Skip to main content

Client centred health promotionLaajuus (5 cr)

Code: SH00BZ98

Credits

5 op

Teaching language

  • Finnish

Objective

Opiskelija:
Osaa selittää terveyden edistämisen, prevention ja promootion käsitteet.
Ymmärtää terveyden edistämisen strategisten ohjelmien merkityksen ja osaa soveltaa niitä omassa toiminnassaan asiakaslähtöisessä terveyden edistämisessä.
Osaa soveltaa ajankohtaista terveyden edistämisen tutkimustietoa ja muuta näyttöön perustuvaa tietoa asiakas-/potilastyössä.
Tunnistaa olemassaolevia ja uusia terveysuhkia sekä osaa tuoda ne osaksi asiakkaiden/ potilaiden terveyden edistämistä.
Tunnistaa asiakkaidensa/ potilaidensa terveydellisiä riskitekijöitä ja osaa kohdentaa varhaista tukea sitä tarvitseville.
Ymmärtää seksuaaliterveyden edistämisen osana terveyden edistämistä.
Ymmärtää yleisvaarallisten tartuntatautien torjunnan osana terveyden edistämistä.
Tietää rokotuksilla ehkäistävät taudit, ymmärtää rokotusten hyödyt ja tietää, mistä löytää luotettavaa tietoa rokotusten mahdollisista haittavaikutuksista.
Opiskelija osaa ohjata ja tukea asiakasta rokotuspäätöksen teossa tutkitun tiedon perusteella.

Content

Terveyden edistämistä koskeva lainsäädäntö
Kansanterveys ja terveyden edistäminen
Preventio ja promootio
Terveyden edistämisen etiikka
Terveyden edistämisen strategiset ohjelmat
Hyvinvointianalytiikka kuntien hyvinvointikertomustyössä
Elintapojen yhteydet terveyteen (esim. liikunta, liikkumattomuus, ravitsemus, päihteet)
Seksuaaliterveys
Rokotusosaamisen perusteet

Materials

Opettajan osoittama materiaali

Assessment criteria, approved/failed

Hyväksytty
Opiskelija:
Käyttää johdonmukaisesti ammattialansa käsitteitä.
Osaa nimetä, kuvailla ja perustella ammattialansa perustiedot.
Osaa valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella.
Osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatapoja.
Osaa toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa tehtävissä kulloisessakin oppimis- ja toimintaympäristössä.
Osaa soveltaa tarkoituksenmukaisesti ammattialansa toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja.
Toimii asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi.
Toimii ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.
Perustelee toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Hylätty
Opiskelija:
Ei osaa nimetä, kuvailla ja perustella ammattialansa peruskäsitteitä.
Ei osaa valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella.
Ei osaa arvioida omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatapoja.
Ei osaa toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa tehtävissä.
Ei toimi asiakaslähtöisesti eikä tavoitteellisesti
Ei toimi ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi
Ei osaa perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

en
Enrollment

02.10.2025 - 31.10.2025

Timing

01.11.2025 - 31.12.2025

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

Sote

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Bachelor’s Degree in Public Health Nursing
  • Bachelor’s Degree in Nursing
  • Bachelor’s Degree in Emergency Care
Teachers
  • Eeva Kähkönen
  • Sari Pyykkönen
Groups
  • SMM25K2
    SMM25K2
  • SMM25K1
    SMM25K1

Objective

Opiskelija:
Osaa selittää terveyden edistämisen, prevention ja promootion käsitteet.
Ymmärtää terveyden edistämisen strategisten ohjelmien merkityksen ja osaa soveltaa niitä omassa toiminnassaan asiakaslähtöisessä terveyden edistämisessä.
Osaa soveltaa ajankohtaista terveyden edistämisen tutkimustietoa ja muuta näyttöön perustuvaa tietoa asiakas-/potilastyössä.
Tunnistaa olemassaolevia ja uusia terveysuhkia sekä osaa tuoda ne osaksi asiakkaiden/ potilaiden terveyden edistämistä.
Tunnistaa asiakkaidensa/ potilaidensa terveydellisiä riskitekijöitä ja osaa kohdentaa varhaista tukea sitä tarvitseville.
Ymmärtää seksuaaliterveyden edistämisen osana terveyden edistämistä.
Ymmärtää yleisvaarallisten tartuntatautien torjunnan osana terveyden edistämistä.
Tietää rokotuksilla ehkäistävät taudit, ymmärtää rokotusten hyödyt ja tietää, mistä löytää luotettavaa tietoa rokotusten mahdollisista haittavaikutuksista.
Opiskelija osaa ohjata ja tukea asiakasta rokotuspäätöksen teossa tutkitun tiedon perusteella.

Content

Terveyden edistämistä koskeva lainsäädäntö
Kansanterveys ja terveyden edistäminen
Preventio ja promootio
Terveyden edistämisen etiikka
Terveyden edistämisen strategiset ohjelmat
Hyvinvointianalytiikka kuntien hyvinvointikertomustyössä
Elintapojen yhteydet terveyteen (esim. liikunta, liikkumattomuus, ravitsemus, päihteet)
Seksuaaliterveys
Rokotusosaamisen perusteet

Materials

Opettajan osoittama materiaali

Evaluation scale

0 - 5

Assessment criteria, approved/failed

Hyväksytty
Opiskelija:
Käyttää johdonmukaisesti ammattialansa käsitteitä.
Osaa nimetä, kuvailla ja perustella ammattialansa perustiedot.
Osaa valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella.
Osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatapoja.
Osaa toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa tehtävissä kulloisessakin oppimis- ja toimintaympäristössä.
Osaa soveltaa tarkoituksenmukaisesti ammattialansa toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja.
Toimii asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi.
Toimii ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.
Perustelee toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Hylätty
Opiskelija:
Ei osaa nimetä, kuvailla ja perustella ammattialansa peruskäsitteitä.
Ei osaa valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella.
Ei osaa arvioida omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatapoja.
Ei osaa toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa tehtävissä.
Ei toimi asiakaslähtöisesti eikä tavoitteellisesti
Ei toimi ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi
Ei osaa perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Prerequisites

Ei edeltävyysehtoja

en
Enrollment

05.04.2025 - 04.05.2025

Timing

05.05.2025 - 05.10.2025

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

4 op

Mode of delivery

20 % Contact teaching, 80 % Distance learning

Unit

Sote

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Bachelor’s Degree in Nursing
Teachers
  • Eeva Kähkönen
  • Sari Pyykkönen
Groups
  • SMM24SRAA
    SMM24SRAA

Objective

Opiskelija:
Osaa selittää terveyden edistämisen, prevention ja promootion käsitteet.
Ymmärtää terveyden edistämisen strategisten ohjelmien merkityksen ja osaa soveltaa niitä omassa toiminnassaan asiakaslähtöisessä terveyden edistämisessä.
Osaa soveltaa ajankohtaista terveyden edistämisen tutkimustietoa ja muuta näyttöön perustuvaa tietoa asiakas-/potilastyössä.
Tunnistaa olemassaolevia ja uusia terveysuhkia sekä osaa tuoda ne osaksi asiakkaiden/ potilaiden terveyden edistämistä.
Tunnistaa asiakkaidensa/ potilaidensa terveydellisiä riskitekijöitä ja osaa kohdentaa varhaista tukea sitä tarvitseville.
Ymmärtää seksuaaliterveyden edistämisen osana terveyden edistämistä.
Ymmärtää yleisvaarallisten tartuntatautien torjunnan osana terveyden edistämistä.
Tietää rokotuksilla ehkäistävät taudit, ymmärtää rokotusten hyödyt ja tietää, mistä löytää luotettavaa tietoa rokotusten mahdollisista haittavaikutuksista.
Opiskelija osaa ohjata ja tukea asiakasta rokotuspäätöksen teossa tutkitun tiedon perusteella.

Content

Terveyden edistämistä koskeva lainsäädäntö
Kansanterveys ja terveyden edistäminen
Preventio ja promootio
Terveyden edistämisen etiikka
Terveyden edistämisen strategiset ohjelmat
Hyvinvointianalytiikka kuntien hyvinvointikertomustyössä
Elintapojen yhteydet terveyteen (esim. liikunta, liikkumattomuus, ravitsemus, päihteet)
Seksuaaliterveys
Rokotusosaamisen perusteet

Materials

Opettajan osoittama materiaali

Teaching methods

Itsenäisiä verkkotehtäviä, essee, verkkokurssi
ja lähiopetus

Exam schedules

Ei tenttiä

Completion alternatives

Opettajan osoittama materiaali

Student workload

1 op= 27h, 5op=135h

Assessment criteria, approved/failed

Opintojakso arvioidaan hyväksytty–hylätty. Hyväksytty–hylätty-arvioinnissa hyväksytyn suorituksen raja on 70 %

Hyväksytty
Opiskelija:
Käyttää johdonmukaisesti ammattialansa käsitteitä.
Osaa nimetä, kuvailla ja perustella ammattialansa perustiedot.
Osaa valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella.
Osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatapoja.
Osaa toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa tehtävissä kulloisessakin oppimis- ja toimintaympäristössä.
Osaa soveltaa tarkoituksenmukaisesti ammattialansa toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja.
Toimii asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi.
Toimii ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.
Perustelee toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Hylätty
Opiskelija:
Ei osaa nimetä, kuvailla ja perustella ammattialansa peruskäsitteitä.
Ei osaa valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella.
Ei osaa arvioida omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatapoja.
Ei osaa toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa tehtävissä.
Ei toimi asiakaslähtöisesti eikä tavoitteellisesti
Ei toimi ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi
Ei osaa perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Content scheduling

INFO- TEAMS, helmikuussa -25 2 h

TERVEYDEN EDISTÄMISEN PERUSTEET JA ESSEE 2 OP
Tämä tehdään repussa olevilla verkkotehtävillä

TERVEYDEN EDISTÄMISEN ESSEE
Itsenäisesti suoritettava essee. .Arviointi hyväksytty /hylätty. Tähän ohjeistus info tunnilla.Palautus xxxx mennessä

ROKOTUSOSAAMISEN PERUSTEET 2 OP
Itsenäisesti suoritettava Metropolian amk hallinoima verkkokurssi. Kurssilla 2 arvioitavaa tehtävää. Arviointi hyväksytty /hylätty.Palautus xxxx mennessä

SEKSUAALITERVEYS 1 op, syksy 2025
- Aiheena seksuaalisuuden käsitteet ja monimuotoisuus
- Näillä tunneilla aiheena seksuaalisuuden kohtaaminen ja puheeksiotto hoitotyössä (pienryhmätehtävät).
Lisäksi itsenäisiä tehtäviä Reppu-ympäristössä.

Evaluation scale

Hylätty/Hyväksytty

Assessment criteria, approved/failed

Hyväksytty
Opiskelija:
Käyttää johdonmukaisesti ammattialansa käsitteitä.
Osaa nimetä, kuvailla ja perustella ammattialansa perustiedot.
Osaa valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella.
Osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatapoja.
Osaa toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa tehtävissä kulloisessakin oppimis- ja toimintaympäristössä.
Osaa soveltaa tarkoituksenmukaisesti ammattialansa toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja.
Toimii asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi.
Toimii ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.
Perustelee toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Hylätty
Opiskelija:
Ei osaa nimetä, kuvailla ja perustella ammattialansa peruskäsitteitä.
Ei osaa valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella.
Ei osaa arvioida omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatapoja.
Ei osaa toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa tehtävissä.
Ei toimi asiakaslähtöisesti eikä tavoitteellisesti
Ei toimi ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi
Ei osaa perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Prerequisites

Ei edeltävyysehtoja

en
Enrollment

01.04.2025 - 30.04.2025

Timing

01.05.2025 - 05.10.2025

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

Sote

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Bachelor’s Degree in Public Health Nursing
  • Bachelor’s Degree in Nursing
  • Bachelor’s Degree in Emergency Care
Teachers
  • Eeva Kähkönen
  • Sari Pyykkönen
Groups
  • SMM24S
    SMM24S
  • SMT24S
    SMT24S
  • SEHM24S
    Bachelor’s Degree in Emergency Care

Objective

Opiskelija:
Osaa selittää terveyden edistämisen, prevention ja promootion käsitteet.
Ymmärtää terveyden edistämisen strategisten ohjelmien merkityksen ja osaa soveltaa niitä omassa toiminnassaan asiakaslähtöisessä terveyden edistämisessä.
Osaa soveltaa ajankohtaista terveyden edistämisen tutkimustietoa ja muuta näyttöön perustuvaa tietoa asiakas-/potilastyössä.
Tunnistaa olemassaolevia ja uusia terveysuhkia sekä osaa tuoda ne osaksi asiakkaiden/ potilaiden terveyden edistämistä.
Tunnistaa asiakkaidensa/ potilaidensa terveydellisiä riskitekijöitä ja osaa kohdentaa varhaista tukea sitä tarvitseville.
Ymmärtää seksuaaliterveyden edistämisen osana terveyden edistämistä.
Ymmärtää yleisvaarallisten tartuntatautien torjunnan osana terveyden edistämistä.
Tietää rokotuksilla ehkäistävät taudit, ymmärtää rokotusten hyödyt ja tietää, mistä löytää luotettavaa tietoa rokotusten mahdollisista haittavaikutuksista.
Opiskelija osaa ohjata ja tukea asiakasta rokotuspäätöksen teossa tutkitun tiedon perusteella.

Content

Terveyden edistämistä koskeva lainsäädäntö
Kansanterveys ja terveyden edistäminen
Preventio ja promootio
Terveyden edistämisen etiikka
Terveyden edistämisen strategiset ohjelmat
Hyvinvointianalytiikka kuntien hyvinvointikertomustyössä
Elintapojen yhteydet terveyteen (esim. liikunta, liikkumattomuus, ravitsemus, päihteet)
Seksuaaliterveys
Rokotusosaamisen perusteet

Materials

Opettajan osoittama materiaali

Evaluation scale

0 - 5

Assessment criteria, approved/failed

Hyväksytty
Opiskelija:
Käyttää johdonmukaisesti ammattialansa käsitteitä.
Osaa nimetä, kuvailla ja perustella ammattialansa perustiedot.
Osaa valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella.
Osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatapoja.
Osaa toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa tehtävissä kulloisessakin oppimis- ja toimintaympäristössä.
Osaa soveltaa tarkoituksenmukaisesti ammattialansa toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja.
Toimii asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi.
Toimii ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.
Perustelee toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Hylätty
Opiskelija:
Ei osaa nimetä, kuvailla ja perustella ammattialansa peruskäsitteitä.
Ei osaa valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella.
Ei osaa arvioida omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatapoja.
Ei osaa toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa tehtävissä.
Ei toimi asiakaslähtöisesti eikä tavoitteellisesti
Ei toimi ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi
Ei osaa perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Prerequisites

Ei edeltävyysehtoja

en
Enrollment

19.08.2024 - 22.09.2024

Timing

16.09.2024 - 03.11.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

4 op

Mode of delivery

20 % Contact teaching, 80 % Distance learning

Unit

Sote

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Bachelor’s Degree in Nursing
Teachers
  • Eeva Kähkönen
  • Sari Pyykkönen
Groups
  • SMM24K1
    SMM24K1
  • SMM24K2
    SMM24K2

Objective

Opiskelija:
Osaa selittää terveyden edistämisen, prevention ja promootion käsitteet.
Ymmärtää terveyden edistämisen strategisten ohjelmien merkityksen ja osaa soveltaa niitä omassa toiminnassaan asiakaslähtöisessä terveyden edistämisessä.
Osaa soveltaa ajankohtaista terveyden edistämisen tutkimustietoa ja muuta näyttöön perustuvaa tietoa asiakas-/potilastyössä.
Tunnistaa olemassaolevia ja uusia terveysuhkia sekä osaa tuoda ne osaksi asiakkaiden/ potilaiden terveyden edistämistä.
Tunnistaa asiakkaidensa/ potilaidensa terveydellisiä riskitekijöitä ja osaa kohdentaa varhaista tukea sitä tarvitseville.
Ymmärtää seksuaaliterveyden edistämisen osana terveyden edistämistä.
Ymmärtää yleisvaarallisten tartuntatautien torjunnan osana terveyden edistämistä.
Tietää rokotuksilla ehkäistävät taudit, ymmärtää rokotusten hyödyt ja tietää, mistä löytää luotettavaa tietoa rokotusten mahdollisista haittavaikutuksista.
Opiskelija osaa ohjata ja tukea asiakasta rokotuspäätöksen teossa tutkitun tiedon perusteella.

Content

Terveyden edistämistä koskeva lainsäädäntö
Kansanterveys ja terveyden edistäminen
Preventio ja promootio
Terveyden edistämisen etiikka
Terveyden edistämisen strategiset ohjelmat
Hyvinvointianalytiikka kuntien hyvinvointikertomustyössä
Elintapojen yhteydet terveyteen (esim. liikunta, liikkumattomuus, ravitsemus, päihteet)
Seksuaaliterveys
Rokotusosaamisen perusteet

Materials

Opettajan osoittama materiaali

Teaching methods

Itsenäisiä verkkotehtäviä, essee, verkkokurssi
ja lähiopetus

Exam schedules

Ei tenttiä

Completion alternatives

Opettajan osoittama materiaali

Student workload

1 op= 27h, 5op=135h

Assessment criteria, approved/failed

Opintojakso arvioidaan hyväksytty–hylätty. Hyväksytty–hylätty-arvioinnissa hyväksytyn suorituksen raja on 70 %

Hyväksytty
Opiskelija:
Käyttää johdonmukaisesti ammattialansa käsitteitä.
Osaa nimetä, kuvailla ja perustella ammattialansa perustiedot.
Osaa valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella.
Osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatapoja.
Osaa toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa tehtävissä kulloisessakin oppimis- ja toimintaympäristössä.
Osaa soveltaa tarkoituksenmukaisesti ammattialansa toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja.
Toimii asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi.
Toimii ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.
Perustelee toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Hylätty
Opiskelija:
Ei osaa nimetä, kuvailla ja perustella ammattialansa peruskäsitteitä.
Ei osaa valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella.
Ei osaa arvioida omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatapoja.
Ei osaa toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa tehtävissä.
Ei toimi asiakaslähtöisesti eikä tavoitteellisesti
Ei toimi ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi
Ei osaa perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Content scheduling

INFO- TEAMS 16.09.2024 14.15 - 15.45

TERVEYDEN EDISTÄMISEN PERUSTEET JA ESSEE 2 OP
Tämä tehdään repussa olevilla verkkotehtävillä

TERVEYDEN EDISTÄMISEN ESSEE
Itsenäisesti suoritettava essee. .Arviointi hyväksytty /täydennettävä. Tähän ohjeistus info tunnilla.Palautus 3.11.24 mennessä

ROKOTUSOSAAMISEN PERUSTEET 2 OP
Itsenäisesti suoritettava Metropolian amk hallinoima verkkokurssi. Kurssilla 2 arvioitavaa tehtävää. Arviointi hyväksytty /täydennettävä.Palautus 3.11.24 mennessä

SEKSUAALITERVEYS 1 op, syksy 2024
- Aiheena seksuaalisuuden käsitteet ja monimuotoisuus
- Näillä tunneilla aiheena seksuaalisuuden kohtaaminen ja puheeksiotto hoitotyössä (pienryhmätehtävät).
Lisäksi itsenäisiä tehtäviä Reppu-ympäristössä.

Evaluation scale

Hylätty/Hyväksytty

Assessment criteria, approved/failed

Hyväksytty
Opiskelija:
Käyttää johdonmukaisesti ammattialansa käsitteitä.
Osaa nimetä, kuvailla ja perustella ammattialansa perustiedot.
Osaa valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella.
Osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatapoja.
Osaa toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa tehtävissä kulloisessakin oppimis- ja toimintaympäristössä.
Osaa soveltaa tarkoituksenmukaisesti ammattialansa toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja.
Toimii asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi.
Toimii ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.
Perustelee toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Hylätty
Opiskelija:
Ei osaa nimetä, kuvailla ja perustella ammattialansa peruskäsitteitä.
Ei osaa valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella.
Ei osaa arvioida omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatapoja.
Ei osaa toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa tehtävissä.
Ei toimi asiakaslähtöisesti eikä tavoitteellisesti
Ei toimi ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi
Ei osaa perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Prerequisites

Ei edeltävyysehtoja

en
Enrollment

01.12.2023 - 31.01.2024

Timing

01.05.2024 - 22.09.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

2 op

RDI portion

2 op

Mode of delivery

60 % Contact teaching, 40 % Distance learning

Unit

Sote

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Bachelor’s Degree in Public Health Nursing
  • Bachelor’s Degree in Nursing
Teachers
  • Eeva Kähkönen
  • Sari Pyykkönen
Groups
  • SHS23S
    SHS23S
  • SHT23S
    SHT23S

Objective

Opiskelija:
Osaa selittää terveyden edistämisen, prevention ja promootion käsitteet.
Ymmärtää terveyden edistämisen strategisten ohjelmien merkityksen ja osaa soveltaa niitä omassa toiminnassaan asiakaslähtöisessä terveyden edistämisessä.
Osaa soveltaa ajankohtaista terveyden edistämisen tutkimustietoa ja muuta näyttöön perustuvaa tietoa asiakas-/potilastyössä.
Tunnistaa olemassaolevia ja uusia terveysuhkia sekä osaa tuoda ne osaksi asiakkaiden/ potilaiden terveyden edistämistä.
Tunnistaa asiakkaidensa/ potilaidensa terveydellisiä riskitekijöitä ja osaa kohdentaa varhaista tukea sitä tarvitseville.
Ymmärtää seksuaaliterveyden edistämisen osana terveyden edistämistä.
Ymmärtää yleisvaarallisten tartuntatautien torjunnan osana terveyden edistämistä.
Tietää rokotuksilla ehkäistävät taudit, ymmärtää rokotusten hyödyt ja tietää, mistä löytää luotettavaa tietoa rokotusten mahdollisista haittavaikutuksista.
Opiskelija osaa ohjata ja tukea asiakasta rokotuspäätöksen teossa tutkitun tiedon perusteella.

Content

Terveyden edistämistä koskeva lainsäädäntö
Kansanterveys ja terveyden edistäminen
Preventio ja promootio
Terveyden edistämisen etiikka
Terveyden edistämisen strategiset ohjelmat
Hyvinvointianalytiikka kuntien hyvinvointikertomustyössä
Elintapojen yhteydet terveyteen (esim. liikunta, liikkumattomuus, ravitsemus, päihteet)
Seksuaaliterveys
Rokotusosaamisen perusteet

Materials

Opettajan osoittama materiaali

Teaching methods

Itsenäisiä verkkotehtäviä, essee, verkkokurssi
ja lähiopetus

Exam schedules

Ei tenttiä

Completion alternatives

Opettajan osoittama materiaali

Student workload

1 op= 27h, 5op=135h

Assessment criteria, approved/failed

Opintojakso arvioidaan hyväksytty–hylätty. Hyväksytty–hylätty-arvioinnissa hyväksytyn suorituksen raja on 70 %

Hyväksytty
Opiskelija:
Käyttää johdonmukaisesti ammattialansa käsitteitä.
Osaa nimetä, kuvailla ja perustella ammattialansa perustiedot.
Osaa valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella.
Osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatapoja.
Osaa toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa tehtävissä kulloisessakin oppimis- ja toimintaympäristössä.
Osaa soveltaa tarkoituksenmukaisesti ammattialansa toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja.
Toimii asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi.
Toimii ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.
Perustelee toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Hylätty
Opiskelija:
Ei osaa nimetä, kuvailla ja perustella ammattialansa peruskäsitteitä.
Ei osaa valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella.
Ei osaa arvioida omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatapoja.
Ei osaa toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa tehtävissä.
Ei toimi asiakaslähtöisesti eikä tavoitteellisesti
Ei toimi ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi
Ei osaa perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Content scheduling

INFO- TEAMS, 09.02.2024 klo 08.00 - 09.30

TERVEYDEN EDISTÄMISEN PERUSTEET JA ESSEE 2 OP
Tämä tehdään repussa olevilla verkkotehtävillä

TERVEYDEN EDISTÄMISEN ESSEE
Itsenäisesti suoritettava essee. .Arviointi hyväksytty /hylätty. Tähän ohjeistus info tunnilla.Palautus 12.5.24 mennessä

ROKOTUSOSAAMISEN PERUSTEET 2 OP
Itsenäisesti suoritettava Metropolian amk hallinoima verkkokurssi. Kurssilla 2 arvioitavaa tehtävää. Arviointi hyväksytty /hylätty.Palautus 12.5.24 mennessä

SEKSUAALITERVEYS 1 op, syksy 2024
- Aiheena seksuaalisuuden käsitteet ja monimuotoisuus
- Näillä tunneilla aiheena seksuaalisuuden kohtaaminen ja puheeksiotto hoitotyössä (pienryhmätehtävät).
Lisäksi itsenäisiä tehtäviä Reppu-ympäristössä.

Evaluation scale

Hylätty/Hyväksytty

Assessment criteria, approved/failed

Hyväksytty
Opiskelija:
Käyttää johdonmukaisesti ammattialansa käsitteitä.
Osaa nimetä, kuvailla ja perustella ammattialansa perustiedot.
Osaa valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella.
Osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatapoja.
Osaa toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa tehtävissä kulloisessakin oppimis- ja toimintaympäristössä.
Osaa soveltaa tarkoituksenmukaisesti ammattialansa toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja.
Toimii asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi.
Toimii ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.
Perustelee toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Hylätty
Opiskelija:
Ei osaa nimetä, kuvailla ja perustella ammattialansa peruskäsitteitä.
Ei osaa valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella.
Ei osaa arvioida omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatapoja.
Ei osaa toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa tehtävissä.
Ei toimi asiakaslähtöisesti eikä tavoitteellisesti
Ei toimi ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi
Ei osaa perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Prerequisites

Ei edeltävyysehtoja

en
Enrollment

01.08.2023 - 30.09.2023

Timing

18.09.2023 - 05.11.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

4 op

Mode of delivery

20 % Contact teaching, 80 % Distance learning

Unit

Sote

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Bachelor’s Degree in Nursing
Teachers
  • Eeva Kähkönen
  • Sari Pyykkönen
Groups
  • SMM23K2
    SMM23K2
  • SMM23K1
    SMM23K1

Objective

Opiskelija:
Osaa selittää terveyden edistämisen, prevention ja promootion käsitteet.
Ymmärtää terveyden edistämisen strategisten ohjelmien merkityksen ja osaa soveltaa niitä omassa toiminnassaan asiakaslähtöisessä terveyden edistämisessä.
Osaa soveltaa ajankohtaista terveyden edistämisen tutkimustietoa ja muuta näyttöön perustuvaa tietoa asiakas-/potilastyössä.
Tunnistaa olemassaolevia ja uusia terveysuhkia sekä osaa tuoda ne osaksi asiakkaiden/ potilaiden terveyden edistämistä.
Tunnistaa asiakkaidensa/ potilaidensa terveydellisiä riskitekijöitä ja osaa kohdentaa varhaista tukea sitä tarvitseville.
Ymmärtää seksuaaliterveyden edistämisen osana terveyden edistämistä.
Ymmärtää yleisvaarallisten tartuntatautien torjunnan osana terveyden edistämistä.
Tietää rokotuksilla ehkäistävät taudit, ymmärtää rokotusten hyödyt ja tietää, mistä löytää luotettavaa tietoa rokotusten mahdollisista haittavaikutuksista.
Opiskelija osaa ohjata ja tukea asiakasta rokotuspäätöksen teossa tutkitun tiedon perusteella.

Content

Terveyden edistämistä koskeva lainsäädäntö
Kansanterveys ja terveyden edistäminen
Preventio ja promootio
Terveyden edistämisen etiikka
Terveyden edistämisen strategiset ohjelmat
Hyvinvointianalytiikka kuntien hyvinvointikertomustyössä
Elintapojen yhteydet terveyteen (esim. liikunta, liikkumattomuus, ravitsemus, päihteet)
Seksuaaliterveys
Rokotusosaamisen perusteet

Materials

Opettajan osoittama materiaali

Teaching methods

Itsenäisiä verkkotehtäviä, essee, verkkokurssi
ja lähiopetus

Exam schedules

Ei tenttiä

Completion alternatives

Opettajan osoittama materiaali

Student workload

1 op= 27h, 5op=135h

Assessment criteria, approved/failed

Opintojakso arvioidaan hyväksytty–hylätty. Hyväksytty–hylätty-arvioinnissa hyväksytyn suorituksen raja on 70 %

Hyväksytty
Opiskelija:
Käyttää johdonmukaisesti ammattialansa käsitteitä.
Osaa nimetä, kuvailla ja perustella ammattialansa perustiedot.
Osaa valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella.
Osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatapoja.
Osaa toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa tehtävissä kulloisessakin oppimis- ja toimintaympäristössä.
Osaa soveltaa tarkoituksenmukaisesti ammattialansa toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja.
Toimii asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi.
Toimii ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.
Perustelee toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Hylätty
Opiskelija:
Ei osaa nimetä, kuvailla ja perustella ammattialansa peruskäsitteitä.
Ei osaa valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella.
Ei osaa arvioida omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatapoja.
Ei osaa toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa tehtävissä.
Ei toimi asiakaslähtöisesti eikä tavoitteellisesti
Ei toimi ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi
Ei osaa perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Content scheduling

INFO, 28.9.2023 klo 10.00-1130 TA21L149

TERVEYDEN EDISTÄMISEN PERUSTEET 2 OP
Tämä tehdään repussa olevalla verkkotehtävillä

TERVEYDEN EDSISTÄMISEN ESSEE 1 op
Itsenäisesti suoritettava essee. .Arviointi hyväksytty /hylätty. Tähän ohjeistus info tunnilla

ROKOTUSOSAAMISEN PERUSTEET 2 OP
Itsenäisesti suoritettava Metropolian amk hallinoima verkkokurssi. Kurssilla 2 arvioitavaa tehtävää. Arviointi hyväksytty /hylätty.

SEKSUAALITERVEYS 1 op, yhteiset tunnit molemmille ryhmille
28.9 klo 12.30-1400 - Aiheena seksuaalisuuden käsitteet ja monimuotoisuus
6.10 klo 8.00-9.30 ja 13.10 klo 8.00-9.30
Näillä tunneilla aiheena seksuaalisuuden kohtaaminen ja puheeksiotto hoitotyössä (pienryhmätehtävät).
Lisäksi itsenäisiä tehtäviä Reppu-ympäristössä.

Evaluation scale

Hylätty/Hyväksytty

Assessment criteria, approved/failed

Hyväksytty
Opiskelija:
Käyttää johdonmukaisesti ammattialansa käsitteitä.
Osaa nimetä, kuvailla ja perustella ammattialansa perustiedot.
Osaa valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella.
Osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatapoja.
Osaa toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa tehtävissä kulloisessakin oppimis- ja toimintaympäristössä.
Osaa soveltaa tarkoituksenmukaisesti ammattialansa toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja.
Toimii asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi.
Toimii ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.
Perustelee toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Hylätty
Opiskelija:
Ei osaa nimetä, kuvailla ja perustella ammattialansa peruskäsitteitä.
Ei osaa valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella.
Ei osaa arvioida omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatapoja.
Ei osaa toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa tehtävissä.
Ei toimi asiakaslähtöisesti eikä tavoitteellisesti
Ei toimi ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi
Ei osaa perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Prerequisites

Ei edeltävyysehtoja

en
Enrollment

01.12.2022 - 31.01.2023

Timing

01.05.2023 - 24.09.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

4 op

Mode of delivery

20 % Contact teaching, 80 % Distance learning

Unit

Sote

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Bachelor’s Degree in Public Health Nursing
  • Bachelor’s Degree in Nursing
Teachers
  • Eeva Kähkönen
  • Sari Pyykkönen
  • Anna-Kaisa Korpinen
Groups
  • SHT22S
    SHT22S
  • SHS22S
    SHS22S

Objective

Opiskelija:
Osaa selittää terveyden edistämisen, prevention ja promootion käsitteet.
Ymmärtää terveyden edistämisen strategisten ohjelmien merkityksen ja osaa soveltaa niitä omassa toiminnassaan asiakaslähtöisessä terveyden edistämisessä.
Osaa soveltaa ajankohtaista terveyden edistämisen tutkimustietoa ja muuta näyttöön perustuvaa tietoa asiakas-/potilastyössä.
Tunnistaa olemassaolevia ja uusia terveysuhkia sekä osaa tuoda ne osaksi asiakkaiden/ potilaiden terveyden edistämistä.
Tunnistaa asiakkaidensa/ potilaidensa terveydellisiä riskitekijöitä ja osaa kohdentaa varhaista tukea sitä tarvitseville.
Ymmärtää seksuaaliterveyden edistämisen osana terveyden edistämistä.
Ymmärtää yleisvaarallisten tartuntatautien torjunnan osana terveyden edistämistä.
Tietää rokotuksilla ehkäistävät taudit, ymmärtää rokotusten hyödyt ja tietää, mistä löytää luotettavaa tietoa rokotusten mahdollisista haittavaikutuksista.
Opiskelija osaa ohjata ja tukea asiakasta rokotuspäätöksen teossa tutkitun tiedon perusteella.

Content

Terveyden edistämistä koskeva lainsäädäntö
Kansanterveys ja terveyden edistäminen
Preventio ja promootio
Terveyden edistämisen etiikka
Terveyden edistämisen strategiset ohjelmat
Hyvinvointianalytiikka kuntien hyvinvointikertomustyössä
Elintapojen yhteydet terveyteen (esim. liikunta, liikkumattomuus, ravitsemus, päihteet)
Seksuaaliterveys
Rokotusosaamisen perusteet

Materials

Opettajan osoittama materiaali

Teaching methods

Itsenäisiä verkkotehtäviä, essee, verkkokurssi
ja lähiopetus

Exam schedules

Ei tenttiä

Completion alternatives

Opettajan osoittama materiaali

Student workload

1 op= 27h, 5op=135h

Assessment criteria, approved/failed

Opintojakso arvioidaan hyväksytty–hylätty. Hyväksytty–hylätty-arvioinnissa hyväksytyn suorituksen raja on 70 %

Hyväksytty
Opiskelija:
Käyttää johdonmukaisesti ammattialansa käsitteitä.
Osaa nimetä, kuvailla ja perustella ammattialansa perustiedot.
Osaa valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella.
Osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatapoja.
Osaa toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa tehtävissä kulloisessakin oppimis- ja toimintaympäristössä.
Osaa soveltaa tarkoituksenmukaisesti ammattialansa toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja.
Toimii asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi.
Toimii ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.
Perustelee toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Hylätty
Opiskelija:
Ei osaa nimetä, kuvailla ja perustella ammattialansa peruskäsitteitä.
Ei osaa valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella.
Ei osaa arvioida omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatapoja.
Ei osaa toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa tehtävissä.
Ei toimi asiakaslähtöisesti eikä tavoitteellisesti
Ei toimi ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi
Ei osaa perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Content scheduling

TEAMS_INFO, 30.1.23 klo 1230-1400

Opintojakso toteutetaan siten, että siinä on mahdollista suorittaa 4 op kevään, kesän ja syksyn aikana opintoja. Tehtävien ja verkkokurssien palautuspäivät ovat viikoilla 15,38,44. Opettajat tarkistavat tehtävät edellä mainittujen viikkojen jälkeen 2 viikon sisällä.

Keväällä ja syksyllä 2023
Terveyden edistämisen perusteet ja essee 2 op;moodlessa olevat tehtävät
Rokotusosaamisen perusteet 2 op- verkkokurssi

Seksuaaliterveys 1 op:
Suoritustavat ja -aikataulut: 12 tuntia opetusta ja 15 tuntia itsenäistä- ja parityöskentelyä. Osallistut kolmelle lähiopetustunnille, teet yhden ryhmätehtävän tunnille ja lopuksi teet tietotestin ja pohdintatehtävän.

Oppintuntien sisältö:

- 1. tunti; Opintojakson osasuorituksen tavoitteet ja sisältö, seksuaalisuuden käsitteet ja monimuotoituus
- 2. tunti; Seksuaalioikeudet, seksuaalisuus eri ikäkausina
- 3. tunti; Seksuaalisuuden kohtaaminen ja puheeksiotto hoitotyössä (pienryhmätehtävät)

A-ryhmän aikataulut (opettaja Anna-Kaisa Korpinen):
31.8. klo 12.30-15.45
4.9 klo 8.-11.30
12.9 klo 8.-11.30
B-ryhmä aikataulut (opettaja Anna-Kaisa Korpinen):
1.9 klo 8.-11.30
4.9. klo 12.30-15.45
11.9 klo 8.-11.30
C-ryhmä aikataulut (opettaja Eeva Kähkönen):
1.9. klo 8.-11.30
4.9. 12.20-15.45
11.9 klo 8.-11.30

Evaluation scale

Hylätty/Hyväksytty

Assessment criteria, approved/failed

Hyväksytty
Opiskelija:
Käyttää johdonmukaisesti ammattialansa käsitteitä.
Osaa nimetä, kuvailla ja perustella ammattialansa perustiedot.
Osaa valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella.
Osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatapoja.
Osaa toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa tehtävissä kulloisessakin oppimis- ja toimintaympäristössä.
Osaa soveltaa tarkoituksenmukaisesti ammattialansa toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja.
Toimii asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi.
Toimii ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.
Perustelee toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Hylätty
Opiskelija:
Ei osaa nimetä, kuvailla ja perustella ammattialansa peruskäsitteitä.
Ei osaa valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella.
Ei osaa arvioida omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatapoja.
Ei osaa toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa tehtävissä.
Ei toimi asiakaslähtöisesti eikä tavoitteellisesti
Ei toimi ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi
Ei osaa perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Prerequisites

Ei edeltävyysehtoja

en
Enrollment

01.12.2022 - 31.01.2023

Timing

01.05.2023 - 17.09.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

4 op

Mode of delivery

20 % Contact teaching, 80 % Distance learning

Unit

Sote

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Bachelor’s Degree in Public Health Nursing
  • Bachelor’s Degree in Nursing
Teachers
  • Eeva Kähkönen
  • Sari Pyykkönen
Groups
  • SMM22SPy
    SMM22SPy

Objective

Opiskelija:
Osaa selittää terveyden edistämisen, prevention ja promootion käsitteet.
Ymmärtää terveyden edistämisen strategisten ohjelmien merkityksen ja osaa soveltaa niitä omassa toiminnassaan asiakaslähtöisessä terveyden edistämisessä.
Osaa soveltaa ajankohtaista terveyden edistämisen tutkimustietoa ja muuta näyttöön perustuvaa tietoa asiakas-/potilastyössä.
Tunnistaa olemassaolevia ja uusia terveysuhkia sekä osaa tuoda ne osaksi asiakkaiden/ potilaiden terveyden edistämistä.
Tunnistaa asiakkaidensa/ potilaidensa terveydellisiä riskitekijöitä ja osaa kohdentaa varhaista tukea sitä tarvitseville.
Ymmärtää seksuaaliterveyden edistämisen osana terveyden edistämistä.
Ymmärtää yleisvaarallisten tartuntatautien torjunnan osana terveyden edistämistä.
Tietää rokotuksilla ehkäistävät taudit, ymmärtää rokotusten hyödyt ja tietää, mistä löytää luotettavaa tietoa rokotusten mahdollisista haittavaikutuksista.
Opiskelija osaa ohjata ja tukea asiakasta rokotuspäätöksen teossa tutkitun tiedon perusteella.

Content

Terveyden edistämistä koskeva lainsäädäntö
Kansanterveys ja terveyden edistäminen
Preventio ja promootio
Terveyden edistämisen etiikka
Terveyden edistämisen strategiset ohjelmat
Hyvinvointianalytiikka kuntien hyvinvointikertomustyössä
Elintapojen yhteydet terveyteen (esim. liikunta, liikkumattomuus, ravitsemus, päihteet)
Seksuaaliterveys
Rokotusosaamisen perusteet

Materials

Opettajan osoittama materiaali

Teaching methods

Itsenäisiä verkkotehtäviä, essee, verkkokurssi
ja lähiopetus

Exam schedules

ei tenttiä

Completion alternatives

Opettajan osoittama materiaali

Student workload

1 op= 27h , 5 op=135h

Assessment criteria, approved/failed

Opintojakso arvioidaan hyväksytty–hylätty. Hyväksytty–hylätty-arvioinnissa hyväksytyn suorituksen raja on 70 %


Hyväksytty
Opiskelija:
Käyttää johdonmukaisesti ammattialansa käsitteitä.
Osaa nimetä, kuvailla ja perustella ammattialansa perustiedot.
Osaa valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella.
Osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatapoja.
Osaa toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa tehtävissä kulloisessakin oppimis- ja toimintaympäristössä.
Osaa soveltaa tarkoituksenmukaisesti ammattialansa toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja.
Toimii asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi.
Toimii ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.
Perustelee toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Hylätty
Opiskelija:
Ei osaa nimetä, kuvailla ja perustella ammattialansa peruskäsitteitä.
Ei osaa valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella.
Ei osaa arvioida omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatapoja.
Ei osaa toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa tehtävissä.
Ei toimi asiakaslähtöisesti eikä tavoitteellisesti
Ei toimi ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi
Ei osaa perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Content scheduling

TEAMS_INFO, 30.1.23 klo 1230-1400

Opintojakso toteutetaan siten, että siinä on mahdollista suorittaa 4 op kevään, kesän ja syksyn aikana opintoja. Tehtävien ja verkkokurssien palautuspäivät ovat viikoilla 15,38,44. Opettajat tarkistavat tehtävät edellä mainittujen viikkojen jälkeen 2 viikon sisällä.

Keväällä ja syksyllä 2023
Terveyden edistämisen perusteet ja essee 2 op;moodlessa olevat tehtävät
Rokotusosaamisen perusteet 2 op- verkkokurssi
Seksuaaliterveys 1 op:
Ke 6.9 klo 10-13.15 (3 x 45 min), suorituksen tavoitteet, tehtävät ja arviointi. Seksuaalisuuden käsitteet ja monimuotoisuus.
Ti 12.9 klo 12.30-15.00 (3 x 45 min). Seksuaalisuuden kohtaaminen hoitotyössä, pienryhmien alustukset.

Evaluation scale

Hylätty/Hyväksytty

Assessment criteria, approved/failed

Hyväksytty
Opiskelija:
Käyttää johdonmukaisesti ammattialansa käsitteitä.
Osaa nimetä, kuvailla ja perustella ammattialansa perustiedot.
Osaa valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella.
Osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatapoja.
Osaa toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa tehtävissä kulloisessakin oppimis- ja toimintaympäristössä.
Osaa soveltaa tarkoituksenmukaisesti ammattialansa toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja.
Toimii asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi.
Toimii ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.
Perustelee toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Hylätty
Opiskelija:
Ei osaa nimetä, kuvailla ja perustella ammattialansa peruskäsitteitä.
Ei osaa valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella.
Ei osaa arvioida omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatapoja.
Ei osaa toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa tehtävissä.
Ei toimi asiakaslähtöisesti eikä tavoitteellisesti
Ei toimi ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi
Ei osaa perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Prerequisites

Ei edeltävyysehtoja