Children, young people and family nursing practical trainingLaajuus (10 cr)
Code: SH00CA13
Credits
10 op
Teaching language
- Finnish
Objective
Eettisyys, ammatillisuus ja asiakaslähtöisyys
• Osaa kohdata lapsen ja perheen hoitotyön asiakkaana ja toimia perhehoitotyön arvojen ja eettisten periaatteiden ohjaamana
Kommunikointi ja moniammatillisuus, potilas- ja asiakasturvallisuus sekä informaatio teknologia ja kirjaaminen
• Osaa kommunikoida ammatillisesti eri-ikäisten ja eritaustaisten asiakkaiden, potilaiden ja perheiden kanssa sekä työskennellä moniammatillisissa tiimeissä ja toimintaympäristöissä hyvien työyhteisötaitojen mukaisesti
• Osaa toimia potilas- ja työturvallisuutta edistäen ja ehkäistä vaaratapahtumia potilaan hoitoprosessin kaikissa vaiheissa
• Osaa kirjata tarkoituksenmukaisesti hoitoprosessin eri vaiheissa potilastietojärjestelmään.
Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä, johtaminen ja työntekijyys osaaminen, laadun varmistus sekä yrittäjyys ja kehittäminen
• Osaa kuvata eri toiminta- ja palveluyksikköjen tehtäviä ja toimia lapsen ja perheen hoito- ja palveluketjussa.
• Osaa reflektoida omaa osaamistaan ja työn kehittämiskohteita ja muutoksen tarpeita lapsen ja perheen hoitotyössä.
Kliininen hoitotyö, ohjaus- ja opetusosaaminen sekä omahoidon tukeminen, terveyden ja toimintakyvyn edistäminen
• Osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida eri-ikäisen lapsen, perheen ja raskaana olevan ja synnyttäneen hoitoa ja perustella toimintaa näyttöön perustuvalla tiedolla
• Osaa ohjata lapsia ja perheitä ottaen huomioon hoidon tarpeet, voimavarat ja ohjattavan vastuun omahoidossa
• Osaa tunnistaa ja analysoida lasten ja perheiden terveysuhkia ja -ongelmia ja ottaa nämä huomioon terveyden edistämisessä
Näyttöön perustuva toiminta, tutkimustiedon hyödyntäminen ja päätöksenteko
• Opiskelija käyttää näyttöön perustuvaa tietoa lasten ja nuorten kasvusta ja kehityksestä, niihin vaikuttavista tekijöistä, perhehoitotyöstä ja lasten sairauksista.
Content
Harjoittelu
Assessment criteria, approved/failed
Hyväksytty:
Eettisyys, ammatillisuus ja asiakaslähtöisyys:
• Hoitotyön ja perhehoitotyön arvot ja periaatteet ohjaavat opiskelijan toimintaa ja hän osaa perustella niiden mukaista toimintaansa
• Opiskelija toimii asiakas- ja perhelähtöisesti hoitotyön prosessin eri vaiheissa
Kommunikointi ja moniammatillisuus, potilas- ja asiakasturvallisuus sekä informaatio teknologia ja kirjaaminen:
• Opiskelija toimii ammatillisesti, aloitteellisesti ja joustavasti eri-ikäisten ja eritaustaisten asiakkaiden, potilaiden ja perheiden kanssa sekä moniammatillisissa työryhmissä yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.
• Opiskelija toimii potilas- ja työturvallisesti hoitoprosessin eri vaiheissa.
• Opiskelija kirjaa potilastietojärjestelmään kansallisen, rakenteisen, kirjaamisohjeen mukaisesti.
Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä, johtaminen ja työntekijyys osaaminen, laadun varmistus sekä yrittäjyys ja kehittäminen:
• Opiskelija kertoo esimerkkejä eri toiminta- ja palveluyksikköjen tehtävistä hoito- ja palveluketjussa ja toimii hoito- ja palveluketjun mukaisesti.
• Opiskelija tunnistaa hoitotyön kehittämiskohteita ja muutoksen tarpeita ja ottaa niitä puheeksi.
• Opiskelija toimii tavoitteiden mukaisesti ja itsearviointi on reflektiivistä ja tavoitteisiin pohjautuvaa.
Kliininen hoitotyö, ohjaus- ja opetusosaaminen sekä omahoidon tukeminen, terveyden ja toimintakyvyn edistäminen:
• Opiskelija osaa määritellä hoitotyön tarpeen sekä suunnitella, toteuttaa ja arvioida hoitotyötä päätöksentekoprosessin mukaisesti.
• Opiskelija toteuttaa lasten- ja nuorten lääkehoitoa annettujen valtuuksien mukaisesti ja ymmärtää oman vastuunsa niiden toteutuksessa.
• Opiskelija ohjaa lasta ja perhettä voimavaralähtöisesti ja omahoitoa tukien.
• Opiskelija nimeää esimerkein lapsen kasvuun ja kehitykseen liittyviä terveysuhkia ja -ongelmia.
Näyttöön perustuva toiminta, tutkimustiedon hyödyntäminen ja päätöksenteko:
• Opiskelija käyttää näyttöön perustuvaa tietoa hoitotyön päätöksenteossa.
Hylätty:
Eettisyys, ammatillisuus ja asiakaslähtöisyys:
• Opiskelija toimii perhehoitotyön arvojen ja eettisten periaatteiden vastaisesti
• Opiskelija kohtaa asiakkaat välinpitämättömästi
• Opiskelijan rikkoo salassapitovelvollisuutta
Kommunikointi ja moniammatillisuus, potilas- ja asiakasturvallisuus sekä informaatio teknologia ja kirjaaminen:
• Opiskelijan kommunikointi on epäammatillista tai viestintä työyhteisössä on puutteellista.
• Opiskelija ei hakeudu tiimityöskentelyyn ja yhdessä työskentely ei onnistu.
• Opiskelija vaarantaa toiminnallaan toistuvasti potilas- tai työturvallisuuden.
• Opiskelijan kirjaaminen potilastietojärjestelmään on puutteellista.
Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä, johtaminen ja työntekijyys osaaminen, laadun varmistus sekä yrittäjyys ja kehittäminen:
• Opiskelijan tiedot lasten, nuorten ja perheen palveluketjusta on puutteelliset.
• Opiskelijan oman työn ja hoitotyön kehittämiskohteiden ja muutoksen tarpeiden tunnistaminen on epärealistista.
• Itsearviointi on epärealistista tai se puuttuu kokonaan, opiskelija ei pysty vastaanottamaan ja hyödyntämään palautetta.
Kliininen hoitotyö, ohjaus- ja opetusosaaminen sekä omahoidon tukeminen, terveyden ja toimintakyvyn edistäminen:
• Opiskelija ei pysty ohjattunakaan toteuttamaan hoitotyötä tai ohjausta.
• Opiskelija vaarantaa toistuvasti potilaan turvallisen lääkehoidon.
• Opiskelija ei tunnista lapsen kasvuun ja kehitykseen liittyviä terveysuhkia ja -ongelmia.
Näyttöön perustuva toiminta, tutkimustiedon hyödyntäminen ja päätöksenteko:
• Näyttöön perustuva tieto jää hyödyntämättä täysin sekä hoitotyössä.
Enrollment
02.07.2025 - 31.07.2025
Timing
01.08.2025 - 31.12.2025
Number of ECTS credits allocated
10 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
Sote
Teaching languages
- Finnish
Degree programmes
- Bachelor’s Degree in Public Health Nursing
- Bachelor’s Degree in Nursing
Teachers
- Tiina Poranen
Groups
-
SHS23SSHS23S
-
SHT23SSHT23S
Objective
Eettisyys, ammatillisuus ja asiakaslähtöisyys
• Osaa kohdata lapsen ja perheen hoitotyön asiakkaana ja toimia perhehoitotyön arvojen ja eettisten periaatteiden ohjaamana
Kommunikointi ja moniammatillisuus, potilas- ja asiakasturvallisuus sekä informaatio teknologia ja kirjaaminen
• Osaa kommunikoida ammatillisesti eri-ikäisten ja eritaustaisten asiakkaiden, potilaiden ja perheiden kanssa sekä työskennellä moniammatillisissa tiimeissä ja toimintaympäristöissä hyvien työyhteisötaitojen mukaisesti
• Osaa toimia potilas- ja työturvallisuutta edistäen ja ehkäistä vaaratapahtumia potilaan hoitoprosessin kaikissa vaiheissa
• Osaa kirjata tarkoituksenmukaisesti hoitoprosessin eri vaiheissa potilastietojärjestelmään.
Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä, johtaminen ja työntekijyys osaaminen, laadun varmistus sekä yrittäjyys ja kehittäminen
• Osaa kuvata eri toiminta- ja palveluyksikköjen tehtäviä ja toimia lapsen ja perheen hoito- ja palveluketjussa.
• Osaa reflektoida omaa osaamistaan ja työn kehittämiskohteita ja muutoksen tarpeita lapsen ja perheen hoitotyössä.
Kliininen hoitotyö, ohjaus- ja opetusosaaminen sekä omahoidon tukeminen, terveyden ja toimintakyvyn edistäminen
• Osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida eri-ikäisen lapsen, perheen ja raskaana olevan ja synnyttäneen hoitoa ja perustella toimintaa näyttöön perustuvalla tiedolla
• Osaa ohjata lapsia ja perheitä ottaen huomioon hoidon tarpeet, voimavarat ja ohjattavan vastuun omahoidossa
• Osaa tunnistaa ja analysoida lasten ja perheiden terveysuhkia ja -ongelmia ja ottaa nämä huomioon terveyden edistämisessä
Näyttöön perustuva toiminta, tutkimustiedon hyödyntäminen ja päätöksenteko
• Opiskelija käyttää näyttöön perustuvaa tietoa lasten ja nuorten kasvusta ja kehityksestä, niihin vaikuttavista tekijöistä, perhehoitotyöstä ja lasten sairauksista.
Content
Harjoittelu
Evaluation scale
0 - 5
Assessment criteria, approved/failed
Hyväksytty:
Eettisyys, ammatillisuus ja asiakaslähtöisyys:
• Hoitotyön ja perhehoitotyön arvot ja periaatteet ohjaavat opiskelijan toimintaa ja hän osaa perustella niiden mukaista toimintaansa
• Opiskelija toimii asiakas- ja perhelähtöisesti hoitotyön prosessin eri vaiheissa
Kommunikointi ja moniammatillisuus, potilas- ja asiakasturvallisuus sekä informaatio teknologia ja kirjaaminen:
• Opiskelija toimii ammatillisesti, aloitteellisesti ja joustavasti eri-ikäisten ja eritaustaisten asiakkaiden, potilaiden ja perheiden kanssa sekä moniammatillisissa työryhmissä yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.
• Opiskelija toimii potilas- ja työturvallisesti hoitoprosessin eri vaiheissa.
• Opiskelija kirjaa potilastietojärjestelmään kansallisen, rakenteisen, kirjaamisohjeen mukaisesti.
Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä, johtaminen ja työntekijyys osaaminen, laadun varmistus sekä yrittäjyys ja kehittäminen:
• Opiskelija kertoo esimerkkejä eri toiminta- ja palveluyksikköjen tehtävistä hoito- ja palveluketjussa ja toimii hoito- ja palveluketjun mukaisesti.
• Opiskelija tunnistaa hoitotyön kehittämiskohteita ja muutoksen tarpeita ja ottaa niitä puheeksi.
• Opiskelija toimii tavoitteiden mukaisesti ja itsearviointi on reflektiivistä ja tavoitteisiin pohjautuvaa.
Kliininen hoitotyö, ohjaus- ja opetusosaaminen sekä omahoidon tukeminen, terveyden ja toimintakyvyn edistäminen:
• Opiskelija osaa määritellä hoitotyön tarpeen sekä suunnitella, toteuttaa ja arvioida hoitotyötä päätöksentekoprosessin mukaisesti.
• Opiskelija toteuttaa lasten- ja nuorten lääkehoitoa annettujen valtuuksien mukaisesti ja ymmärtää oman vastuunsa niiden toteutuksessa.
• Opiskelija ohjaa lasta ja perhettä voimavaralähtöisesti ja omahoitoa tukien.
• Opiskelija nimeää esimerkein lapsen kasvuun ja kehitykseen liittyviä terveysuhkia ja -ongelmia.
Näyttöön perustuva toiminta, tutkimustiedon hyödyntäminen ja päätöksenteko:
• Opiskelija käyttää näyttöön perustuvaa tietoa hoitotyön päätöksenteossa.
Hylätty:
Eettisyys, ammatillisuus ja asiakaslähtöisyys:
• Opiskelija toimii perhehoitotyön arvojen ja eettisten periaatteiden vastaisesti
• Opiskelija kohtaa asiakkaat välinpitämättömästi
• Opiskelijan rikkoo salassapitovelvollisuutta
Kommunikointi ja moniammatillisuus, potilas- ja asiakasturvallisuus sekä informaatio teknologia ja kirjaaminen:
• Opiskelijan kommunikointi on epäammatillista tai viestintä työyhteisössä on puutteellista.
• Opiskelija ei hakeudu tiimityöskentelyyn ja yhdessä työskentely ei onnistu.
• Opiskelija vaarantaa toiminnallaan toistuvasti potilas- tai työturvallisuuden.
• Opiskelijan kirjaaminen potilastietojärjestelmään on puutteellista.
Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä, johtaminen ja työntekijyys osaaminen, laadun varmistus sekä yrittäjyys ja kehittäminen:
• Opiskelijan tiedot lasten, nuorten ja perheen palveluketjusta on puutteelliset.
• Opiskelijan oman työn ja hoitotyön kehittämiskohteiden ja muutoksen tarpeiden tunnistaminen on epärealistista.
• Itsearviointi on epärealistista tai se puuttuu kokonaan, opiskelija ei pysty vastaanottamaan ja hyödyntämään palautetta.
Kliininen hoitotyö, ohjaus- ja opetusosaaminen sekä omahoidon tukeminen, terveyden ja toimintakyvyn edistäminen:
• Opiskelija ei pysty ohjattunakaan toteuttamaan hoitotyötä tai ohjausta.
• Opiskelija vaarantaa toistuvasti potilaan turvallisen lääkehoidon.
• Opiskelija ei tunnista lapsen kasvuun ja kehitykseen liittyviä terveysuhkia ja -ongelmia.
Näyttöön perustuva toiminta, tutkimustiedon hyödyntäminen ja päätöksenteko:
• Näyttöön perustuva tieto jää hyödyntämättä täysin sekä hoitotyössä.
Enrollment
30.12.2024 - 26.01.2025
Timing
01.01.2025 - 31.05.2025
Number of ECTS credits allocated
10 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
Sote
Teaching languages
- Finnish
Degree programmes
- Bachelor’s Degree in Public Health Nursing
- Bachelor’s Degree in Nursing
Teachers
- Tiina Poranen
- Eeva Kähkönen
- Sirpa Parviainen
- Jaana Kemppainen
- Anna-Kaisa Korpinen
- Karimi Ngui
Groups
-
SMM23K2SMM23K2
-
SMM23K1SMM23K1
Objective
Eettisyys, ammatillisuus ja asiakaslähtöisyys
• Osaa kohdata lapsen ja perheen hoitotyön asiakkaana ja toimia perhehoitotyön arvojen ja eettisten periaatteiden ohjaamana
Kommunikointi ja moniammatillisuus, potilas- ja asiakasturvallisuus sekä informaatio teknologia ja kirjaaminen
• Osaa kommunikoida ammatillisesti eri-ikäisten ja eritaustaisten asiakkaiden, potilaiden ja perheiden kanssa sekä työskennellä moniammatillisissa tiimeissä ja toimintaympäristöissä hyvien työyhteisötaitojen mukaisesti
• Osaa toimia potilas- ja työturvallisuutta edistäen ja ehkäistä vaaratapahtumia potilaan hoitoprosessin kaikissa vaiheissa
• Osaa kirjata tarkoituksenmukaisesti hoitoprosessin eri vaiheissa potilastietojärjestelmään.
Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä, johtaminen ja työntekijyys osaaminen, laadun varmistus sekä yrittäjyys ja kehittäminen
• Osaa kuvata eri toiminta- ja palveluyksikköjen tehtäviä ja toimia lapsen ja perheen hoito- ja palveluketjussa.
• Osaa reflektoida omaa osaamistaan ja työn kehittämiskohteita ja muutoksen tarpeita lapsen ja perheen hoitotyössä.
Kliininen hoitotyö, ohjaus- ja opetusosaaminen sekä omahoidon tukeminen, terveyden ja toimintakyvyn edistäminen
• Osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida eri-ikäisen lapsen, perheen ja raskaana olevan ja synnyttäneen hoitoa ja perustella toimintaa näyttöön perustuvalla tiedolla
• Osaa ohjata lapsia ja perheitä ottaen huomioon hoidon tarpeet, voimavarat ja ohjattavan vastuun omahoidossa
• Osaa tunnistaa ja analysoida lasten ja perheiden terveysuhkia ja -ongelmia ja ottaa nämä huomioon terveyden edistämisessä
Näyttöön perustuva toiminta, tutkimustiedon hyödyntäminen ja päätöksenteko
• Opiskelija käyttää näyttöön perustuvaa tietoa lasten ja nuorten kasvusta ja kehityksestä, niihin vaikuttavista tekijöistä, perhehoitotyöstä ja lasten sairauksista.
Content
Harjoittelu
Evaluation scale
0 - 5
Assessment criteria, approved/failed
Hyväksytty:
Eettisyys, ammatillisuus ja asiakaslähtöisyys:
• Hoitotyön ja perhehoitotyön arvot ja periaatteet ohjaavat opiskelijan toimintaa ja hän osaa perustella niiden mukaista toimintaansa
• Opiskelija toimii asiakas- ja perhelähtöisesti hoitotyön prosessin eri vaiheissa
Kommunikointi ja moniammatillisuus, potilas- ja asiakasturvallisuus sekä informaatio teknologia ja kirjaaminen:
• Opiskelija toimii ammatillisesti, aloitteellisesti ja joustavasti eri-ikäisten ja eritaustaisten asiakkaiden, potilaiden ja perheiden kanssa sekä moniammatillisissa työryhmissä yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.
• Opiskelija toimii potilas- ja työturvallisesti hoitoprosessin eri vaiheissa.
• Opiskelija kirjaa potilastietojärjestelmään kansallisen, rakenteisen, kirjaamisohjeen mukaisesti.
Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä, johtaminen ja työntekijyys osaaminen, laadun varmistus sekä yrittäjyys ja kehittäminen:
• Opiskelija kertoo esimerkkejä eri toiminta- ja palveluyksikköjen tehtävistä hoito- ja palveluketjussa ja toimii hoito- ja palveluketjun mukaisesti.
• Opiskelija tunnistaa hoitotyön kehittämiskohteita ja muutoksen tarpeita ja ottaa niitä puheeksi.
• Opiskelija toimii tavoitteiden mukaisesti ja itsearviointi on reflektiivistä ja tavoitteisiin pohjautuvaa.
Kliininen hoitotyö, ohjaus- ja opetusosaaminen sekä omahoidon tukeminen, terveyden ja toimintakyvyn edistäminen:
• Opiskelija osaa määritellä hoitotyön tarpeen sekä suunnitella, toteuttaa ja arvioida hoitotyötä päätöksentekoprosessin mukaisesti.
• Opiskelija toteuttaa lasten- ja nuorten lääkehoitoa annettujen valtuuksien mukaisesti ja ymmärtää oman vastuunsa niiden toteutuksessa.
• Opiskelija ohjaa lasta ja perhettä voimavaralähtöisesti ja omahoitoa tukien.
• Opiskelija nimeää esimerkein lapsen kasvuun ja kehitykseen liittyviä terveysuhkia ja -ongelmia.
Näyttöön perustuva toiminta, tutkimustiedon hyödyntäminen ja päätöksenteko:
• Opiskelija käyttää näyttöön perustuvaa tietoa hoitotyön päätöksenteossa.
Hylätty:
Eettisyys, ammatillisuus ja asiakaslähtöisyys:
• Opiskelija toimii perhehoitotyön arvojen ja eettisten periaatteiden vastaisesti
• Opiskelija kohtaa asiakkaat välinpitämättömästi
• Opiskelijan rikkoo salassapitovelvollisuutta
Kommunikointi ja moniammatillisuus, potilas- ja asiakasturvallisuus sekä informaatio teknologia ja kirjaaminen:
• Opiskelijan kommunikointi on epäammatillista tai viestintä työyhteisössä on puutteellista.
• Opiskelija ei hakeudu tiimityöskentelyyn ja yhdessä työskentely ei onnistu.
• Opiskelija vaarantaa toiminnallaan toistuvasti potilas- tai työturvallisuuden.
• Opiskelijan kirjaaminen potilastietojärjestelmään on puutteellista.
Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä, johtaminen ja työntekijyys osaaminen, laadun varmistus sekä yrittäjyys ja kehittäminen:
• Opiskelijan tiedot lasten, nuorten ja perheen palveluketjusta on puutteelliset.
• Opiskelijan oman työn ja hoitotyön kehittämiskohteiden ja muutoksen tarpeiden tunnistaminen on epärealistista.
• Itsearviointi on epärealistista tai se puuttuu kokonaan, opiskelija ei pysty vastaanottamaan ja hyödyntämään palautetta.
Kliininen hoitotyö, ohjaus- ja opetusosaaminen sekä omahoidon tukeminen, terveyden ja toimintakyvyn edistäminen:
• Opiskelija ei pysty ohjattunakaan toteuttamaan hoitotyötä tai ohjausta.
• Opiskelija vaarantaa toistuvasti potilaan turvallisen lääkehoidon.
• Opiskelija ei tunnista lapsen kasvuun ja kehitykseen liittyviä terveysuhkia ja -ongelmia.
Näyttöön perustuva toiminta, tutkimustiedon hyödyntäminen ja päätöksenteko:
• Näyttöön perustuva tieto jää hyödyntämättä täysin sekä hoitotyössä.
Enrollment
19.08.2024 - 22.09.2024
Timing
01.08.2024 - 31.12.2024
Number of ECTS credits allocated
10 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
Sote
Teaching languages
- Finnish
Degree programmes
- Bachelor’s Degree in Public Health Nursing
- Bachelor’s Degree in Nursing
Teachers
- Tiina Poranen
- Eeva Kähkönen
- Sirpa Parviainen
- Tuula Kallioniemi
- Anu Piirainen
- Anna-Kaisa Korpinen
- Karimi Ngui
Groups
-
SHT22SSHT22S
-
SHS22SSHS22S
Objective
Eettisyys, ammatillisuus ja asiakaslähtöisyys
• Osaa kohdata lapsen ja perheen hoitotyön asiakkaana ja toimia perhehoitotyön arvojen ja eettisten periaatteiden ohjaamana
Kommunikointi ja moniammatillisuus, potilas- ja asiakasturvallisuus sekä informaatio teknologia ja kirjaaminen
• Osaa kommunikoida ammatillisesti eri-ikäisten ja eritaustaisten asiakkaiden, potilaiden ja perheiden kanssa sekä työskennellä moniammatillisissa tiimeissä ja toimintaympäristöissä hyvien työyhteisötaitojen mukaisesti
• Osaa toimia potilas- ja työturvallisuutta edistäen ja ehkäistä vaaratapahtumia potilaan hoitoprosessin kaikissa vaiheissa
• Osaa kirjata tarkoituksenmukaisesti hoitoprosessin eri vaiheissa potilastietojärjestelmään.
Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä, johtaminen ja työntekijyys osaaminen, laadun varmistus sekä yrittäjyys ja kehittäminen
• Osaa kuvata eri toiminta- ja palveluyksikköjen tehtäviä ja toimia lapsen ja perheen hoito- ja palveluketjussa.
• Osaa reflektoida omaa osaamistaan ja työn kehittämiskohteita ja muutoksen tarpeita lapsen ja perheen hoitotyössä.
Kliininen hoitotyö, ohjaus- ja opetusosaaminen sekä omahoidon tukeminen, terveyden ja toimintakyvyn edistäminen
• Osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida eri-ikäisen lapsen, perheen ja raskaana olevan ja synnyttäneen hoitoa ja perustella toimintaa näyttöön perustuvalla tiedolla
• Osaa ohjata lapsia ja perheitä ottaen huomioon hoidon tarpeet, voimavarat ja ohjattavan vastuun omahoidossa
• Osaa tunnistaa ja analysoida lasten ja perheiden terveysuhkia ja -ongelmia ja ottaa nämä huomioon terveyden edistämisessä
Näyttöön perustuva toiminta, tutkimustiedon hyödyntäminen ja päätöksenteko
• Opiskelija käyttää näyttöön perustuvaa tietoa lasten ja nuorten kasvusta ja kehityksestä, niihin vaikuttavista tekijöistä, perhehoitotyöstä ja lasten sairauksista.
Content
Harjoittelu
Employer connections
Harjoittelu harjoittelun tavoitteiden mukaisessa oppimisympäristössä
Student workload
Harjoittelu 10 op = 7vk, yhteensä 268h
Assessment criteria, approved/failed
Hyväksytty:
Eettisyys, ammatillisuus ja asiakaslähtöisyys:
• Hoitotyön ja perhehoitotyön arvot ja periaatteet ohjaavat opiskelijan toimintaa ja hän osaa perustella niiden mukaista toimintaansa
• Opiskelija toimii asiakas- ja perhelähtöisesti hoitotyön prosessin eri vaiheissa
Kommunikointi ja moniammatillisuus, potilas- ja asiakasturvallisuus sekä informaatio teknologia ja kirjaaminen:
• Opiskelija toimii ammatillisesti, aloitteellisesti ja joustavasti eri-ikäisten ja eritaustaisten asiakkaiden, potilaiden ja perheiden kanssa sekä moniammatillisissa työryhmissä yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.
• Opiskelija toimii potilas- ja työturvallisesti hoitoprosessin eri vaiheissa.
• Opiskelija kirjaa potilastietojärjestelmään kansallisen, rakenteisen, kirjaamisohjeen mukaisesti.
Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä, johtaminen ja työntekijyys osaaminen, laadun varmistus sekä yrittäjyys ja kehittäminen:
• Opiskelija kertoo esimerkkejä eri toiminta- ja palveluyksikköjen tehtävistä hoito- ja palveluketjussa ja toimii hoito- ja palveluketjun mukaisesti.
• Opiskelija tunnistaa hoitotyön kehittämiskohteita ja muutoksen tarpeita ja ottaa niitä puheeksi.
• Opiskelija toimii tavoitteiden mukaisesti ja itsearviointi on reflektiivistä ja tavoitteisiin pohjautuvaa.
Kliininen hoitotyö, ohjaus- ja opetusosaaminen sekä omahoidon tukeminen, terveyden ja toimintakyvyn edistäminen:
• Opiskelija osaa määritellä hoitotyön tarpeen sekä suunnitella, toteuttaa ja arvioida hoitotyötä päätöksentekoprosessin mukaisesti.
• Opiskelija toteuttaa lasten- ja nuorten lääkehoitoa annettujen valtuuksien mukaisesti ja ymmärtää oman vastuunsa niiden toteutuksessa.
• Opiskelija ohjaa lasta ja perhettä voimavaralähtöisesti ja omahoitoa tukien.
• Opiskelija nimeää esimerkein lapsen kasvuun ja kehitykseen liittyviä terveysuhkia ja -ongelmia.
Näyttöön perustuva toiminta, tutkimustiedon hyödyntäminen ja päätöksenteko:
• Opiskelija käyttää näyttöön perustuvaa tietoa hoitotyön päätöksenteossa.
Hylätty:
Eettisyys, ammatillisuus ja asiakaslähtöisyys:
• Opiskelija toimii perhehoitotyön arvojen ja eettisten periaatteiden vastaisesti
• Opiskelija kohtaa asiakkaat välinpitämättömästi
• Opiskelijan rikkoo salassapitovelvollisuutta
Kommunikointi ja moniammatillisuus, potilas- ja asiakasturvallisuus sekä informaatio teknologia ja kirjaaminen:
• Opiskelijan kommunikointi on epäammatillista tai viestintä työyhteisössä on puutteellista.
• Opiskelija ei hakeudu tiimityöskentelyyn ja yhdessä työskentely ei onnistu.
• Opiskelija vaarantaa toiminnallaan toistuvasti potilas- tai työturvallisuuden.
• Opiskelijan kirjaaminen potilastietojärjestelmään on puutteellista.
Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä, johtaminen ja työntekijyys osaaminen, laadun varmistus sekä yrittäjyys ja kehittäminen:
• Opiskelijan tiedot lasten, nuorten ja perheen palveluketjusta on puutteelliset.
• Opiskelijan oman työn ja hoitotyön kehittämiskohteiden ja muutoksen tarpeiden tunnistaminen on epärealistista.
• Itsearviointi on epärealistista tai se puuttuu kokonaan, opiskelija ei pysty vastaanottamaan ja hyödyntämään palautetta.
Kliininen hoitotyö, ohjaus- ja opetusosaaminen sekä omahoidon tukeminen, terveyden ja toimintakyvyn edistäminen:
• Opiskelija ei pysty ohjattunakaan toteuttamaan hoitotyötä tai ohjausta.
• Opiskelija vaarantaa toistuvasti potilaan turvallisen lääkehoidon.
• Opiskelija ei tunnista lapsen kasvuun ja kehitykseen liittyviä terveysuhkia ja -ongelmia.
Näyttöön perustuva toiminta, tutkimustiedon hyödyntäminen ja päätöksenteko:
• Näyttöön perustuva tieto jää hyödyntämättä täysin sekä hoitotyössä.
Evaluation scale
Hylätty/Hyväksytty
Assessment criteria, approved/failed
Hyväksytty:
Eettisyys, ammatillisuus ja asiakaslähtöisyys:
• Hoitotyön ja perhehoitotyön arvot ja periaatteet ohjaavat opiskelijan toimintaa ja hän osaa perustella niiden mukaista toimintaansa
• Opiskelija toimii asiakas- ja perhelähtöisesti hoitotyön prosessin eri vaiheissa
Kommunikointi ja moniammatillisuus, potilas- ja asiakasturvallisuus sekä informaatio teknologia ja kirjaaminen:
• Opiskelija toimii ammatillisesti, aloitteellisesti ja joustavasti eri-ikäisten ja eritaustaisten asiakkaiden, potilaiden ja perheiden kanssa sekä moniammatillisissa työryhmissä yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.
• Opiskelija toimii potilas- ja työturvallisesti hoitoprosessin eri vaiheissa.
• Opiskelija kirjaa potilastietojärjestelmään kansallisen, rakenteisen, kirjaamisohjeen mukaisesti.
Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä, johtaminen ja työntekijyys osaaminen, laadun varmistus sekä yrittäjyys ja kehittäminen:
• Opiskelija kertoo esimerkkejä eri toiminta- ja palveluyksikköjen tehtävistä hoito- ja palveluketjussa ja toimii hoito- ja palveluketjun mukaisesti.
• Opiskelija tunnistaa hoitotyön kehittämiskohteita ja muutoksen tarpeita ja ottaa niitä puheeksi.
• Opiskelija toimii tavoitteiden mukaisesti ja itsearviointi on reflektiivistä ja tavoitteisiin pohjautuvaa.
Kliininen hoitotyö, ohjaus- ja opetusosaaminen sekä omahoidon tukeminen, terveyden ja toimintakyvyn edistäminen:
• Opiskelija osaa määritellä hoitotyön tarpeen sekä suunnitella, toteuttaa ja arvioida hoitotyötä päätöksentekoprosessin mukaisesti.
• Opiskelija toteuttaa lasten- ja nuorten lääkehoitoa annettujen valtuuksien mukaisesti ja ymmärtää oman vastuunsa niiden toteutuksessa.
• Opiskelija ohjaa lasta ja perhettä voimavaralähtöisesti ja omahoitoa tukien.
• Opiskelija nimeää esimerkein lapsen kasvuun ja kehitykseen liittyviä terveysuhkia ja -ongelmia.
Näyttöön perustuva toiminta, tutkimustiedon hyödyntäminen ja päätöksenteko:
• Opiskelija käyttää näyttöön perustuvaa tietoa hoitotyön päätöksenteossa.
Hylätty:
Eettisyys, ammatillisuus ja asiakaslähtöisyys:
• Opiskelija toimii perhehoitotyön arvojen ja eettisten periaatteiden vastaisesti
• Opiskelija kohtaa asiakkaat välinpitämättömästi
• Opiskelijan rikkoo salassapitovelvollisuutta
Kommunikointi ja moniammatillisuus, potilas- ja asiakasturvallisuus sekä informaatio teknologia ja kirjaaminen:
• Opiskelijan kommunikointi on epäammatillista tai viestintä työyhteisössä on puutteellista.
• Opiskelija ei hakeudu tiimityöskentelyyn ja yhdessä työskentely ei onnistu.
• Opiskelija vaarantaa toiminnallaan toistuvasti potilas- tai työturvallisuuden.
• Opiskelijan kirjaaminen potilastietojärjestelmään on puutteellista.
Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä, johtaminen ja työntekijyys osaaminen, laadun varmistus sekä yrittäjyys ja kehittäminen:
• Opiskelijan tiedot lasten, nuorten ja perheen palveluketjusta on puutteelliset.
• Opiskelijan oman työn ja hoitotyön kehittämiskohteiden ja muutoksen tarpeiden tunnistaminen on epärealistista.
• Itsearviointi on epärealistista tai se puuttuu kokonaan, opiskelija ei pysty vastaanottamaan ja hyödyntämään palautetta.
Kliininen hoitotyö, ohjaus- ja opetusosaaminen sekä omahoidon tukeminen, terveyden ja toimintakyvyn edistäminen:
• Opiskelija ei pysty ohjattunakaan toteuttamaan hoitotyötä tai ohjausta.
• Opiskelija vaarantaa toistuvasti potilaan turvallisen lääkehoidon.
• Opiskelija ei tunnista lapsen kasvuun ja kehitykseen liittyviä terveysuhkia ja -ongelmia.
Näyttöön perustuva toiminta, tutkimustiedon hyödyntäminen ja päätöksenteko:
• Näyttöön perustuva tieto jää hyödyntämättä täysin sekä hoitotyössä.
Enrollment
19.08.2024 - 22.09.2024
Timing
01.08.2024 - 31.12.2024
Number of ECTS credits allocated
10 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
Sote
Teaching languages
- Finnish
Degree programmes
- Bachelor’s Degree in Public Health Nursing
- Bachelor’s Degree in Nursing
Teachers
- Tiina Poranen
- Sirpa Parviainen
- Anu Piirainen
- Anna-Kaisa Korpinen
Groups
-
SMM22SPySMM22SPy
Objective
Eettisyys, ammatillisuus ja asiakaslähtöisyys
• Osaa kohdata lapsen ja perheen hoitotyön asiakkaana ja toimia perhehoitotyön arvojen ja eettisten periaatteiden ohjaamana
Kommunikointi ja moniammatillisuus, potilas- ja asiakasturvallisuus sekä informaatio teknologia ja kirjaaminen
• Osaa kommunikoida ammatillisesti eri-ikäisten ja eritaustaisten asiakkaiden, potilaiden ja perheiden kanssa sekä työskennellä moniammatillisissa tiimeissä ja toimintaympäristöissä hyvien työyhteisötaitojen mukaisesti
• Osaa toimia potilas- ja työturvallisuutta edistäen ja ehkäistä vaaratapahtumia potilaan hoitoprosessin kaikissa vaiheissa
• Osaa kirjata tarkoituksenmukaisesti hoitoprosessin eri vaiheissa potilastietojärjestelmään.
Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä, johtaminen ja työntekijyys osaaminen, laadun varmistus sekä yrittäjyys ja kehittäminen
• Osaa kuvata eri toiminta- ja palveluyksikköjen tehtäviä ja toimia lapsen ja perheen hoito- ja palveluketjussa.
• Osaa reflektoida omaa osaamistaan ja työn kehittämiskohteita ja muutoksen tarpeita lapsen ja perheen hoitotyössä.
Kliininen hoitotyö, ohjaus- ja opetusosaaminen sekä omahoidon tukeminen, terveyden ja toimintakyvyn edistäminen
• Osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida eri-ikäisen lapsen, perheen ja raskaana olevan ja synnyttäneen hoitoa ja perustella toimintaa näyttöön perustuvalla tiedolla
• Osaa ohjata lapsia ja perheitä ottaen huomioon hoidon tarpeet, voimavarat ja ohjattavan vastuun omahoidossa
• Osaa tunnistaa ja analysoida lasten ja perheiden terveysuhkia ja -ongelmia ja ottaa nämä huomioon terveyden edistämisessä
Näyttöön perustuva toiminta, tutkimustiedon hyödyntäminen ja päätöksenteko
• Opiskelija käyttää näyttöön perustuvaa tietoa lasten ja nuorten kasvusta ja kehityksestä, niihin vaikuttavista tekijöistä, perhehoitotyöstä ja lasten sairauksista.
Content
Harjoittelu
Evaluation scale
0 - 5
Assessment criteria, approved/failed
Hyväksytty:
Eettisyys, ammatillisuus ja asiakaslähtöisyys:
• Hoitotyön ja perhehoitotyön arvot ja periaatteet ohjaavat opiskelijan toimintaa ja hän osaa perustella niiden mukaista toimintaansa
• Opiskelija toimii asiakas- ja perhelähtöisesti hoitotyön prosessin eri vaiheissa
Kommunikointi ja moniammatillisuus, potilas- ja asiakasturvallisuus sekä informaatio teknologia ja kirjaaminen:
• Opiskelija toimii ammatillisesti, aloitteellisesti ja joustavasti eri-ikäisten ja eritaustaisten asiakkaiden, potilaiden ja perheiden kanssa sekä moniammatillisissa työryhmissä yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.
• Opiskelija toimii potilas- ja työturvallisesti hoitoprosessin eri vaiheissa.
• Opiskelija kirjaa potilastietojärjestelmään kansallisen, rakenteisen, kirjaamisohjeen mukaisesti.
Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä, johtaminen ja työntekijyys osaaminen, laadun varmistus sekä yrittäjyys ja kehittäminen:
• Opiskelija kertoo esimerkkejä eri toiminta- ja palveluyksikköjen tehtävistä hoito- ja palveluketjussa ja toimii hoito- ja palveluketjun mukaisesti.
• Opiskelija tunnistaa hoitotyön kehittämiskohteita ja muutoksen tarpeita ja ottaa niitä puheeksi.
• Opiskelija toimii tavoitteiden mukaisesti ja itsearviointi on reflektiivistä ja tavoitteisiin pohjautuvaa.
Kliininen hoitotyö, ohjaus- ja opetusosaaminen sekä omahoidon tukeminen, terveyden ja toimintakyvyn edistäminen:
• Opiskelija osaa määritellä hoitotyön tarpeen sekä suunnitella, toteuttaa ja arvioida hoitotyötä päätöksentekoprosessin mukaisesti.
• Opiskelija toteuttaa lasten- ja nuorten lääkehoitoa annettujen valtuuksien mukaisesti ja ymmärtää oman vastuunsa niiden toteutuksessa.
• Opiskelija ohjaa lasta ja perhettä voimavaralähtöisesti ja omahoitoa tukien.
• Opiskelija nimeää esimerkein lapsen kasvuun ja kehitykseen liittyviä terveysuhkia ja -ongelmia.
Näyttöön perustuva toiminta, tutkimustiedon hyödyntäminen ja päätöksenteko:
• Opiskelija käyttää näyttöön perustuvaa tietoa hoitotyön päätöksenteossa.
Hylätty:
Eettisyys, ammatillisuus ja asiakaslähtöisyys:
• Opiskelija toimii perhehoitotyön arvojen ja eettisten periaatteiden vastaisesti
• Opiskelija kohtaa asiakkaat välinpitämättömästi
• Opiskelijan rikkoo salassapitovelvollisuutta
Kommunikointi ja moniammatillisuus, potilas- ja asiakasturvallisuus sekä informaatio teknologia ja kirjaaminen:
• Opiskelijan kommunikointi on epäammatillista tai viestintä työyhteisössä on puutteellista.
• Opiskelija ei hakeudu tiimityöskentelyyn ja yhdessä työskentely ei onnistu.
• Opiskelija vaarantaa toiminnallaan toistuvasti potilas- tai työturvallisuuden.
• Opiskelijan kirjaaminen potilastietojärjestelmään on puutteellista.
Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä, johtaminen ja työntekijyys osaaminen, laadun varmistus sekä yrittäjyys ja kehittäminen:
• Opiskelijan tiedot lasten, nuorten ja perheen palveluketjusta on puutteelliset.
• Opiskelijan oman työn ja hoitotyön kehittämiskohteiden ja muutoksen tarpeiden tunnistaminen on epärealistista.
• Itsearviointi on epärealistista tai se puuttuu kokonaan, opiskelija ei pysty vastaanottamaan ja hyödyntämään palautetta.
Kliininen hoitotyö, ohjaus- ja opetusosaaminen sekä omahoidon tukeminen, terveyden ja toimintakyvyn edistäminen:
• Opiskelija ei pysty ohjattunakaan toteuttamaan hoitotyötä tai ohjausta.
• Opiskelija vaarantaa toistuvasti potilaan turvallisen lääkehoidon.
• Opiskelija ei tunnista lapsen kasvuun ja kehitykseen liittyviä terveysuhkia ja -ongelmia.
Näyttöön perustuva toiminta, tutkimustiedon hyödyntäminen ja päätöksenteko:
• Näyttöön perustuva tieto jää hyödyntämättä täysin sekä hoitotyössä.