Siirry suoraan sisältöön

Liikunta sosiaalisen voimaannuttamisen menetelmänäLaajuus (5 op)

Tunnus: SO00CA40

Laajuus

5 op

Vastuuhenkilö

  • Kaisa Loikkanen

Osaamistavoitteet

- Osaa kehittää asiakkaiden osallisuutta, voimaantumista ja elämänhallintaa edistäviä ryhmässä liikkumisen toimintatapoja / toimintatuokioita
- Opiskelija tuntee ryhmässä liikkumisen muotoja ja ryhmän ohjaamisen menetelmiä ja osaa huomioida ryhmäliikunnan suunnittelussa ja toteutuksessa erilaiset asiakasryhmät ja heidän tarpeensa
- Opiskelija osaa toimia verkostomaisesti liikunta-, kulttuuri- ja vapaa-ajan toimijoiden kanssa sosiaalialan asiakkaiden elämän hallintaa ja osallisuutta edistäen.
- Opiskelija tuntee liikunnan vaikutukset terveyteen ja hyvinvointiin ja osaa soveltaa tietoa eri kohderyhmien liikunnan suunnittelussa ja toteutuksessa.

Suositeltavat muut opinnot:
Opiskelija ja opinto-ohjaaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa.

Sisältö

liikunnan eri muodot, sosiaalinen vahvistaminen / voimaannuttaminen, osallisuus, verkostotyö, kolmas sektori, julkinen sektori ja yksityinen sektori, ryhmän ohjaus ja hallinta liikunnan näkökulmasta

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa suhteessa osaamistavoitteisiin:
Tiedot:
• käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti ammattialansa käsitteitä sekä yhdistää niitä
kokonaisuuksiksi.
Taidot:
• analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia toimintatapoja
• analysoida, reflektoida ja arvioida kriittisesti omaa osaamistaan ja ammattialansa
toimintatapoja hankkimansa tiedon avulla
• toimia itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti kulloisessakin oppimis- ja
• toimintaympäristössä
• valita ja arvioida kriittisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja sekä käyttää niitä
toiminnassaan.
Asenteet:
• toimia asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi
• toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa
• soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa suhteessa osaamistavoitteisiin:
Tiedot:
• käyttää johdonmukaisesti ammattialansa käsitteitä
• nimetä, kuvailla ja perustella ammattialansa perustiedot.
Taidot:
• valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella
• arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatapoja
• toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa tehtävissä kulloisessakin oppimis- ja
toimintaympäristössä
• soveltaa tarkoituksenmukaisesti ammattialansa toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja.
Asenteet:
• toimia asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi
• toimia ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi
• perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa suhteessa osaamistavoitteisiin:
Tiedot:
• käyttää asianmukaisesti keskeisiä/yksittäisiä ammattialansa käsitteitä
• nimetä ja kuvailla ammattialansa perustiedot.
Taidot:
• toimia tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa
• toimia ohjattuna asianmukaisesti erilaisissa oppimis- ja toimintaympäristöissä
• käyttää toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja.
Asenteet:
• toimia ammatillisesti asiakastilanteissa
• toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut ryhmän jäsenet huomioon
• toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Lisätiedot

Laajuus: Kurssin laajuus on 135 tuntia
Luentoja
Lähiopetusta / harjoittelua / simulaatioita / projekti
Kirjallisuus: Opettaja määrittää kirjallisuuden

Arviointi: 0 – 5 (aktiivinen osallistuminen lähi- ja etäopetukseen (hyväksytty / hylätty; pienet tuokio-ohjaukset oman ryhmän kanssa hyväksytty / hylätty; yhteistyöprojektin suunnittelu ja toteuttaminen 0-5)

fi
Ilmoittautumisaika

02.07.2025 - 31.07.2025

Ajoitus

08.09.2025 - 14.12.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sote

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Kaisa Loikkanen
  • Maija Leinonen
Ryhmät
  • SOS25SA
    SOS25SA
  • SOS25SB
    SOS25SB

Tavoitteet

- Osaa kehittää asiakkaiden osallisuutta, voimaantumista ja elämänhallintaa edistäviä ryhmässä liikkumisen toimintatapoja / toimintatuokioita
- Opiskelija tuntee ryhmässä liikkumisen muotoja ja ryhmän ohjaamisen menetelmiä ja osaa huomioida ryhmäliikunnan suunnittelussa ja toteutuksessa erilaiset asiakasryhmät ja heidän tarpeensa
- Opiskelija osaa toimia verkostomaisesti liikunta-, kulttuuri- ja vapaa-ajan toimijoiden kanssa sosiaalialan asiakkaiden elämän hallintaa ja osallisuutta edistäen.
- Opiskelija tuntee liikunnan vaikutukset terveyteen ja hyvinvointiin ja osaa soveltaa tietoa eri kohderyhmien liikunnan suunnittelussa ja toteutuksessa.

Suositeltavat muut opinnot:
Opiskelija ja opinto-ohjaaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa.

Sisältö

liikunnan eri muodot, sosiaalinen vahvistaminen / voimaannuttaminen, osallisuus, verkostotyö, kolmas sektori, julkinen sektori ja yksityinen sektori, ryhmän ohjaus ja hallinta liikunnan näkökulmasta

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa suhteessa osaamistavoitteisiin:
Tiedot:
• käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti ammattialansa käsitteitä sekä yhdistää niitä
kokonaisuuksiksi.
Taidot:
• analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia toimintatapoja
• analysoida, reflektoida ja arvioida kriittisesti omaa osaamistaan ja ammattialansa
toimintatapoja hankkimansa tiedon avulla
• toimia itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti kulloisessakin oppimis- ja
• toimintaympäristössä
• valita ja arvioida kriittisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja sekä käyttää niitä
toiminnassaan.
Asenteet:
• toimia asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi
• toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa
• soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa suhteessa osaamistavoitteisiin:
Tiedot:
• käyttää johdonmukaisesti ammattialansa käsitteitä
• nimetä, kuvailla ja perustella ammattialansa perustiedot.
Taidot:
• valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella
• arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatapoja
• toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa tehtävissä kulloisessakin oppimis- ja
toimintaympäristössä
• soveltaa tarkoituksenmukaisesti ammattialansa toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja.
Asenteet:
• toimia asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi
• toimia ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi
• perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa suhteessa osaamistavoitteisiin:
Tiedot:
• käyttää asianmukaisesti keskeisiä/yksittäisiä ammattialansa käsitteitä
• nimetä ja kuvailla ammattialansa perustiedot.
Taidot:
• toimia tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa
• toimia ohjattuna asianmukaisesti erilaisissa oppimis- ja toimintaympäristöissä
• käyttää toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja.
Asenteet:
• toimia ammatillisesti asiakastilanteissa
• toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut ryhmän jäsenet huomioon
• toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Lisätiedot

Laajuus: Kurssin laajuus on 135 tuntia
Luentoja
Lähiopetusta / harjoittelua / simulaatioita / projekti
Kirjallisuus: Opettaja määrittää kirjallisuuden

Arviointi: 0 – 5 (aktiivinen osallistuminen lähi- ja etäopetukseen (hyväksytty / hylätty; pienet tuokio-ohjaukset oman ryhmän kanssa hyväksytty / hylätty; yhteistyöprojektin suunnittelu ja toteuttaminen 0-5)

fi
Ilmoittautumisaika

19.08.2024 - 22.09.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Sote

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Susanna Veteläinen
  • Kaisa Loikkanen
  • Maija Leinonen
Ryhmät
  • SOS24SB
    SOS24SB
  • SOS24SA
    SOS24SA
  • SOS24SC
    SOS24SC

Tavoitteet

- Osaa kehittää asiakkaiden osallisuutta, voimaantumista ja elämänhallintaa edistäviä ryhmässä liikkumisen toimintatapoja / toimintatuokioita
- Opiskelija tuntee ryhmässä liikkumisen muotoja ja ryhmän ohjaamisen menetelmiä ja osaa huomioida ryhmäliikunnan suunnittelussa ja toteutuksessa erilaiset asiakasryhmät ja heidän tarpeensa
- Opiskelija osaa toimia verkostomaisesti liikunta-, kulttuuri- ja vapaa-ajan toimijoiden kanssa sosiaalialan asiakkaiden elämän hallintaa ja osallisuutta edistäen.
- Opiskelija tuntee liikunnan vaikutukset terveyteen ja hyvinvointiin ja osaa soveltaa tietoa eri kohderyhmien liikunnan suunnittelussa ja toteutuksessa.

Suositeltavat muut opinnot:
Opiskelija ja opinto-ohjaaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa.

Sisältö

liikunnan eri muodot, sosiaalinen vahvistaminen / voimaannuttaminen, osallisuus, verkostotyö, kolmas sektori, julkinen sektori ja yksityinen sektori, ryhmän ohjaus ja hallinta liikunnan näkökulmasta

Aika ja paikka

Ks. etenemissuunnitelma

Oppimateriaalit

Oppimateriaali on nähtävillä repussa.

Opetusmenetelmät

Lähiopetus
Itsenäiset tehtävät verkossa
Opintojakson kokoava projekti

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakson kokoava projekti toteutetaan yhteistyössä työelämän kanssa. Opiskelija etsii itselleen oman projektin työelämästä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksolla ei ole tenttejä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opinnollistaminen sovitusti vastuuopettajien kanssa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Ks. etenemissuunnitelma

Sisällön jaksotus

ks. etenemissuunnitelma

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa suhteessa osaamistavoitteisiin:
Tiedot:
• käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti ammattialansa käsitteitä sekä yhdistää niitä
kokonaisuuksiksi.
Taidot:
• analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia toimintatapoja
• analysoida, reflektoida ja arvioida kriittisesti omaa osaamistaan ja ammattialansa
toimintatapoja hankkimansa tiedon avulla
• toimia itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti kulloisessakin oppimis- ja
• toimintaympäristössä
• valita ja arvioida kriittisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja sekä käyttää niitä
toiminnassaan.
Asenteet:
• toimia asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi
• toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa
• soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa suhteessa osaamistavoitteisiin:
Tiedot:
• käyttää johdonmukaisesti ammattialansa käsitteitä
• nimetä, kuvailla ja perustella ammattialansa perustiedot.
Taidot:
• valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella
• arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatapoja
• toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa tehtävissä kulloisessakin oppimis- ja
toimintaympäristössä
• soveltaa tarkoituksenmukaisesti ammattialansa toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja.
Asenteet:
• toimia asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi
• toimia ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi
• perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa suhteessa osaamistavoitteisiin:
Tiedot:
• käyttää asianmukaisesti keskeisiä/yksittäisiä ammattialansa käsitteitä
• nimetä ja kuvailla ammattialansa perustiedot.
Taidot:
• toimia tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa
• toimia ohjattuna asianmukaisesti erilaisissa oppimis- ja toimintaympäristöissä
• käyttää toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja.
Asenteet:
• toimia ammatillisesti asiakastilanteissa
• toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut ryhmän jäsenet huomioon
• toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Lisätiedot

Laajuus: Kurssin laajuus on 135 tuntia
Luentoja
Lähiopetusta / harjoittelua / simulaatioita / projekti
Kirjallisuus: Opettaja määrittää kirjallisuuden

Arviointi: 0 – 5 (aktiivinen osallistuminen lähi- ja etäopetukseen (hyväksytty / hylätty; pienet tuokio-ohjaukset oman ryhmän kanssa hyväksytty / hylätty; yhteistyöprojektin suunnittelu ja toteuttaminen 0-5)

fi
Ilmoittautumisaika

01.08.2023 - 30.09.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sote

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Mikko Törmälehto
  • Veera Rinne
Ryhmät
  • SOS23SKuu
    SOS23SKuu

Tavoitteet

- Osaa kehittää asiakkaiden osallisuutta, voimaantumista ja elämänhallintaa edistäviä ryhmässä liikkumisen toimintatapoja / toimintatuokioita
- Opiskelija tuntee ryhmässä liikkumisen muotoja ja ryhmän ohjaamisen menetelmiä ja osaa huomioida ryhmäliikunnan suunnittelussa ja toteutuksessa erilaiset asiakasryhmät ja heidän tarpeensa
- Opiskelija osaa toimia verkostomaisesti liikunta-, kulttuuri- ja vapaa-ajan toimijoiden kanssa sosiaalialan asiakkaiden elämän hallintaa ja osallisuutta edistäen.
- Opiskelija tuntee liikunnan vaikutukset terveyteen ja hyvinvointiin ja osaa soveltaa tietoa eri kohderyhmien liikunnan suunnittelussa ja toteutuksessa.

Suositeltavat muut opinnot:
Opiskelija ja opinto-ohjaaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa.

Sisältö

liikunnan eri muodot, sosiaalinen vahvistaminen / voimaannuttaminen, osallisuus, verkostotyö, kolmas sektori, julkinen sektori ja yksityinen sektori, ryhmän ohjaus ja hallinta liikunnan näkökulmasta

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa suhteessa osaamistavoitteisiin:
Tiedot:
• käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti ammattialansa käsitteitä sekä yhdistää niitä
kokonaisuuksiksi.
Taidot:
• analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia toimintatapoja
• analysoida, reflektoida ja arvioida kriittisesti omaa osaamistaan ja ammattialansa
toimintatapoja hankkimansa tiedon avulla
• toimia itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti kulloisessakin oppimis- ja
• toimintaympäristössä
• valita ja arvioida kriittisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja sekä käyttää niitä
toiminnassaan.
Asenteet:
• toimia asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi
• toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa
• soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa suhteessa osaamistavoitteisiin:
Tiedot:
• käyttää johdonmukaisesti ammattialansa käsitteitä
• nimetä, kuvailla ja perustella ammattialansa perustiedot.
Taidot:
• valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella
• arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatapoja
• toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa tehtävissä kulloisessakin oppimis- ja
toimintaympäristössä
• soveltaa tarkoituksenmukaisesti ammattialansa toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja.
Asenteet:
• toimia asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi
• toimia ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi
• perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa suhteessa osaamistavoitteisiin:
Tiedot:
• käyttää asianmukaisesti keskeisiä/yksittäisiä ammattialansa käsitteitä
• nimetä ja kuvailla ammattialansa perustiedot.
Taidot:
• toimia tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa
• toimia ohjattuna asianmukaisesti erilaisissa oppimis- ja toimintaympäristöissä
• käyttää toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja.
Asenteet:
• toimia ammatillisesti asiakastilanteissa
• toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut ryhmän jäsenet huomioon
• toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Lisätiedot

Laajuus: Kurssin laajuus on 135 tuntia
Luentoja
Lähiopetusta / harjoittelua / simulaatioita / projekti
Kirjallisuus: Opettaja määrittää kirjallisuuden

Arviointi: 0 – 5 (aktiivinen osallistuminen lähi- ja etäopetukseen (hyväksytty / hylätty; pienet tuokio-ohjaukset oman ryhmän kanssa hyväksytty / hylätty; yhteistyöprojektin suunnittelu ja toteuttaminen 0-5)

fi
Ilmoittautumisaika

01.08.2023 - 30.09.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Sote

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Kaisa Loikkanen
  • Maija Leinonen
Ryhmät
  • SOS23SB
    SOS23SB
  • SOS23SA
    SOS23SA

Tavoitteet

- Osaa kehittää asiakkaiden osallisuutta, voimaantumista ja elämänhallintaa edistäviä ryhmässä liikkumisen toimintatapoja / toimintatuokioita
- Opiskelija tuntee ryhmässä liikkumisen muotoja ja ryhmän ohjaamisen menetelmiä ja osaa huomioida ryhmäliikunnan suunnittelussa ja toteutuksessa erilaiset asiakasryhmät ja heidän tarpeensa
- Opiskelija osaa toimia verkostomaisesti liikunta-, kulttuuri- ja vapaa-ajan toimijoiden kanssa sosiaalialan asiakkaiden elämän hallintaa ja osallisuutta edistäen.
- Opiskelija tuntee liikunnan vaikutukset terveyteen ja hyvinvointiin ja osaa soveltaa tietoa eri kohderyhmien liikunnan suunnittelussa ja toteutuksessa.

Suositeltavat muut opinnot:
Opiskelija ja opinto-ohjaaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa.

Sisältö

liikunnan eri muodot, sosiaalinen vahvistaminen / voimaannuttaminen, osallisuus, verkostotyö, kolmas sektori, julkinen sektori ja yksityinen sektori, ryhmän ohjaus ja hallinta liikunnan näkökulmasta

Opetusmenetelmät

Lähiopetus
Verkkoluennot

Sisällön jaksotus

Ks. etenemissuunnitelma

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa suhteessa osaamistavoitteisiin:
Tiedot:
• käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti ammattialansa käsitteitä sekä yhdistää niitä
kokonaisuuksiksi.
Taidot:
• analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia toimintatapoja
• analysoida, reflektoida ja arvioida kriittisesti omaa osaamistaan ja ammattialansa
toimintatapoja hankkimansa tiedon avulla
• toimia itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti kulloisessakin oppimis- ja
• toimintaympäristössä
• valita ja arvioida kriittisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja sekä käyttää niitä
toiminnassaan.
Asenteet:
• toimia asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi
• toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa
• soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa suhteessa osaamistavoitteisiin:
Tiedot:
• käyttää johdonmukaisesti ammattialansa käsitteitä
• nimetä, kuvailla ja perustella ammattialansa perustiedot.
Taidot:
• valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella
• arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatapoja
• toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa tehtävissä kulloisessakin oppimis- ja
toimintaympäristössä
• soveltaa tarkoituksenmukaisesti ammattialansa toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja.
Asenteet:
• toimia asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi
• toimia ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi
• perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa suhteessa osaamistavoitteisiin:
Tiedot:
• käyttää asianmukaisesti keskeisiä/yksittäisiä ammattialansa käsitteitä
• nimetä ja kuvailla ammattialansa perustiedot.
Taidot:
• toimia tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa
• toimia ohjattuna asianmukaisesti erilaisissa oppimis- ja toimintaympäristöissä
• käyttää toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja.
Asenteet:
• toimia ammatillisesti asiakastilanteissa
• toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut ryhmän jäsenet huomioon
• toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Toteutuksen arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä
Opiskelija osaa suhteessa osaamistavoitteisiin:
Tiedot:
• käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti ammattialansa käsitteitä sekä yhdistää niitä
kokonaisuuksiksi.
Taidot:
• analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia toimintatapoja
• analysoida, reflektoida ja arvioida kriittisesti omaa osaamistaan ja ammattialansa
toimintatapoja hankkimansa tiedon avulla
• toimia itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti kulloisessakin oppimis- ja
• toimintaympäristössä
• valita ja arvioida kriittisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja sekä käyttää niitä
toiminnassaan.
Asenteet:
• toimia asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi
• toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa
• soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan.

Toteutuksen arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä
Opiskelija osaa suhteessa osaamistavoitteisiin:
Tiedot:
• käyttää johdonmukaisesti ammattialansa käsitteitä
• nimetä, kuvailla ja perustella ammattialansa perustiedot.
Taidot:
• valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella
• arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatapoja
• toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa tehtävissä kulloisessakin oppimis- ja
toimintaympäristössä
• soveltaa tarkoituksenmukaisesti ammattialansa toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja.
Asenteet:
• toimia asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi
• toimia ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi
• perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Toteutuksen arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tyydyttävä
Opiskelija osaa suhteessa osaamistavoitteisiin:
Tiedot:
• käyttää asianmukaisesti keskeisiä/yksittäisiä ammattialansa käsitteitä
• nimetä ja kuvailla ammattialansa perustiedot.
Taidot:
• toimia tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa
• toimia ohjattuna asianmukaisesti erilaisissa oppimis- ja toimintaympäristöissä
• käyttää toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja.
Asenteet:
• toimia ammatillisesti asiakastilanteissa
• toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut ryhmän jäsenet huomioon
• toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Lisätiedot

Laajuus: Kurssin laajuus on 135 tuntia
Luentoja
Lähiopetusta / harjoittelua / simulaatioita / projekti
Kirjallisuus: Opettaja määrittää kirjallisuuden

Arviointi: 0 – 5 (aktiivinen osallistuminen lähi- ja etäopetukseen (hyväksytty / hylätty; pienet tuokio-ohjaukset oman ryhmän kanssa hyväksytty / hylätty; yhteistyöprojektin suunnittelu ja toteuttaminen 0-5)

fi
Ilmoittautumisaika

01.08.2022 - 30.09.2022

Ajoitus

01.08.2022 - 23.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sote

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Kaisa Loikkanen
Ryhmät
  • SOS22SB
    SOS22SB
  • SOS22SA
    SOS22SA

Tavoitteet

- Osaa kehittää asiakkaiden osallisuutta, voimaantumista ja elämänhallintaa edistäviä ryhmässä liikkumisen toimintatapoja / toimintatuokioita
- Opiskelija tuntee ryhmässä liikkumisen muotoja ja ryhmän ohjaamisen menetelmiä ja osaa huomioida ryhmäliikunnan suunnittelussa ja toteutuksessa erilaiset asiakasryhmät ja heidän tarpeensa
- Opiskelija osaa toimia verkostomaisesti liikunta-, kulttuuri- ja vapaa-ajan toimijoiden kanssa sosiaalialan asiakkaiden elämän hallintaa ja osallisuutta edistäen.
- Opiskelija tuntee liikunnan vaikutukset terveyteen ja hyvinvointiin ja osaa soveltaa tietoa eri kohderyhmien liikunnan suunnittelussa ja toteutuksessa.

Suositeltavat muut opinnot:
Opiskelija ja opinto-ohjaaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa.

Sisältö

liikunnan eri muodot, sosiaalinen vahvistaminen / voimaannuttaminen, osallisuus, verkostotyö, kolmas sektori, julkinen sektori ja yksityinen sektori, ryhmän ohjaus ja hallinta liikunnan näkökulmasta

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa suhteessa osaamistavoitteisiin:
Tiedot:
• käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti ammattialansa käsitteitä sekä yhdistää niitä
kokonaisuuksiksi.
Taidot:
• analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia toimintatapoja
• analysoida, reflektoida ja arvioida kriittisesti omaa osaamistaan ja ammattialansa
toimintatapoja hankkimansa tiedon avulla
• toimia itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti kulloisessakin oppimis- ja
• toimintaympäristössä
• valita ja arvioida kriittisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja sekä käyttää niitä
toiminnassaan.
Asenteet:
• toimia asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi
• toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa
• soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa suhteessa osaamistavoitteisiin:
Tiedot:
• käyttää johdonmukaisesti ammattialansa käsitteitä
• nimetä, kuvailla ja perustella ammattialansa perustiedot.
Taidot:
• valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella
• arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatapoja
• toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa tehtävissä kulloisessakin oppimis- ja
toimintaympäristössä
• soveltaa tarkoituksenmukaisesti ammattialansa toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja.
Asenteet:
• toimia asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi
• toimia ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi
• perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa suhteessa osaamistavoitteisiin:
Tiedot:
• käyttää asianmukaisesti keskeisiä/yksittäisiä ammattialansa käsitteitä
• nimetä ja kuvailla ammattialansa perustiedot.
Taidot:
• toimia tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa
• toimia ohjattuna asianmukaisesti erilaisissa oppimis- ja toimintaympäristöissä
• käyttää toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja.
Asenteet:
• toimia ammatillisesti asiakastilanteissa
• toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut ryhmän jäsenet huomioon
• toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Lisätiedot

Laajuus: Kurssin laajuus on 135 tuntia
Luentoja
Lähiopetusta / harjoittelua / simulaatioita / projekti
Kirjallisuus: Opettaja määrittää kirjallisuuden

Arviointi: 0 – 5 (aktiivinen osallistuminen lähi- ja etäopetukseen (hyväksytty / hylätty; pienet tuokio-ohjaukset oman ryhmän kanssa hyväksytty / hylätty; yhteistyöprojektin suunnittelu ja toteuttaminen 0-5)