Liikunta sosiaalisen voimaannuttamisen menetelmänäLaajuus (5 op)
Tunnus: SO00CA40
Laajuus
5 op
Vastuuhenkilö
- Kaisa Loikkanen
Osaamistavoitteet
- Osaa kehittää asiakkaiden osallisuutta, voimaantumista ja elämänhallintaa edistäviä ryhmässä liikkumisen toimintatapoja / toimintatuokioita
- Opiskelija tuntee ryhmässä liikkumisen muotoja ja ryhmän ohjaamisen menetelmiä ja osaa huomioida ryhmäliikunnan suunnittelussa ja toteutuksessa erilaiset asiakasryhmät ja heidän tarpeensa
- Opiskelija osaa toimia verkostomaisesti liikunta-, kulttuuri- ja vapaa-ajan toimijoiden kanssa sosiaalialan asiakkaiden elämän hallintaa ja osallisuutta edistäen.
- Opiskelija tuntee liikunnan vaikutukset terveyteen ja hyvinvointiin ja osaa soveltaa tietoa eri kohderyhmien liikunnan suunnittelussa ja toteutuksessa.
Suositeltavat muut opinnot:
Opiskelija ja opinto-ohjaaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa.
Sisältö
liikunnan eri muodot, sosiaalinen vahvistaminen / voimaannuttaminen, osallisuus, verkostotyö, kolmas sektori, julkinen sektori ja yksityinen sektori, ryhmän ohjaus ja hallinta liikunnan näkökulmasta
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa suhteessa osaamistavoitteisiin:
Tiedot:
• käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti ammattialansa käsitteitä sekä yhdistää niitä
kokonaisuuksiksi.
Taidot:
• analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia toimintatapoja
• analysoida, reflektoida ja arvioida kriittisesti omaa osaamistaan ja ammattialansa
toimintatapoja hankkimansa tiedon avulla
• toimia itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti kulloisessakin oppimis- ja
• toimintaympäristössä
• valita ja arvioida kriittisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja sekä käyttää niitä
toiminnassaan.
Asenteet:
• toimia asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi
• toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa
• soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa suhteessa osaamistavoitteisiin:
Tiedot:
• käyttää johdonmukaisesti ammattialansa käsitteitä
• nimetä, kuvailla ja perustella ammattialansa perustiedot.
Taidot:
• valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella
• arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatapoja
• toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa tehtävissä kulloisessakin oppimis- ja
toimintaympäristössä
• soveltaa tarkoituksenmukaisesti ammattialansa toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja.
Asenteet:
• toimia asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi
• toimia ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi
• perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa suhteessa osaamistavoitteisiin:
Tiedot:
• käyttää asianmukaisesti keskeisiä/yksittäisiä ammattialansa käsitteitä
• nimetä ja kuvailla ammattialansa perustiedot.
Taidot:
• toimia tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa
• toimia ohjattuna asianmukaisesti erilaisissa oppimis- ja toimintaympäristöissä
• käyttää toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja.
Asenteet:
• toimia ammatillisesti asiakastilanteissa
• toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut ryhmän jäsenet huomioon
• toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.
Lisätiedot
Laajuus: Kurssin laajuus on 135 tuntia
Luentoja
Lähiopetusta / harjoittelua / simulaatioita / projekti
Kirjallisuus: Opettaja määrittää kirjallisuuden
Arviointi: 0 – 5 (aktiivinen osallistuminen lähi- ja etäopetukseen (hyväksytty / hylätty; pienet tuokio-ohjaukset oman ryhmän kanssa hyväksytty / hylätty; yhteistyöprojektin suunnittelu ja toteuttaminen 0-5)
Ilmoittautumisaika
02.07.2025 - 31.07.2025
Ajoitus
08.09.2025 - 14.12.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sote
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Kaisa Loikkanen
- Maija Leinonen
Ryhmät
-
SOS25SASOS25SA
-
SOS25SBSOS25SB
Tavoitteet
- Osaa kehittää asiakkaiden osallisuutta, voimaantumista ja elämänhallintaa edistäviä ryhmässä liikkumisen toimintatapoja / toimintatuokioita
- Opiskelija tuntee ryhmässä liikkumisen muotoja ja ryhmän ohjaamisen menetelmiä ja osaa huomioida ryhmäliikunnan suunnittelussa ja toteutuksessa erilaiset asiakasryhmät ja heidän tarpeensa
- Opiskelija osaa toimia verkostomaisesti liikunta-, kulttuuri- ja vapaa-ajan toimijoiden kanssa sosiaalialan asiakkaiden elämän hallintaa ja osallisuutta edistäen.
- Opiskelija tuntee liikunnan vaikutukset terveyteen ja hyvinvointiin ja osaa soveltaa tietoa eri kohderyhmien liikunnan suunnittelussa ja toteutuksessa.
Suositeltavat muut opinnot:
Opiskelija ja opinto-ohjaaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa.
Sisältö
liikunnan eri muodot, sosiaalinen vahvistaminen / voimaannuttaminen, osallisuus, verkostotyö, kolmas sektori, julkinen sektori ja yksityinen sektori, ryhmän ohjaus ja hallinta liikunnan näkökulmasta
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa suhteessa osaamistavoitteisiin:
Tiedot:
• käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti ammattialansa käsitteitä sekä yhdistää niitä
kokonaisuuksiksi.
Taidot:
• analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia toimintatapoja
• analysoida, reflektoida ja arvioida kriittisesti omaa osaamistaan ja ammattialansa
toimintatapoja hankkimansa tiedon avulla
• toimia itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti kulloisessakin oppimis- ja
• toimintaympäristössä
• valita ja arvioida kriittisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja sekä käyttää niitä
toiminnassaan.
Asenteet:
• toimia asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi
• toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa
• soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa suhteessa osaamistavoitteisiin:
Tiedot:
• käyttää johdonmukaisesti ammattialansa käsitteitä
• nimetä, kuvailla ja perustella ammattialansa perustiedot.
Taidot:
• valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella
• arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatapoja
• toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa tehtävissä kulloisessakin oppimis- ja
toimintaympäristössä
• soveltaa tarkoituksenmukaisesti ammattialansa toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja.
Asenteet:
• toimia asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi
• toimia ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi
• perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa suhteessa osaamistavoitteisiin:
Tiedot:
• käyttää asianmukaisesti keskeisiä/yksittäisiä ammattialansa käsitteitä
• nimetä ja kuvailla ammattialansa perustiedot.
Taidot:
• toimia tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa
• toimia ohjattuna asianmukaisesti erilaisissa oppimis- ja toimintaympäristöissä
• käyttää toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja.
Asenteet:
• toimia ammatillisesti asiakastilanteissa
• toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut ryhmän jäsenet huomioon
• toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.
Lisätiedot
Laajuus: Kurssin laajuus on 135 tuntia
Luentoja
Lähiopetusta / harjoittelua / simulaatioita / projekti
Kirjallisuus: Opettaja määrittää kirjallisuuden
Arviointi: 0 – 5 (aktiivinen osallistuminen lähi- ja etäopetukseen (hyväksytty / hylätty; pienet tuokio-ohjaukset oman ryhmän kanssa hyväksytty / hylätty; yhteistyöprojektin suunnittelu ja toteuttaminen 0-5)
Ilmoittautumisaika
19.08.2024 - 22.09.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Sote
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Susanna Veteläinen
- Kaisa Loikkanen
- Maija Leinonen
Ryhmät
-
SOS24SBSOS24SB
-
SOS24SASOS24SA
-
SOS24SCSOS24SC
Tavoitteet
- Osaa kehittää asiakkaiden osallisuutta, voimaantumista ja elämänhallintaa edistäviä ryhmässä liikkumisen toimintatapoja / toimintatuokioita
- Opiskelija tuntee ryhmässä liikkumisen muotoja ja ryhmän ohjaamisen menetelmiä ja osaa huomioida ryhmäliikunnan suunnittelussa ja toteutuksessa erilaiset asiakasryhmät ja heidän tarpeensa
- Opiskelija osaa toimia verkostomaisesti liikunta-, kulttuuri- ja vapaa-ajan toimijoiden kanssa sosiaalialan asiakkaiden elämän hallintaa ja osallisuutta edistäen.
- Opiskelija tuntee liikunnan vaikutukset terveyteen ja hyvinvointiin ja osaa soveltaa tietoa eri kohderyhmien liikunnan suunnittelussa ja toteutuksessa.
Suositeltavat muut opinnot:
Opiskelija ja opinto-ohjaaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa.
Sisältö
liikunnan eri muodot, sosiaalinen vahvistaminen / voimaannuttaminen, osallisuus, verkostotyö, kolmas sektori, julkinen sektori ja yksityinen sektori, ryhmän ohjaus ja hallinta liikunnan näkökulmasta
Aika ja paikka
Ks. etenemissuunnitelma
Oppimateriaalit
Oppimateriaali on nähtävillä repussa.
Opetusmenetelmät
Lähiopetus
Itsenäiset tehtävät verkossa
Opintojakson kokoava projekti
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakson kokoava projekti toteutetaan yhteistyössä työelämän kanssa. Opiskelija etsii itselleen oman projektin työelämästä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksolla ei ole tenttejä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opinnollistaminen sovitusti vastuuopettajien kanssa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Ks. etenemissuunnitelma
Sisällön jaksotus
ks. etenemissuunnitelma
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa suhteessa osaamistavoitteisiin:
Tiedot:
• käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti ammattialansa käsitteitä sekä yhdistää niitä
kokonaisuuksiksi.
Taidot:
• analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia toimintatapoja
• analysoida, reflektoida ja arvioida kriittisesti omaa osaamistaan ja ammattialansa
toimintatapoja hankkimansa tiedon avulla
• toimia itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti kulloisessakin oppimis- ja
• toimintaympäristössä
• valita ja arvioida kriittisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja sekä käyttää niitä
toiminnassaan.
Asenteet:
• toimia asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi
• toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa
• soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa suhteessa osaamistavoitteisiin:
Tiedot:
• käyttää johdonmukaisesti ammattialansa käsitteitä
• nimetä, kuvailla ja perustella ammattialansa perustiedot.
Taidot:
• valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella
• arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatapoja
• toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa tehtävissä kulloisessakin oppimis- ja
toimintaympäristössä
• soveltaa tarkoituksenmukaisesti ammattialansa toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja.
Asenteet:
• toimia asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi
• toimia ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi
• perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa suhteessa osaamistavoitteisiin:
Tiedot:
• käyttää asianmukaisesti keskeisiä/yksittäisiä ammattialansa käsitteitä
• nimetä ja kuvailla ammattialansa perustiedot.
Taidot:
• toimia tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa
• toimia ohjattuna asianmukaisesti erilaisissa oppimis- ja toimintaympäristöissä
• käyttää toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja.
Asenteet:
• toimia ammatillisesti asiakastilanteissa
• toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut ryhmän jäsenet huomioon
• toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.
Lisätiedot
Laajuus: Kurssin laajuus on 135 tuntia
Luentoja
Lähiopetusta / harjoittelua / simulaatioita / projekti
Kirjallisuus: Opettaja määrittää kirjallisuuden
Arviointi: 0 – 5 (aktiivinen osallistuminen lähi- ja etäopetukseen (hyväksytty / hylätty; pienet tuokio-ohjaukset oman ryhmän kanssa hyväksytty / hylätty; yhteistyöprojektin suunnittelu ja toteuttaminen 0-5)
Ilmoittautumisaika
01.08.2023 - 30.09.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 31.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sote
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Mikko Törmälehto
- Veera Rinne
Ryhmät
-
SOS23SKuuSOS23SKuu
Tavoitteet
- Osaa kehittää asiakkaiden osallisuutta, voimaantumista ja elämänhallintaa edistäviä ryhmässä liikkumisen toimintatapoja / toimintatuokioita
- Opiskelija tuntee ryhmässä liikkumisen muotoja ja ryhmän ohjaamisen menetelmiä ja osaa huomioida ryhmäliikunnan suunnittelussa ja toteutuksessa erilaiset asiakasryhmät ja heidän tarpeensa
- Opiskelija osaa toimia verkostomaisesti liikunta-, kulttuuri- ja vapaa-ajan toimijoiden kanssa sosiaalialan asiakkaiden elämän hallintaa ja osallisuutta edistäen.
- Opiskelija tuntee liikunnan vaikutukset terveyteen ja hyvinvointiin ja osaa soveltaa tietoa eri kohderyhmien liikunnan suunnittelussa ja toteutuksessa.
Suositeltavat muut opinnot:
Opiskelija ja opinto-ohjaaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa.
Sisältö
liikunnan eri muodot, sosiaalinen vahvistaminen / voimaannuttaminen, osallisuus, verkostotyö, kolmas sektori, julkinen sektori ja yksityinen sektori, ryhmän ohjaus ja hallinta liikunnan näkökulmasta
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa suhteessa osaamistavoitteisiin:
Tiedot:
• käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti ammattialansa käsitteitä sekä yhdistää niitä
kokonaisuuksiksi.
Taidot:
• analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia toimintatapoja
• analysoida, reflektoida ja arvioida kriittisesti omaa osaamistaan ja ammattialansa
toimintatapoja hankkimansa tiedon avulla
• toimia itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti kulloisessakin oppimis- ja
• toimintaympäristössä
• valita ja arvioida kriittisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja sekä käyttää niitä
toiminnassaan.
Asenteet:
• toimia asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi
• toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa
• soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa suhteessa osaamistavoitteisiin:
Tiedot:
• käyttää johdonmukaisesti ammattialansa käsitteitä
• nimetä, kuvailla ja perustella ammattialansa perustiedot.
Taidot:
• valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella
• arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatapoja
• toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa tehtävissä kulloisessakin oppimis- ja
toimintaympäristössä
• soveltaa tarkoituksenmukaisesti ammattialansa toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja.
Asenteet:
• toimia asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi
• toimia ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi
• perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa suhteessa osaamistavoitteisiin:
Tiedot:
• käyttää asianmukaisesti keskeisiä/yksittäisiä ammattialansa käsitteitä
• nimetä ja kuvailla ammattialansa perustiedot.
Taidot:
• toimia tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa
• toimia ohjattuna asianmukaisesti erilaisissa oppimis- ja toimintaympäristöissä
• käyttää toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja.
Asenteet:
• toimia ammatillisesti asiakastilanteissa
• toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut ryhmän jäsenet huomioon
• toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.
Lisätiedot
Laajuus: Kurssin laajuus on 135 tuntia
Luentoja
Lähiopetusta / harjoittelua / simulaatioita / projekti
Kirjallisuus: Opettaja määrittää kirjallisuuden
Arviointi: 0 – 5 (aktiivinen osallistuminen lähi- ja etäopetukseen (hyväksytty / hylätty; pienet tuokio-ohjaukset oman ryhmän kanssa hyväksytty / hylätty; yhteistyöprojektin suunnittelu ja toteuttaminen 0-5)
Ilmoittautumisaika
01.08.2023 - 30.09.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 31.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Sote
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Kaisa Loikkanen
- Maija Leinonen
Ryhmät
-
SOS23SBSOS23SB
-
SOS23SASOS23SA
Tavoitteet
- Osaa kehittää asiakkaiden osallisuutta, voimaantumista ja elämänhallintaa edistäviä ryhmässä liikkumisen toimintatapoja / toimintatuokioita
- Opiskelija tuntee ryhmässä liikkumisen muotoja ja ryhmän ohjaamisen menetelmiä ja osaa huomioida ryhmäliikunnan suunnittelussa ja toteutuksessa erilaiset asiakasryhmät ja heidän tarpeensa
- Opiskelija osaa toimia verkostomaisesti liikunta-, kulttuuri- ja vapaa-ajan toimijoiden kanssa sosiaalialan asiakkaiden elämän hallintaa ja osallisuutta edistäen.
- Opiskelija tuntee liikunnan vaikutukset terveyteen ja hyvinvointiin ja osaa soveltaa tietoa eri kohderyhmien liikunnan suunnittelussa ja toteutuksessa.
Suositeltavat muut opinnot:
Opiskelija ja opinto-ohjaaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa.
Sisältö
liikunnan eri muodot, sosiaalinen vahvistaminen / voimaannuttaminen, osallisuus, verkostotyö, kolmas sektori, julkinen sektori ja yksityinen sektori, ryhmän ohjaus ja hallinta liikunnan näkökulmasta
Opetusmenetelmät
Lähiopetus
Verkkoluennot
Sisällön jaksotus
Ks. etenemissuunnitelma
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa suhteessa osaamistavoitteisiin:
Tiedot:
• käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti ammattialansa käsitteitä sekä yhdistää niitä
kokonaisuuksiksi.
Taidot:
• analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia toimintatapoja
• analysoida, reflektoida ja arvioida kriittisesti omaa osaamistaan ja ammattialansa
toimintatapoja hankkimansa tiedon avulla
• toimia itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti kulloisessakin oppimis- ja
• toimintaympäristössä
• valita ja arvioida kriittisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja sekä käyttää niitä
toiminnassaan.
Asenteet:
• toimia asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi
• toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa
• soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa suhteessa osaamistavoitteisiin:
Tiedot:
• käyttää johdonmukaisesti ammattialansa käsitteitä
• nimetä, kuvailla ja perustella ammattialansa perustiedot.
Taidot:
• valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella
• arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatapoja
• toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa tehtävissä kulloisessakin oppimis- ja
toimintaympäristössä
• soveltaa tarkoituksenmukaisesti ammattialansa toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja.
Asenteet:
• toimia asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi
• toimia ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi
• perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa suhteessa osaamistavoitteisiin:
Tiedot:
• käyttää asianmukaisesti keskeisiä/yksittäisiä ammattialansa käsitteitä
• nimetä ja kuvailla ammattialansa perustiedot.
Taidot:
• toimia tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa
• toimia ohjattuna asianmukaisesti erilaisissa oppimis- ja toimintaympäristöissä
• käyttää toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja.
Asenteet:
• toimia ammatillisesti asiakastilanteissa
• toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut ryhmän jäsenet huomioon
• toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.
Toteutuksen arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä
Opiskelija osaa suhteessa osaamistavoitteisiin:
Tiedot:
• käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti ammattialansa käsitteitä sekä yhdistää niitä
kokonaisuuksiksi.
Taidot:
• analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia toimintatapoja
• analysoida, reflektoida ja arvioida kriittisesti omaa osaamistaan ja ammattialansa
toimintatapoja hankkimansa tiedon avulla
• toimia itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti kulloisessakin oppimis- ja
• toimintaympäristössä
• valita ja arvioida kriittisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja sekä käyttää niitä
toiminnassaan.
Asenteet:
• toimia asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi
• toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa
• soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan.
Toteutuksen arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä
Opiskelija osaa suhteessa osaamistavoitteisiin:
Tiedot:
• käyttää johdonmukaisesti ammattialansa käsitteitä
• nimetä, kuvailla ja perustella ammattialansa perustiedot.
Taidot:
• valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella
• arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatapoja
• toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa tehtävissä kulloisessakin oppimis- ja
toimintaympäristössä
• soveltaa tarkoituksenmukaisesti ammattialansa toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja.
Asenteet:
• toimia asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi
• toimia ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi
• perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.
Toteutuksen arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tyydyttävä
Opiskelija osaa suhteessa osaamistavoitteisiin:
Tiedot:
• käyttää asianmukaisesti keskeisiä/yksittäisiä ammattialansa käsitteitä
• nimetä ja kuvailla ammattialansa perustiedot.
Taidot:
• toimia tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa
• toimia ohjattuna asianmukaisesti erilaisissa oppimis- ja toimintaympäristöissä
• käyttää toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja.
Asenteet:
• toimia ammatillisesti asiakastilanteissa
• toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut ryhmän jäsenet huomioon
• toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.
Lisätiedot
Laajuus: Kurssin laajuus on 135 tuntia
Luentoja
Lähiopetusta / harjoittelua / simulaatioita / projekti
Kirjallisuus: Opettaja määrittää kirjallisuuden
Arviointi: 0 – 5 (aktiivinen osallistuminen lähi- ja etäopetukseen (hyväksytty / hylätty; pienet tuokio-ohjaukset oman ryhmän kanssa hyväksytty / hylätty; yhteistyöprojektin suunnittelu ja toteuttaminen 0-5)
Ilmoittautumisaika
01.08.2022 - 30.09.2022
Ajoitus
01.08.2022 - 23.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sote
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Kaisa Loikkanen
Ryhmät
-
SOS22SBSOS22SB
-
SOS22SASOS22SA
Tavoitteet
- Osaa kehittää asiakkaiden osallisuutta, voimaantumista ja elämänhallintaa edistäviä ryhmässä liikkumisen toimintatapoja / toimintatuokioita
- Opiskelija tuntee ryhmässä liikkumisen muotoja ja ryhmän ohjaamisen menetelmiä ja osaa huomioida ryhmäliikunnan suunnittelussa ja toteutuksessa erilaiset asiakasryhmät ja heidän tarpeensa
- Opiskelija osaa toimia verkostomaisesti liikunta-, kulttuuri- ja vapaa-ajan toimijoiden kanssa sosiaalialan asiakkaiden elämän hallintaa ja osallisuutta edistäen.
- Opiskelija tuntee liikunnan vaikutukset terveyteen ja hyvinvointiin ja osaa soveltaa tietoa eri kohderyhmien liikunnan suunnittelussa ja toteutuksessa.
Suositeltavat muut opinnot:
Opiskelija ja opinto-ohjaaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa.
Sisältö
liikunnan eri muodot, sosiaalinen vahvistaminen / voimaannuttaminen, osallisuus, verkostotyö, kolmas sektori, julkinen sektori ja yksityinen sektori, ryhmän ohjaus ja hallinta liikunnan näkökulmasta
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa suhteessa osaamistavoitteisiin:
Tiedot:
• käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti ammattialansa käsitteitä sekä yhdistää niitä
kokonaisuuksiksi.
Taidot:
• analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia toimintatapoja
• analysoida, reflektoida ja arvioida kriittisesti omaa osaamistaan ja ammattialansa
toimintatapoja hankkimansa tiedon avulla
• toimia itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti kulloisessakin oppimis- ja
• toimintaympäristössä
• valita ja arvioida kriittisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja sekä käyttää niitä
toiminnassaan.
Asenteet:
• toimia asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi
• toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa
• soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa suhteessa osaamistavoitteisiin:
Tiedot:
• käyttää johdonmukaisesti ammattialansa käsitteitä
• nimetä, kuvailla ja perustella ammattialansa perustiedot.
Taidot:
• valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella
• arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatapoja
• toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa tehtävissä kulloisessakin oppimis- ja
toimintaympäristössä
• soveltaa tarkoituksenmukaisesti ammattialansa toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja.
Asenteet:
• toimia asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi
• toimia ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi
• perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa suhteessa osaamistavoitteisiin:
Tiedot:
• käyttää asianmukaisesti keskeisiä/yksittäisiä ammattialansa käsitteitä
• nimetä ja kuvailla ammattialansa perustiedot.
Taidot:
• toimia tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa
• toimia ohjattuna asianmukaisesti erilaisissa oppimis- ja toimintaympäristöissä
• käyttää toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja.
Asenteet:
• toimia ammatillisesti asiakastilanteissa
• toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut ryhmän jäsenet huomioon
• toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.
Lisätiedot
Laajuus: Kurssin laajuus on 135 tuntia
Luentoja
Lähiopetusta / harjoittelua / simulaatioita / projekti
Kirjallisuus: Opettaja määrittää kirjallisuuden
Arviointi: 0 – 5 (aktiivinen osallistuminen lähi- ja etäopetukseen (hyväksytty / hylätty; pienet tuokio-ohjaukset oman ryhmän kanssa hyväksytty / hylätty; yhteistyöprojektin suunnittelu ja toteuttaminen 0-5)