Liikunta ja hyvinvointipalveluiden kehittäminen datan avullaLaajuus (5 op)
Tunnus: YA00CJ59
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- ymmärtää liikunta-ja hyvinvointidatan keräämisen, soveltamisen ja hyödyntämisen mahdollisuudet erilaisissa konteksteissa kuten matkailussa
- osaa arvioida käyttäjälähtöisiä ja terveyttä edistäviä teknologisia ratkaisuja erilaissa liikunta- ja hyvinvointipalveluissa
- osaa määritellä erilaisia palvelutarpeita
- osaa arvioida ja kehittää palveluita ja toimintoja monialaisessa ryhmässä asiakaslähtöisyyden näkökulmasta ja erilaisten asiakkaiden hyvinvoinnin näkökulmasta
- osaa arvioida terveys- ja hyvinvointiteknologian eettisiä kysymyksiä
Sisältö
Liikunta- ja hyvinvointidata ja sen hyödyntäminen (kerääminen ja analysointi)
Liikunta- ja hyvinvointiteknologian erilaiset ratkaisut hyvinvoinnin tukena
Liikuntaan, liikuntamatkailun ohjelmapalveluihin ja hyvinvointiin liittyvät palvelutarpeet
Dataan perustuvat palvelut
Eettiset kysymykset
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa arvioida liikunta-ja hyvnvointidatan soveltamisen mahdollisuuksia sekä tietää terveyttä edistäviä teknologisia ratkaisuja erilaisissa konteksteissa, kuten matkailussa. Hän osaa kartoittaa erilaisia palvelutarpeita ja tuottaa ratkaisuja organisaatioiden ja yritysten liikunta- ja hyvinvointipalvelujen kehittämiseksi. Hän osaa arvioida omat asiantuntijuuden kehittämistarpeensa liittyen liikuntadatan hyödyntämiseen aihepiirin tiimoilta.
Lisätiedot
Ilmotetaan Repussa
Ilmoittautumisaika
01.08.2025 - 31.12.2025
Ajoitus
09.03.2026 - 17.05.2026
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
KAMK Master School
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liikunta-alan kehittämisen ja johtamisen koulutus
Opettaja
- Katri Takala
- Perttu Huusko
Ryhmät
-
SJY25SSJY25S
-
SYT25SSYT25S
-
TJY25STJY25S
-
LYL25SVLYL25SV
-
LYL25SLYL25S
-
ALY25SALY25S
-
AYM25SAYM25S
Tavoitteet
Opiskelija
- ymmärtää liikunta-ja hyvinvointidatan keräämisen, soveltamisen ja hyödyntämisen mahdollisuudet erilaisissa konteksteissa kuten matkailussa
- osaa arvioida käyttäjälähtöisiä ja terveyttä edistäviä teknologisia ratkaisuja erilaissa liikunta- ja hyvinvointipalveluissa
- osaa määritellä erilaisia palvelutarpeita
- osaa arvioida ja kehittää palveluita ja toimintoja monialaisessa ryhmässä asiakaslähtöisyyden näkökulmasta ja erilaisten asiakkaiden hyvinvoinnin näkökulmasta
- osaa arvioida terveys- ja hyvinvointiteknologian eettisiä kysymyksiä
Sisältö
Liikunta- ja hyvinvointidata ja sen hyödyntäminen (kerääminen ja analysointi)
Liikunta- ja hyvinvointiteknologian erilaiset ratkaisut hyvinvoinnin tukena
Liikuntaan, liikuntamatkailun ohjelmapalveluihin ja hyvinvointiin liittyvät palvelutarpeet
Dataan perustuvat palvelut
Eettiset kysymykset
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa arvioida liikunta-ja hyvnvointidatan soveltamisen mahdollisuuksia sekä tietää terveyttä edistäviä teknologisia ratkaisuja erilaisissa konteksteissa, kuten matkailussa. Hän osaa kartoittaa erilaisia palvelutarpeita ja tuottaa ratkaisuja organisaatioiden ja yritysten liikunta- ja hyvinvointipalvelujen kehittämiseksi. Hän osaa arvioida omat asiantuntijuuden kehittämistarpeensa liittyen liikuntadatan hyödyntämiseen aihepiirin tiimoilta.
Lisätiedot
Ilmotetaan Repussa
Ilmoittautumisaika
01.08.2024 - 09.03.2025
Ajoitus
17.03.2025 - 31.05.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
TKI-osuus
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
KAMK Master School
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
8 - 40
Koulutus
- Liikunta-alan kehittämisen ja johtamisen koulutus
- Liiketoiminnan kehittämisen ja johtamisen koulutus
- Matkailualan kehittämisen ja johtamisen koulutus
- Tiedolla johtaminen sosiaali- ja terveysalan kehittämisessä
- Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus
Opettaja
- Katri Takala
- Master Opex Virtuaali Master Opex Virtuaali
- Perttu Huusko
Ryhmät
-
AYM24SAYM24S
-
TLY24STLY24S
-
LYL24SVLYL24SV
-
SJY24SSJY24S
-
LYL24SLYL24S
-
ALY24SALY24S
-
SYT24SSYT24S
Tavoitteet
Opiskelija
- ymmärtää liikunta-ja hyvinvointidatan keräämisen, soveltamisen ja hyödyntämisen mahdollisuudet erilaisissa konteksteissa kuten matkailussa
- osaa arvioida käyttäjälähtöisiä ja terveyttä edistäviä teknologisia ratkaisuja erilaissa liikunta- ja hyvinvointipalveluissa
- osaa määritellä erilaisia palvelutarpeita
- osaa arvioida ja kehittää palveluita ja toimintoja monialaisessa ryhmässä asiakaslähtöisyyden näkökulmasta ja erilaisten asiakkaiden hyvinvoinnin näkökulmasta
- osaa arvioida terveys- ja hyvinvointiteknologian eettisiä kysymyksiä
Sisältö
Liikunta- ja hyvinvointidata ja sen hyödyntäminen (kerääminen ja analysointi)
Liikunta- ja hyvinvointiteknologian erilaiset ratkaisut hyvinvoinnin tukena
Liikuntaan, liikuntamatkailun ohjelmapalveluihin ja hyvinvointiin liittyvät palvelutarpeet
Dataan perustuvat palvelut
Eettiset kysymykset
Aika ja paikka
22.-23.5.2025
Oppimateriaalit
Annetaan opintojakson alkaessa.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakson tehtävät liittyvät oman työn kehittämiseen/uusien palvelujen suunnitteluun.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Itsenäinen suoritus, tallenteet.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Ennakkotehtävä n. 2 viikkoa ennen opintojakson alkua.
2 lähipäivää/teams.
Kehittämistehtävä toisen lähipäivän jälkeen (n. 3 kk aikaa palauttaa kehittämistehtävä).
Sisällön jaksotus
Opintojakso avataan Reppuun n. kolme viikkoa ennen lähipäiviä (22.-23.5.2025).
Ennakkotehtävä palautetaan 16.5. 2025 mennessä.
Kehittämistehtävä palautetaan 31.8.2025 mennessä.
Teams 23.5.2025:
Aamupäivä
- Opintojakson tavoitteet sisällöt ja arviointi, toteutussuunnitelma
- Alue-, kansallinen- ja kv-taso (Kainuu, Lappi, Päijät-Häme: Kainuu Sports Hub ja sen palvelut, Artic Sports Hub ja sen palvelut, Lahti Sports Hub ja sen palvelut, Kansainvälinen Innovation Sports Hub).
-Strategiat (Älykkään erikoistumisen strategia, kansallinen strategia, EU:n datastrategia).
Eettiset kysymykset
-Ennakkotehtävien purku
Iltapäivä
- Caset/dataan perustuvat palvelut (olemassa olevat ja tulevaisuuden mahdollisuudet
- Liikunta- ja hyvinvointiteknologian erilaiset ratkaisut hyvinvoinnin tukena
Teams 23.5.2025:
Aamupäivä
- Caset/liikunta-, urheiludata
Iltapäivä
- Yleiset palvelujen periaatteeet, asiakaslähtöisten palvelujen kehittäminen, kehittämistehtävän anto (kehittämistehtävä)
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa arvioida liikunta-ja hyvnvointidatan soveltamisen mahdollisuuksia sekä tietää terveyttä edistäviä teknologisia ratkaisuja erilaisissa konteksteissa, kuten matkailussa. Hän osaa kartoittaa erilaisia palvelutarpeita ja tuottaa ratkaisuja organisaatioiden ja yritysten liikunta- ja hyvinvointipalvelujen kehittämiseksi. Hän osaa arvioida omat asiantuntijuuden kehittämistarpeensa liittyen liikuntadatan hyödyntämiseen aihepiirin tiimoilta.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
HYV. (3)
Opiskelija osaa arvioida liikunta-ja hyvnvointidatan soveltamisen mahdollisuuksia sekä tietää terveyttä edistäviä teknologisia ratkaisuja erilaisissa konteksteissa, kuten matkailussa. Hän osaa kartoittaa erilaisia palvelutarpeita ja tuottaa ratkaisuja organisaatioiden ja yritysten liikunta- ja hyvinvointipalvelujen kehittämiseksi. Hän osaa arvioida omat asiantuntijuuden kehittämistarpeensa liittyen liikuntadatan hyödyntämiseen aihepiirin tiimoilta.
Lisätiedot
Ilmotetaan Repussa