JohtamisviestintäLaajuus (5 op)
Tunnus: YA00BU23
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opintojaksolla paneudutaan yrityksen ja esihenkilöasemassa olevan henkilön viestintävalmiuksien kehittämiseen sekä omien viestintävalmiuksien tunnistamiseen esihenkilötehtävissä.
Opiskelija
• Hallitsee johtamisviestinnän perusteet ja ymmärtää viestinnän merkityksen, keinot ja kanavat.
• Osaa analysoida hyviä johtamisviestinnän käytänteitä ja haasteita sekä osaa soveltaa viestinnän periaatteita työyhteisöviestinnän ja johtamisen näkökulmasta eri kohderyhmille.
• Osaa analysoida ja kehittää yrityksen viestintästrategiaa sekä tunnistaa ja osaa soveltaa poikkeustilanteiden viestintäkäytänteitä ja toimintamalleja
Sisältö
Viestinnän merkitys johtamistyössä
Johtamisviestinnän keinot ja kanavat
Viestinnän johtaminen, konfliktit ja haasteet
Kriisiviestintä ja viestintä poikkeustilanteissa
Viestintästrategia ja straginen viestintä
Viestintä digitaalisessa ympäristössä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa hyödyntää johtamisviestinnän osa-alueita, työvälineitä ja erilaisia toimintamalleja vastuullisesti ja ratkaisukeskeisesti. Opiskelija kehittää ja analysoi omia esimiestaitojaan ja johtajuuttaan yksilöviestinnän ja ryhmäviestinnän näkökulmista portfolion eri teemoissa.
Opiskelija tunnistaa ja pohtii johtamiskäyttäytymisen vaikutuksia yksilön ja ryhmän työssä, sekä tunnistaa ja soveltaa poikkeustilanteiden viestintämalleja.
Kirjallisuusesseen teema ja teorian hyödyntäminen on perustellusti valittu ja osoittaa opiskelijan valmiutta käydä laadukasta vuoropuhelua kirjallisuuden kanssa ja soveltaa sitä käytäntöön.
Opiskelijan portfolion lähteiden käyttö on ansiokasta ja monipuolista, myös kansainvälisiä lähteitä on hyödynnetty laajasti.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija tuntee hyvin johtamisviestinnässä käytettäviä työvälineitä ja toimintamalleja. Portfoliossa hän osaa soveltaa esimiestyön työvälineitä ja toimintamalleja sekä osaa analysoida esimiestyötä, palauteenantoa ja tunnistaa kehittämiskohteita. Opiskelija tunnistaa ja pohtii johtamiskäyttäytymisen vaikutuksia yksilön ja ryhmän työssä, sekä tunnistaa ja soveltaa poikkeustilanteiden viestintämalleja.
Kirjallisuusesseen teema ja teorian hyödyntäminen on perustellusti valittu ja osoittaa opiskelijan perehtyneisyyttä aiheeseen.
Opiskelijan portfolion lähteiden käyttö on kohtalaisen hyvää ja monipuolista.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osoittaa tietävänsä johtamisviestinnän perustehtävät, roolit ja vastuut. Portfoliossa hän osaa tarkastella yksilöiden ja ryhmän toimintaan vaikuttavia tekijöitä esimiestyön näkökulmasta ja pohtia viestinnän vaikutusta eri näkökulmista.
Kirjallisuusesseen teema on perusteltu suppeasti ja teorian hyödyntäminen on osin puutteellista.
Opiskelijan portfolion lähteiden käyttö on suppeaa ja yksinpuolista.
Ilmoittautumisaika
02.08.2024 - 31.07.2025
Ajoitus
01.02.2025 - 15.12.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
KAMK Master School
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Vastuullisen liiketoiminnan kehittämisen ja johtamisen koulutus
Opettaja
- Tuula Rajander
- Olli Jääskeläinen
Ryhmät
-
SJY25SSJY25S
-
SYT25SSYT25S
-
TJY25STJY25S
-
LYL25SVLYL25SV
-
TTY24STTY24S
-
LYL25SLYL25S
-
ALY25SALY25S
-
AYM25SAYM25S
-
SYT24SSYT24S
Tavoitteet
Opintojaksolla paneudutaan yrityksen ja esihenkilöasemassa olevan henkilön viestintävalmiuksien kehittämiseen sekä omien viestintävalmiuksien tunnistamiseen esihenkilötehtävissä.
Opiskelija
• Hallitsee johtamisviestinnän perusteet ja ymmärtää viestinnän merkityksen, keinot ja kanavat.
• Osaa analysoida hyviä johtamisviestinnän käytänteitä ja haasteita sekä osaa soveltaa viestinnän periaatteita työyhteisöviestinnän ja johtamisen näkökulmasta eri kohderyhmille.
• Osaa analysoida ja kehittää yrityksen viestintästrategiaa sekä tunnistaa ja osaa soveltaa poikkeustilanteiden viestintäkäytänteitä ja toimintamalleja
Sisältö
Viestinnän merkitys johtamistyössä
Johtamisviestinnän keinot ja kanavat
Viestinnän johtaminen, konfliktit ja haasteet
Kriisiviestintä ja viestintä poikkeustilanteissa
Viestintästrategia ja straginen viestintä
Viestintä digitaalisessa ympäristössä
Aika ja paikka
Opintojakso avautuu 1.2.2025 ja on suoritettava non-stop -tyyppisesti ajasta ja paikasta riippumattomasti vuoden 2025 aikana. Opettaja arvioi tehtäviä vähintään kuukausittain pl. opetuksen tauot ja loma-ajat.
Oppimateriaalit
Juholin, E. 2022. Communicare! Ota viestinnän ilmiöt ja strategiat haltuun. Helsinki: Infor.
Reppu-ympäristössä olevat materiaalit ja annetut kirjallisuuslähteet.
Opetusmenetelmät
Itsenäisesti verkossa suoritettava opintojakso.
Verkkototeutus
Tallennetut orientaatioluennot
Kirjallisuuslähteet
Teemojen mukaiset materiaalit
Tallennetut videohaastattelut
Videomateriaalit
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Työelämälähtöiset ja työelämään kytkeytyvät harjoitustehtävät.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei sisällä varsinaisia tenttejä, mutta sisältää itsenäisesti suoritettavia osaamista testaavia tehtäviä. Osaamista mittaavat tehtävät ovat suoritettavissa jatkuvasti, ajasta ja paikasta riippumattomasti.
Kansainvälisyys
Opintojaksoon sisältyy myös englanninkielistä lähdemateriaalia.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojaksolla on valinnaisia tehtäviä, jotka mahdollistavat osaamisen syventämisen opiskeltavasta aiheesta ja mahdollisuuden saada lisäpisteitä arvioinnissa.
Osasuoritusmahdollisuus: Opiskelija voi suorittaa koko opintojakson (5 op) sijaan opintojaksosta myös vain osan, esim. 1-3 op. Tällöin arviointi perustuu suoritettujen osioiden arviointiin.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135 h opiskelijan työtä jakautuu arviolta seuraavasti:
Lukeminen, lähteisiin perehtyminen, videomateriaali ja -koulutukset: 65 h
Itsenäisesti suoritettavat tehtävät, kirjalliset tehtävät: 70 h
Sisällön jaksotus
Opintojakso suoritetaan itsenäisesti ja omaan tahtiin.
Opintojakso sisältää teemat:
1. Orientaatio organisaatio- ja johtamisviestintään
2. Viestinnän johtaminen, suunnittelu ja viestintästrategia
3. Johtajuus, viestintä ja vuorovaikutus
4. Viestintäkanavat, media- ja vaikuttajaviestintä
5. Viestintä muutos- ja kriisitilanteissa
6. Vastuullisuus- ja sidosryhmäviestintä sekä maine
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso avautuu 1.2.2025. Kun opettaja vahvistaa ilmoittautumisesi opintojaksolle, saat viestin, jossa kerrotaan ohjeet opintojakson aloittamiseen.
Opintojakso on YAMK-tasoinen (EQF 7). Edeltävät perustiedot: Organisaatio- ja/tai työyhteisöviestinnän perusteet tai vastaava työelämässä hankittu kokemus.
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa hyödyntää johtamisviestinnän osa-alueita, työvälineitä ja erilaisia toimintamalleja vastuullisesti ja ratkaisukeskeisesti. Opiskelija kehittää ja analysoi omia esimiestaitojaan ja johtajuuttaan yksilöviestinnän ja ryhmäviestinnän näkökulmista portfolion eri teemoissa.
Opiskelija tunnistaa ja pohtii johtamiskäyttäytymisen vaikutuksia yksilön ja ryhmän työssä, sekä tunnistaa ja soveltaa poikkeustilanteiden viestintämalleja.
Kirjallisuusesseen teema ja teorian hyödyntäminen on perustellusti valittu ja osoittaa opiskelijan valmiutta käydä laadukasta vuoropuhelua kirjallisuuden kanssa ja soveltaa sitä käytäntöön.
Opiskelijan portfolion lähteiden käyttö on ansiokasta ja monipuolista, myös kansainvälisiä lähteitä on hyödynnetty laajasti.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija tuntee hyvin johtamisviestinnässä käytettäviä työvälineitä ja toimintamalleja. Portfoliossa hän osaa soveltaa esimiestyön työvälineitä ja toimintamalleja sekä osaa analysoida esimiestyötä, palauteenantoa ja tunnistaa kehittämiskohteita. Opiskelija tunnistaa ja pohtii johtamiskäyttäytymisen vaikutuksia yksilön ja ryhmän työssä, sekä tunnistaa ja soveltaa poikkeustilanteiden viestintämalleja.
Kirjallisuusesseen teema ja teorian hyödyntäminen on perustellusti valittu ja osoittaa opiskelijan perehtyneisyyttä aiheeseen.
Opiskelijan portfolion lähteiden käyttö on kohtalaisen hyvää ja monipuolista.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osoittaa tietävänsä johtamisviestinnän perustehtävät, roolit ja vastuut. Portfoliossa hän osaa tarkastella yksilöiden ja ryhmän toimintaan vaikuttavia tekijöitä esimiestyön näkökulmasta ja pohtia viestinnän vaikutusta eri näkökulmista.
Kirjallisuusesseen teema on perusteltu suppeasti ja teorian hyödyntäminen on osin puutteellista.
Opiskelijan portfolion lähteiden käyttö on suppeaa ja yksinpuolista.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Teemojen välitehtävät arvioidaan hyväksytty/täydennettävä. Kaikki välitehtävät tulee olla suoritettuna saadakseen arvosanan.
Arvioitavat tehtävät:
Kirjallinen alkutehtävä, orientaatio johtamisviestintään, 30 p
Viestintäsuunnitelma tekoälyä apuna hyödyntäen, 20 p
Opintojakson kokoava kirjallinen lopputehtävä, 50 p
Lisäpistetehtävillä mahdollisuus saada max. +10 p (=yhden arvosanan korotus)
Arviointiasteikko:
50-59 pistettä: 1
60-69 pistettä: 2
70-79 pistettä: 3
80-89 pistettä: 4
90-100 pistettä: 5
Osasuoritusten arviointi perustuu suoritettujen osioiden arviointiin.
Hylätty (0)
Opintojakson kaikkia tehtäviä ei ole suoritettu hyväksytysti, eivätkä tyydyttävät arviointikriteerit täyty.
Toteutuksen arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa hyödyntää johtamisviestinnän osa-alueita, työvälineitä ja erilaisia toimintamalleja vastuullisesti ja ratkaisukeskeisesti. Opiskelija kehittää ja analysoi omia esihenkilötaitojaan ja johtajuuttaan yksilöviestinnän ja ryhmäviestinnän näkökulmista tehtävien eri teemoissa.
Opiskelija tunnistaa ja pohtii johtamiskäyttäytymisen vaikutuksia yksilön ja ryhmän työssä, sekä tunnistaa ja soveltaa poikkeustilanteiden viestintämalleja.
Tehtävien teemat ja teorian hyödyntäminen tehtävissä ovat perustellusti valittuja ja osoittavat opiskelijan valmiutta käydä laadukasta vuoropuhelua kirjallisuuden kanssa ja soveltaa sitä käytäntöön.
Opiskelijan tehtävissään käyttämien lähteiden käyttö on ansiokasta ja monipuolista, myös muita kuin suomenkielisiä lähteitä on hyödynnetty laajasti.
Toteutuksen arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija tuntee hyvin johtamisviestinnässä hyödynnettäviä työvälineitä ja toimintamalleja. Tehtävissään hän osaa soveltaa esihenkilötyön työvälineitä ja toimintamalleja sekä osaa analysoida esihenkilötyötä ja johtamista. Hän osaa antaa palautetta ja tunnistaa kehittämiskohteita.
Opiskelija tunnistaa ja pohtii johtamiskäyttäytymisen vaikutuksia yksilön ja ryhmän työssä, sekä tunnistaa ja soveltaa poikkeustilanteiden viestintämalleja.
Kirjallisiin tehtäviin valitut teemat ja teorian hyödyntäminen on perustellusti valittuja ja osoittavat opiskelijan perehtyneisyyttä aiheeseen.
Opiskelijan tehtävissään käyttämien lähteiden käyttö on kohtalaisen hyvää ja monipuolista.
Toteutuksen arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija tietää johtamisviestinnän perustehtävät, roolit ja vastuut. Tehtävissään hän osaa tarkastella yksilöiden ja ryhmän toimintaan vaikuttavia tekijöitä esihenkilötyön ja johtamisen näkökulmista sekä pohtia viestinnän vaikutusta eri näkökulmista.
Tehtäviin valitut teemat on perusteltu suppeasti ja teorian hyödyntäminen on osin puutteellista.
Opiskelijan tehtävissään käyttämien lähteiden käyttö on suppeaa ja yksipuolista.
Ilmoittautumisaika
11.12.2023 - 30.11.2024
Ajoitus
01.02.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
KAMK Master School
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liiketoiminnan kehittämisen ja johtamisen koulutus
Opettaja
- Elina Jääskeläinen
Ryhmät
-
AYM24SAYM24S
-
TTY24STTY24S
-
TLY24STLY24S
-
LYL24SVLYL24SV
-
LYL24SLYL24S
-
ALY24SALY24S
Tavoitteet
Opintojaksolla paneudutaan yrityksen ja esihenkilöasemassa olevan henkilön viestintävalmiuksien kehittämiseen sekä omien viestintävalmiuksien tunnistamiseen esihenkilötehtävissä.
Opiskelija
• Hallitsee johtamisviestinnän perusteet ja ymmärtää viestinnän merkityksen, keinot ja kanavat.
• Osaa analysoida hyviä johtamisviestinnän käytänteitä ja haasteita sekä osaa soveltaa viestinnän periaatteita työyhteisöviestinnän ja johtamisen näkökulmasta eri kohderyhmille.
• Osaa analysoida ja kehittää yrityksen viestintästrategiaa sekä tunnistaa ja osaa soveltaa poikkeustilanteiden viestintäkäytänteitä ja toimintamalleja
Sisältö
Viestinnän merkitys johtamistyössä
Johtamisviestinnän keinot ja kanavat
Viestinnän johtaminen, konfliktit ja haasteet
Kriisiviestintä ja viestintä poikkeustilanteissa
Viestintästrategia ja straginen viestintä
Viestintä digitaalisessa ympäristössä
Aika ja paikka
1.2.2024-31.12.2024
ONLINE
Oppimateriaalit
Kirjallisuuslista päivitetty ReppuMoodlessa
Opetusmenetelmät
Verkkototeutus
Tallennetut orientaatioluennot
Kirjallisuuslähteet
Teemojen mukaiset materiaalit
Tallennetut videohaastattelut
Videomateriaalit
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä
Kansainvälisyys
Kansainväliset materiaalit (videot ja artikkelit)
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lopputehtävän kokonaisuus
Kirjallisuusessee 2op
Teemat Moodle-kurssin mukaisesti (jokainen teema omassa osuudessa Moodlessa) 3op
Sisällön jaksotus
Opintojakso suoritetaan itsenäisesti verkossa omaan tahtiin.
Kirjallisuustehtävä
Teema 1. Orientaatio johtamisviestintään
Teema 2. Viestinnän keinot ja kanavat
Teema 3. Strateginen viestintä
Teema 4. Viestintä poikkeusoloissa
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso aukeaa 1.2.2024 ReppuMoodlessa
Opintojakso vastaa ydinkompetensseihin Työelämässä toimiminen ja eettisyys.
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa hyödyntää johtamisviestinnän osa-alueita, työvälineitä ja erilaisia toimintamalleja vastuullisesti ja ratkaisukeskeisesti. Opiskelija kehittää ja analysoi omia esimiestaitojaan ja johtajuuttaan yksilöviestinnän ja ryhmäviestinnän näkökulmista portfolion eri teemoissa.
Opiskelija tunnistaa ja pohtii johtamiskäyttäytymisen vaikutuksia yksilön ja ryhmän työssä, sekä tunnistaa ja soveltaa poikkeustilanteiden viestintämalleja.
Kirjallisuusesseen teema ja teorian hyödyntäminen on perustellusti valittu ja osoittaa opiskelijan valmiutta käydä laadukasta vuoropuhelua kirjallisuuden kanssa ja soveltaa sitä käytäntöön.
Opiskelijan portfolion lähteiden käyttö on ansiokasta ja monipuolista, myös kansainvälisiä lähteitä on hyödynnetty laajasti.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija tuntee hyvin johtamisviestinnässä käytettäviä työvälineitä ja toimintamalleja. Portfoliossa hän osaa soveltaa esimiestyön työvälineitä ja toimintamalleja sekä osaa analysoida esimiestyötä, palauteenantoa ja tunnistaa kehittämiskohteita. Opiskelija tunnistaa ja pohtii johtamiskäyttäytymisen vaikutuksia yksilön ja ryhmän työssä, sekä tunnistaa ja soveltaa poikkeustilanteiden viestintämalleja.
Kirjallisuusesseen teema ja teorian hyödyntäminen on perustellusti valittu ja osoittaa opiskelijan perehtyneisyyttä aiheeseen.
Opiskelijan portfolion lähteiden käyttö on kohtalaisen hyvää ja monipuolista.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osoittaa tietävänsä johtamisviestinnän perustehtävät, roolit ja vastuut. Portfoliossa hän osaa tarkastella yksilöiden ja ryhmän toimintaan vaikuttavia tekijöitä esimiestyön näkökulmasta ja pohtia viestinnän vaikutusta eri näkökulmista.
Kirjallisuusesseen teema on perusteltu suppeasti ja teorian hyödyntäminen on osin puutteellista.
Opiskelijan portfolion lähteiden käyttö on suppeaa ja yksinpuolista.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kurssitehtävä arvioidaan yhtenä kokonaisuuten Moodlessa mainittujen kriteerien mukaisesti:
Kirjallisuusessee 30p.
Oppimisteemat 60p.
Reflektointi ja yhteenveto 10p.
Hylätty (0)
Tehtävää ei ole palautettu, eikä se täytä YAMK-tasoa kirjallisuuden, lähteiden käytön tai reflektoinnin osalta tai vastaa opintojakson tavoitteisiin.
Toteutuksen arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa hyödyntää johtamisviestinnän osa-alueita, työvälineitä ja erilaisia toimintamalleja vastuullisesti ja ratkaisukeskeisesti. Opiskelija kehittää ja analysoi omia esimiestaitojaan ja johtajuuttaan yksilöviestinnän ja ryhmäviestinnän näkökulmista portfolion eri teemoissa.
Opiskelija tunnistaa ja pohtii johtamiskäyttäytymisen vaikutuksia yksilön ja ryhmän työssä, sekä tunnistaa ja soveltaa poikkeustilanteiden viestintämalleja.
Kirjallisuusesseen teema ja teorian hyödyntäminen on perustellusti valittu ja osoittaa opiskelijan valmiutta käydä laadukasta vuoropuhelua kirjallisuuden kanssa ja soveltaa sitä käytäntöön.
Opiskelijan portfolion lähteiden käyttö on ansiokasta ja monipuolista, myös kansainvälisiä lähteitä on hyödynnetty laajasti.
Toteutuksen arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija tuntee hyvin johtamisviestinnän hyödynnettäviä työvälineitä ja toimintamalleja. Portfoliossa hän osaa soveltaa esimiestyön työvälineitä ja toimintamalleja sekä osaa analysoida esimiestyötä, palauteenantoa ja tunnistaa kehittämiskohteita. Opiskelija tunnistaa ja pohtii johtamiskäyttäytymisen vaikutuksia yksilön ja ryhmän työssä, sekä tunnistaa ja soveltaa poikkeustilanteiden viestintämalleja.
Kirjallisuusesseen teema ja teorian hyödyntäminen on perustellusti valittu ja osoittaa opiskelijan perehtyneisyyttä aiheeseen.
Opiskelijan portfolion lähteiden käyttö on kohtalaisen hyvää ja monipuolista.
Toteutuksen arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija tietää johtamisviestinnän perustehtävät, roolit ja vastuut. Portfoliossa hän osaa tarkastella yksilöiden ja ryhmän toimintaan vaikuttavia tekijöitä esimiestyön näkökulmasta ja pohtia viestinnän vaikutusta eri näkökulmista.
Kirjallisuusesseen teema on perusteltu suppeasti ja teorian hyödyntäminen on osin puutteellista.
Opiskelijan portfolion lähteiden käyttö on suppeaa ja yksipuolista.
Ilmoittautumisaika
01.01.2023 - 30.09.2024
Ajoitus
01.01.2023 - 22.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Business
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liiketoiminnan kehittämisen ja johtamisen koulutus
Opettaja
- Elina Jääskeläinen
Ryhmät
-
SJY23SSJY23S
-
LYL23SLYL23S
-
SYT23SSYT23S
-
LYL23SVLYL23SV
-
TLY23STLY23S
-
AYM23SAYM23S
-
LYL21SVLYL21SV
-
ALY23SALY23S
Tavoitteet
Opintojaksolla paneudutaan yrityksen ja esihenkilöasemassa olevan henkilön viestintävalmiuksien kehittämiseen sekä omien viestintävalmiuksien tunnistamiseen esihenkilötehtävissä.
Opiskelija
• Hallitsee johtamisviestinnän perusteet ja ymmärtää viestinnän merkityksen, keinot ja kanavat.
• Osaa analysoida hyviä johtamisviestinnän käytänteitä ja haasteita sekä osaa soveltaa viestinnän periaatteita työyhteisöviestinnän ja johtamisen näkökulmasta eri kohderyhmille.
• Osaa analysoida ja kehittää yrityksen viestintästrategiaa sekä tunnistaa ja osaa soveltaa poikkeustilanteiden viestintäkäytänteitä ja toimintamalleja
Sisältö
Viestinnän merkitys johtamistyössä
Johtamisviestinnän keinot ja kanavat
Viestinnän johtaminen, konfliktit ja haasteet
Kriisiviestintä ja viestintä poikkeustilanteissa
Viestintästrategia ja straginen viestintä
Viestintä digitaalisessa ympäristössä
Aika ja paikka
1.2.2024-31.12.2024
Oppimateriaalit
Kirjallisuuslista päivitetty ReppuMoodlessa
Opetusmenetelmät
Verkkototeutus
Tallennetut orientaatioluennot
Kirjallisuuslähteet
Teemojen mukaiset materiaalit
Tallennetut videohaastattelut
Videomateriaalit
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
-
Kansainvälisyys
Kansainväliset materiaalit (videot ja artikkelit)
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kirjallisuusessee 2op
Teemat 3op
Sisällön jaksotus
Opintojakso suoritetaan itsenäisesti verkossa omaan tahtiin.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso aukeaa 1.2.2024 ReppuMoodlessa
Opintojakso vastaa ydinkompetensseihin Työelämässä toimiminen ja eettisyys.
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa hyödyntää johtamisviestinnän osa-alueita, työvälineitä ja erilaisia toimintamalleja vastuullisesti ja ratkaisukeskeisesti. Opiskelija kehittää ja analysoi omia esimiestaitojaan ja johtajuuttaan yksilöviestinnän ja ryhmäviestinnän näkökulmista portfolion eri teemoissa.
Opiskelija tunnistaa ja pohtii johtamiskäyttäytymisen vaikutuksia yksilön ja ryhmän työssä, sekä tunnistaa ja soveltaa poikkeustilanteiden viestintämalleja.
Kirjallisuusesseen teema ja teorian hyödyntäminen on perustellusti valittu ja osoittaa opiskelijan valmiutta käydä laadukasta vuoropuhelua kirjallisuuden kanssa ja soveltaa sitä käytäntöön.
Opiskelijan portfolion lähteiden käyttö on ansiokasta ja monipuolista, myös kansainvälisiä lähteitä on hyödynnetty laajasti.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija tuntee hyvin johtamisviestinnässä käytettäviä työvälineitä ja toimintamalleja. Portfoliossa hän osaa soveltaa esimiestyön työvälineitä ja toimintamalleja sekä osaa analysoida esimiestyötä, palauteenantoa ja tunnistaa kehittämiskohteita. Opiskelija tunnistaa ja pohtii johtamiskäyttäytymisen vaikutuksia yksilön ja ryhmän työssä, sekä tunnistaa ja soveltaa poikkeustilanteiden viestintämalleja.
Kirjallisuusesseen teema ja teorian hyödyntäminen on perustellusti valittu ja osoittaa opiskelijan perehtyneisyyttä aiheeseen.
Opiskelijan portfolion lähteiden käyttö on kohtalaisen hyvää ja monipuolista.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osoittaa tietävänsä johtamisviestinnän perustehtävät, roolit ja vastuut. Portfoliossa hän osaa tarkastella yksilöiden ja ryhmän toimintaan vaikuttavia tekijöitä esimiestyön näkökulmasta ja pohtia viestinnän vaikutusta eri näkökulmista.
Kirjallisuusesseen teema on perusteltu suppeasti ja teorian hyödyntäminen on osin puutteellista.
Opiskelijan portfolion lähteiden käyttö on suppeaa ja yksinpuolista.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kurssitehtävä arvioidaan yhtenä kokonaisuuten Moodlessa mainittujen kriteerien mukaisesti:
Kirjallisuusessee 30p.
Oppimisteemat 60p.
Reflektointi ja yhteenveto 10p.
Hylätty (0)
Tehtävää ei ole palautettu, eikä se täytä YAMK-tasoa kirjallisuuden, lähteiden käytön tai reflektoinnin osalta tai vastaa opintojakson tavoitteisiin.
Toteutuksen arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa hyödyntää johtamisviestinnän osa-alueita, työvälineitä ja erilaisia toimintamalleja vastuullisesti ja ratkaisukeskeisesti. Opiskelija kehittää ja analysoi omia esimiestaitojaan ja johtajuuttaan yksilöviestinnän ja ryhmäviestinnän näkökulmista portfolion eri teemoissa.
Opiskelija tunnistaa ja pohtii johtamiskäyttäytymisen vaikutuksia yksilön ja ryhmän työssä, sekä tunnistaa ja soveltaa poikkeustilanteiden viestintämalleja.
Kirjallisuusesseen teema ja teorian hyödyntäminen on perustellusti valittu ja osoittaa opiskelijan valmiutta käydä laadukasta vuoropuhelua kirjallisuuden kanssa ja soveltaa sitä käytäntöön.
Opiskelijan portfolion lähteiden käyttö on ansiokasta ja monipuolista, myös kansainvälisiä lähteitä on hyödynnetty laajasti.
Toteutuksen arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija tuntee hyvin johtamisviestinnän hyödynnettäviä työvälineitä ja toimintamalleja. Portfoliossa hän osaa soveltaa esimiestyön työvälineitä ja toimintamalleja sekä osaa analysoida esimiestyötä, palauteenantoa ja tunnistaa kehittämiskohteita. Opiskelija tunnistaa ja pohtii johtamiskäyttäytymisen vaikutuksia yksilön ja ryhmän työssä, sekä tunnistaa ja soveltaa poikkeustilanteiden viestintämalleja.
Kirjallisuusesseen teema ja teorian hyödyntäminen on perustellusti valittu ja osoittaa opiskelijan perehtyneisyyttä aiheeseen.
Opiskelijan portfolion lähteiden käyttö on kohtalaisen hyvää ja monipuolista.
Toteutuksen arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija tietää johtamisviestinnän perustehtävät, roolit ja vastuut. Portfoliossa hän osaa tarkastella yksilöiden ja ryhmän toimintaan vaikuttavia tekijöitä esimiestyön näkökulmasta ja pohtia viestinnän vaikutusta eri näkökulmista.
Kirjallisuusesseen teema on perusteltu suppeasti ja teorian hyödyntäminen on osin puutteellista.
Opiskelijan portfolion lähteiden käyttö on suppeaa ja yksipuolista.
Ilmoittautumisaika
01.08.2022 - 31.10.2022
Ajoitus
01.08.2022 - 01.09.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Business
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liikunta-alan kehittämisen ja johtamisen koulutus
- Liiketoiminnan kehittämisen ja johtamisen koulutus
- Matkailualan kehittämisen ja johtamisen koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus
- Tietojenkäsittelyn ja liiketoimintaosaamisen koulutus
Opettaja
- Elina Jääskeläinen
Ryhmät
-
AYM22SAYM22S
-
SYT22SSYT22S
-
TLY22STLY22S
-
LYL22SVLYL22SV
-
LYL22SLYL22S
-
ALY22SALY22S
-
SJY22SSJY22S
Tavoitteet
Opintojaksolla paneudutaan yrityksen ja esihenkilöasemassa olevan henkilön viestintävalmiuksien kehittämiseen sekä omien viestintävalmiuksien tunnistamiseen esihenkilötehtävissä.
Opiskelija
• Hallitsee johtamisviestinnän perusteet ja ymmärtää viestinnän merkityksen, keinot ja kanavat.
• Osaa analysoida hyviä johtamisviestinnän käytänteitä ja haasteita sekä osaa soveltaa viestinnän periaatteita työyhteisöviestinnän ja johtamisen näkökulmasta eri kohderyhmille.
• Osaa analysoida ja kehittää yrityksen viestintästrategiaa sekä tunnistaa ja osaa soveltaa poikkeustilanteiden viestintäkäytänteitä ja toimintamalleja
Sisältö
Viestinnän merkitys johtamistyössä
Johtamisviestinnän keinot ja kanavat
Viestinnän johtaminen, konfliktit ja haasteet
Kriisiviestintä ja viestintä poikkeustilanteissa
Viestintästrategia ja straginen viestintä
Viestintä digitaalisessa ympäristössä
Aika ja paikka
Jatkuvasti suoritteinen vuonna 2022, avautuu 15.1.2022
Oppimateriaalit
Ilmoitetaan Moodlessa
Kirjallisuuslista Moodlessa
Opetusmenetelmät
Itsenäisesti suoritettava verkkokurssi
Verkkomateriaalit
Portfolio
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Jatkuvasti suoritteinen vuonna 2022
Sisällön jaksotus
Jatkuvasti suoritteinen vuonna 2022
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa hyödyntää johtamisviestinnän osa-alueita, työvälineitä ja erilaisia toimintamalleja vastuullisesti ja ratkaisukeskeisesti. Opiskelija kehittää ja analysoi omia esimiestaitojaan ja johtajuuttaan yksilöviestinnän ja ryhmäviestinnän näkökulmista portfolion eri teemoissa.
Opiskelija tunnistaa ja pohtii johtamiskäyttäytymisen vaikutuksia yksilön ja ryhmän työssä, sekä tunnistaa ja soveltaa poikkeustilanteiden viestintämalleja.
Kirjallisuusesseen teema ja teorian hyödyntäminen on perustellusti valittu ja osoittaa opiskelijan valmiutta käydä laadukasta vuoropuhelua kirjallisuuden kanssa ja soveltaa sitä käytäntöön.
Opiskelijan portfolion lähteiden käyttö on ansiokasta ja monipuolista, myös kansainvälisiä lähteitä on hyödynnetty laajasti.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija tuntee hyvin johtamisviestinnässä käytettäviä työvälineitä ja toimintamalleja. Portfoliossa hän osaa soveltaa esimiestyön työvälineitä ja toimintamalleja sekä osaa analysoida esimiestyötä, palauteenantoa ja tunnistaa kehittämiskohteita. Opiskelija tunnistaa ja pohtii johtamiskäyttäytymisen vaikutuksia yksilön ja ryhmän työssä, sekä tunnistaa ja soveltaa poikkeustilanteiden viestintämalleja.
Kirjallisuusesseen teema ja teorian hyödyntäminen on perustellusti valittu ja osoittaa opiskelijan perehtyneisyyttä aiheeseen.
Opiskelijan portfolion lähteiden käyttö on kohtalaisen hyvää ja monipuolista.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osoittaa tietävänsä johtamisviestinnän perustehtävät, roolit ja vastuut. Portfoliossa hän osaa tarkastella yksilöiden ja ryhmän toimintaan vaikuttavia tekijöitä esimiestyön näkökulmasta ja pohtia viestinnän vaikutusta eri näkökulmista.
Kirjallisuusesseen teema on perusteltu suppeasti ja teorian hyödyntäminen on osin puutteellista.
Opiskelijan portfolion lähteiden käyttö on suppeaa ja yksinpuolista.
Toteutuksen arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa hyödyntää johtamisviestinnän osa-alueita, työvälineitä ja erilaisia toimintamalleja vastuullisesti ja ratkaisukeskeisesti. Opiskelija kehittää ja analysoi omia esimiestaitojaan ja johtajuuttaan yksilöviestinnän ja ryhmäviestinnän näkökulmista portfolion eri teemoissa.
Opiskelija tunnistaa ja pohtii johtamiskäyttäytymisen vaikutuksia yksilön ja ryhmän työssä, sekä tunnistaa ja soveltaa poikkeustilanteiden viestintämalleja.
Kirjallisuusesseen teema ja teorian hyödyntäminen on perustellusti valittu ja osoittaa opiskelijan valmiutta käydä laadukasta vuoropuhelua kirjallisuuden kanssa ja soveltaa sitä käytäntöön.
Opiskelijan portfolion lähteiden käyttö on ansiokasta ja monipuolista, myös kansainvälisiä lähteitä on hyödynnetty laajasti.
Toteutuksen arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija tuntee hyvin johtamisviestinnän hyödynnettäviä työvälineitä ja toimintamalleja. Portfoliossa hän osaa soveltaa esimiestyön työvälineitä ja toimintamalleja sekä osaa analysoida esimiestyötä, palauteenantoa ja tunnistaa kehittämiskohteita. Opiskelija tunnistaa ja pohtii johtamiskäyttäytymisen vaikutuksia yksilön ja ryhmän työssä, sekä tunnistaa ja soveltaa poikkeustilanteiden viestintämalleja.
Kirjallisuusesseen teema ja teorian hyödyntäminen on perustellusti valittu ja osoittaa opiskelijan perehtyneisyyttä aiheeseen.
Opiskelijan portfolion lähteiden käyttö on kohtalaisen hyvää ja monipuolista.
Toteutuksen arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2)
Suomeksi
Opiskelija tietää johtamisviestinnän perustehtävät, roolit ja vastuut. Portfoliossa hän osaa tarkastella yksilöiden ja ryhmän toimintaan vaikuttavia tekijöitä esimiestyön näkökulmasta ja pohtia viestinnän vaikutusta eri näkökulmista.
Kirjallisuusesseen teema on perusteltu suppeasti ja teorian hyödyntäminen on osin puutteellista.
Opiskelijan portfolion lähteiden käyttö on suppeaa ja yksinpuolista.
Ilmoittautumisaika
02.07.2021 - 31.08.2022
Ajoitus
01.08.2021 - 31.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Business
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liiketoiminnan kehittämisen ja johtamisen koulutus
Opettaja
- Elina Jääskeläinen
Ryhmät
-
ALY21SALY21S
-
SJY21SSJY21S
-
LYL21SVLYL21SV
-
TLY21STLY21S
-
LYL21SLYL21S
-
AYM21SAYM21S
Tavoitteet
Opintojaksolla paneudutaan yrityksen ja esihenkilöasemassa olevan henkilön viestintävalmiuksien kehittämiseen sekä omien viestintävalmiuksien tunnistamiseen esihenkilötehtävissä.
Opiskelija
• Hallitsee johtamisviestinnän perusteet ja ymmärtää viestinnän merkityksen, keinot ja kanavat.
• Osaa analysoida hyviä johtamisviestinnän käytänteitä ja haasteita sekä osaa soveltaa viestinnän periaatteita työyhteisöviestinnän ja johtamisen näkökulmasta eri kohderyhmille.
• Osaa analysoida ja kehittää yrityksen viestintästrategiaa sekä tunnistaa ja osaa soveltaa poikkeustilanteiden viestintäkäytänteitä ja toimintamalleja
Sisältö
Viestinnän merkitys johtamistyössä
Johtamisviestinnän keinot ja kanavat
Viestinnän johtaminen, konfliktit ja haasteet
Kriisiviestintä ja viestintä poikkeustilanteissa
Viestintästrategia ja straginen viestintä
Viestintä digitaalisessa ympäristössä
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa hyödyntää johtamisviestinnän osa-alueita, työvälineitä ja erilaisia toimintamalleja vastuullisesti ja ratkaisukeskeisesti. Opiskelija kehittää ja analysoi omia esimiestaitojaan ja johtajuuttaan yksilöviestinnän ja ryhmäviestinnän näkökulmista portfolion eri teemoissa.
Opiskelija tunnistaa ja pohtii johtamiskäyttäytymisen vaikutuksia yksilön ja ryhmän työssä, sekä tunnistaa ja soveltaa poikkeustilanteiden viestintämalleja.
Kirjallisuusesseen teema ja teorian hyödyntäminen on perustellusti valittu ja osoittaa opiskelijan valmiutta käydä laadukasta vuoropuhelua kirjallisuuden kanssa ja soveltaa sitä käytäntöön.
Opiskelijan portfolion lähteiden käyttö on ansiokasta ja monipuolista, myös kansainvälisiä lähteitä on hyödynnetty laajasti.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija tuntee hyvin johtamisviestinnässä käytettäviä työvälineitä ja toimintamalleja. Portfoliossa hän osaa soveltaa esimiestyön työvälineitä ja toimintamalleja sekä osaa analysoida esimiestyötä, palauteenantoa ja tunnistaa kehittämiskohteita. Opiskelija tunnistaa ja pohtii johtamiskäyttäytymisen vaikutuksia yksilön ja ryhmän työssä, sekä tunnistaa ja soveltaa poikkeustilanteiden viestintämalleja.
Kirjallisuusesseen teema ja teorian hyödyntäminen on perustellusti valittu ja osoittaa opiskelijan perehtyneisyyttä aiheeseen.
Opiskelijan portfolion lähteiden käyttö on kohtalaisen hyvää ja monipuolista.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osoittaa tietävänsä johtamisviestinnän perustehtävät, roolit ja vastuut. Portfoliossa hän osaa tarkastella yksilöiden ja ryhmän toimintaan vaikuttavia tekijöitä esimiestyön näkökulmasta ja pohtia viestinnän vaikutusta eri näkökulmista.
Kirjallisuusesseen teema on perusteltu suppeasti ja teorian hyödyntäminen on osin puutteellista.
Opiskelijan portfolion lähteiden käyttö on suppeaa ja yksinpuolista.