Siirry suoraan sisältöön

Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyön harjoitteluLaajuus (10 op)

Tunnus: SH00CA13

Laajuus

10 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Eettisyys, ammatillisuus ja asiakaslähtöisyys
• Osaa kohdata lapsen ja perheen hoitotyön asiakkaana ja toimia perhehoitotyön arvojen ja eettisten periaatteiden ohjaamana

Kommunikointi ja moniammatillisuus, potilas- ja asiakasturvallisuus sekä informaatio teknologia ja kirjaaminen
• Osaa kommunikoida ammatillisesti eri-ikäisten ja eritaustaisten asiakkaiden, potilaiden ja perheiden kanssa sekä työskennellä moniammatillisissa tiimeissä ja toimintaympäristöissä hyvien työyhteisötaitojen mukaisesti
• Osaa toimia potilas- ja työturvallisuutta edistäen ja ehkäistä vaaratapahtumia potilaan hoitoprosessin kaikissa vaiheissa
• Osaa kirjata tarkoituksenmukaisesti hoitoprosessin eri vaiheissa potilastietojärjestelmään.

Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä, johtaminen ja työntekijyys osaaminen, laadun varmistus sekä yrittäjyys ja kehittäminen
• Osaa kuvata eri toiminta- ja palveluyksikköjen tehtäviä ja toimia lapsen ja perheen hoito- ja palveluketjussa.
• Osaa reflektoida omaa osaamistaan ja työn kehittämiskohteita ja muutoksen tarpeita lapsen ja perheen hoitotyössä.

Kliininen hoitotyö, ohjaus- ja opetusosaaminen sekä omahoidon tukeminen, terveyden ja toimintakyvyn edistäminen
• Osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida eri-ikäisen lapsen, perheen ja raskaana olevan ja synnyttäneen hoitoa ja perustella toimintaa näyttöön perustuvalla tiedolla
• Osaa ohjata lapsia ja perheitä ottaen huomioon hoidon tarpeet, voimavarat ja ohjattavan vastuun omahoidossa
• Osaa tunnistaa ja analysoida lasten ja perheiden terveysuhkia ja -ongelmia ja ottaa nämä huomioon terveyden edistämisessä

Näyttöön perustuva toiminta, tutkimustiedon hyödyntäminen ja päätöksenteko
• Opiskelija käyttää näyttöön perustuvaa tietoa lasten ja nuorten kasvusta ja kehityksestä, niihin vaikuttavista tekijöistä, perhehoitotyöstä ja lasten sairauksista.

Sisältö

Harjoittelu

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty:

Eettisyys, ammatillisuus ja asiakaslähtöisyys:
• Hoitotyön ja perhehoitotyön arvot ja periaatteet ohjaavat opiskelijan toimintaa ja hän osaa perustella niiden mukaista toimintaansa
• Opiskelija toimii asiakas- ja perhelähtöisesti hoitotyön prosessin eri vaiheissa

Kommunikointi ja moniammatillisuus, potilas- ja asiakasturvallisuus sekä informaatio teknologia ja kirjaaminen:
• Opiskelija toimii ammatillisesti, aloitteellisesti ja joustavasti eri-ikäisten ja eritaustaisten asiakkaiden, potilaiden ja perheiden kanssa sekä moniammatillisissa työryhmissä yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.
• Opiskelija toimii potilas- ja työturvallisesti hoitoprosessin eri vaiheissa.
• Opiskelija kirjaa potilastietojärjestelmään kansallisen, rakenteisen, kirjaamisohjeen mukaisesti.

Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä, johtaminen ja työntekijyys osaaminen, laadun varmistus sekä yrittäjyys ja kehittäminen:
• Opiskelija kertoo esimerkkejä eri toiminta- ja palveluyksikköjen tehtävistä hoito- ja palveluketjussa ja toimii hoito- ja palveluketjun mukaisesti.
• Opiskelija tunnistaa hoitotyön kehittämiskohteita ja muutoksen tarpeita ja ottaa niitä puheeksi.
• Opiskelija toimii tavoitteiden mukaisesti ja itsearviointi on reflektiivistä ja tavoitteisiin pohjautuvaa.

Kliininen hoitotyö, ohjaus- ja opetusosaaminen sekä omahoidon tukeminen, terveyden ja toimintakyvyn edistäminen:
• Opiskelija osaa määritellä hoitotyön tarpeen sekä suunnitella, toteuttaa ja arvioida hoitotyötä päätöksentekoprosessin mukaisesti.
• Opiskelija toteuttaa lasten- ja nuorten lääkehoitoa annettujen valtuuksien mukaisesti ja ymmärtää oman vastuunsa niiden toteutuksessa.
• Opiskelija ohjaa lasta ja perhettä voimavaralähtöisesti ja omahoitoa tukien.
• Opiskelija nimeää esimerkein lapsen kasvuun ja kehitykseen liittyviä terveysuhkia ja -ongelmia.

Näyttöön perustuva toiminta, tutkimustiedon hyödyntäminen ja päätöksenteko:
• Opiskelija käyttää näyttöön perustuvaa tietoa hoitotyön päätöksenteossa.


Hylätty:

Eettisyys, ammatillisuus ja asiakaslähtöisyys:
• Opiskelija toimii perhehoitotyön arvojen ja eettisten periaatteiden vastaisesti
• Opiskelija kohtaa asiakkaat välinpitämättömästi
• Opiskelijan rikkoo salassapitovelvollisuutta

Kommunikointi ja moniammatillisuus, potilas- ja asiakasturvallisuus sekä informaatio teknologia ja kirjaaminen:
• Opiskelijan kommunikointi on epäammatillista tai viestintä työyhteisössä on puutteellista.
• Opiskelija ei hakeudu tiimityöskentelyyn ja yhdessä työskentely ei onnistu.
• Opiskelija vaarantaa toiminnallaan toistuvasti potilas- tai työturvallisuuden.
• Opiskelijan kirjaaminen potilastietojärjestelmään on puutteellista.

Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä, johtaminen ja työntekijyys osaaminen, laadun varmistus sekä yrittäjyys ja kehittäminen:
• Opiskelijan tiedot lasten, nuorten ja perheen palveluketjusta on puutteelliset.
• Opiskelijan oman työn ja hoitotyön kehittämiskohteiden ja muutoksen tarpeiden tunnistaminen on epärealistista.
• Itsearviointi on epärealistista tai se puuttuu kokonaan, opiskelija ei pysty vastaanottamaan ja hyödyntämään palautetta.

Kliininen hoitotyö, ohjaus- ja opetusosaaminen sekä omahoidon tukeminen, terveyden ja toimintakyvyn edistäminen:
• Opiskelija ei pysty ohjattunakaan toteuttamaan hoitotyötä tai ohjausta.
• Opiskelija vaarantaa toistuvasti potilaan turvallisen lääkehoidon.
• Opiskelija ei tunnista lapsen kasvuun ja kehitykseen liittyviä terveysuhkia ja -ongelmia.

Näyttöön perustuva toiminta, tutkimustiedon hyödyntäminen ja päätöksenteko:
• Näyttöön perustuva tieto jää hyödyntämättä täysin sekä hoitotyössä.

fi
Ilmoittautumisaika

02.07.2025 - 31.07.2025

Ajoitus

01.08.2025 - 31.12.2025

Opintopistemäärä

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sote

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Terveydenhoitajakoulutus
  • Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
  • Tiina Poranen
Ryhmät
  • SHS23S
    SHS23S
  • SHT23S
    SHT23S

Tavoitteet

Eettisyys, ammatillisuus ja asiakaslähtöisyys
• Osaa kohdata lapsen ja perheen hoitotyön asiakkaana ja toimia perhehoitotyön arvojen ja eettisten periaatteiden ohjaamana

Kommunikointi ja moniammatillisuus, potilas- ja asiakasturvallisuus sekä informaatio teknologia ja kirjaaminen
• Osaa kommunikoida ammatillisesti eri-ikäisten ja eritaustaisten asiakkaiden, potilaiden ja perheiden kanssa sekä työskennellä moniammatillisissa tiimeissä ja toimintaympäristöissä hyvien työyhteisötaitojen mukaisesti
• Osaa toimia potilas- ja työturvallisuutta edistäen ja ehkäistä vaaratapahtumia potilaan hoitoprosessin kaikissa vaiheissa
• Osaa kirjata tarkoituksenmukaisesti hoitoprosessin eri vaiheissa potilastietojärjestelmään.

Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä, johtaminen ja työntekijyys osaaminen, laadun varmistus sekä yrittäjyys ja kehittäminen
• Osaa kuvata eri toiminta- ja palveluyksikköjen tehtäviä ja toimia lapsen ja perheen hoito- ja palveluketjussa.
• Osaa reflektoida omaa osaamistaan ja työn kehittämiskohteita ja muutoksen tarpeita lapsen ja perheen hoitotyössä.

Kliininen hoitotyö, ohjaus- ja opetusosaaminen sekä omahoidon tukeminen, terveyden ja toimintakyvyn edistäminen
• Osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida eri-ikäisen lapsen, perheen ja raskaana olevan ja synnyttäneen hoitoa ja perustella toimintaa näyttöön perustuvalla tiedolla
• Osaa ohjata lapsia ja perheitä ottaen huomioon hoidon tarpeet, voimavarat ja ohjattavan vastuun omahoidossa
• Osaa tunnistaa ja analysoida lasten ja perheiden terveysuhkia ja -ongelmia ja ottaa nämä huomioon terveyden edistämisessä

Näyttöön perustuva toiminta, tutkimustiedon hyödyntäminen ja päätöksenteko
• Opiskelija käyttää näyttöön perustuvaa tietoa lasten ja nuorten kasvusta ja kehityksestä, niihin vaikuttavista tekijöistä, perhehoitotyöstä ja lasten sairauksista.

Sisältö

Harjoittelu

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty:

Eettisyys, ammatillisuus ja asiakaslähtöisyys:
• Hoitotyön ja perhehoitotyön arvot ja periaatteet ohjaavat opiskelijan toimintaa ja hän osaa perustella niiden mukaista toimintaansa
• Opiskelija toimii asiakas- ja perhelähtöisesti hoitotyön prosessin eri vaiheissa

Kommunikointi ja moniammatillisuus, potilas- ja asiakasturvallisuus sekä informaatio teknologia ja kirjaaminen:
• Opiskelija toimii ammatillisesti, aloitteellisesti ja joustavasti eri-ikäisten ja eritaustaisten asiakkaiden, potilaiden ja perheiden kanssa sekä moniammatillisissa työryhmissä yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.
• Opiskelija toimii potilas- ja työturvallisesti hoitoprosessin eri vaiheissa.
• Opiskelija kirjaa potilastietojärjestelmään kansallisen, rakenteisen, kirjaamisohjeen mukaisesti.

Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä, johtaminen ja työntekijyys osaaminen, laadun varmistus sekä yrittäjyys ja kehittäminen:
• Opiskelija kertoo esimerkkejä eri toiminta- ja palveluyksikköjen tehtävistä hoito- ja palveluketjussa ja toimii hoito- ja palveluketjun mukaisesti.
• Opiskelija tunnistaa hoitotyön kehittämiskohteita ja muutoksen tarpeita ja ottaa niitä puheeksi.
• Opiskelija toimii tavoitteiden mukaisesti ja itsearviointi on reflektiivistä ja tavoitteisiin pohjautuvaa.

Kliininen hoitotyö, ohjaus- ja opetusosaaminen sekä omahoidon tukeminen, terveyden ja toimintakyvyn edistäminen:
• Opiskelija osaa määritellä hoitotyön tarpeen sekä suunnitella, toteuttaa ja arvioida hoitotyötä päätöksentekoprosessin mukaisesti.
• Opiskelija toteuttaa lasten- ja nuorten lääkehoitoa annettujen valtuuksien mukaisesti ja ymmärtää oman vastuunsa niiden toteutuksessa.
• Opiskelija ohjaa lasta ja perhettä voimavaralähtöisesti ja omahoitoa tukien.
• Opiskelija nimeää esimerkein lapsen kasvuun ja kehitykseen liittyviä terveysuhkia ja -ongelmia.

Näyttöön perustuva toiminta, tutkimustiedon hyödyntäminen ja päätöksenteko:
• Opiskelija käyttää näyttöön perustuvaa tietoa hoitotyön päätöksenteossa.


Hylätty:

Eettisyys, ammatillisuus ja asiakaslähtöisyys:
• Opiskelija toimii perhehoitotyön arvojen ja eettisten periaatteiden vastaisesti
• Opiskelija kohtaa asiakkaat välinpitämättömästi
• Opiskelijan rikkoo salassapitovelvollisuutta

Kommunikointi ja moniammatillisuus, potilas- ja asiakasturvallisuus sekä informaatio teknologia ja kirjaaminen:
• Opiskelijan kommunikointi on epäammatillista tai viestintä työyhteisössä on puutteellista.
• Opiskelija ei hakeudu tiimityöskentelyyn ja yhdessä työskentely ei onnistu.
• Opiskelija vaarantaa toiminnallaan toistuvasti potilas- tai työturvallisuuden.
• Opiskelijan kirjaaminen potilastietojärjestelmään on puutteellista.

Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä, johtaminen ja työntekijyys osaaminen, laadun varmistus sekä yrittäjyys ja kehittäminen:
• Opiskelijan tiedot lasten, nuorten ja perheen palveluketjusta on puutteelliset.
• Opiskelijan oman työn ja hoitotyön kehittämiskohteiden ja muutoksen tarpeiden tunnistaminen on epärealistista.
• Itsearviointi on epärealistista tai se puuttuu kokonaan, opiskelija ei pysty vastaanottamaan ja hyödyntämään palautetta.

Kliininen hoitotyö, ohjaus- ja opetusosaaminen sekä omahoidon tukeminen, terveyden ja toimintakyvyn edistäminen:
• Opiskelija ei pysty ohjattunakaan toteuttamaan hoitotyötä tai ohjausta.
• Opiskelija vaarantaa toistuvasti potilaan turvallisen lääkehoidon.
• Opiskelija ei tunnista lapsen kasvuun ja kehitykseen liittyviä terveysuhkia ja -ongelmia.

Näyttöön perustuva toiminta, tutkimustiedon hyödyntäminen ja päätöksenteko:
• Näyttöön perustuva tieto jää hyödyntämättä täysin sekä hoitotyössä.

fi
Ilmoittautumisaika

30.12.2024 - 26.01.2025

Ajoitus

01.01.2025 - 31.05.2025

Opintopistemäärä

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sote

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Terveydenhoitajakoulutus
  • Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
  • Tiina Poranen
  • Eeva Kähkönen
  • Sirpa Parviainen
  • Jaana Kemppainen
  • Anna-Kaisa Korpinen
  • Karimi Ngui
Ryhmät
  • SMM23K2
    SMM23K2
  • SMM23K1
    SMM23K1

Tavoitteet

Eettisyys, ammatillisuus ja asiakaslähtöisyys
• Osaa kohdata lapsen ja perheen hoitotyön asiakkaana ja toimia perhehoitotyön arvojen ja eettisten periaatteiden ohjaamana

Kommunikointi ja moniammatillisuus, potilas- ja asiakasturvallisuus sekä informaatio teknologia ja kirjaaminen
• Osaa kommunikoida ammatillisesti eri-ikäisten ja eritaustaisten asiakkaiden, potilaiden ja perheiden kanssa sekä työskennellä moniammatillisissa tiimeissä ja toimintaympäristöissä hyvien työyhteisötaitojen mukaisesti
• Osaa toimia potilas- ja työturvallisuutta edistäen ja ehkäistä vaaratapahtumia potilaan hoitoprosessin kaikissa vaiheissa
• Osaa kirjata tarkoituksenmukaisesti hoitoprosessin eri vaiheissa potilastietojärjestelmään.

Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä, johtaminen ja työntekijyys osaaminen, laadun varmistus sekä yrittäjyys ja kehittäminen
• Osaa kuvata eri toiminta- ja palveluyksikköjen tehtäviä ja toimia lapsen ja perheen hoito- ja palveluketjussa.
• Osaa reflektoida omaa osaamistaan ja työn kehittämiskohteita ja muutoksen tarpeita lapsen ja perheen hoitotyössä.

Kliininen hoitotyö, ohjaus- ja opetusosaaminen sekä omahoidon tukeminen, terveyden ja toimintakyvyn edistäminen
• Osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida eri-ikäisen lapsen, perheen ja raskaana olevan ja synnyttäneen hoitoa ja perustella toimintaa näyttöön perustuvalla tiedolla
• Osaa ohjata lapsia ja perheitä ottaen huomioon hoidon tarpeet, voimavarat ja ohjattavan vastuun omahoidossa
• Osaa tunnistaa ja analysoida lasten ja perheiden terveysuhkia ja -ongelmia ja ottaa nämä huomioon terveyden edistämisessä

Näyttöön perustuva toiminta, tutkimustiedon hyödyntäminen ja päätöksenteko
• Opiskelija käyttää näyttöön perustuvaa tietoa lasten ja nuorten kasvusta ja kehityksestä, niihin vaikuttavista tekijöistä, perhehoitotyöstä ja lasten sairauksista.

Sisältö

Harjoittelu

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty:

Eettisyys, ammatillisuus ja asiakaslähtöisyys:
• Hoitotyön ja perhehoitotyön arvot ja periaatteet ohjaavat opiskelijan toimintaa ja hän osaa perustella niiden mukaista toimintaansa
• Opiskelija toimii asiakas- ja perhelähtöisesti hoitotyön prosessin eri vaiheissa

Kommunikointi ja moniammatillisuus, potilas- ja asiakasturvallisuus sekä informaatio teknologia ja kirjaaminen:
• Opiskelija toimii ammatillisesti, aloitteellisesti ja joustavasti eri-ikäisten ja eritaustaisten asiakkaiden, potilaiden ja perheiden kanssa sekä moniammatillisissa työryhmissä yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.
• Opiskelija toimii potilas- ja työturvallisesti hoitoprosessin eri vaiheissa.
• Opiskelija kirjaa potilastietojärjestelmään kansallisen, rakenteisen, kirjaamisohjeen mukaisesti.

Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä, johtaminen ja työntekijyys osaaminen, laadun varmistus sekä yrittäjyys ja kehittäminen:
• Opiskelija kertoo esimerkkejä eri toiminta- ja palveluyksikköjen tehtävistä hoito- ja palveluketjussa ja toimii hoito- ja palveluketjun mukaisesti.
• Opiskelija tunnistaa hoitotyön kehittämiskohteita ja muutoksen tarpeita ja ottaa niitä puheeksi.
• Opiskelija toimii tavoitteiden mukaisesti ja itsearviointi on reflektiivistä ja tavoitteisiin pohjautuvaa.

Kliininen hoitotyö, ohjaus- ja opetusosaaminen sekä omahoidon tukeminen, terveyden ja toimintakyvyn edistäminen:
• Opiskelija osaa määritellä hoitotyön tarpeen sekä suunnitella, toteuttaa ja arvioida hoitotyötä päätöksentekoprosessin mukaisesti.
• Opiskelija toteuttaa lasten- ja nuorten lääkehoitoa annettujen valtuuksien mukaisesti ja ymmärtää oman vastuunsa niiden toteutuksessa.
• Opiskelija ohjaa lasta ja perhettä voimavaralähtöisesti ja omahoitoa tukien.
• Opiskelija nimeää esimerkein lapsen kasvuun ja kehitykseen liittyviä terveysuhkia ja -ongelmia.

Näyttöön perustuva toiminta, tutkimustiedon hyödyntäminen ja päätöksenteko:
• Opiskelija käyttää näyttöön perustuvaa tietoa hoitotyön päätöksenteossa.


Hylätty:

Eettisyys, ammatillisuus ja asiakaslähtöisyys:
• Opiskelija toimii perhehoitotyön arvojen ja eettisten periaatteiden vastaisesti
• Opiskelija kohtaa asiakkaat välinpitämättömästi
• Opiskelijan rikkoo salassapitovelvollisuutta

Kommunikointi ja moniammatillisuus, potilas- ja asiakasturvallisuus sekä informaatio teknologia ja kirjaaminen:
• Opiskelijan kommunikointi on epäammatillista tai viestintä työyhteisössä on puutteellista.
• Opiskelija ei hakeudu tiimityöskentelyyn ja yhdessä työskentely ei onnistu.
• Opiskelija vaarantaa toiminnallaan toistuvasti potilas- tai työturvallisuuden.
• Opiskelijan kirjaaminen potilastietojärjestelmään on puutteellista.

Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä, johtaminen ja työntekijyys osaaminen, laadun varmistus sekä yrittäjyys ja kehittäminen:
• Opiskelijan tiedot lasten, nuorten ja perheen palveluketjusta on puutteelliset.
• Opiskelijan oman työn ja hoitotyön kehittämiskohteiden ja muutoksen tarpeiden tunnistaminen on epärealistista.
• Itsearviointi on epärealistista tai se puuttuu kokonaan, opiskelija ei pysty vastaanottamaan ja hyödyntämään palautetta.

Kliininen hoitotyö, ohjaus- ja opetusosaaminen sekä omahoidon tukeminen, terveyden ja toimintakyvyn edistäminen:
• Opiskelija ei pysty ohjattunakaan toteuttamaan hoitotyötä tai ohjausta.
• Opiskelija vaarantaa toistuvasti potilaan turvallisen lääkehoidon.
• Opiskelija ei tunnista lapsen kasvuun ja kehitykseen liittyviä terveysuhkia ja -ongelmia.

Näyttöön perustuva toiminta, tutkimustiedon hyödyntäminen ja päätöksenteko:
• Näyttöön perustuva tieto jää hyödyntämättä täysin sekä hoitotyössä.

fi
Ilmoittautumisaika

19.08.2024 - 22.09.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sote

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Terveydenhoitajakoulutus
  • Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
  • Tiina Poranen
  • Eeva Kähkönen
  • Sirpa Parviainen
  • Tuula Kallioniemi
  • Anu Piirainen
  • Anna-Kaisa Korpinen
  • Karimi Ngui
Ryhmät
  • SHT22S
    SHT22S
  • SHS22S
    SHS22S

Tavoitteet

Eettisyys, ammatillisuus ja asiakaslähtöisyys
• Osaa kohdata lapsen ja perheen hoitotyön asiakkaana ja toimia perhehoitotyön arvojen ja eettisten periaatteiden ohjaamana

Kommunikointi ja moniammatillisuus, potilas- ja asiakasturvallisuus sekä informaatio teknologia ja kirjaaminen
• Osaa kommunikoida ammatillisesti eri-ikäisten ja eritaustaisten asiakkaiden, potilaiden ja perheiden kanssa sekä työskennellä moniammatillisissa tiimeissä ja toimintaympäristöissä hyvien työyhteisötaitojen mukaisesti
• Osaa toimia potilas- ja työturvallisuutta edistäen ja ehkäistä vaaratapahtumia potilaan hoitoprosessin kaikissa vaiheissa
• Osaa kirjata tarkoituksenmukaisesti hoitoprosessin eri vaiheissa potilastietojärjestelmään.

Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä, johtaminen ja työntekijyys osaaminen, laadun varmistus sekä yrittäjyys ja kehittäminen
• Osaa kuvata eri toiminta- ja palveluyksikköjen tehtäviä ja toimia lapsen ja perheen hoito- ja palveluketjussa.
• Osaa reflektoida omaa osaamistaan ja työn kehittämiskohteita ja muutoksen tarpeita lapsen ja perheen hoitotyössä.

Kliininen hoitotyö, ohjaus- ja opetusosaaminen sekä omahoidon tukeminen, terveyden ja toimintakyvyn edistäminen
• Osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida eri-ikäisen lapsen, perheen ja raskaana olevan ja synnyttäneen hoitoa ja perustella toimintaa näyttöön perustuvalla tiedolla
• Osaa ohjata lapsia ja perheitä ottaen huomioon hoidon tarpeet, voimavarat ja ohjattavan vastuun omahoidossa
• Osaa tunnistaa ja analysoida lasten ja perheiden terveysuhkia ja -ongelmia ja ottaa nämä huomioon terveyden edistämisessä

Näyttöön perustuva toiminta, tutkimustiedon hyödyntäminen ja päätöksenteko
• Opiskelija käyttää näyttöön perustuvaa tietoa lasten ja nuorten kasvusta ja kehityksestä, niihin vaikuttavista tekijöistä, perhehoitotyöstä ja lasten sairauksista.

Sisältö

Harjoittelu

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Harjoittelu harjoittelun tavoitteiden mukaisessa oppimisympäristössä

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Harjoittelu 10 op = 7vk, yhteensä 268h

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty:

Eettisyys, ammatillisuus ja asiakaslähtöisyys:
• Hoitotyön ja perhehoitotyön arvot ja periaatteet ohjaavat opiskelijan toimintaa ja hän osaa perustella niiden mukaista toimintaansa
• Opiskelija toimii asiakas- ja perhelähtöisesti hoitotyön prosessin eri vaiheissa

Kommunikointi ja moniammatillisuus, potilas- ja asiakasturvallisuus sekä informaatio teknologia ja kirjaaminen:
• Opiskelija toimii ammatillisesti, aloitteellisesti ja joustavasti eri-ikäisten ja eritaustaisten asiakkaiden, potilaiden ja perheiden kanssa sekä moniammatillisissa työryhmissä yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.
• Opiskelija toimii potilas- ja työturvallisesti hoitoprosessin eri vaiheissa.
• Opiskelija kirjaa potilastietojärjestelmään kansallisen, rakenteisen, kirjaamisohjeen mukaisesti.

Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä, johtaminen ja työntekijyys osaaminen, laadun varmistus sekä yrittäjyys ja kehittäminen:
• Opiskelija kertoo esimerkkejä eri toiminta- ja palveluyksikköjen tehtävistä hoito- ja palveluketjussa ja toimii hoito- ja palveluketjun mukaisesti.
• Opiskelija tunnistaa hoitotyön kehittämiskohteita ja muutoksen tarpeita ja ottaa niitä puheeksi.
• Opiskelija toimii tavoitteiden mukaisesti ja itsearviointi on reflektiivistä ja tavoitteisiin pohjautuvaa.

Kliininen hoitotyö, ohjaus- ja opetusosaaminen sekä omahoidon tukeminen, terveyden ja toimintakyvyn edistäminen:
• Opiskelija osaa määritellä hoitotyön tarpeen sekä suunnitella, toteuttaa ja arvioida hoitotyötä päätöksentekoprosessin mukaisesti.
• Opiskelija toteuttaa lasten- ja nuorten lääkehoitoa annettujen valtuuksien mukaisesti ja ymmärtää oman vastuunsa niiden toteutuksessa.
• Opiskelija ohjaa lasta ja perhettä voimavaralähtöisesti ja omahoitoa tukien.
• Opiskelija nimeää esimerkein lapsen kasvuun ja kehitykseen liittyviä terveysuhkia ja -ongelmia.

Näyttöön perustuva toiminta, tutkimustiedon hyödyntäminen ja päätöksenteko:
• Opiskelija käyttää näyttöön perustuvaa tietoa hoitotyön päätöksenteossa.


Hylätty:

Eettisyys, ammatillisuus ja asiakaslähtöisyys:
• Opiskelija toimii perhehoitotyön arvojen ja eettisten periaatteiden vastaisesti
• Opiskelija kohtaa asiakkaat välinpitämättömästi
• Opiskelijan rikkoo salassapitovelvollisuutta

Kommunikointi ja moniammatillisuus, potilas- ja asiakasturvallisuus sekä informaatio teknologia ja kirjaaminen:
• Opiskelijan kommunikointi on epäammatillista tai viestintä työyhteisössä on puutteellista.
• Opiskelija ei hakeudu tiimityöskentelyyn ja yhdessä työskentely ei onnistu.
• Opiskelija vaarantaa toiminnallaan toistuvasti potilas- tai työturvallisuuden.
• Opiskelijan kirjaaminen potilastietojärjestelmään on puutteellista.

Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä, johtaminen ja työntekijyys osaaminen, laadun varmistus sekä yrittäjyys ja kehittäminen:
• Opiskelijan tiedot lasten, nuorten ja perheen palveluketjusta on puutteelliset.
• Opiskelijan oman työn ja hoitotyön kehittämiskohteiden ja muutoksen tarpeiden tunnistaminen on epärealistista.
• Itsearviointi on epärealistista tai se puuttuu kokonaan, opiskelija ei pysty vastaanottamaan ja hyödyntämään palautetta.

Kliininen hoitotyö, ohjaus- ja opetusosaaminen sekä omahoidon tukeminen, terveyden ja toimintakyvyn edistäminen:
• Opiskelija ei pysty ohjattunakaan toteuttamaan hoitotyötä tai ohjausta.
• Opiskelija vaarantaa toistuvasti potilaan turvallisen lääkehoidon.
• Opiskelija ei tunnista lapsen kasvuun ja kehitykseen liittyviä terveysuhkia ja -ongelmia.

Näyttöön perustuva toiminta, tutkimustiedon hyödyntäminen ja päätöksenteko:
• Näyttöön perustuva tieto jää hyödyntämättä täysin sekä hoitotyössä.

Arviointiasteikko

Hylätty/Hyväksytty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty:

Eettisyys, ammatillisuus ja asiakaslähtöisyys:
• Hoitotyön ja perhehoitotyön arvot ja periaatteet ohjaavat opiskelijan toimintaa ja hän osaa perustella niiden mukaista toimintaansa
• Opiskelija toimii asiakas- ja perhelähtöisesti hoitotyön prosessin eri vaiheissa

Kommunikointi ja moniammatillisuus, potilas- ja asiakasturvallisuus sekä informaatio teknologia ja kirjaaminen:
• Opiskelija toimii ammatillisesti, aloitteellisesti ja joustavasti eri-ikäisten ja eritaustaisten asiakkaiden, potilaiden ja perheiden kanssa sekä moniammatillisissa työryhmissä yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.
• Opiskelija toimii potilas- ja työturvallisesti hoitoprosessin eri vaiheissa.
• Opiskelija kirjaa potilastietojärjestelmään kansallisen, rakenteisen, kirjaamisohjeen mukaisesti.

Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä, johtaminen ja työntekijyys osaaminen, laadun varmistus sekä yrittäjyys ja kehittäminen:
• Opiskelija kertoo esimerkkejä eri toiminta- ja palveluyksikköjen tehtävistä hoito- ja palveluketjussa ja toimii hoito- ja palveluketjun mukaisesti.
• Opiskelija tunnistaa hoitotyön kehittämiskohteita ja muutoksen tarpeita ja ottaa niitä puheeksi.
• Opiskelija toimii tavoitteiden mukaisesti ja itsearviointi on reflektiivistä ja tavoitteisiin pohjautuvaa.

Kliininen hoitotyö, ohjaus- ja opetusosaaminen sekä omahoidon tukeminen, terveyden ja toimintakyvyn edistäminen:
• Opiskelija osaa määritellä hoitotyön tarpeen sekä suunnitella, toteuttaa ja arvioida hoitotyötä päätöksentekoprosessin mukaisesti.
• Opiskelija toteuttaa lasten- ja nuorten lääkehoitoa annettujen valtuuksien mukaisesti ja ymmärtää oman vastuunsa niiden toteutuksessa.
• Opiskelija ohjaa lasta ja perhettä voimavaralähtöisesti ja omahoitoa tukien.
• Opiskelija nimeää esimerkein lapsen kasvuun ja kehitykseen liittyviä terveysuhkia ja -ongelmia.

Näyttöön perustuva toiminta, tutkimustiedon hyödyntäminen ja päätöksenteko:
• Opiskelija käyttää näyttöön perustuvaa tietoa hoitotyön päätöksenteossa.


Hylätty:

Eettisyys, ammatillisuus ja asiakaslähtöisyys:
• Opiskelija toimii perhehoitotyön arvojen ja eettisten periaatteiden vastaisesti
• Opiskelija kohtaa asiakkaat välinpitämättömästi
• Opiskelijan rikkoo salassapitovelvollisuutta

Kommunikointi ja moniammatillisuus, potilas- ja asiakasturvallisuus sekä informaatio teknologia ja kirjaaminen:
• Opiskelijan kommunikointi on epäammatillista tai viestintä työyhteisössä on puutteellista.
• Opiskelija ei hakeudu tiimityöskentelyyn ja yhdessä työskentely ei onnistu.
• Opiskelija vaarantaa toiminnallaan toistuvasti potilas- tai työturvallisuuden.
• Opiskelijan kirjaaminen potilastietojärjestelmään on puutteellista.

Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä, johtaminen ja työntekijyys osaaminen, laadun varmistus sekä yrittäjyys ja kehittäminen:
• Opiskelijan tiedot lasten, nuorten ja perheen palveluketjusta on puutteelliset.
• Opiskelijan oman työn ja hoitotyön kehittämiskohteiden ja muutoksen tarpeiden tunnistaminen on epärealistista.
• Itsearviointi on epärealistista tai se puuttuu kokonaan, opiskelija ei pysty vastaanottamaan ja hyödyntämään palautetta.

Kliininen hoitotyö, ohjaus- ja opetusosaaminen sekä omahoidon tukeminen, terveyden ja toimintakyvyn edistäminen:
• Opiskelija ei pysty ohjattunakaan toteuttamaan hoitotyötä tai ohjausta.
• Opiskelija vaarantaa toistuvasti potilaan turvallisen lääkehoidon.
• Opiskelija ei tunnista lapsen kasvuun ja kehitykseen liittyviä terveysuhkia ja -ongelmia.

Näyttöön perustuva toiminta, tutkimustiedon hyödyntäminen ja päätöksenteko:
• Näyttöön perustuva tieto jää hyödyntämättä täysin sekä hoitotyössä.

fi
Ilmoittautumisaika

19.08.2024 - 22.09.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sote

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Terveydenhoitajakoulutus
  • Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
  • Tiina Poranen
  • Sirpa Parviainen
  • Anu Piirainen
  • Anna-Kaisa Korpinen
Ryhmät
  • SMM22SPy
    SMM22SPy

Tavoitteet

Eettisyys, ammatillisuus ja asiakaslähtöisyys
• Osaa kohdata lapsen ja perheen hoitotyön asiakkaana ja toimia perhehoitotyön arvojen ja eettisten periaatteiden ohjaamana

Kommunikointi ja moniammatillisuus, potilas- ja asiakasturvallisuus sekä informaatio teknologia ja kirjaaminen
• Osaa kommunikoida ammatillisesti eri-ikäisten ja eritaustaisten asiakkaiden, potilaiden ja perheiden kanssa sekä työskennellä moniammatillisissa tiimeissä ja toimintaympäristöissä hyvien työyhteisötaitojen mukaisesti
• Osaa toimia potilas- ja työturvallisuutta edistäen ja ehkäistä vaaratapahtumia potilaan hoitoprosessin kaikissa vaiheissa
• Osaa kirjata tarkoituksenmukaisesti hoitoprosessin eri vaiheissa potilastietojärjestelmään.

Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä, johtaminen ja työntekijyys osaaminen, laadun varmistus sekä yrittäjyys ja kehittäminen
• Osaa kuvata eri toiminta- ja palveluyksikköjen tehtäviä ja toimia lapsen ja perheen hoito- ja palveluketjussa.
• Osaa reflektoida omaa osaamistaan ja työn kehittämiskohteita ja muutoksen tarpeita lapsen ja perheen hoitotyössä.

Kliininen hoitotyö, ohjaus- ja opetusosaaminen sekä omahoidon tukeminen, terveyden ja toimintakyvyn edistäminen
• Osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida eri-ikäisen lapsen, perheen ja raskaana olevan ja synnyttäneen hoitoa ja perustella toimintaa näyttöön perustuvalla tiedolla
• Osaa ohjata lapsia ja perheitä ottaen huomioon hoidon tarpeet, voimavarat ja ohjattavan vastuun omahoidossa
• Osaa tunnistaa ja analysoida lasten ja perheiden terveysuhkia ja -ongelmia ja ottaa nämä huomioon terveyden edistämisessä

Näyttöön perustuva toiminta, tutkimustiedon hyödyntäminen ja päätöksenteko
• Opiskelija käyttää näyttöön perustuvaa tietoa lasten ja nuorten kasvusta ja kehityksestä, niihin vaikuttavista tekijöistä, perhehoitotyöstä ja lasten sairauksista.

Sisältö

Harjoittelu

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty:

Eettisyys, ammatillisuus ja asiakaslähtöisyys:
• Hoitotyön ja perhehoitotyön arvot ja periaatteet ohjaavat opiskelijan toimintaa ja hän osaa perustella niiden mukaista toimintaansa
• Opiskelija toimii asiakas- ja perhelähtöisesti hoitotyön prosessin eri vaiheissa

Kommunikointi ja moniammatillisuus, potilas- ja asiakasturvallisuus sekä informaatio teknologia ja kirjaaminen:
• Opiskelija toimii ammatillisesti, aloitteellisesti ja joustavasti eri-ikäisten ja eritaustaisten asiakkaiden, potilaiden ja perheiden kanssa sekä moniammatillisissa työryhmissä yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.
• Opiskelija toimii potilas- ja työturvallisesti hoitoprosessin eri vaiheissa.
• Opiskelija kirjaa potilastietojärjestelmään kansallisen, rakenteisen, kirjaamisohjeen mukaisesti.

Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä, johtaminen ja työntekijyys osaaminen, laadun varmistus sekä yrittäjyys ja kehittäminen:
• Opiskelija kertoo esimerkkejä eri toiminta- ja palveluyksikköjen tehtävistä hoito- ja palveluketjussa ja toimii hoito- ja palveluketjun mukaisesti.
• Opiskelija tunnistaa hoitotyön kehittämiskohteita ja muutoksen tarpeita ja ottaa niitä puheeksi.
• Opiskelija toimii tavoitteiden mukaisesti ja itsearviointi on reflektiivistä ja tavoitteisiin pohjautuvaa.

Kliininen hoitotyö, ohjaus- ja opetusosaaminen sekä omahoidon tukeminen, terveyden ja toimintakyvyn edistäminen:
• Opiskelija osaa määritellä hoitotyön tarpeen sekä suunnitella, toteuttaa ja arvioida hoitotyötä päätöksentekoprosessin mukaisesti.
• Opiskelija toteuttaa lasten- ja nuorten lääkehoitoa annettujen valtuuksien mukaisesti ja ymmärtää oman vastuunsa niiden toteutuksessa.
• Opiskelija ohjaa lasta ja perhettä voimavaralähtöisesti ja omahoitoa tukien.
• Opiskelija nimeää esimerkein lapsen kasvuun ja kehitykseen liittyviä terveysuhkia ja -ongelmia.

Näyttöön perustuva toiminta, tutkimustiedon hyödyntäminen ja päätöksenteko:
• Opiskelija käyttää näyttöön perustuvaa tietoa hoitotyön päätöksenteossa.


Hylätty:

Eettisyys, ammatillisuus ja asiakaslähtöisyys:
• Opiskelija toimii perhehoitotyön arvojen ja eettisten periaatteiden vastaisesti
• Opiskelija kohtaa asiakkaat välinpitämättömästi
• Opiskelijan rikkoo salassapitovelvollisuutta

Kommunikointi ja moniammatillisuus, potilas- ja asiakasturvallisuus sekä informaatio teknologia ja kirjaaminen:
• Opiskelijan kommunikointi on epäammatillista tai viestintä työyhteisössä on puutteellista.
• Opiskelija ei hakeudu tiimityöskentelyyn ja yhdessä työskentely ei onnistu.
• Opiskelija vaarantaa toiminnallaan toistuvasti potilas- tai työturvallisuuden.
• Opiskelijan kirjaaminen potilastietojärjestelmään on puutteellista.

Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä, johtaminen ja työntekijyys osaaminen, laadun varmistus sekä yrittäjyys ja kehittäminen:
• Opiskelijan tiedot lasten, nuorten ja perheen palveluketjusta on puutteelliset.
• Opiskelijan oman työn ja hoitotyön kehittämiskohteiden ja muutoksen tarpeiden tunnistaminen on epärealistista.
• Itsearviointi on epärealistista tai se puuttuu kokonaan, opiskelija ei pysty vastaanottamaan ja hyödyntämään palautetta.

Kliininen hoitotyö, ohjaus- ja opetusosaaminen sekä omahoidon tukeminen, terveyden ja toimintakyvyn edistäminen:
• Opiskelija ei pysty ohjattunakaan toteuttamaan hoitotyötä tai ohjausta.
• Opiskelija vaarantaa toistuvasti potilaan turvallisen lääkehoidon.
• Opiskelija ei tunnista lapsen kasvuun ja kehitykseen liittyviä terveysuhkia ja -ongelmia.

Näyttöön perustuva toiminta, tutkimustiedon hyödyntäminen ja päätöksenteko:
• Näyttöön perustuva tieto jää hyödyntämättä täysin sekä hoitotyössä.