Siirry suoraan sisältöön

Asiantuntijan puheviestintäLaajuus (3 op)

Tunnus: ED00CF27

Laajuus

3 op

Osaamistavoitteet

Opinnoissa keskitytään erilaisiin työelämän puheviestintätilanteisiin ja niihin valmistautumiseen. Opinnoissa saadaan eväitä asiantuntijan selkeään, tavoitteelliseen ja vaikuttavaan puheviestintään. Lisäksi käsitellään mm. esiintymisjännitystä ja sen hallintaa. Opinnoissa saadaan lisäksi teoriaan pohjautuvaa tietoa viestinnästä ja erityisesti puheviestinnästä.

Sisältö

Minä viestijänä, sanattomat viestit, havainnollistaminen, vaikuttava viestintä, esiintymisjännitys.

Oppimateriaalit

Lohtaja-Ahonen, S. & Kaihovirta-Rapo, M. (2012). Tehoa työelämän viestintään. AlmaTalent.
Lehtipuu, U. & Mustakallio, A. (2021). Elämäsi paras puhe. AlmaTalent.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija pohtii omaa viestijäkuvaansa analyyttisesti ja hän kykenee nostamaan siinä esiin vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan puheviestijänä.

Opiskelija kykenee analysoimaan viestintäkumppanin sanatonta viestintää eri osa-alueiden kannalta. Hän ottaa myös huomioon sanallisen viestinnän omassa esiintymisessään.

Opiskelija kykenee käyttämään erilaisia puhe-esityksen havainnollistamisen keinoja. Hän pystyy kohdentamaan puhe-esityksen kuulija-analyysin perusteella kohdeyleisölle. Hän osaa käyttää puhe-esityksessään erilaisia argumentoinnin keinoja ja pystyy myös analysoimaan ja arvioimaan viestintäkumppanin argumentointia.

Opiskelija tietää esiintymisjännitykseen vaikuttavia seikkoja sekä tuntee ja osaa hyödyntää keinoja sen hyväksymiseen ja lieventämiseen.

Opiskelija kykenee laatimaan ja esittämään vaikuttavan puheenvuoron.

Opiskelija kykenee liittämään viestinnän analyysin ja viestintätehtävien suunnittelun ja toteutuksen viestinnän teoriataustaan.

fi
Ilmoittautumisaika

01.01.2025 - 30.11.2025

Ajoitus

01.01.2025 - 31.12.2025

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Opetuskielet
  • Suomi
Opettaja
  • Tuula Rajander

Tavoitteet

Opinnoissa keskitytään erilaisiin työelämän puheviestintätilanteisiin ja niihin valmistautumiseen. Opinnoissa saadaan eväitä asiantuntijan selkeään, tavoitteelliseen ja vaikuttavaan puheviestintään. Lisäksi käsitellään mm. esiintymisjännitystä ja sen hallintaa. Opinnoissa saadaan lisäksi teoriaan pohjautuvaa tietoa viestinnästä ja erityisesti puheviestinnästä.

Sisältö

Minä viestijänä, sanattomat viestit, havainnollistaminen, vaikuttava viestintä, esiintymisjännitys.

Oppimateriaalit

Lohtaja-Ahonen, S. & Kaihovirta-Rapo, M. (2012). Tehoa työelämän viestintään. AlmaTalent.
Lehtipuu, U. & Mustakallio, A. (2021). Elämäsi paras puhe. AlmaTalent.

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija pohtii omaa viestijäkuvaansa analyyttisesti ja hän kykenee nostamaan siinä esiin vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan puheviestijänä.

Opiskelija kykenee analysoimaan viestintäkumppanin sanatonta viestintää eri osa-alueiden kannalta. Hän ottaa myös huomioon sanallisen viestinnän omassa esiintymisessään.

Opiskelija kykenee käyttämään erilaisia puhe-esityksen havainnollistamisen keinoja. Hän pystyy kohdentamaan puhe-esityksen kuulija-analyysin perusteella kohdeyleisölle. Hän osaa käyttää puhe-esityksessään erilaisia argumentoinnin keinoja ja pystyy myös analysoimaan ja arvioimaan viestintäkumppanin argumentointia.

Opiskelija tietää esiintymisjännitykseen vaikuttavia seikkoja sekä tuntee ja osaa hyödyntää keinoja sen hyväksymiseen ja lieventämiseen.

Opiskelija kykenee laatimaan ja esittämään vaikuttavan puheenvuoron.

Opiskelija kykenee liittämään viestinnän analyysin ja viestintätehtävien suunnittelun ja toteutuksen viestinnän teoriataustaan.

fi
Ilmoittautumisaika

22.03.2024 - 31.12.2024

Ajoitus

01.01.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Business

Opetuskielet
  • Suomi
Opettaja
  • Tuula Rajander
Ryhmät
  • VAPVAL2024
    VAPVAL2024

Tavoitteet

Opinnoissa keskitytään erilaisiin työelämän puheviestintätilanteisiin ja niihin valmistautumiseen. Opinnoissa saadaan eväitä asiantuntijan selkeään, tavoitteelliseen ja vaikuttavaan puheviestintään. Lisäksi käsitellään mm. esiintymisjännitystä ja sen hallintaa. Opinnoissa saadaan lisäksi teoriaan pohjautuvaa tietoa viestinnästä ja erityisesti puheviestinnästä.

Sisältö

Minä viestijänä, sanattomat viestit, havainnollistaminen, vaikuttava viestintä, esiintymisjännitys.

Aika ja paikka

Opintojakson voi suorittaa itsenäisesti omien aikataulujen mukaan Reppu-oppimisympäristössä.

Oppimateriaalit

Lohtaja-Ahonen, S. & Kaihovirta-Rapo, M. (2012). Tehoa työelämän viestintään. AlmaTalent. (Luku 2: Viestintä, sivut 11 - 32).
Lehtipuu, U. & Mustakallio, A. (2021). Elämäsi paras puhe. AlmaTalent. (Luku 7: Puhe joka tilanteeseen, sivut 98 - 124).

Opetusmenetelmät

Verkko-oppimisympäristössä tapahtuva itsenäinen opiskelu.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentit nonstopeina Repussa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja. Ei AHOT-mahdollisuutta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

3 op = 81 tuntia opiskelijan omaa työtä.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Opiskelija pohtii omaa viestijäkuvaansa analyyttisesti ja hän kykenee nostamaan siinä esiin vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan puheviestijänä.

Opiskelija kykenee analysoimaan viestintäkumppanin sanatonta viestintää eri osa-alueiden kannalta. Hän ottaa myös huomioon sanallisen viestinnän omassa esiintymisessään.

Opiskelija kykenee käyttämään erilaisia puhe-esityksen havainnollistamisen keinoja. Hän pystyy kohdentamaan puhe-esityksen kuulija-analyysin perusteella kohdeyleisölle. Hän osaa käyttää puhe-esityksessään erilaisia argumentoinnin keinoja ja pystyy myös analysoimaan ja arvioimaan viestintäkumppanin argumentointia.

Opiskelija tietää esiintymisjännitykseen vaikuttavia seikkoja sekä tuntee ja osaa hyödyntää keinoja sen hyväksymiseen ja lieventämiseen.

Opiskelija kykenee laatimaan ja esittämään vaikuttavan puheenvuoron

Sisällön jaksotus

Minä viestijänä; Sanattomat viestit; Muista havainnollistaminen; Vaikuttava viestijä; Perhosia vatsassa?; Taitavaksi esiintyjäksi.

Arviointiasteikko

Hylätty/Hyväksytty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija pohtii omaa viestijäkuvaansa analyyttisesti ja hän kykenee nostamaan siinä esiin vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan puheviestijänä.

Opiskelija kykenee analysoimaan viestintäkumppanin sanatonta viestintää eri osa-alueiden kannalta. Hän ottaa myös huomioon sanallisen viestinnän omassa esiintymisessään.

Opiskelija kykenee käyttämään erilaisia puhe-esityksen havainnollistamisen keinoja. Hän pystyy kohdentamaan puhe-esityksen kuulija-analyysin perusteella kohdeyleisölle. Hän osaa käyttää puhe-esityksessään erilaisia argumentoinnin keinoja ja pystyy myös analysoimaan ja arvioimaan viestintäkumppanin argumentointia.

Opiskelija tietää esiintymisjännitykseen vaikuttavia seikkoja sekä tuntee ja osaa hyödyntää keinoja sen hyväksymiseen ja lieventämiseen.

Opiskelija kykenee laatimaan ja esittämään vaikuttavan puheenvuoron.

Opiskelija kykenee liittämään viestinnän analyysin ja viestintätehtävien suunnittelun ja toteutuksen viestinnän teoriataustaan.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimispäiväkirja (Hyväksytty: Opiskelija kykenee analysoimaan ja reflektoimaan opintojakson eri osioissa oppimiaan asioita ja liittämään ne käytännön viestintätilanteisiin. Opiskelija kykenee realistisesti arvioimaan kehittämiskohteitaan. / Täydennettävä: Jokin em. kriteereistä ei täyty.)

Oma viestijäkuva -video (Hyväksytty: Opiskelija kykenee tuottamaan vähintään 2 minuuttia kestävän videon, jossa hän selkeästi kertoo itsestään puheviestijänä vastaamalla ainakin osiin yllä esitetyistä kysymyksistä. Opiskelija kykenee realistisesti arvioimaan viestintätaitojaan eli vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan. / Täydennettävä: Jokin em. kriteereistä ei täyty.)

Sanattoman viestinnän analyysi (Hyväksytty: Opiskelija kykenee analysoimaan esimerkkien sanatonta viestintää pohjaten analyysinsä teoriamateriaalissa esiin tuotuihin asioihin. Hän kykenee tuotoksessaan erottamaan omat mielipiteensä lähteiden tuottamasta tiedosta ja merkitsee lähdeviitteet tekstiin. / Täydennettävä: Jokin edellämainituista kriteereistä ei täyty.)

Havainnollistamis- ja kohdentamisharjoitus (Hyväksytty: Opiskelija kykenee laatimaan kohdeyleisön huomioon ottavan ja selkeän puhesuunnitelman ja perustelemaan siinä tekemänsä valinnat nojautuen teoriataustaan. Hän kykenee toteuttamaan noin kolme minuuttia kestävän videon, jossa hän esittää puhesuunnitelmaansa pohjautuvan puhe-esityksen kuvitellulle yleisölle. Opiskelija käyttää puheessaan esitykseen ja aiheeseen sopivia havainnollistamisen keinoja. / Täydennettävä: Joku tai jotkut em. kriteereistä ei täyty.)

Argumentointianalyysi (Hyväksytty: Opiskelija kykenee arvioimaan kohdemainoksien argumentaatiota teoriataustaan peilaten. Hän kykenee erottamaan työssään omat mielipiteensä lähdemateriaalien tiedosta mm. lähdemerkinnöin. / Täydennettävä: Joku em. kriteereistä ei täyty.)

Vaikuttava puheenvuoro -videotehtävä (Hyväksytty: Opiskelija kykenee suunnittelemaan ja toteuttamaan noin 3 - 4 minuuttia kestävän vaikuttamaan pyrkivän, rakenteeltaan selkeän puheen./ Täydennettävä: Jokin em. kriteereistä ei täyty.)

Verkkotentti (20 oikein-väärin-väittämää. Jokaisesta oikeasta vastauksesta saa yhden pisteen. Väärästä vastauksesta saa 0 pistettä. Tentti on hyväksytty, jos saa vähintään 14 pistettä.)

fi
Ilmoittautumisaika

01.01.2023 - 31.12.2023

Ajoitus

01.01.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

3 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Business

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Liiketalouden koulutus
Opettaja
  • Tuula Rajander
Ryhmät
  • VAPVAL2023
    VAPVAL2023

Tavoitteet

Opinnoissa keskitytään erilaisiin työelämän puheviestintätilanteisiin ja niihin valmistautumiseen. Opinnoissa saadaan eväitä asiantuntijan selkeään, tavoitteelliseen ja vaikuttavaan puheviestintään. Lisäksi käsitellään mm. esiintymisjännitystä ja sen hallintaa. Opinnoissa saadaan lisäksi teoriaan pohjautuvaa tietoa viestinnästä ja erityisesti puheviestinnästä.

Sisältö

Minä viestijänä, sanattomat viestit, havainnollistaminen, vaikuttava viestintä, esiintymisjännitys.

Aika ja paikka

Opiskelijan omaan tahtiin suoritettava opintojakso.

Oppimateriaalit

Moodle-materiaalin lisäksi:
Lohtaja-Ahonen, S. & Kaihovirta-Rapo, M. (2012). Tehoa työelämän viestintään. AlmaTalent. (Luku 2: Viestintä, sivut 11 - 32).
Lehtipuu, U. & Mustakallio, A. (2021). Elämäsi paras puhe. AlmaTalent. (Luku 7: Puhe joka tilanteeseen, sivut 98 - 124).

Opetusmenetelmät

Opintojakso suoritetaan itsenäisenä opiskeluna moodlessa. Opintojakson nimi moodlessa: Asiantuntijan puheviestintä 3 op ja avain: puheviestintä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

AHOT- ja opinnollistamismahdollisuuksista keskusteltava opintojakson opettajan kanssa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

3 op = 81 tuntia opiskelijan omaa työtä.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Opiskelija pohtii omaa viestijäkuvaansa analyyttisesti ja hän kykenee nostamaan siinä esiin vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan puheviestijänä.

Opiskelija kykenee analysoimaan viestintäkumppanin sanatonta viestintää eri osa-alueiden kannalta. Hän ottaa myös huomioon sanallisen viestinnän omassa esiintymisessään.

Opiskelija kykenee käyttämään erilaisia puhe-esityksen havainnollistamisen keinoja. Hän pystyy kohdentamaan puhe-esityksen kuulija-analyysin perusteella kohdeyleisölle. Hän osaa käyttää puhe-esityksessään erilaisia argumentoinnin keinoja ja pystyy myös analysoimaan ja arvioimaan viestintäkumppanin argumentointia.

Opiskelija tietää esiintymisjännitykseen vaikuttavia seikkoja sekä tuntee ja osaa hyödyntää keinoja sen hyväksymiseen ja lieventämiseen.

Opiskelija kykenee laatimaan ja esittämään vaikuttavan puheenvuoron.

Arviointiasteikko

Hylätty/Hyväksytty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija pohtii omaa viestijäkuvaansa analyyttisesti ja hän kykenee nostamaan siinä esiin vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan puheviestijänä.

Opiskelija kykenee analysoimaan viestintäkumppanin sanatonta viestintää eri osa-alueiden kannalta. Hän ottaa myös huomioon sanallisen viestinnän omassa esiintymisessään.

Opiskelija kykenee käyttämään erilaisia puhe-esityksen havainnollistamisen keinoja. Hän pystyy kohdentamaan puhe-esityksen kuulija-analyysin perusteella kohdeyleisölle. Hän osaa käyttää puhe-esityksessään erilaisia argumentoinnin keinoja ja pystyy myös analysoimaan ja arvioimaan viestintäkumppanin argumentointia.

Opiskelija tietää esiintymisjännitykseen vaikuttavia seikkoja sekä tuntee ja osaa hyödyntää keinoja sen hyväksymiseen ja lieventämiseen.

Opiskelija kykenee laatimaan ja esittämään vaikuttavan puheenvuoron.

Opiskelija kykenee liittämään viestinnän analyysin ja viestintätehtävien suunnittelun ja toteutuksen viestinnän teoriataustaan.

Hylätty (0)

Hyväksytyn kriteerit eivät täyty.

fi
Ilmoittautumisaika

02.12.2021 - 31.12.2021

Ajoitus

01.01.2022 - 31.12.2022

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sote

Opetuskielet
  • Suomi
Opettaja
  • Tuula Rajander
Ryhmät
  • AVOINAMK2022
    AVOINAMK2022

Tavoitteet

Opinnoissa keskitytään erilaisiin työelämän puheviestintätilanteisiin ja niihin valmistautumiseen. Opinnoissa saadaan eväitä asiantuntijan selkeään, tavoitteelliseen ja vaikuttavaan puheviestintään. Lisäksi käsitellään mm. esiintymisjännitystä ja sen hallintaa. Opinnoissa saadaan lisäksi teoriaan pohjautuvaa tietoa viestinnästä ja erityisesti puheviestinnästä.

Sisältö

Minä viestijänä, sanattomat viestit, havainnollistaminen, vaikuttava viestintä, esiintymisjännitys.

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija pohtii omaa viestijäkuvaansa analyyttisesti ja hän kykenee nostamaan siinä esiin vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan puheviestijänä.

Opiskelija kykenee analysoimaan viestintäkumppanin sanatonta viestintää eri osa-alueiden kannalta. Hän ottaa myös huomioon sanallisen viestinnän omassa esiintymisessään.

Opiskelija kykenee käyttämään erilaisia puhe-esityksen havainnollistamisen keinoja. Hän pystyy kohdentamaan puhe-esityksen kuulija-analyysin perusteella kohdeyleisölle. Hän osaa käyttää puhe-esityksessään erilaisia argumentoinnin keinoja ja pystyy myös analysoimaan ja arvioimaan viestintäkumppanin argumentointia.

Opiskelija tietää esiintymisjännitykseen vaikuttavia seikkoja sekä tuntee ja osaa hyödyntää keinoja sen hyväksymiseen ja lieventämiseen.

Opiskelija kykenee laatimaan ja esittämään vaikuttavan puheenvuoron.

Opiskelija kykenee liittämään viestinnän analyysin ja viestintätehtävien suunnittelun ja toteutuksen viestinnän teoriataustaan.