Skip to main content

Health and Welfare Promotion ModelsLaajuus (5 cr)

Code: SO00CA31

Credits

5 op

Responsible person

  • Arja Oikarinen
  • Eeva Kähkönen

Objective

- The student knows the service system supporting well-being and social security (activities in municipalities and welfare areas).
- The student will be familiar with the basics of managing people's health and well-being.
- The student will be familiar with the possibilities of using social knowledge from the perspective of structural social work.
- Knowledge of smart service solutions for inclusion and welfare technologies.
- The student will learn to do project-type development work in welfare promotion.

Content

- Population health and well-being, health promotion strategies and municipal and regional well-being plans.
- Laws, basic concepts and ethics of health and well-being promotion.
- The starting points for guidance, the process, different methods and digital solutions, quality and effectiveness in health and well-being promotion.
- Promoting social well-being in services for different ages and client groups.

Further information

The course involves 135 hours of sudy, with 10-15 h of online or face-to-face lectures.
Contact teaching/exercises/simulations/project: 1-3 credits of work-based project work can also be chosen.
Literature: online material provided by the teacher.
Assessment: pass - fail.

en
Enrollment

02.07.2024 - 31.07.2024

Timing

01.08.2024 - 31.12.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

5 op

Mode of delivery

Distance learning

Unit

Sote

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Sosionomikoulutus
Teachers
  • Eeva Kähkönen
  • OPE_Sote_Sosiaali OPE_Sote_Sosiaali
Groups
  • SOS23SKuu
    SOS23SKuu
  • SOS23SB
    SOS23SB
  • SOS23SA
    SOS23SA

Objective

- The student knows the service system supporting well-being and social security (activities in municipalities and welfare areas).
- The student will be familiar with the basics of managing people's health and well-being.
- The student will be familiar with the possibilities of using social knowledge from the perspective of structural social work.
- Knowledge of smart service solutions for inclusion and welfare technologies.
- The student will learn to do project-type development work in welfare promotion.

Content

- Population health and well-being, health promotion strategies and municipal and regional well-being plans.
- Laws, basic concepts and ethics of health and well-being promotion.
- The starting points for guidance, the process, different methods and digital solutions, quality and effectiveness in health and well-being promotion.
- Promoting social well-being in services for different ages and client groups.

Materials

Opettajan osoittama materiaali Repussa.

Teaching methods

Luennot ja luentopäiväkirja, itsenäinen verkko-opiskelu, kirjatentti, essee, projektityöskentely. Oma suoritustapa valittavissa näistä opetusmenetelmistä.

Exam schedules

Yhtenä vaihtoehtona suorittaa osasuorituksena 3 op laajuinen kotitentti.

Completion alternatives

Opintojaksolla on kuusi erilaista suoritustapaa, jotka koostuvat 1-3 opintopisteen osasuorituksista. Osasuorituksia ovat
Terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen perusteet 2 op (luento +luentopäiväkirja).
Terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen perusteet 2 op (verkko-opiskelu ja essee)
Ohjaaminen terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä 2 op (itsenäinen verkko-opiskelu)
Kirjapaketti ja kotitentti 3 op (itsenäinen tehtävä)
Projektin toteuttaminen 1-3 op (työelämä- tai hankelähtöinen yksilö-, pari- tai ryhmätyö)

Student workload

5 op = 135 tuntia

Evaluation scale

Hylätty/Hyväksytty

Assessment methods and criteria

Arviointi hyväksytty -hylätty.

Hyväksyttyn suoritukseen vaaditaan opettajan osoittamien tehtävien tekemistä annetussa aikataulussa ja valitsemallaan suoritustavalla. Tehtävien yhteydessä annetaan erikseen tehtävien hyväksytyn suorituksen arviointikriteerit.

Further information

The course involves 135 hours of sudy, with 10-15 h of online or face-to-face lectures.
Contact teaching/exercises/simulations/project: 1-3 credits of work-based project work can also be chosen.
Literature: online material provided by the teacher.
Assessment: pass - fail.

en
Enrollment

01.08.2023 - 30.09.2023

Timing

01.08.2023 - 31.12.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

Sote

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Sosionomikoulutus
Teachers
  • Eeva Kähkönen
Groups
  • SOS22SB
    SOS22SB
  • SOS22SA
    SOS22SA

Objective

- The student knows the service system supporting well-being and social security (activities in municipalities and welfare areas).
- The student will be familiar with the basics of managing people's health and well-being.
- The student will be familiar with the possibilities of using social knowledge from the perspective of structural social work.
- Knowledge of smart service solutions for inclusion and welfare technologies.
- The student will learn to do project-type development work in welfare promotion.

Content

- Population health and well-being, health promotion strategies and municipal and regional well-being plans.
- Laws, basic concepts and ethics of health and well-being promotion.
- The starting points for guidance, the process, different methods and digital solutions, quality and effectiveness in health and well-being promotion.
- Promoting social well-being in services for different ages and client groups.

Location and time

01.09.2023 12.30 - 14.00 TA21L146 Aloitustunti
06.10.2023 12.30 - 15.30 TA21L146 Luento
03.11.2023 10.00 - 11.30 TA21L146 Luento

Materials

Opettajan osoittama materiaali Repussa.

Kirjatentin kirjallisuus:
Saari, J. (toim.) 2019. Hyvinvointi: Suomalaisen yhteiskunnan perusta s. 9-23, s. 219-239, s. 243-334.
Sihto, M. & Karvonen, S. (toim.) 2016; Terveyden edistäminen ja eriarvoisuus -lähestymistapoja ja ratkaisuja s. 12-70, s. 130-194. tai
Pietilä, A-M. & Terkamo-Moisio, A (toim.) 2019; Näkökulmia terveyteen ja sen edistämiseen s. 13-132, s. 194-199

Sekä Saari että Sihto ym. löytyvät ekirjoina, lisäksi KAMKin kirjastossa 4 kpl painettuna kirjana molempia.
Pietilä ym. löytyy netistä linkistä http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-61-3108-5
sekä painettuna kirjana KAMKin kirjastossa.

Teaching methods

Luennot ja luentopäiväkirja, itsenäinen verkko-opiskelu, kirjatentti, essee, projektityöskentely. Oma suoritustapa valittavissa näistä opetusmenetelmistä.

Exam schedules

Yhtenä vaihtoehtona suorittaa osasuorituksena 3 op laajuinen kotitentti.

Completion alternatives

Opintojaksolla on kuusi erilaista suoritustapaa, jotka koostuvat 1-3 opintopisteen osasuorituksista. Osasuorituksia ovat
Terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen perusteet 2 op (luento +luentopäiväkirja).
Terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen perusteet 2 op (verkko-opiskelu ja essee)
Ohjaaminen terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä 2 op (itsenäinen verkko-opiskelu)
Kirjapaketti ja kotitentti 3 op (itsenäinen tehtävä)
Projektin toteuttaminen 1-3 op (työelämä- tai hankelähtöinen yksilö-, pari- tai ryhmätyö)

Student workload

5 op = 135 tuntia

Content scheduling

Opintojakson aloitus 1.9.2023 ja tehtävien, esseiden ja kotitentin viimeinen palautus 30.11.23.

Evaluation scale

0 - 5

Assessment methods and criteria

Arviointi hyväksytty -hylätty.

Hyväksyttyn suoritukseen vaaditaan opettajan osoittamien tehtävien tekemistä annetussa aikataulussa ja valitsemallaan suoritustavalla. Tehtävien yhteydessä annetaan erikseen tehtävien hyväksytyn suorituksen arviointikriteerit.

Further information

The course involves 135 hours of sudy, with 10-15 h of online or face-to-face lectures.
Contact teaching/exercises/simulations/project: 1-3 credits of work-based project work can also be chosen.
Literature: online material provided by the teacher.
Assessment: pass - fail.

en
Enrollment

01.12.2021 - 31.01.2022

Timing

01.01.2022 - 31.07.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

4 op

RDI portion

3 op

Mode of delivery

20 % Contact teaching, 80 % Distance learning

Unit

Sote

Teaching languages
  • Finnish
Teachers
  • Arja Oikarinen
Groups
  • SOS21SA
    SOS21SA
  • SOS21SB
    SOS21SB

Objective

- The student knows the service system supporting well-being and social security (activities in municipalities and welfare areas).
- The student will be familiar with the basics of managing people's health and well-being.
- The student will be familiar with the possibilities of using social knowledge from the perspective of structural social work.
- Knowledge of smart service solutions for inclusion and welfare technologies.
- The student will learn to do project-type development work in welfare promotion.

Content

- Population health and well-being, health promotion strategies and municipal and regional well-being plans.
- Laws, basic concepts and ethics of health and well-being promotion.
- The starting points for guidance, the process, different methods and digital solutions, quality and effectiveness in health and well-being promotion.
- Promoting social well-being in services for different ages and client groups.

Materials

Sihto, M. & Karvonen, S. (toim.) 2016; Terveyden edistäminen ja eriarvoisuus -lähestymistapoja ja ratkaisuja.
Pietilä, A-M. & Terkamo-Moisio, A (toim.) 2019; Näkökulmia terveyteen ja sen edistämiseen.
Saari, J. (toim.) 2019. Hyvinvointi: Suomalaisen yhteiskunnan perusta.
Hyvinvoinnin terveyden ja turvallisuuden edistäminen 2030 - valtioneuvoston periaatepäätös_F2020.pdf
Toimeenpanosuunnitelma.pdf

Teaching methods

Luennot, oppimispäiväkirja, verkko-opetus, ryhmätyöskentely
DevMoodlen kurssi "Terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen 5op"
Kurssiavain: Hyvinvointi5op

Exam schedules

Sovitaan opintojakson alussa.

Completion alternatives

Opiskelija valitse seuraavista vaihtoehdoista tehtävät siten, että 5 op. suoritus täyttyy

1. Luento (21.1.2022) + oppimispäiväkirja luennosta (1–2 op) yksilötehtävä
2. Ohjaaminen terveyden edistämisessä verkkokurssi (2 op) yksilötehtävä
3. Projektin toteuttaminen (1–3 op) yksilö-/ryhmätehtävä
4. Kirjapaketti-tentti (3 op) yksilötehtävä

Content scheduling

21.1.2022 4 t
Orientointi opintojaksolle
DevMoodle/Reppu oppimisympäristön esittely
Opintojakson tehtävien esittely ja ohjeistus
Luento

18.2.2022 2t.
Välitsekkaus miten työskentely ja tehtävät ovat edenneet.

23.4.2022 2t.
Välitsekkaus miten työskentely ja tehtävät ovat edenneet.

20.5.2022 2t.
Opintojakson yhteenveto ja palaute

Evaluation scale

0 - 5

Further information

The course involves 135 hours of sudy, with 10-15 h of online or face-to-face lectures.
Contact teaching/exercises/simulations/project: 1-3 credits of work-based project work can also be chosen.
Literature: online material provided by the teacher.
Assessment: pass - fail.