Skip to main content

Social Security and LegislationLaajuus (5 cr)

Code: SO00CA29

Credits

5 op

Responsible person

  • Matti Heikkinen

Objective

The students will know the key legislation and regulations, responsibilities and obligations of the social services sector. They will be familiar with social security guidance, its methods and future trends. They will be able to provide clients with guidance in applying for social security to which they are entitled by law and services that supplement these services. The students will be proficient in guidance and supervision in social services and healthcare. They will know the roles of the public, private and third sector in arranging social services.

Other recommended studies: to be discussed with the study counsellor in the personal study plan review meetings

Content

Legislation and regulations, that guide the field of social services and healthcare, social policy, social security, income support and social insurance, service guidance and monitoring system, the digital services and applications of social security guidance.

Further information

The course involved 135 hours of study with 10 hours of online lectures with video material
Contact teaching/exercises/simulations/project: Lecture and book exam, teacher will provide more information on how to pass the course.
Literature: to be announced
Grade: 0-5

en
Enrollment

03.08.2025 - 01.09.2025

Timing

02.09.2025 - 16.12.2025

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

4.5 op

Mode of delivery

10 % Contact teaching, 90 % Distance learning

Unit

Sote

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Bachelor Degree Programme in Social Services
Teachers
  • Matti Heikkinen
Groups
  • SOS23SKuu
    SOS23SKuu
  • SOS23SB
    SOS23SB
  • SOS23SA
    SOS23SA

Objective

The students will know the key legislation and regulations, responsibilities and obligations of the social services sector. They will be familiar with social security guidance, its methods and future trends. They will be able to provide clients with guidance in applying for social security to which they are entitled by law and services that supplement these services. The students will be proficient in guidance and supervision in social services and healthcare. They will know the roles of the public, private and third sector in arranging social services.

Other recommended studies: to be discussed with the study counsellor in the personal study plan review meetings

Content

Legislation and regulations, that guide the field of social services and healthcare, social policy, social security, income support and social insurance, service guidance and monitoring system, the digital services and applications of social security guidance.

Materials

Itseopiskelumateriaali Reppu-oppimisympäristössä.

Suosittelen oheislukemistoksi alla olevaa teosta:
Tuori, K. & Kotkas, T. (2016). Sosiaalioikeus (5., uud. p.). Talentum Pro. Saatavilla e-kirjana.

Teaching methods

Verkko-oppimisympäristössä tapahtuva itsenäinen opiskelu (esitietokysely, tehtävät) ja verkkokeskusteluihin osallistuminen.

Pakollinen lähiopetus: yhteistoiminnallista oppimista, jossa aiheeseen liittyvän tehtävän tekeminen joko ryhmässä tai itsenäisesti.

Exam schedules

Opiskelija voi suorittaa oppimistehtävät ja tentit itse valitsemaan ajankohtana.

Completion alternatives

Opintojakson sisältää pakollista lähiopetusta, jossa opiskelijat käsittelevät opintojakson sisältöjä.

Opintojaksoon sisältyy pakollisia tenttejä, jotka opiskelija voi suorittaa haluamanaan ajankohtana. Opiskelija voi tehdä verkkotentit korvaavat esseet.

Ei muita vaihtoehtoisia suorittamistapoja.

Tämän opintojakson voi halutessaan opiskella nonstop-opintoina. Kysy opintojakson opettajalta lisätietoa.

Content scheduling

ks. lukkarikone/opintojakson lukujärjestys.

Further information

SOS23S-ryhmän easy enrolment kurssiavain Reppu-oppimisympäristöön: ...

Evaluation scale

0 - 5

Assessment methods and criteria

Opintojakson kokonaisarvosana on keskiarvo opintojaksoon sisältyvien tenttien arvosanoista (kunkin osion lopussa verkko-oppimisympäristössä).

Hyväksytty suoritus edellyttää kaikkien opintojaksoon sisältyvien oppimistehtävien suorittamista vähintään hyväksytysti (esim. verkkokeskusteluihin osallistuminen, tehtävien palauttaminen).

Lisäksi kokonaisarvioinnissa huomioidaan opiskelijan menestys oppimistehtävissä/tenteissä sekä aktiivinen osallistuminen opintojaksolla (verkkokeskustelu/lähiopetus).

Assessment criteria, fail (0)

Opiskelijan on saatava yli puolet kysymyksistä ja pisteistä oikein, jotta yksittäinen tentti/oppimistehtävä on hyväksytty.

Opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson keskeisiä osaamistavoitteita ja tyydyttävän arvosanan (1-2) perusvaatimuksia.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija osaa suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin:

Tiedot:
- käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti ammattialansa käsitteitä sekä yhdistää niitä kokonaisuuksiksi.

Taidot:
- analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia toimintatapoja
- analysoida, reflektoida ja arvioida kriittisesti omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatatapoja hankkimansa tiedon avulla
- toimia itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti kulloisessakin oppimis- ja
toimintaympäristössä
- valita ja arvioida kriittisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja sekä käyttää niitä toiminnassaan.

Asenteet:
- toimia asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi
- toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa
- soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelija osaa suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin:

Tiedot:
- käyttää asianmukaisesti keskeisiä/yksittäisiä ammattialansa käsitteitä
- nimetä ja kuvailla ammattialansa perustiedot.

Taidot:
- toimia tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa
- toimia ohjattuna asianmukaisesti erilaisissa oppimis- ja toimintaympäristöissä
- käyttää toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja.

Asenteet:
- toimia ammatillisesti asiakastilanteissa
- toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut ryhmän jäsenet huomioon
- toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Further information

The course involved 135 hours of study with 10 hours of online lectures with video material
Contact teaching/exercises/simulations/project: Lecture and book exam, teacher will provide more information on how to pass the course.
Literature: to be announced
Grade: 0-5

en
Enrollment

01.12.2023 - 31.01.2024

Timing

01.01.2024 - 31.05.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

4.5 op

Mode of delivery

10 % Contact teaching, 90 % Distance learning

Unit

Sote

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Bachelor Degree Programme in Social Services
Teachers
  • Minna Tuomenharju
  • Matti Heikkinen
Groups
  • SOS22SB
    SOS22SB
  • SOS22SA
    SOS22SA

Objective

The students will know the key legislation and regulations, responsibilities and obligations of the social services sector. They will be familiar with social security guidance, its methods and future trends. They will be able to provide clients with guidance in applying for social security to which they are entitled by law and services that supplement these services. The students will be proficient in guidance and supervision in social services and healthcare. They will know the roles of the public, private and third sector in arranging social services.

Other recommended studies: to be discussed with the study counsellor in the personal study plan review meetings

Content

Legislation and regulations, that guide the field of social services and healthcare, social policy, social security, income support and social insurance, service guidance and monitoring system, the digital services and applications of social security guidance.

Materials

Itseopiskelumateriaali Reppu-oppimisympäristössä.

Suosittelen oheislukemistoksi alla olevaa teosta:
Tuori, K. & Kotkas, T. (2016). Sosiaalioikeus (5., uud. p.). Talentum Pro. Saatavilla e-kirjana.

Teaching methods

Verkko-oppimisympäristössä tapahtuva itsenäinen opiskelu (esitietokysely, tehtävät) ja verkkokeskusteluihin osallistuminen.

Pakollinen lähiopetus: yhteistoiminnallista oppimista, jossa aiheeseen liittyvän tehtävän tekeminen joko ryhmässä tai itsenäisesti.

Exam schedules

Opiskelija voi suorittaa oppimistehtävät ja tentit itse valitsemaan ajankohtana.

Completion alternatives

Opintojakson sisältää pakollista lähiopetusta, jossa opiskelijat käsittelevät opintojakson sisältöjä.

Opintojaksoon sisältyy pakollisia tenttejä, jotka opiskelija voi suorittaa haluamanaan ajankohtana.

Ei muita vaihtoehtoisia suorittamistapoja.

Tämän opintojakson voi halutessaan opiskella nonstop-opintoina. Kysy opintojakson opettajalta lisätietoa.

Content scheduling

ks. lukkarikone/opintojakson lukujärjestys.

Further information

SOS22S-ryhmän easy enrolment kurssiavain Reppu-oppimisympäristöön: h79439

Evaluation scale

0 - 5

Assessment methods and criteria

Opintojakson kokonaisarvosana on keskiarvo opintojaksoon sisältyvien tenttien arvosanoista (kunkin osion lopussa verkko-oppimisympäristössä).

Hyväksytty suoritus edellyttää kaikkien opintojaksoon sisältyvien oppimistehtävien suorittamista vähintään hyväksytysti (esim. verkkokeskusteluihin osallistuminen, tehtävien palauttaminen).

Lisäksi kokonaisarvioinnissa huomioidaan opiskelijan menestys oppimistehtävissä/tenteissä sekä aktiivinen osallistuminen opintojaksolla (verkkokeskustelu/lähiopetus).

Assessment criteria, fail (0)

Opiskelijan on saatava yli puolet kysymyksistä ja pisteistä oikein, jotta yksittäinen tentti/oppimistehtävä on hyväksytty.

Opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson keskeisiä osaamistavoitteita ja tyydyttävän arvosanan (1-2) perusvaatimuksia.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija osaa suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin:

Tiedot:
- käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti ammattialansa käsitteitä sekä yhdistää niitä kokonaisuuksiksi.

Taidot:
- analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia toimintatapoja
- analysoida, reflektoida ja arvioida kriittisesti omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatatapoja hankkimansa tiedon avulla
- toimia itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti kulloisessakin oppimis- ja
toimintaympäristössä
- valita ja arvioida kriittisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja sekä käyttää niitä toiminnassaan.

Asenteet:
- toimia asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi
- toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa
- soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelija osaa suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin:

Tiedot:
- käyttää asianmukaisesti keskeisiä/yksittäisiä ammattialansa käsitteitä
- nimetä ja kuvailla ammattialansa perustiedot.

Taidot:
- toimia tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa
- toimia ohjattuna asianmukaisesti erilaisissa oppimis- ja toimintaympäristöissä
- käyttää toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja.

Asenteet:
- toimia ammatillisesti asiakastilanteissa
- toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut ryhmän jäsenet huomioon
- toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Further information

The course involved 135 hours of study with 10 hours of online lectures with video material
Contact teaching/exercises/simulations/project: Lecture and book exam, teacher will provide more information on how to pass the course.
Literature: to be announced
Grade: 0-5

en
Enrollment

14.12.2022 - 31.01.2023

Timing

01.01.2023 - 31.05.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

4 op

Mode of delivery

20 % Contact teaching, 80 % Distance learning

Unit

Sote

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Bachelor Degree Programme in Social Services
Teachers
  • Matti Heikkinen
Groups
  • SOS21SA
    SOS21SA
  • SOS21SB
    SOS21SB

Objective

The students will know the key legislation and regulations, responsibilities and obligations of the social services sector. They will be familiar with social security guidance, its methods and future trends. They will be able to provide clients with guidance in applying for social security to which they are entitled by law and services that supplement these services. The students will be proficient in guidance and supervision in social services and healthcare. They will know the roles of the public, private and third sector in arranging social services.

Other recommended studies: to be discussed with the study counsellor in the personal study plan review meetings

Content

Legislation and regulations, that guide the field of social services and healthcare, social policy, social security, income support and social insurance, service guidance and monitoring system, the digital services and applications of social security guidance.

Materials

Itseopiskelumateriaali Reppu-oppimisympäristössä.

Suosittelen oheislukemistoksi alla olevaa teosta:
Tuori, K. & Kotkas, T. (2016). Sosiaalioikeus (5., uud. p.). Talentum Pro. Saatavilla e-kirjana.

Teaching methods

Verkko-oppimisympäristössä tapahtuva itsenäinen opiskelu (esitietokysely, tehtävät) ja verkkokeskusteluihin osallistuminen.

Pakollinen lähiopetus: yhteistoiminnallista oppimista, jossa aiheeseen liittyvän tehtävän tekeminen joko ryhmässä tai itsenäisesti.

Exam schedules

Opiskelija voi suorittaa oppimistehtävät ja tentit itse valitsemaan ajankohtana.

Completion alternatives

Opintojakson sisältää pakollista lähiopetusta, jossa opiskelijat käsittelevät opintojakson sisältöjä.

Opintojaksoon sisältyy pakollisia tenttejä, jotka opiskelija voi suorittaa haluamanaan ajankohtana.

Content scheduling

Opintojakson aloitusinfo 17.2.2023.
Sosiaalihuollon lainsäädäntöön liittyviä ryhmätehtäviä ja työskentelyä 18.2.2023.
Sosiaaliturvaan liittyviä ryhmätehtäviä ja työskentelyä 21.4.2023.

Further information

Opettaja toimittaa ryhmäkohtaisen kurssiavaimen viimeistään opintojakson aloitusinfossa. Jos et pääse osallistumaan aloitusinfoon, kysy kurssiavain toiselta opiskelijalta.

Evaluation scale

0 - 5

Assessment methods and criteria

Opintojakson kokonaisarvosana on keskiarvo opintojaksoon sisältyvien tenttien arvosanoista (kunkin osion lopussa verkko-oppimisympäristössä).

Hyväksytty suoritus edellyttää kaikkien opintojaksoon sisältyvien oppimistehtävien suorittamista vähintään hyväksytysti (esim. verkkokeskusteluihin osallistuminen, tehtävien palauttaminen).

Lisäksi kokonaisarvioinnissa huomioidaan opiskelijan menestys oppimistehtävissä/tenteissä sekä aktiivinen osallistuminen opintojaksolla (verkkokeskustelu/lähiopetus).

Assessment criteria, fail (0)

Opiskelijan on saatava yli puolet kysymyksistä ja pisteistä oikein, jotta yksittäinen tentti/oppimistehtävä on hyväksytty.

Opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson keskeisiä osaamistavoitteita ja tyydyttävän arvosanan (1-2) perusvaatimuksia.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija osaa suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin:

Tiedot:
- käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti ammattialansa käsitteitä sekä yhdistää niitä kokonaisuuksiksi.

Taidot:
- analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia toimintatapoja
- analysoida, reflektoida ja arvioida kriittisesti omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatatapoja hankkimansa tiedon avulla
- toimia itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti kulloisessakin oppimis- ja
toimintaympäristössä
- valita ja arvioida kriittisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja sekä käyttää niitä toiminnassaan.

Asenteet:
- toimia asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi
- toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa
- soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelija osaa suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin:

Tiedot:
- käyttää asianmukaisesti keskeisiä/yksittäisiä ammattialansa käsitteitä
- nimetä ja kuvailla ammattialansa perustiedot.

Taidot:
- toimia tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa
- toimia ohjattuna asianmukaisesti erilaisissa oppimis- ja toimintaympäristöissä
- käyttää toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja.

Asenteet:
- toimia ammatillisesti asiakastilanteissa
- toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut ryhmän jäsenet huomioon
- toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Further information

The course involved 135 hours of study with 10 hours of online lectures with video material
Contact teaching/exercises/simulations/project: Lecture and book exam, teacher will provide more information on how to pass the course.
Literature: to be announced
Grade: 0-5