OrganisaatiopsykologiaLaajuus (5 op)
Tunnus: LT00CD34
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opiskelija tutustuu organisaatiospykologian monipuolisiin aiheisiin.
Sisältö
Johdon tehtävät ja vastuu konfliktitilanteissa, työyhteisön ongelmat ja ongelmien käsittely tai työtyytyväisyyden perusteet, kannustaminen ja palkitseminen ja osaamisen kehittäminen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomaisessa ja kiitettävässä oppimistehtävässä opiskelija on kirjoittanut annetun tehtävänannon pohjalta informatiivisen, monipuolisen ja kattavan esseen.
Oppimistehtävässä on sovellettu kaikkia lähteitä tarkoituksenmukaisesti ja näkyvästi annettujen kysymysten erittelyssä.
Eri lähteiden näkökulmia on arvioitu, vertailtu ja yhdistelty toisiinsa siten, että aiheen kannalta keskeiset teoriat ja käsitteet tulevat sujuvasti esille.
Tekstissä esiintyy myös perusteltuja omia pohdintoja, sovelluksia ja kriittisiä huomioita.
Teksti on kauttaaltaan selkeästi jäsenneltyä ja etenee johdonmukaisesti niin, että kaikki tehtävänannon osa-alueet on käsitelty tasapainoisesti.
Lähdeviittaukset on merkitty asianmukaisesti ja oppimistehtävän ulkoasu on huoliteltu.
Lisäksi esille tulee opiskelijan omaperäinen ja luova tapa jäsentää tehtävänannon haettua asiaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvässä oppimistehtävässä opiskelija on kirjoittanut annetun tehtävänannon pohjalta esseen, jossa aihealueen keskeiset teoriat ja käsitteet tulevat hyvin esille.
Oppimistehtävässä on hyödynnetty kaikkia lähteitä, mutta niiden annin arviointi, yhdistely ja vertailu jäävät satunnaiseksi.
Teksti voi olla luonteeltaan hieman mekaanista, persoonatonta ja referoivaa, joskin hyvin informatiivista. Kriittinen pohdinta voi myös olla vähäistä.
Lähdemerkinnöissä voi olla pientä epätarkkuutta.
Kokonaisuudessaan esseessä on kuitenkin johdonmukaisesti ja yhtenäisesti käsitelty kaikkia tehtävänannon osa-alueita.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävässä ja välttävässä oppimistehtävässä opiskelija on kirjoittanut tehtävänannon pohjalta hajanaisen ja pintapuolisen esseen.
Kaikkia tehtävänannon kysymyksiä ja osa-alueita ei ole tarkasteltu.
Lähdemateriaalin hyödyntäminen voi myös olla epätasaista, nojautuen vahvasti esim. yhteen lähteeseen muiden jäädessä taustalle.
Tiedon yhdistely, vertailu ja kriittinen arviointi puuttuvat lähes kokonaan.
Tekstin jäsennys ei ole selkeä, jolloin siitä voi olla hankala hahmottaa johdonmukaista kokonaiskertomusta.
Aiheen kannalta olennaisia teorioita ja käsitteitä on kuitenkin onnistuttu tuomaan ymmärrettävästi esille ja niitä on pyritty soveltamaan tehtävänannon mukaisesti.
Lähdeviittauksissa on joitain puutteellisuuksia.
Arvosanalla 1 arvioitu oppimistehtävä sisältää jotain hyväksyttyyn tehtävään riittävää.
Työstettäväksi arvioitu:
Oppimistehtävässä opiskelija on kirjoittanut esseen , jossa on selkeitä sisällöllisiä puutteita tehtävänantoon nähden.
Keskeisiä teorioita ja käsitteitä ei ole tarkasteltu ja sovellettu riittävän perusteellisesti tai tarkoituksenmukaisesti.
Jokin olennainen osa tehtävänantoa on saattanut jäädä huomioimatta.
Lähdemateriaalin hyödyntämisessä on puutteita, esim. jotain tiettyä peruslähdettä ei ole käytetty riittävästi tai ei lainkaan tekstin tuottamisessa.
Teksti saattaa olla luonteeltaan vahvasti referoivaa, jopa kopioivaa.
Lähdeviittaukset on merkitty puutteellisesti tai ne puuttuvat kokonaan.
Ilmoittautumisaika
01.01.2025 - 30.11.2025
Ajoitus
01.01.2025 - 31.12.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
- Suomi
Opettaja
- Pia Kuittinen
Tavoitteet
Opiskelija tutustuu organisaatiospykologian monipuolisiin aiheisiin.
Sisältö
Johdon tehtävät ja vastuu konfliktitilanteissa, työyhteisön ongelmat ja ongelmien käsittely tai työtyytyväisyyden perusteet, kannustaminen ja palkitseminen ja osaamisen kehittäminen.
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomaisessa ja kiitettävässä oppimistehtävässä opiskelija on kirjoittanut annetun tehtävänannon pohjalta informatiivisen, monipuolisen ja kattavan esseen.
Oppimistehtävässä on sovellettu kaikkia lähteitä tarkoituksenmukaisesti ja näkyvästi annettujen kysymysten erittelyssä.
Eri lähteiden näkökulmia on arvioitu, vertailtu ja yhdistelty toisiinsa siten, että aiheen kannalta keskeiset teoriat ja käsitteet tulevat sujuvasti esille.
Tekstissä esiintyy myös perusteltuja omia pohdintoja, sovelluksia ja kriittisiä huomioita.
Teksti on kauttaaltaan selkeästi jäsenneltyä ja etenee johdonmukaisesti niin, että kaikki tehtävänannon osa-alueet on käsitelty tasapainoisesti.
Lähdeviittaukset on merkitty asianmukaisesti ja oppimistehtävän ulkoasu on huoliteltu.
Lisäksi esille tulee opiskelijan omaperäinen ja luova tapa jäsentää tehtävänannon haettua asiaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvässä oppimistehtävässä opiskelija on kirjoittanut annetun tehtävänannon pohjalta esseen, jossa aihealueen keskeiset teoriat ja käsitteet tulevat hyvin esille.
Oppimistehtävässä on hyödynnetty kaikkia lähteitä, mutta niiden annin arviointi, yhdistely ja vertailu jäävät satunnaiseksi.
Teksti voi olla luonteeltaan hieman mekaanista, persoonatonta ja referoivaa, joskin hyvin informatiivista. Kriittinen pohdinta voi myös olla vähäistä.
Lähdemerkinnöissä voi olla pientä epätarkkuutta.
Kokonaisuudessaan esseessä on kuitenkin johdonmukaisesti ja yhtenäisesti käsitelty kaikkia tehtävänannon osa-alueita.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävässä ja välttävässä oppimistehtävässä opiskelija on kirjoittanut tehtävänannon pohjalta hajanaisen ja pintapuolisen esseen.
Kaikkia tehtävänannon kysymyksiä ja osa-alueita ei ole tarkasteltu.
Lähdemateriaalin hyödyntäminen voi myös olla epätasaista, nojautuen vahvasti esim. yhteen lähteeseen muiden jäädessä taustalle.
Tiedon yhdistely, vertailu ja kriittinen arviointi puuttuvat lähes kokonaan.
Tekstin jäsennys ei ole selkeä, jolloin siitä voi olla hankala hahmottaa johdonmukaista kokonaiskertomusta.
Aiheen kannalta olennaisia teorioita ja käsitteitä on kuitenkin onnistuttu tuomaan ymmärrettävästi esille ja niitä on pyritty soveltamaan tehtävänannon mukaisesti.
Lähdeviittauksissa on joitain puutteellisuuksia.
Arvosanalla 1 arvioitu oppimistehtävä sisältää jotain hyväksyttyyn tehtävään riittävää.
Työstettäväksi arvioitu:
Oppimistehtävässä opiskelija on kirjoittanut esseen , jossa on selkeitä sisällöllisiä puutteita tehtävänantoon nähden.
Keskeisiä teorioita ja käsitteitä ei ole tarkasteltu ja sovellettu riittävän perusteellisesti tai tarkoituksenmukaisesti.
Jokin olennainen osa tehtävänantoa on saattanut jäädä huomioimatta.
Lähdemateriaalin hyödyntämisessä on puutteita, esim. jotain tiettyä peruslähdettä ei ole käytetty riittävästi tai ei lainkaan tekstin tuottamisessa.
Teksti saattaa olla luonteeltaan vahvasti referoivaa, jopa kopioivaa.
Lähdeviittaukset on merkitty puutteellisesti tai ne puuttuvat kokonaan.
Ilmoittautumisaika
13.03.2023 - 31.12.2023
Ajoitus
01.01.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Business
Opetuskielet
- Suomi
Opettaja
- Pia Kuittinen
Ryhmät
-
VAPVAL2023VAPVAL2023
Tavoitteet
Opiskelija tutustuu organisaatiospykologian monipuolisiin aiheisiin.
Sisältö
Johdon tehtävät ja vastuu konfliktitilanteissa, työyhteisön ongelmat ja ongelmien käsittely tai työtyytyväisyyden perusteet, kannustaminen ja palkitseminen ja osaamisen kehittäminen.
Aika ja paikka
Opintojakson voi suorittaa milloin vain. Oppimistehtävä on ohjeistettu Repussa, ja se palautetaan Reppuun.
Palautus arvioidaan kuukauden sisällä palautuksesta. Arviointiaikatauluun voi vaikuttaa opettajien vapaajaksot.
Oppimateriaalit
Oppimistehtävään on annettu lähdeaineistoa Repussa..
Opetusmenetelmät
Orientaatioluento (1,5 h) pidetään syyskuussa (merkitty lukujärjestykseen).
Itsenäisesti suoritettava oppimistehtävä on ohjeistettu Repussa (avain: welcome).
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Oppimistehtävässä voi havainnollistaa teorioita työelämässä hankittujen tietojen ja taitojen avulla.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä. Oppimistehtävän voi palauttaa milloin tahansa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Sovitaan opettajan kanssa tapauskohtaisesti KAMKin pääperiaatteiden mukaisesti:
- Aiemmat organisaatiopsykologian korkeakoulusuoritukset voidaan hyväksilukea tapauskohtaisesti.
- Työelämässä aiemmin hankittua osaamista tunnistetaan (AHOT) tapauskohtaisesti.
- Opinnollistaminen eli nykyisessä työssä hankittava ja osoitettava organisaatiopsykologian osaaminen.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 130 tuntia opiskelijan työtä
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomaisessa ja kiitettävässä oppimistehtävässä opiskelija on kirjoittanut annetun tehtävänannon pohjalta informatiivisen, monipuolisen ja kattavan esseen.
Oppimistehtävässä on sovellettu kaikkia lähteitä tarkoituksenmukaisesti ja näkyvästi annettujen kysymysten erittelyssä.
Eri lähteiden näkökulmia on arvioitu, vertailtu ja yhdistelty toisiinsa siten, että aiheen kannalta keskeiset teoriat ja käsitteet tulevat sujuvasti esille.
Tekstissä esiintyy myös perusteltuja omia pohdintoja, sovelluksia ja kriittisiä huomioita.
Teksti on kauttaaltaan selkeästi jäsenneltyä ja etenee johdonmukaisesti niin, että kaikki tehtävänannon osa-alueet on käsitelty tasapainoisesti.
Lähdeviittaukset on merkitty asianmukaisesti ja oppimistehtävän ulkoasu on huoliteltu.
Lisäksi esille tulee opiskelijan omaperäinen ja luova tapa jäsentää tehtävänannon haettua asiaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvässä oppimistehtävässä opiskelija on kirjoittanut annetun tehtävänannon pohjalta esseen, jossa aihealueen keskeiset teoriat ja käsitteet tulevat hyvin esille.
Oppimistehtävässä on hyödynnetty kaikkia lähteitä, mutta niiden annin arviointi, yhdistely ja vertailu jäävät satunnaiseksi.
Teksti voi olla luonteeltaan hieman mekaanista, persoonatonta ja referoivaa, joskin hyvin informatiivista. Kriittinen pohdinta voi myös olla vähäistä.
Lähdemerkinnöissä voi olla pientä epätarkkuutta.
Kokonaisuudessaan esseessä on kuitenkin johdonmukaisesti ja yhtenäisesti käsitelty kaikkia tehtävänannon osa-alueita.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävässä ja välttävässä oppimistehtävässä opiskelija on kirjoittanut tehtävänannon pohjalta hajanaisen ja pintapuolisen esseen.
Kaikkia tehtävänannon kysymyksiä ja osa-alueita ei ole tarkasteltu.
Lähdemateriaalin hyödyntäminen voi myös olla epätasaista, nojautuen vahvasti esim. yhteen lähteeseen muiden jäädessä taustalle.
Tiedon yhdistely, vertailu ja kriittinen arviointi puuttuvat lähes kokonaan.
Tekstin jäsennys ei ole selkeä, jolloin siitä voi olla hankala hahmottaa johdonmukaista kokonaiskertomusta.
Aiheen kannalta olennaisia teorioita ja käsitteitä on kuitenkin onnistuttu tuomaan ymmärrettävästi esille ja niitä on pyritty soveltamaan tehtävänannon mukaisesti.
Lähdeviittauksissa on joitain puutteellisuuksia.
Arvosanalla 1 arvioitu oppimistehtävä sisältää jotain hyväksyttyyn tehtävään riittävää.
Työstettäväksi arvioitu:
Oppimistehtävässä opiskelija on kirjoittanut esseen , jossa on selkeitä sisällöllisiä puutteita tehtävänantoon nähden.
Keskeisiä teorioita ja käsitteitä ei ole tarkasteltu ja sovellettu riittävän perusteellisesti tai tarkoituksenmukaisesti.
Jokin olennainen osa tehtävänantoa on saattanut jäädä huomioimatta.
Lähdemateriaalin hyödyntämisessä on puutteita, esim. jotain tiettyä peruslähdettä ei ole käytetty riittävästi tai ei lainkaan tekstin tuottamisessa.
Teksti saattaa olla luonteeltaan vahvasti referoivaa, jopa kopioivaa.
Lähdeviittaukset on merkitty puutteellisesti tai ne puuttuvat kokonaan.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tutkielmaesseen arvioinnissa keskitytään siihen, kuinka opiskelija on hahmottanut tietyn kokonaisuuden. Pääpaino on opiskelijan omien kokemusten ja pohdintojen esittämisessä ja analysoinnissa, sekä ajankohtaisten lähteiden hyödyntämisessä. Työkokemuksen puute ei vaikuta arviointiin. Arvioinnissa kiinnitetään huomiota esimerkiksi seuraaviin asioihin:
• Onko esseen tavoitteet määritelty?
• Vastaako esseen sisältö tehtävänasettelua?
• Esseen rakenne on looginen. Käytä alaotsikoita jäsentämään tekstiäsi, mutta älä pilko liian pieniin alalukuihin.
• Ovatko asiatiedot oikein?
• Onko tekstissä omakohtaisia kokemuksia ja pohdintoja työ-, opiskelu- ja/tai harrastusyhteisöistä?
• Onko aiheeksi valittua asiaa käsitelty riittävän syvästi monipuolisesti, eri näkökulmista ja hyvin argumentoiden?
• Kuinka onnistuneesti lähteet ja oma pohdinta on nivottu yhteen?
• Miten lähteitä on käytetty? Ovatko lähteet luotettavia ja monipuolisia?
• Onko ajankohtaiset lähteet alle vuoden ikäisiä?
• Onko essee asiatyylin mukainen, sujuva ja kieliasultaan moitteeton asiallinen, neutraali, viimeistelty, sujuva?
• Lähdeviitteet sekä itse tekstissä että lähdeluettelossa ovat moitteettomat (APA6).
• Kuinka paljon tekstiä on kopioitu lähteistä.
Hylätty (0)
• Oppimistehtävässä opiskelija on kirjoittanut esseen, jossa on selkeitä sisällöllisiä puutteita tehtävänantoon nähden.
• Keskeisiä teorioita ja käsitteitä ei ole tarkasteltu ja sovellettu riittävän perusteellisesti tai tarkoituksenmukaisesti.
• Ajankohtaisia lähteitä tai omakohtaisia kokemuksia ei ole esitetty eli työ on pelkkää teoriaa.
• Jokin olennainen osa tehtävänantoa on saattanut jäädä huomioimatta.
• Lähdemateriaalin hyödyntämisessä on puutteita, esim. jotain tiettyä peruslähdettä ei ole käytetty riittävästi tai ei lainkaan tekstin tuottamisessa.
• Teksti saattaa olla luonteeltaan vahvasti referoivaa, jopa kopioivaa.
• Lähdeviittaukset on merkitty puutteellisesti tai ne puuttuvat kokonaan.
• Esseessä on yli 20 % kopiointia.
Toteutuksen arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arvosanat 4–5:
• Erinomaisessa ja kiitettävässä oppimistehtävässä opiskelija on kirjoittanut annetun tehtävänannon pohjalta informatiivisen, monipuolisen ja kattavan esseen.
• Oppimistehtävässä on sovellettu kaikkia lähteitä tarkoituksenmukaisesti ja näkyvästi annettujen kysymysten erittelyssä.
• Ajankohtaiset lähteet ja omakohtaiset kokemukset linkittyvät teoriaan rikastaen sitä.
• Eri lähteiden näkökulmia on arvioitu, vertailtu ja yhdistelty toisiinsa siten, että aiheen kannalta keskeiset teoriat ja käsitteet tulevat sujuvasti esille.
• Tekstissä esiintyy myös perusteltuja omia pohdintoja, sovelluksia ja kriittisiä huomioita.
• Teksti on kauttaaltaan selkeästi jäsenneltyä ja etenee johdonmukaisesti niin, että kaikki tehtävänannon osa-alueet on käsitelty tasapainoisesti.
• Lähdeviittaukset on merkitty asianmukaisesti ja oppimistehtävän ulkoasu on huoliteltu.
• Arvolauseessa 5 tulee lisäksi esille opiskelijan omaperäinen ja luova tapa jäsentää tehtävänannon haettua asiaa.
Toteutuksen arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Arvosana 3:
• Hyvässä oppimistehtävässä opiskelija on kirjoittanut annetun tehtävänannon pohjalta esseen, jossa aihealueen keskeiset teoriat ja käsitteet tulevat hyvin esille.
• Oppimistehtävässä on hyödynnetty kaikkia lähteitä, mutta niiden annin arviointi, yhdistely ja vertailu jäävät satunnaiseksi.
• Ajankohtaiset lähteet ja omakohtaiset kokemukset linkittyvät teoriaan satunnaisesti.
• Teksti voi olla luonteeltaan hieman mekaanista, persoonatonta ja referoivaa, joskin hyvin informatiivista. Kriittinen pohdinta voi myös olla vähäistä.
• Lähdemerkinnöissä voi olla pientä epätarkkuutta.
• Kokonaisuudessaan esseessä on kuitenkin johdonmukaisesti ja yhtenäisesti käsitelty kaikkia tehtävänannon osa-alueita.
Arvosanat 4–5:
• Erinomaisessa ja kiitettävässä oppimistehtävässä opiskelija on kirjoittanut annetun tehtävänannon pohjalta informatiivisen, monipuolisen ja kattavan esseen.
• Oppimistehtävässä on sovellettu kaikkia lähteitä tarkoituksenmukaisesti ja näkyvästi annettujen kysymysten erittelyssä.
• Ajankohtaiset lähteet ja omakohtaiset kokemukset linkittyvät teoriaan rikastaen sitä.
• Eri lähteiden näkökulmia on arvioitu, vertailtu ja yhdistelty toisiinsa siten, että aiheen kannalta keskeiset teoriat ja käsitteet tulevat sujuvasti esille.
• Tekstissä esiintyy myös perusteltuja omia pohdintoja, sovelluksia ja kriittisiä huomioita.
• Teksti on kauttaaltaan selkeästi jäsenneltyä ja etenee johdonmukaisesti niin, että kaikki tehtävänannon osa-alueet on käsitelty tasapainoisesti.
• Lähdeviittaukset on merkitty asianmukaisesti ja oppimistehtävän ulkoasu on huoliteltu.
Toteutuksen arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Arvosanat 1–2:
• Tyydyttävässä ja välttävässä oppimistehtävässä opiskelija on kirjoittanut tehtävänannon pohjalta hajanaisen ja pintapuolisen esseen. Kaikkia tehtävänannon kysymyksiä ja osa-alueita ei ole tarkasteltu.
• Lähdemateriaalin hyödyntäminen voi myös olla epätasaista, nojautuen vahvasti esim. yhteen lähteeseen muiden jäädessä taustalle.
• Ajankohtaisia lähteitä ja omakohtaisia kokemuksia esitetään satunnaisesti.
• Tiedon yhdistely, vertailu ja kriittinen arviointi puuttuvat lähes kokonaan.
• Tekstin jäsennys ei ole selkeä, jolloin siitä voi olla hankala hahmottaa johdonmukaista kokonaiskertomusta.
• Aiheen kannalta olennaisia teorioita ja käsitteitä on kuitenkin onnistuttu tuomaan ymmärrettävästi esille ja niitä on pyritty soveltamaan tehtävänannon mukaisesti.
• Lähdeviittauksissa on joitain puutteellisuuksia.
• Arvosanalla 1 arvioitu oppimistehtävä sisältää jotain hyväksyttyyn tehtävään riittävää.
Ilmoittautumisaika
22.03.2024 - 31.12.2024
Ajoitus
01.01.2024 - 01.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Opetuskielet
- Suomi
Opettaja
- Pia Kuittinen
Tavoitteet
Opiskelija tutustuu organisaatiospykologian monipuolisiin aiheisiin.
Sisältö
Johdon tehtävät ja vastuu konfliktitilanteissa, työyhteisön ongelmat ja ongelmien käsittely tai työtyytyväisyyden perusteet, kannustaminen ja palkitseminen ja osaamisen kehittäminen.
Aika ja paikka
Opintojakson voi suorittaa milloin vain. Oppimistehtävä on ohjeistettu Repussa, ja se palautetaan Reppuun.
Palautus arvioidaan kuukauden sisällä palautuksesta. Arviointiaikatauluun voi vaikuttaa opettajien vapaajaksot.
Oppimateriaalit
Oppimistehtävään on annettu lähdeaineistoa Repussa..
Opetusmenetelmät
Orientaatioluento (1,5 h) pidetään syyskuussa (merkitty lukujärjestykseen).
Itsenäisesti suoritettava oppimistehtävä on ohjeistettu Repussa (avain: welcome).
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Oppimistehtävässä voi havainnollistaa teorioita työelämässä hankittujen tietojen ja taitojen avulla.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä. Oppimistehtävän voi palauttaa milloin tahansa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Sovitaan opettajan kanssa tapauskohtaisesti KAMKin pääperiaatteiden mukaisesti:
- Aiemmat organisaatiopsykologian korkeakoulusuoritukset voidaan hyväksilukea tapauskohtaisesti.
- Työelämässä aiemmin hankittua osaamista tunnistetaan (AHOT) tapauskohtaisesti.
- Opinnollistaminen eli nykyisessä työssä hankittava ja osoitettava organisaatiopsykologian osaaminen.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 130 tuntia opiskelijan työtä
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomaisessa ja kiitettävässä oppimistehtävässä opiskelija on kirjoittanut annetun tehtävänannon pohjalta informatiivisen, monipuolisen ja kattavan esseen.
Oppimistehtävässä on sovellettu kaikkia lähteitä tarkoituksenmukaisesti ja näkyvästi annettujen kysymysten erittelyssä.
Eri lähteiden näkökulmia on arvioitu, vertailtu ja yhdistelty toisiinsa siten, että aiheen kannalta keskeiset teoriat ja käsitteet tulevat sujuvasti esille.
Tekstissä esiintyy myös perusteltuja omia pohdintoja, sovelluksia ja kriittisiä huomioita.
Teksti on kauttaaltaan selkeästi jäsenneltyä ja etenee johdonmukaisesti niin, että kaikki tehtävänannon osa-alueet on käsitelty tasapainoisesti.
Lähdeviittaukset on merkitty asianmukaisesti ja oppimistehtävän ulkoasu on huoliteltu.
Lisäksi esille tulee opiskelijan omaperäinen ja luova tapa jäsentää tehtävänannon haettua asiaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvässä oppimistehtävässä opiskelija on kirjoittanut annetun tehtävänannon pohjalta esseen, jossa aihealueen keskeiset teoriat ja käsitteet tulevat hyvin esille.
Oppimistehtävässä on hyödynnetty kaikkia lähteitä, mutta niiden annin arviointi, yhdistely ja vertailu jäävät satunnaiseksi.
Teksti voi olla luonteeltaan hieman mekaanista, persoonatonta ja referoivaa, joskin hyvin informatiivista. Kriittinen pohdinta voi myös olla vähäistä.
Lähdemerkinnöissä voi olla pientä epätarkkuutta.
Kokonaisuudessaan esseessä on kuitenkin johdonmukaisesti ja yhtenäisesti käsitelty kaikkia tehtävänannon osa-alueita.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävässä ja välttävässä oppimistehtävässä opiskelija on kirjoittanut tehtävänannon pohjalta hajanaisen ja pintapuolisen esseen.
Kaikkia tehtävänannon kysymyksiä ja osa-alueita ei ole tarkasteltu.
Lähdemateriaalin hyödyntäminen voi myös olla epätasaista, nojautuen vahvasti esim. yhteen lähteeseen muiden jäädessä taustalle.
Tiedon yhdistely, vertailu ja kriittinen arviointi puuttuvat lähes kokonaan.
Tekstin jäsennys ei ole selkeä, jolloin siitä voi olla hankala hahmottaa johdonmukaista kokonaiskertomusta.
Aiheen kannalta olennaisia teorioita ja käsitteitä on kuitenkin onnistuttu tuomaan ymmärrettävästi esille ja niitä on pyritty soveltamaan tehtävänannon mukaisesti.
Lähdeviittauksissa on joitain puutteellisuuksia.
Arvosanalla 1 arvioitu oppimistehtävä sisältää jotain hyväksyttyyn tehtävään riittävää.
Työstettäväksi arvioitu:
Oppimistehtävässä opiskelija on kirjoittanut esseen , jossa on selkeitä sisällöllisiä puutteita tehtävänantoon nähden.
Keskeisiä teorioita ja käsitteitä ei ole tarkasteltu ja sovellettu riittävän perusteellisesti tai tarkoituksenmukaisesti.
Jokin olennainen osa tehtävänantoa on saattanut jäädä huomioimatta.
Lähdemateriaalin hyödyntämisessä on puutteita, esim. jotain tiettyä peruslähdettä ei ole käytetty riittävästi tai ei lainkaan tekstin tuottamisessa.
Teksti saattaa olla luonteeltaan vahvasti referoivaa, jopa kopioivaa.
Lähdeviittaukset on merkitty puutteellisesti tai ne puuttuvat kokonaan.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tutkielmaesseen arvioinnissa keskitytään siihen, kuinka opiskelija on hahmottanut tietyn kokonaisuuden. Pääpaino on opiskelijan omien kokemusten ja pohdintojen esittämisessä ja analysoinnissa, sekä ajankohtaisten lähteiden hyödyntämisessä. Työkokemuksen puute ei vaikuta arviointiin. Arvioinnissa kiinnitetään huomiota esimerkiksi seuraaviin asioihin:
• Onko esseen tavoitteet määritelty?
• Vastaako esseen sisältö tehtävänasettelua?
• Esseen rakenne on looginen. Käytä alaotsikoita jäsentämään tekstiäsi, mutta älä pilko liian pieniin alalukuihin.
• Ovatko asiatiedot oikein?
• Onko tekstissä omakohtaisia kokemuksia ja pohdintoja työ-, opiskelu- ja/tai harrastusyhteisöistä?
• Onko aiheeksi valittua asiaa käsitelty riittävän syvästi monipuolisesti, eri näkökulmista ja hyvin argumentoiden?
• Kuinka onnistuneesti lähteet ja oma pohdinta on nivottu yhteen?
• Miten lähteitä on käytetty? Ovatko lähteet luotettavia ja monipuolisia?
• Onko ajankohtaiset lähteet alle vuoden ikäisiä?
• Onko essee asiatyylin mukainen, sujuva ja kieliasultaan moitteeton asiallinen, neutraali, viimeistelty, sujuva?
• Lähdeviitteet sekä itse tekstissä että lähdeluettelossa ovat moitteettomat (APA6).
• Kuinka paljon tekstiä on kopioitu lähteistä.
Hylätty (0)
• Oppimistehtävässä opiskelija on kirjoittanut esseen, jossa on selkeitä sisällöllisiä puutteita tehtävänantoon nähden.
• Keskeisiä teorioita ja käsitteitä ei ole tarkasteltu ja sovellettu riittävän perusteellisesti tai tarkoituksenmukaisesti.
• Ajankohtaisia lähteitä tai omakohtaisia kokemuksia ei ole esitetty eli työ on pelkkää teoriaa.
• Jokin olennainen osa tehtävänantoa on saattanut jäädä huomioimatta.
• Lähdemateriaalin hyödyntämisessä on puutteita, esim. jotain tiettyä peruslähdettä ei ole käytetty riittävästi tai ei lainkaan tekstin tuottamisessa.
• Teksti saattaa olla luonteeltaan vahvasti referoivaa, jopa kopioivaa.
• Lähdeviittaukset on merkitty puutteellisesti tai ne puuttuvat kokonaan.
• Esseessä on yli 20 % kopiointia.
Toteutuksen arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arvosanat 4–5:
• Erinomaisessa ja kiitettävässä oppimistehtävässä opiskelija on kirjoittanut annetun tehtävänannon pohjalta informatiivisen, monipuolisen ja kattavan esseen.
• Oppimistehtävässä on sovellettu kaikkia lähteitä tarkoituksenmukaisesti ja näkyvästi annettujen kysymysten erittelyssä.
• Ajankohtaiset lähteet ja omakohtaiset kokemukset linkittyvät teoriaan rikastaen sitä.
• Eri lähteiden näkökulmia on arvioitu, vertailtu ja yhdistelty toisiinsa siten, että aiheen kannalta keskeiset teoriat ja käsitteet tulevat sujuvasti esille.
• Tekstissä esiintyy myös perusteltuja omia pohdintoja, sovelluksia ja kriittisiä huomioita.
• Teksti on kauttaaltaan selkeästi jäsenneltyä ja etenee johdonmukaisesti niin, että kaikki tehtävänannon osa-alueet on käsitelty tasapainoisesti.
• Lähdeviittaukset on merkitty asianmukaisesti ja oppimistehtävän ulkoasu on huoliteltu.
• Arvolauseessa 5 tulee lisäksi esille opiskelijan omaperäinen ja luova tapa jäsentää tehtävänannon haettua asiaa.
Toteutuksen arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Arvosana 3:
• Hyvässä oppimistehtävässä opiskelija on kirjoittanut annetun tehtävänannon pohjalta esseen, jossa aihealueen keskeiset teoriat ja käsitteet tulevat hyvin esille.
• Oppimistehtävässä on hyödynnetty kaikkia lähteitä, mutta niiden annin arviointi, yhdistely ja vertailu jäävät satunnaiseksi.
• Ajankohtaiset lähteet ja omakohtaiset kokemukset linkittyvät teoriaan satunnaisesti.
• Teksti voi olla luonteeltaan hieman mekaanista, persoonatonta ja referoivaa, joskin hyvin informatiivista. Kriittinen pohdinta voi myös olla vähäistä.
• Lähdemerkinnöissä voi olla pientä epätarkkuutta.
• Kokonaisuudessaan esseessä on kuitenkin johdonmukaisesti ja yhtenäisesti käsitelty kaikkia tehtävänannon osa-alueita.
Arvosanat 4–5:
• Erinomaisessa ja kiitettävässä oppimistehtävässä opiskelija on kirjoittanut annetun tehtävänannon pohjalta informatiivisen, monipuolisen ja kattavan esseen.
• Oppimistehtävässä on sovellettu kaikkia lähteitä tarkoituksenmukaisesti ja näkyvästi annettujen kysymysten erittelyssä.
• Ajankohtaiset lähteet ja omakohtaiset kokemukset linkittyvät teoriaan rikastaen sitä.
• Eri lähteiden näkökulmia on arvioitu, vertailtu ja yhdistelty toisiinsa siten, että aiheen kannalta keskeiset teoriat ja käsitteet tulevat sujuvasti esille.
• Tekstissä esiintyy myös perusteltuja omia pohdintoja, sovelluksia ja kriittisiä huomioita.
• Teksti on kauttaaltaan selkeästi jäsenneltyä ja etenee johdonmukaisesti niin, että kaikki tehtävänannon osa-alueet on käsitelty tasapainoisesti.
• Lähdeviittaukset on merkitty asianmukaisesti ja oppimistehtävän ulkoasu on huoliteltu.
Toteutuksen arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Arvosanat 1–2:
• Tyydyttävässä ja välttävässä oppimistehtävässä opiskelija on kirjoittanut tehtävänannon pohjalta hajanaisen ja pintapuolisen esseen. Kaikkia tehtävänannon kysymyksiä ja osa-alueita ei ole tarkasteltu.
• Lähdemateriaalin hyödyntäminen voi myös olla epätasaista, nojautuen vahvasti esim. yhteen lähteeseen muiden jäädessä taustalle.
• Ajankohtaisia lähteitä ja omakohtaisia kokemuksia esitetään satunnaisesti.
• Tiedon yhdistely, vertailu ja kriittinen arviointi puuttuvat lähes kokonaan.
• Tekstin jäsennys ei ole selkeä, jolloin siitä voi olla hankala hahmottaa johdonmukaista kokonaiskertomusta.
• Aiheen kannalta olennaisia teorioita ja käsitteitä on kuitenkin onnistuttu tuomaan ymmärrettävästi esille ja niitä on pyritty soveltamaan tehtävänannon mukaisesti.
• Lähdeviittauksissa on joitain puutteellisuuksia.
• Arvosanalla 1 arvioitu oppimistehtävä sisältää jotain hyväksyttyyn tehtävään riittävää.
Ilmoittautumisaika
02.12.2020 - 31.12.2020
Ajoitus
01.01.2021 - 31.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Liiketoiminta ja innovaatiot
Opetuskielet
- Suomi
Opettaja
- Päivi Auno
Ryhmät
-
VAPVAL2021VAPVAL2021
Tavoitteet
Opiskelija tutustuu organisaatiospykologian monipuolisiin aiheisiin.
Sisältö
Johdon tehtävät ja vastuu konfliktitilanteissa, työyhteisön ongelmat ja ongelmien käsittely tai työtyytyväisyyden perusteet, kannustaminen ja palkitseminen ja osaamisen kehittäminen.
Opetusmenetelmät
Opintojakson oppimistehtävä, tutkielmaessee, löytyy Moodlesta. Avain on welcome.
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomaisessa ja kiitettävässä oppimistehtävässä opiskelija on kirjoittanut annetun tehtävänannon pohjalta informatiivisen, monipuolisen ja kattavan esseen.
Oppimistehtävässä on sovellettu kaikkia lähteitä tarkoituksenmukaisesti ja näkyvästi annettujen kysymysten erittelyssä.
Eri lähteiden näkökulmia on arvioitu, vertailtu ja yhdistelty toisiinsa siten, että aiheen kannalta keskeiset teoriat ja käsitteet tulevat sujuvasti esille.
Tekstissä esiintyy myös perusteltuja omia pohdintoja, sovelluksia ja kriittisiä huomioita.
Teksti on kauttaaltaan selkeästi jäsenneltyä ja etenee johdonmukaisesti niin, että kaikki tehtävänannon osa-alueet on käsitelty tasapainoisesti.
Lähdeviittaukset on merkitty asianmukaisesti ja oppimistehtävän ulkoasu on huoliteltu.
Lisäksi esille tulee opiskelijan omaperäinen ja luova tapa jäsentää tehtävänannon haettua asiaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvässä oppimistehtävässä opiskelija on kirjoittanut annetun tehtävänannon pohjalta esseen, jossa aihealueen keskeiset teoriat ja käsitteet tulevat hyvin esille.
Oppimistehtävässä on hyödynnetty kaikkia lähteitä, mutta niiden annin arviointi, yhdistely ja vertailu jäävät satunnaiseksi.
Teksti voi olla luonteeltaan hieman mekaanista, persoonatonta ja referoivaa, joskin hyvin informatiivista. Kriittinen pohdinta voi myös olla vähäistä.
Lähdemerkinnöissä voi olla pientä epätarkkuutta.
Kokonaisuudessaan esseessä on kuitenkin johdonmukaisesti ja yhtenäisesti käsitelty kaikkia tehtävänannon osa-alueita.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävässä ja välttävässä oppimistehtävässä opiskelija on kirjoittanut tehtävänannon pohjalta hajanaisen ja pintapuolisen esseen.
Kaikkia tehtävänannon kysymyksiä ja osa-alueita ei ole tarkasteltu.
Lähdemateriaalin hyödyntäminen voi myös olla epätasaista, nojautuen vahvasti esim. yhteen lähteeseen muiden jäädessä taustalle.
Tiedon yhdistely, vertailu ja kriittinen arviointi puuttuvat lähes kokonaan.
Tekstin jäsennys ei ole selkeä, jolloin siitä voi olla hankala hahmottaa johdonmukaista kokonaiskertomusta.
Aiheen kannalta olennaisia teorioita ja käsitteitä on kuitenkin onnistuttu tuomaan ymmärrettävästi esille ja niitä on pyritty soveltamaan tehtävänannon mukaisesti.
Lähdeviittauksissa on joitain puutteellisuuksia.
Arvosanalla 1 arvioitu oppimistehtävä sisältää jotain hyväksyttyyn tehtävään riittävää.
Työstettäväksi arvioitu:
Oppimistehtävässä opiskelija on kirjoittanut esseen , jossa on selkeitä sisällöllisiä puutteita tehtävänantoon nähden.
Keskeisiä teorioita ja käsitteitä ei ole tarkasteltu ja sovellettu riittävän perusteellisesti tai tarkoituksenmukaisesti.
Jokin olennainen osa tehtävänantoa on saattanut jäädä huomioimatta.
Lähdemateriaalin hyödyntämisessä on puutteita, esim. jotain tiettyä peruslähdettä ei ole käytetty riittävästi tai ei lainkaan tekstin tuottamisessa.
Teksti saattaa olla luonteeltaan vahvasti referoivaa, jopa kopioivaa.
Lähdeviittaukset on merkitty puutteellisesti tai ne puuttuvat kokonaan.