Siirry suoraan sisältöön

Liikunta ja hyvinvointipalveluiden kehittäminen datan avullaLaajuus (5 op)

Tunnus: YA00CJ59

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- ymmärtää liikunta-ja hyvinvointidatan keräämisen, soveltamisen ja hyödyntämisen mahdollisuudet erilaisissa konteksteissa kuten matkailussa
- osaa arvioida käyttäjälähtöisiä ja terveyttä edistäviä teknologisia ratkaisuja erilaissa liikunta- ja hyvinvointipalveluissa
- osaa määritellä erilaisia palvelutarpeita
- osaa arvioida ja kehittää palveluita ja toimintoja monialaisessa ryhmässä asiakaslähtöisyyden näkökulmasta ja erilaisten asiakkaiden hyvinvoinnin näkökulmasta
- osaa arvioida terveys- ja hyvinvointiteknologian eettisiä kysymyksiä

Sisältö

Liikunta- ja hyvinvointidata ja sen hyödyntäminen (kerääminen ja analysointi)
Liikunta- ja hyvinvointiteknologian erilaiset ratkaisut hyvinvoinnin tukena
Liikuntaan, liikuntamatkailun ohjelmapalveluihin ja hyvinvointiin liittyvät palvelutarpeet
Dataan perustuvat palvelut
Eettiset kysymykset

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa arvioida liikunta-ja hyvnvointidatan soveltamisen mahdollisuuksia sekä tietää terveyttä edistäviä teknologisia ratkaisuja erilaisissa konteksteissa, kuten matkailussa. Hän osaa kartoittaa erilaisia palvelutarpeita ja tuottaa ratkaisuja organisaatioiden ja yritysten liikunta- ja hyvinvointipalvelujen kehittämiseksi. Hän osaa arvioida omat asiantuntijuuden kehittämistarpeensa liittyen liikuntadatan hyödyntämiseen aihepiirin tiimoilta.

Lisätiedot

Ilmotetaan Repussa

fi
Ilmoittautumisaika

01.08.2025 - 31.12.2025

Ajoitus

09.03.2026 - 17.05.2026

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

KAMK Master School

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Liikunta-alan kehittämisen ja johtamisen koulutus
Opettaja
  • Katri Takala
  • Perttu Huusko
Ryhmät
  • SJY25S
    SJY25S
  • SYT25S
    SYT25S
  • TJY25S
    TJY25S
  • LYL25SV
    LYL25SV
  • LYL25S
    LYL25S
  • ALY25S
    ALY25S
  • AYM25S
    AYM25S

Tavoitteet

Opiskelija
- ymmärtää liikunta-ja hyvinvointidatan keräämisen, soveltamisen ja hyödyntämisen mahdollisuudet erilaisissa konteksteissa kuten matkailussa
- osaa arvioida käyttäjälähtöisiä ja terveyttä edistäviä teknologisia ratkaisuja erilaissa liikunta- ja hyvinvointipalveluissa
- osaa määritellä erilaisia palvelutarpeita
- osaa arvioida ja kehittää palveluita ja toimintoja monialaisessa ryhmässä asiakaslähtöisyyden näkökulmasta ja erilaisten asiakkaiden hyvinvoinnin näkökulmasta
- osaa arvioida terveys- ja hyvinvointiteknologian eettisiä kysymyksiä

Sisältö

Liikunta- ja hyvinvointidata ja sen hyödyntäminen (kerääminen ja analysointi)
Liikunta- ja hyvinvointiteknologian erilaiset ratkaisut hyvinvoinnin tukena
Liikuntaan, liikuntamatkailun ohjelmapalveluihin ja hyvinvointiin liittyvät palvelutarpeet
Dataan perustuvat palvelut
Eettiset kysymykset

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa arvioida liikunta-ja hyvnvointidatan soveltamisen mahdollisuuksia sekä tietää terveyttä edistäviä teknologisia ratkaisuja erilaisissa konteksteissa, kuten matkailussa. Hän osaa kartoittaa erilaisia palvelutarpeita ja tuottaa ratkaisuja organisaatioiden ja yritysten liikunta- ja hyvinvointipalvelujen kehittämiseksi. Hän osaa arvioida omat asiantuntijuuden kehittämistarpeensa liittyen liikuntadatan hyödyntämiseen aihepiirin tiimoilta.

Lisätiedot

Ilmotetaan Repussa

fi
Ilmoittautumisaika

01.08.2024 - 09.03.2025

Ajoitus

17.03.2025 - 31.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

TKI-osuus

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

KAMK Master School

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

8 - 40

Koulutus
  • Liikunta-alan kehittämisen ja johtamisen koulutus
  • Liiketoiminnan kehittämisen ja johtamisen koulutus
  • Matkailualan kehittämisen ja johtamisen koulutus
  • Tiedolla johtaminen sosiaali- ja terveysalan kehittämisessä
  • Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus
Opettaja
  • Katri Takala
  • Master Opex Virtuaali Master Opex Virtuaali
  • Perttu Huusko
Ryhmät
  • AYM24S
    AYM24S
  • TLY24S
    TLY24S
  • LYL24SV
    LYL24SV
  • SJY24S
    SJY24S
  • LYL24S
    LYL24S
  • ALY24S
    ALY24S
  • SYT24S
    SYT24S

Tavoitteet

Opiskelija
- ymmärtää liikunta-ja hyvinvointidatan keräämisen, soveltamisen ja hyödyntämisen mahdollisuudet erilaisissa konteksteissa kuten matkailussa
- osaa arvioida käyttäjälähtöisiä ja terveyttä edistäviä teknologisia ratkaisuja erilaissa liikunta- ja hyvinvointipalveluissa
- osaa määritellä erilaisia palvelutarpeita
- osaa arvioida ja kehittää palveluita ja toimintoja monialaisessa ryhmässä asiakaslähtöisyyden näkökulmasta ja erilaisten asiakkaiden hyvinvoinnin näkökulmasta
- osaa arvioida terveys- ja hyvinvointiteknologian eettisiä kysymyksiä

Sisältö

Liikunta- ja hyvinvointidata ja sen hyödyntäminen (kerääminen ja analysointi)
Liikunta- ja hyvinvointiteknologian erilaiset ratkaisut hyvinvoinnin tukena
Liikuntaan, liikuntamatkailun ohjelmapalveluihin ja hyvinvointiin liittyvät palvelutarpeet
Dataan perustuvat palvelut
Eettiset kysymykset

Aika ja paikka

22.-23.5.2025

Oppimateriaalit

Annetaan opintojakson alkaessa.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakson tehtävät liittyvät oman työn kehittämiseen/uusien palvelujen suunnitteluun.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Itsenäinen suoritus, tallenteet.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Ennakkotehtävä n. 2 viikkoa ennen opintojakson alkua.
2 lähipäivää/teams.
Kehittämistehtävä toisen lähipäivän jälkeen (n. 3 kk aikaa palauttaa kehittämistehtävä).

Sisällön jaksotus

Opintojakso avataan Reppuun n. kolme viikkoa ennen lähipäiviä (22.-23.5.2025).
Ennakkotehtävä palautetaan 16.5. 2025 mennessä.
Kehittämistehtävä palautetaan 31.8.2025 mennessä.
Teams 23.5.2025:
Aamupäivä
- Opintojakson tavoitteet sisällöt ja arviointi, toteutussuunnitelma
- Alue-, kansallinen- ja kv-taso (Kainuu, Lappi, Päijät-Häme: Kainuu Sports Hub ja sen palvelut, Artic Sports Hub ja sen palvelut, Lahti Sports Hub ja sen palvelut, Kansainvälinen Innovation Sports Hub).
-Strategiat (Älykkään erikoistumisen strategia, kansallinen strategia, EU:n datastrategia).
Eettiset kysymykset
-Ennakkotehtävien purku

Iltapäivä
- Caset/dataan perustuvat palvelut (olemassa olevat ja tulevaisuuden mahdollisuudet
- Liikunta- ja hyvinvointiteknologian erilaiset ratkaisut hyvinvoinnin tukena

Teams 23.5.2025:
Aamupäivä
- Caset/liikunta-, urheiludata

Iltapäivä
- Yleiset palvelujen periaatteeet, asiakaslähtöisten palvelujen kehittäminen, kehittämistehtävän anto (kehittämistehtävä)

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa arvioida liikunta-ja hyvnvointidatan soveltamisen mahdollisuuksia sekä tietää terveyttä edistäviä teknologisia ratkaisuja erilaisissa konteksteissa, kuten matkailussa. Hän osaa kartoittaa erilaisia palvelutarpeita ja tuottaa ratkaisuja organisaatioiden ja yritysten liikunta- ja hyvinvointipalvelujen kehittämiseksi. Hän osaa arvioida omat asiantuntijuuden kehittämistarpeensa liittyen liikuntadatan hyödyntämiseen aihepiirin tiimoilta.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

HYV. (3)

Opiskelija osaa arvioida liikunta-ja hyvnvointidatan soveltamisen mahdollisuuksia sekä tietää terveyttä edistäviä teknologisia ratkaisuja erilaisissa konteksteissa, kuten matkailussa. Hän osaa kartoittaa erilaisia palvelutarpeita ja tuottaa ratkaisuja organisaatioiden ja yritysten liikunta- ja hyvinvointipalvelujen kehittämiseksi. Hän osaa arvioida omat asiantuntijuuden kehittämistarpeensa liittyen liikuntadatan hyödyntämiseen aihepiirin tiimoilta.

Lisätiedot

Ilmotetaan Repussa