistumismahdollisuudesta opettajien kanssa. Edellytyksenä tälle on toimiva kuva- ja ääniyhteys Teamsissa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 5 op: 5x27 h= 135 h
Oppitunnit: 40 h
Itsenäinen opiskelu: 95 h
Sisällön jaksotus
18.11. 8 h
Orientaatio opintojaksolle: Taina
Happoemästasapaino, DKA, verikaasuanalyysinäytteen ottaminen, IABP: Taina
I
19.11. 8 h
Nestehoito, elektrolyytit, rabdomyolyysi, AKI: Taina
Hoitoelvytys, postresuskitaatiohoito ja elinluovutus: Taina
I
26.11. 8 h (2 h + 6 h)
Nestehoito, laskimoyhteydet (harjoituksia): Taina
Kriittisesti sairaan potilaan tunnistaminen: (c)ABCDEF, potilaan tutkiminen, triage, hoidon tarpeen arviointi, raportointi ja kirjaaminen: Heikki
Hengitys: Heikki
I
27.11. 8 h (2 h + 6 h)
Sepsis: Taina
Sydän, Akuutti vatsa ja neurologia: Heikki
I
3.12. 8 h
8–11.30 edellinen aihe jatkuu..., kertaus opintojaksosta: Heikki ja Taina
12.30–15.45 osaamisen näyttö: Heikki ja Taina
Lisätietoja opiskelijoille
Lähiopetustunneille hoitopuvut
I
HUOM! Opintojaksolla voidaan tehdä ns. ketteriä kokeiluja eli esim. kokeilla uusia opetusmenetelmiä
Arviointiasteikko
0 - 5
Hylätty (0)
Opiskelija ei saavuta tyydyttävän tason osaamista.
Toteutuksen arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa...
Tiedot:
* käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti akuuttihoitotyön käsitteitä sekä yhdistää niitä kokonaisuuksiksi
Taidot:
* analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia toimintatapoja
* analysoida, reflektoida ja arvioida kriittisesti omaa osaamistaan ja akuuttihoitotyön toimintatapoja hankkimansa tiedon avulla
* toimia itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti akuuttihoitotyön ympäristössä
* valita ja arvioida kriittisesti akuuttihoitotyön tekniikoita ja malleja sekä käyttää niitä toiminnassaan
Asenne:
* toimia asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi
* toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa
* soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan
Toteutuksen arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osaa...
Tiedot:
* käyttää johdonmukaisesti akuuttihoitotyön käsitteitä
* nimetä, kuvailla ja perustella akuuttihoitotyön perustiedot
Taidot:
* valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella
* osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja akuuttihoitotyön toimintatapoja
* toimia itsenäisesti ja vastuullisesti akuuttihoitotyön ympäristössä
* soveltaa tarkoituksenmukaisesti akuuttihoitotyön toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja
Asenne:
* toimia ammatillisesti asiakastilanteissa
* toimia ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi
Toteutuksen arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa...
Tiedot:
* käyttää asianmukaisesti keskeisiä/yksittäisiä akuuttihoitotyön käsitteitä
* nimetä ja kuvailla akuuttihoitotyön perustiedot
Taidot:
* toimia tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa
* osaa arvioida omaa osaamistaan
* toimia asianmukaisesti akuuttihoitotyön ympäristössä
* käyttää toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti akuuttihoitotyön tekniikoita ja malleja
Asenne:
* ottaa toiminnassaan asiakkaan huomioon
* toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut ryhmän jäsenet huomioon
* toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
* perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
Ilmoittautumisaika
19.08.2024 - 22.09.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sote
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
- Taina Romppanen
- Heikki Kattainen
Ryhmät
-
SMM22KKuuSMM22KKuu
Tavoitteet
Opiskelija syventää asiantuntijuuttaan valitsemallaan hoitotyön alueella, joka voi olla Akuuttihoitotyö, Ikääntyneiden hoitotyö, Mielenterveyshoitotyö, Palliatiivinen hoitotyö, Palveluohjausosaaminen, Perioperatiivinen hoitotyö, Sisätauti-kirurginen hoitotyö tai Vastaanotto-polikliininen hoitotyö sekä Sairaanhoitajan etävastaanotto.
Sisältö
Sisältö ja opetusmenetelmät: Kunkin opintojakson sisällöt, alustavat suunnitelmat opetusmenetelmistä ja arviointikriteerit löytyvät DevMoodlen kurssilta SH-opiskelijat: Vehto-/Suuntaavat ammattiopinnot.
Aika ja paikka
Syksy -24, harjoittelut pääasiassa kevät -25.
Oppimateriaalit
Suositeltava kirjallisuus:
Akuuttihoito-opas. www-julkaisu: Terveysportti.
Käypä hoito-suositukset.
Oireista työdiagnoosiin. Ensihoitopotilaan tutkiminen ja arviointi. Alanen, Jormakka, Kosonen & Saikko. Uusin painos.
Teho- ja valvontahoitotyön opas. Ritmala-Castrén, Lönn, Lundgrén-Laine, Meriläinen & Peltomaa (toim.). Uusin painos.
Repusta löytyvät materiaalit
Muut aiheeseen liittyvät relevantit lähteet
Opetusmenetelmät
Lähiopetus: ohjatut keskustelut, ohjatut harjoitukset
Verkko-/digiopiskelu: mm. Repun tehtävät ja oppitunneille valmistavat tentit, etäopetus Teamsissa
Simulaatio-opetus
Pelit
Oppimispäiväkirja
Muut mahdolliset opetusmenetelmät
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Syventävän harjoittelun yksiköt, joissa toteutetaan akuuttia hoitotyötä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Oppitunneille valmistavat tentit
Yhteistoiminnallinen osaamisen näyttö Teamsissa (kts. erillinen ohje), uusinnat kotitentillä (aika sovitaan näytön jälkeen).
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Oppitunnit toteutuvat lähi-, etä- ja mahdollisesti hybridiopetuksena. Jos opiskelija on perustellusta syystä estynyt osallistumasta lähiopetustunneille, hän voi sopia etäosallistumismahdollisuudesta opettajien kanssa. Edellytyksenä tälle on toimiva kuva- ja ääniyhteys Teamsissa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 5 op: 5x27 h= 135 h
Oppitunnit: 40 h
Itsenäinen opiskelu: 95 h
Sisällön jaksotus
14.11. 8 h Teams
Orientaatio opintojaksolle: Taina & Heikki
Kriittisesti sairaan potilaan tunnistaminen: (c)ABCDEF, potilaan tutkiminen, triage, hoidon tarpeen arviointi, raportointi ja kirjaaminen: Heikki
Happoemästasapaino, DKA: Taina
I
15.11. 8 h Teams
Nestehoito, IABP, CVK, Rabdomyolyysi, AKI: Taina
I
21.11. 4 h Teams
Sepsis, postresuskitaatiohoito & elinluovutus: Taina
I
28.11. 8 h Kajaani
2 h Nestehoito, IABP, CVK: Taina
6 h ABCD: Heikki
I
29.11. 8 h Kajaani
Akuutti vatsa: Heikki
Hoitoelvytys: Heikki
Kertaus opintojaksosta: Taina
I
12.12. 4 h Teams
Osaamisen näyttö: Heikki ja Taina
Lisätietoja opiskelijoille
Lähiopetustunneille hoitopuvut
I
HUOM! Opintojaksolla voidaan tehdä ns. ketteriä kokeiluja eli esim. kokeilla uusia opetusmenetelmiä
Arviointiasteikko
0 - 5
Hylätty (0)
Opiskelija ei saavuta tyydyttävän tason osaamista.
Toteutuksen arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa...
Tiedot:
* käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti akuuttihoitotyön käsitteitä sekä yhdistää niitä kokonaisuuksiksi
Taidot:
* analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia toimintatapoja
* analysoida, reflektoida ja arvioida kriittisesti omaa osaamistaan ja akuuttihoitotyön toimintatapoja hankkimansa tiedon avulla
* toimia itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti akuuttihoitotyön ympäristössä
* valita ja arvioida kriittisesti akuuttihoitotyön tekniikoita ja malleja sekä käyttää niitä toiminnassaan
Asenne:
* toimia asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi
* toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa
* soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan
Toteutuksen arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osaa...
Tiedot:
* käyttää johdonmukaisesti akuuttihoitotyön käsitteitä
* nimetä, kuvailla ja perustella akuuttihoitotyön perustiedot
Taidot:
* valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella
* osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja akuuttihoitotyön toimintatapoja
* toimia itsenäisesti ja vastuullisesti akuuttihoitotyön ympäristössä
* soveltaa tarkoituksenmukaisesti akuuttihoitotyön toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja
Asenne:
* toimia ammatillisesti asiakastilanteissa
* toimia ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi
Toteutuksen arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa...
Tiedot:
* käyttää asianmukaisesti keskeisiä/yksittäisiä akuuttihoitotyön käsitteitä
* nimetä ja kuvailla akuuttihoitotyön perustiedot
Taidot:
* toimia tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa
* osaa arvioida omaa osaamistaan
* toimia asianmukaisesti akuuttihoitotyön ympäristössä
* käyttää toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti akuuttihoitotyön tekniikoita ja malleja
Asenne:
* ottaa toiminnassaan asiakkaan huomioon
* toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut ryhmän jäsenet huomioon
* toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
* perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
Ilmoittautumisaika
01.12.2023 - 31.01.2024
Ajoitus
01.01.2024 - 31.05.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sote
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
- Sanni Vuorinen
- Taina Romppanen
- Heikki Kattainen
Ryhmät
-
SHS21SSHS21S
Tavoitteet
Opiskelija syventää asiantuntijuuttaan valitsemallaan hoitotyön alueella, joka voi olla Akuuttihoitotyö, Ikääntyneiden hoitotyö, Mielenterveyshoitotyö, Palliatiivinen hoitotyö, Palveluohjausosaaminen, Perioperatiivinen hoitotyö, Sisätauti-kirurginen hoitotyö tai Vastaanotto-polikliininen hoitotyö sekä Sairaanhoitajan etävastaanotto.
Sisältö
Sisältö ja opetusmenetelmät: Kunkin opintojakson sisällöt, alustavat suunnitelmat opetusmenetelmistä ja arviointikriteerit löytyvät DevMoodlen kurssilta SH-opiskelijat: Vehto-/Suuntaavat ammattiopinnot.
Aika ja paikka
Kevät -24
Oppimateriaalit
Suositeltava kirjallisuus:
Akuuttihoito-opas. www.-julkaisu: Terveysportti.
Käypä hoito-suositukset.
Oireista työdiagnoosiin. Ensihoitopotilaan tutkiminen ja arviointi. Alanen, Jormakka, Kosonen & Saikko. Uusin painos.
Teho- ja valvontahoitotyön opas. Ritmala-Castrén, Lönn, Lundgrén-Laine, Meriläinen & Peltomaa (toim.). Uusin painos.
Repusta löytyvät materiaalit
Muut aiheeseen liittyvät relevantit lähteet
Opetusmenetelmät
Lähiopetus: ohjatut keskustelut, ohjatut harjoitukset
Verkko-/digiopiskelu: mm. Repun tehtävät ja oppitunneille valmistavat tentit
Simulaatio-opetus
Työpajat
Oppimispäiväkirja
Muut mahdolliset opetusmenetelmät
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Akuuttihoidon yksiköt (syventävä harjoittelu)
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Oppitunneille valmistavat tentit
Yhteistoiminnallinen osaamisen näyttö (kts. erillinen ohje), uusinnat kotitentillä (aika sovitaan näyttöjen jälkeen)
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Oppitunnit toteutuvat lähiopetuksena. Jos opiskelija on perustellusta syystä estynyt osallistumaan lähiopetustunneille, hän voi sopia etäosallistumisesta opettajan kanssa. Edellytyksenä tälle on toimiva kuva- ja ääniyhteys Teamsissa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 5 op: 5x27 h= 135 h
Oppitunnit: 40 h
Itsenäinen opiskelu: 95 h
Sisällön jaksotus
27.3.2024 8h Heikki: lähiopetus
Orientaatio opintojaksolle, Kriittisesti sairaan potilaan tunnistaminen: (c)ABCDEF, potilaan tutkiminen, triage, hoidon tarpeen arviointi, raportointi ja kirjaaminen
2.4.2024 8h Heikki: lähiopetus
Hengitys
12.4.2024 4 h +4 h Heikki ja Sanni: lähiopetus
Sydän ja hoitoelvytys (sis. i.o. ja postresuscitaatiohoito)
Nestehoito ja verensiirto, elektrolyytit, CVK ja invasiivinen paineenmittaus
15.4.2024 4h Heikki: lähiopetus
Happoemästasapaino, DKA, rhabdomyolyysi, AKI
17.4.2024 4h Heikki: lähiopetus
Sepsis, akuutti vatsa (sis. delirium)
23.4.2024 4 h Heikki: lähiopetus
Neurologia
24.4.2024 4 h Heikki: lähiopetus
Yhteistoiminnallinen osaamisen näyttö
Lisätietoja opiskelijoille
Sovituille lähiopetustunneille hoitopuvut
I
HUOM! Opintojaksolla voidaan tehdä ns. ketteriä kokeiluja eli esim. kokeilla uusia opiskelumenetelmiä
Arviointiasteikko
0 - 5
Hylätty (0)
Opiskelija ei saavuta tyydyttävän tason osaamista
Toteutuksen arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa...
Tiedot:
* käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti akuuttihoitotyön käsitteitä sekä yhdistää niitä kokonaisuuksiksi
Taidot:
* analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia toimintatapoja
* analysoida, reflektoida ja arvioida kriittisesti omaa osaamistaan ja akuuttihoitotyön toimintatapoja hankkimansa tiedon avulla
* toimia itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti akuuttihoitotyön ympäristössä
* valita ja arvioida kriittisesti akuuttihoitotyön tekniikoita ja malleja sekä käyttää niitä toiminnassaan
Asenne:
* toimia asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi
* toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa
* soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan
Toteutuksen arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osaa...
Tiedot:
* käyttää johdonmukaisesti akuuttihoitotyön käsitteitä
* nimetä, kuvailla ja perustella akuuttihoitotyön perustiedot
Taidot:
* valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella
* osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja akuuttihoitotyön toimintatapoja
* toimia itsenäisesti ja vastuullisesti akuuttihoitotyön ympäristössä
* soveltaa tarkoituksenmukaisesti akuuttihoitotyön toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja
Asenne:
* toimia ammatillisesti asiakastilanteissa
* toimia ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi
Toteutuksen arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa...
Tiedot:
* käyttää asianmukaisesti keskeisiä/yksittäisiä akuuttihoitotyön käsitteitä
* nimetä ja kuvailla akuuttihoitotyön perustiedot
Taidot:
* toimia tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa
* osaa arvioida omaa osaamistaan
* toimia asianmukaisesti akuuttihoitotyön ympäristössä
* käyttää toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti akuuttihoitotyön tekniikoita ja malleja
Asenne:
* ottaa toiminnassaan asiakkaan huomioon
* toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut ryhmän jäsenet huomioon
* toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
* perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
Ilmoittautumisaika
01.12.2023 - 31.01.2024
Ajoitus
01.01.2024 - 31.05.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sote
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
- Sanni Vuorinen
- Taina Romppanen
- Maarit Leinonen
- Heikki Kattainen
Ryhmät
-
SMM21SRaa2SMM21SRaa2
-
SMM21SRaa1SMM21SRaa1
Tavoitteet
Opiskelija syventää asiantuntijuuttaan valitsemallaan hoitotyön alueella, joka voi olla Akuuttihoitotyö, Ikääntyneiden hoitotyö, Mielenterveyshoitotyö, Palliatiivinen hoitotyö, Palveluohjausosaaminen, Perioperatiivinen hoitotyö, Sisätauti-kirurginen hoitotyö tai Vastaanotto-polikliininen hoitotyö sekä Sairaanhoitajan etävastaanotto.
Sisältö
Sisältö ja opetusmenetelmät: Kunkin opintojakson sisällöt, alustavat suunnitelmat opetusmenetelmistä ja arviointikriteerit löytyvät DevMoodlen kurssilta SH-opiskelijat: Vehto-/Suuntaavat ammattiopinnot.
Aika ja paikka
Kevät -24
Oppimateriaalit
Suositeltava kirjallisuus:
Akuuttihoito-opas. www.-julkaisu: Terveysportti.
Käypä hoito-suositukset.
Oireista työdiagnoosiin. Ensihoitopotilaan tutkiminen ja arviointi. Alanen, Jormakka, Kosonen & Saikko. Uusin painos.
Teho- ja valvontahoitotyön opas. Ritmala-Castrén, Lönn, Lundgrén-Laine, Meriläinen & Peltomaa (toim.). Uusin painos.
Repusta löytyvät materiaalit
Muut aiheeseen liittyvät relevantit lähteet
Opetusmenetelmät
Lähiopetus: ohjatut keskustelut, ohjatut harjoitukset
Verkko-/digiopiskelu: mm. Repun tehtävät ja oppitunneille valmistavat tentit, etäopetus Teamsissa
Simulaatio-opetus
Pelit
Oppimispäiväkirja
Muut mahdolliset opetusmenetelmä
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Akuuttihoidon yksiköt (syventävä harjoittelu)
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Oppitunnit toteutuvat lähi- ja etäopetuksena, jossa on 100% läsnäolovelvoite. Jos opiskelija on perustellusta syystä estynyt osallistumaan lähiopetustunneille, hän voi sopia etäosallistumisesta opettajan kanssa. Edellytyksenä tälle on toimiva kuva- ja ääniyhteys Teamsissa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 5 op: 5x27 h= 135 h
Oppitunnit: 36 h
Itsenäinen opiskelu: 99 h
Sisällön jaksotus
Opintojakson sisältö
21.3.2024 8 h Heikki: etäopetus (Teams)
Orientaatio opintojaksolle, Kriittisesti sairaan potilaan tunnistaminen: (c)ABCDEF, potilaan tutkiminen, triage, hoidon tarpeen arviointi, raportointi ja kirjaaminen
22.3.2024 8 h Heikki: etäopetus (Teams)
Neurologia
Happoemästasapaino, DKA, rhabdomyolyysi, AKI
4.4.2024 8 h Heikki: lähiopetus
Hengitys ja hengityksen tukeminen
Sepsis
Akuuttivatsa
5.4.2024 8 h Heikki ja Sanni: lähiopetus
Sydän ja hoitoelvytys (sis. i.o. ja postresuscitaatiohoito)
Nestehoito ja verensiirto, elektrolyytit, CVK ja invasiivinen paineenmittaus
3.5.2024 4 h Heikki, Sanni: etäopetus (Teams)
Yhteistoiminnallinen osaamisen näyttö
Lisätietoja opiskelijoille
HUOM! Opintojaksolla voidaan tehdä ns. ketteriä kokeiluja eli esim. kokeilla uusia opiskelumenetelmiä
Arviointiasteikko
0 - 5
Hylätty (0)
Opiskelija ei saavuta tyydyttävän tason osaamista
Toteutuksen arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa...
Tiedot:
* käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti akuuttihoitotyön käsitteitä sekä yhdistää niitä kokonaisuuksiksi
Taidot:
* analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia toimintatapoja
* analysoida, reflektoida ja arvioida kriittisesti omaa osaamistaan ja akuuttihoitotyön toimintatapoja hankkimansa tiedon avulla
* toimia itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti akuuttihoitotyön ympäristössä
* valita ja arvioida kriittisesti akuuttihoitotyön tekniikoita ja malleja sekä käyttää niitä toiminnassaan
Asenne:
* toimia asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi
* toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa
* soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan
Toteutuksen arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osaa...
Tiedot:
* käyttää johdonmukaisesti akuuttihoitotyön käsitteitä
* nimetä, kuvailla ja perustella akuuttihoitotyön perustiedot
Taidot:
* valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella
* osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja akuuttihoitotyön toimintatapoja
* toimia itsenäisesti ja vastuullisesti akuuttihoitotyön ympäristössä
* soveltaa tarkoituksenmukaisesti akuuttihoitotyön toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja
Asenne:
* toimia ammatillisesti asiakastilanteissa
* toimia ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi
Toteutuksen arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa...
Tiedot:
* käyttää asianmukaisesti keskeisiä/yksittäisiä akuuttihoitotyön käsitteitä
* nimetä ja kuvailla akuuttihoitotyön perustiedot
Taidot:
* toimia tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa
* osaa arvioida omaa osaamistaan
* toimia asianmukaisesti akuuttihoitotyön ympäristössä
* käyttää toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti akuuttihoitotyön tekniikoita ja malleja
Asenne:
* ottaa toiminnassaan asiakkaan huomioon
* toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut ryhmän jäsenet huomioon
* toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
* perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
Ilmoittautumisaika
01.12.2023 - 31.01.2024
Ajoitus
01.01.2024 - 31.05.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sote
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
- Jaana Kemppainen
Ryhmät
-
SHS21SSHS21S
-
SMM21SRaa2SMM21SRaa2
-
SMM21SRaa1SMM21SRaa1
Tavoitteet
Opiskelija syventää asiantuntijuuttaan valitsemallaan hoitotyön alueella, joka voi olla Akuuttihoitotyö, Ikääntyneiden hoitotyö, Mielenterveyshoitotyö, Palliatiivinen hoitotyö, Palveluohjausosaaminen, Perioperatiivinen hoitotyö, Sisätauti-kirurginen hoitotyö tai Vastaanotto-polikliininen hoitotyö sekä Sairaanhoitajan etävastaanotto.
Sisältö
Sisältö ja opetusmenetelmät: Kunkin opintojakson sisällöt, alustavat suunnitelmat opetusmenetelmistä ja arviointikriteerit löytyvät DevMoodlen kurssilta SH-opiskelijat: Vehto-/Suuntaavat ammattiopinnot.
Arviointiasteikko
0 - 5
Ilmoittautumisaika
01.12.2023 - 31.01.2024
Ajoitus
01.01.2024 - 31.05.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Sote
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
- Sari Pyykkönen
Ryhmät
-
SHS21SSHS21S
-
SMM21SRaa2SMM21SRaa2
-
SMM21SRaa1SMM21SRaa1
Tavoitteet
Opiskelija syventää asiantuntijuuttaan valitsemallaan hoitotyön alueella, joka voi olla Akuuttihoitotyö, Ikääntyneiden hoitotyö, Mielenterveyshoitotyö, Palliatiivinen hoitotyö, Palveluohjausosaaminen, Perioperatiivinen hoitotyö, Sisätauti-kirurginen hoitotyö tai Vastaanotto-polikliininen hoitotyö sekä Sairaanhoitajan etävastaanotto.
Sisältö
Sisältö ja opetusmenetelmät: Kunkin opintojakson sisällöt, alustavat suunnitelmat opetusmenetelmistä ja arviointikriteerit löytyvät DevMoodlen kurssilta SH-opiskelijat: Vehto-/Suuntaavat ammattiopinnot.
Arviointiasteikko
0 - 5
Ilmoittautumisaika
01.12.2023 - 31.01.2024
Ajoitus
01.01.2024 - 31.05.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Sote
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
- Minna Alatalo
- Teija Ravelin
- Maarit Leinonen
- Raila Arpala
Ryhmät
-
SHS21SSHS21S
-
SMM21SRaa2SMM21SRaa2
-
SMM21SRaa1SMM21SRaa1
Tavoitteet
Opiskelija syventää asiantuntijuuttaan valitsemallaan hoitotyön alueella, joka voi olla Akuuttihoitotyö, Ikääntyneiden hoitotyö, Mielenterveyshoitotyö, Palliatiivinen hoitotyö, Palveluohjausosaaminen, Perioperatiivinen hoitotyö, Sisätauti-kirurginen hoitotyö tai Vastaanotto-polikliininen hoitotyö sekä Sairaanhoitajan etävastaanotto.
Sisältö
Sisältö ja opetusmenetelmät: Kunkin opintojakson sisällöt, alustavat suunnitelmat opetusmenetelmistä ja arviointikriteerit löytyvät DevMoodlen kurssilta SH-opiskelijat: Vehto-/Suuntaavat ammattiopinnot.
Oppimateriaalit
Opettajan osoittama materiaali.
Opetusmenetelmät
Aktivoivat luennot, oppimiskeskustelut, itsenäiset- ja pienryhmätehtävät, verkkokeskustelut, harjoitukset, simulaatiot, asiantuntijaluennot, opintokäynnit.
Sisällön jaksotus
Mielenterveyshoitotyö:
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Mielenterveyshoitotyö: Oppimispäiväkirja.
Itsenäiset tehtävät hyväksytysti tehtynä:
- THL:n Itsemurhien ehkäisy verkkokurssi (todistus Reppuun xx.24mennessä)
- Tahdosta riippumaton hoito, leposide-eristys-verkkokeskustelu
- Erilaiset psykoterapiat-verkkokeskustelu
- Työnohjaustehtävä
Toteutuksen arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti mielenterveys- ja päihdehoitotyön käsitteitä sekä yhdistää niitä kokonaisuuksiksi
Opiskelija osaa toimia dialogista vuorovaikutusta edistäen kriisissä olevan ja/tai mielenterveys- ja riippuvuusongelmaisen ihmisen ja hänen läheistensä kanssa
Opiskelija osaa itsenäisesti suunnitella, toteuttaa ja arvioida asiakkaan hoito- ja kuntoutusprosessia asiakaslähtöisesti ja kokonaisvaltaisesti yhteistyössä hoitoon osallistuvien kanssa
Opiskelija osaa arvioida kriittisesti näyttöön perustuvia auttamismenetelmiä ja hyödyntää niitä mielenterveyshoitotyössä
Opiskelija soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan ja toimii ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa
Toteutuksen arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija käyttää johdonmukaisesti mielenterveys- ja päihdehoitotyön käsitteitä
Opiskelija osaa toimia dialogisessa vuorovaikutuksessa kriisissä olevan ja/tai mielenterveys- ja riippuvuusongelmaisen ihmisen ja hänen läheistensä kanssa
Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida asiakkaan hoito- ja kuntoutusprosessia asiakaslähtöisesti ja kokonaisvaltaisesti yhteistyössä hoitoon osallistuvien kanssa
Opiskelija osaa valita tarkoituksenmukaisia näyttöön perustuvia auttamismenetelmiä ja hyödyntää niitä mielenterveyshoitotyössä
Opiskelija perustelee ja soveltaa ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan ja toimii ryhmän jäsenenä yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi
Toteutuksen arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija käyttää asianmukaisesti keskeisiä mielenterveys- ja päihdehoitotyön käsitteitä
Opiskelija osaa ohjattuna toimia dialogisessa vuorovaikutuksessa kriisissä olevan ja/tai mielenterveys- ja riippuvuusongelmaisen ihmisen ja hänen läheistensä kanssa
Opiskelija osaa ohjattuna suunnitella, toteuttaa ja arvioida asiakkaan hoito- ja kuntoutusprosessia asiakaslähtöisesti ja kokonaisvaltaisesti yhteistyössä hoitoon osallistuvien kanssa
Opiskelija osaa käyttää tarkoituksenmukaisesti näyttöön perustuvia auttamismenetelmiä
Opiskelija toimii ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii ryhmän jäsenenä ammatillisesti
Ilmoittautumisaika
01.08.2023 - 30.09.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 31.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Sote
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
- Taina Romppanen
- Heikki Kattainen
Ryhmät
-
SMM21K2SMM21K2
-
SMM21K1SMM21K1
Tavoitteet
Opiskelija syventää asiantuntijuuttaan valitsemallaan hoitotyön alueella, joka voi olla Akuuttihoitotyö, Ikääntyneiden hoitotyö, Mielenterveyshoitotyö, Palliatiivinen hoitotyö, Palveluohjausosaaminen, Perioperatiivinen hoitotyö, Sisätauti-kirurginen hoitotyö tai Vastaanotto-polikliininen hoitotyö sekä Sairaanhoitajan etävastaanotto.
Sisältö
Sisältö ja opetusmenetelmät: Kunkin opintojakson sisällöt, alustavat suunnitelmat opetusmenetelmistä ja arviointikriteerit löytyvät DevMoodlen kurssilta SH-opiskelijat: Vehto-/Suuntaavat ammattiopinnot.
Aika ja paikka
Syksy -23, harjoittelut pääasiassa kevät -24.
Oppimateriaalit
Suositeltava kirjallisuus:
Akuuttihoito-opas. www.-julkaisu: Terveysportti.
Käypä hoito-suositukset.
Oireista työdiagnoosiin. Ensihoitopotilaan tutkiminen ja arviointi. Alanen, Jormakka, Kosonen & Saikko. Uusin painos.
Teho- ja valvontahoitotyön opas. Ritmala-Castrén, Lönn, Lundgrén-Laine, Meriläinen & Peltomaa (toim.). Uusin painos.
Repusta löytyvät materiaalit
Muut aiheeseen liittyvät relevantit lähteet
Opetusmenetelmät
Lähiopetus: ohjatut keskustelut, ohjatut harjoitukset
Verkko-/digiopiskelu: mm. Repun tehtävät ja oppitunneille valmistavat tentit, etäopetus Teamsissa
Simulaatio-opetus
Pelit
Oppimispäiväkirja
Muut mahdolliset opetusmenetelmät
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Akuuttihoidon yksiköt (syventävä harjoittelu)
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Oppitunneille valmistavat tentit
Yhteistoiminnallinen osaamisen näyttö (kts. erillinen ohje), uusinnat kotitentillä (aika sovitaan näyttöjen jälkeen)
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Oppitunnit toteutuvat lähi-, etä- ja hybridiopetuksena. Jos opiskelija on perustellusta syystä estynyt osallistumaan lähiopetustunneille, hän voi sopia etäosallistumisesta opettajan kanssa. Edellytyksenä tälle on toimiva kuva- ja ääniyhteys Teamsissa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 5 op: 5x27 h= 135 h
Oppitunnit: 40 h
Itsenäinen opiskelu: 95 h
Sisällön jaksotus
13.11.23 4 h Heikki: lähiopetus
Orientaatio opintojaksolle, Kriittisesti sairaan potilaan tunnistaminen: (c)ABCDEF, potilaan tutkiminen, triage, hoidon tarpeen arviointi, raportointi ja kirjaaminen
I
14.11.23 4 h Heikki: etä-/hybridiopetus (sovitaan yhdessä 13.11.23)
Hengitys
I
20.11. 4 h +4 h Heikki ja Taina: lähiopetus
Sydän ja hoitoelvytys (sis. i.o. ja postresuscitaatiohoito)
Nestehoito ja verensiirto, elektrolyytit, CVK ja invasiivinen paineenmittaus
I
27.11. 8 h Taina: lähiopetus
Happoemästasapaino, DKA, rhabdomyolyysi, AKI
I
4.12. 8 h Taina: lähiopetus
Sepsis, akuutti vatsa (sis. delirium)
I
11.12. 4 h Heikki: etäopetus (Teams)
Neurologia
I
12.12. 4 h Taina: etäopetus (Teams)
Yhteistoiminnallinen osaamisen näyttö
Lisätietoja opiskelijoille
Lähiopetustunneille hoitopuvut
I
HUOM! Opintojaksolla voidaan tehdä ns. ketteriä kokeiluja eli esim. kokeilla uusia opiskelumenetelmiä
Arviointiasteikko
0 - 5
Hylätty (0)
Opiskelija ei saavuta tyydyttävän tason osaamista.
Toteutuksen arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa...
Tiedot:
* käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti akuuttihoitotyön käsitteitä sekä yhdistää niitä kokonaisuuksiksi
Taidot:
* analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia toimintatapoja
* analysoida, reflektoida ja arvioida kriittisesti omaa osaamistaan ja akuuttihoitotyön toimintatapoja hankkimansa tiedon avulla
* toimia itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti akuuttihoitotyön ympäristössä
* valita ja arvioida kriittisesti akuuttihoitotyön tekniikoita ja malleja sekä käyttää niitä toiminnassaan
Asenne:
* toimia asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi
* toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa
* soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan
Toteutuksen arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osaa...
Tiedot:
* käyttää johdonmukaisesti akuuttihoitotyön käsitteitä
* nimetä, kuvailla ja perustella akuuttihoitotyön perustiedot
Taidot:
* valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella
* osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja akuuttihoitotyön toimintatapoja
* toimia itsenäisesti ja vastuullisesti akuuttihoitotyön ympäristössä
* soveltaa tarkoituksenmukaisesti akuuttihoitotyön toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja
Asenne:
* toimia ammatillisesti asiakastilanteissa
* toimia ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi
Toteutuksen arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa...
Tiedot:
* käyttää asianmukaisesti keskeisiä/yksittäisiä akuuttihoitotyön käsitteitä
* nimetä ja kuvailla akuuttihoitotyön perustiedot
Taidot:
* toimia tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa
* osaa arvioida omaa osaamistaan
* toimia asianmukaisesti akuuttihoitotyön ympäristössä
* käyttää toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti akuuttihoitotyön tekniikoita ja malleja
Asenne:
* ottaa toiminnassaan asiakkaan huomioon
* toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut ryhmän jäsenet huomioon
* toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
* perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
Ilmoittautumisaika
01.08.2023 - 30.09.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 31.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Sote
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
- Teija Ravelin
- Maarit Leinonen
Ryhmät
-
SMM21K2SMM21K2
-
SMM21K1SMM21K1
Tavoitteet
Opiskelija syventää asiantuntijuuttaan valitsemallaan hoitotyön alueella, joka voi olla Akuuttihoitotyö, Ikääntyneiden hoitotyö, Mielenterveyshoitotyö, Palliatiivinen hoitotyö, Palveluohjausosaaminen, Perioperatiivinen hoitotyö, Sisätauti-kirurginen hoitotyö tai Vastaanotto-polikliininen hoitotyö sekä Sairaanhoitajan etävastaanotto.
Sisältö
Sisältö ja opetusmenetelmät: Kunkin opintojakson sisällöt, alustavat suunnitelmat opetusmenetelmistä ja arviointikriteerit löytyvät DevMoodlen kurssilta SH-opiskelijat: Vehto-/Suuntaavat ammattiopinnot.
Oppimateriaalit
Opettajan osoittama materiaali.
Opetusmenetelmät
Aktivoivat luennot, oppimiskeskustelut, itsenäiset- ja pienryhmätehtävät, verkkokeskustelut, harjoitukset, simulaatiot, asiantuntijaluennot, opintokäynnit.
Sisällön jaksotus
Mielenterveyshoitotyö:
13.11.23 4 h Orientaatio. Mielen rakentuminen ja dynamiikka. Maarit
14.11.23 2 h Mentalisaation tukeminen hoitosuhteessa. Teija
14.11.23 2 h Ryhmä- ja yhteisöhoito. Maarit
20.11.23 6 h Dialektinen käyttäytymisterapia näkökulmana hoitosuhteessa. Teija
20.11.23 2 h Digitaaliset palvelut. Maarit
27.11.23 6 h Psyykenlääkehoito + ohjaussimulaatio. Maarit
27.11.23 2 h Turvasuunnitelma+ simulaatio. Tee ennakkoon THL:n Itsemurhien ehkäisy -verkkokurssi. Maarit
4.12.23 4 h Toiminnalliset ja luovat menetelmät (kokemusasiantuntijavierailu? varmistuu myöhemmin). Maarit
4.12.23 4 h Kriisityö. (Opintokäynti Kajaanissa tai SPR:n kriisityö esittely (opettaja sopii, varmistuumyöhemmin)).
11.12.23 4 h Opintojakson yhteenveto keskustelu (+ viimeistellään oppimispäiväkirja arviointiin). Maarit
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Mielenterveyshoitotyö: Oppimispäiväkirja.
Itsenäiset tehtävät hyväksytysti tehtynä:
- THL:n Itsemurhien ehkäisy verkkokurssi (todistus Reppuun 26.11.23 mennessä)
- Tahdosta riippumaton hoito, leposide-eristys-verkkokeskustelu
- Erilaiset psykoterapiat-verkkokeskustelu
- Työnohjaustehtävä
Toteutuksen arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti mielenterveys- ja päihdehoitotyön käsitteitä sekä yhdistää niitä kokonaisuuksiksi
Opiskelija osaa toimia dialogista vuorovaikutusta edistäen kriisissä olevan ja/tai mielenterveys- ja riippuvuusongelmaisen ihmisen ja hänen läheistensä kanssa
Opiskelija osaa itsenäisesti suunnitella, toteuttaa ja arvioida asiakkaan hoito- ja kuntoutusprosessia asiakaslähtöisesti ja kokonaisvaltaisesti yhteistyössä hoitoon osallistuvien kanssa
Opiskelija osaa arvioida kriittisesti näyttöön perustuvia auttamismenetelmiä ja hyödyntää niitä mielenterveyshoitotyössä
Opiskelija soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan ja toimii ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa
Toteutuksen arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija käyttää johdonmukaisesti mielenterveys- ja päihdehoitotyön käsitteitä
Opiskelija osaa toimia dialogisessa vuorovaikutuksessa kriisissä olevan ja/tai mielenterveys- ja riippuvuusongelmaisen ihmisen ja hänen läheistensä kanssa
Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida asiakkaan hoito- ja kuntoutusprosessia asiakaslähtöisesti ja kokonaisvaltaisesti yhteistyössä hoitoon osallistuvien kanssa
Opiskelija osaa valita tarkoituksenmukaisia näyttöön perustuvia auttamismenetelmiä ja hyödyntää niitä mielenterveyshoitotyössä
Opiskelija perustelee ja soveltaa ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan ja toimii ryhmän jäsenenä yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi
Toteutuksen arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija käyttää asianmukaisesti keskeisiä mielenterveys- ja päihdehoitotyön käsitteitä
Opiskelija osaa ohjattuna toimia dialogisessa vuorovaikutuksessa kriisissä olevan ja/tai mielenterveys- ja riippuvuusongelmaisen ihmisen ja hänen läheistensä kanssa
Opiskelija osaa ohjattuna suunnitella, toteuttaa ja arvioida asiakkaan hoito- ja kuntoutusprosessia asiakaslähtöisesti ja kokonaisvaltaisesti yhteistyössä hoitoon osallistuvien kanssa
Opiskelija osaa käyttää tarkoituksenmukaisesti näyttöön perustuvia auttamismenetelmiä
Opiskelija toimii ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii ryhmän jäsenenä ammatillisesti