Voimavaralähtöinen mielenterveys- ja päihdehoitotyö (5 op)
Toteutuksen tunnus: SH00BL47-3006
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.12.2021 - 31.01.2022
Ajoitus
01.01.2022 - 23.05.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Sote
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
- Teija Ravelin
- Maarit Leinonen
Ryhmät
-
SMM20STECSMM20STEC
-
SHT20SSHT20S
-
SHS20SSHS20S
Tavoitteet
Opiskelija kykenee dialogiin työikäisen kriisissä olevan, mielenterveysongelmaisen ja riippuvuusongelmasta kärsivän ihmisen ja osaa tukea häntä tarpeenmukaisesti, voimavaralähtöisesti ja osallisuutta vahvistaen hoidon suunnittelussa, toteuttamisessa ja arvioinnissa yhteistyössä hoitoon osallistuvien kanssa. Opiskelija osaa hyödyntää sähköisiä terveyspalveluja.
Sisältö
Mielenterveys- ja päihdehoitotyön lähtökohtia:
Positiivinen mielenterveys ja mielenterveyden edistäminen
Transaktioanalyyttinen vuorovaikutusteoria (Abstract in English)
Lainsäädäntö
Mielenterveys- ja päihdehoitotyön palvelut (julkinen, yksityinen, kolmas sektori, sähköiset palvelut)
Kriisissä olevan ihmisen tukeminen:
Kriisityö
Mielenterveysongelmasta ja/tai riippuvuusongelmasta kärsivän ihmisen voimavaralähtöinen hoitotyö (osa materiaalista englanninkielisenä):
Masentuneen ihmisen hoitotyö
Itsetuhoisen ihmisen hoitotyö
Syömishäiriöisen ihmisen hoitotyö
Riippuvuusongelmaisen ihmisen hoitotyö
Psykoottisesti oireilevan ja psykoosisairaan ihmisen hoitotyö
Mielenterveys- ja päihdehoitotyön voimavaralähtöiset auttamismenetelmät (osa materiaalista englanninkielisenä):
Dialogisuus
Ravitsemus, liikunta, kulttuuri, luonto
Motivoiva keskustelu
Hoitosuhdetyöskentely
Mini-interventio
Omahoitoa tukevat sähköiset menetelmät
Lääkehoito
Potilasturvallisuusosaaminen mielenterveys- ja päihdehoitotyössä:
Potilasturvallisuuden edistäminen
Aggressiivisen ihmisen kohtaaminen ja toimintamallit eri tilanteissa
Psykiatria ja päihdelääketiede:
Riippuvuusongelmat
Psyykkiset sairaudet
Oppimateriaalit
Hämäläinen, Kanerva, Kuhanen, Shcubert & Seuri. 2017. Mielenterveyshoitotyö. 5. uudistettu painos Helsinki. Sanoma Pro
Verkko-opetusmateriaali devmoodlessa.
Skhole.
Opetusmenetelmät
Lähiopetus (luokka tai etä) ja verkko-opetus.
Opetus toteutuu lähi- ja verkko-opetuksen vuorotteluna.
Sisällön jaksotus
Voimavaralähtöinen mielenterveys- ja päihdehoitotyö 5op
Eteneminen kevät 2022
SMM20STEC, SHT20S, SHS20S
Opettajat Maarit Leinonen ja Teija Ravelin
Lähiopetus luokassa tai TEAMS + verkko-opinnot DevMoodlessa.
P = pakollinen läsnäolo (korvaustehtävä tai seuraavan ryhmän mukana)
17.1.2022
4 h Koko ryhmä. Orientaatio opintojaksolle, itsenäisen TA-tehtävän ohjeistus. Lääkelaskut 1. suoritus. Oma tietokone ja laskin (tietokoneen laskinta ei voi käyttää) mukaan. Maarit P
25.1.2022 TEAMS 4 h Koko ryhmä. Mielenterveyskäsite. Psykiatrian näkökulmat. Maarit
1.2.2022 TEAMS 4 h Koko ryhmä. Lääkehoidon tehtävän tehtävänanto. Harjoittelun asioita. Lääkelaskut 1. uusinta. Masentuneen ihmisen hoitotyö. Maarit. P (pakollisuus lääkehoidon tehtävänannon vuoksi, jos pois tunneilta selvitä tehtävä ja etsi itsellesi ryhmä, ilmoita Maaritille)
8.2.2022 TEAMS. 2 h Koko ryhmä. Kriisityö. Maarit
HUOM! ennen 14.2.22 olevia Mt-lakitunteja tehkää Mt-lakitehtävä Moodlessa/Teija
14.2.2022 2h Koko ryhmä. Mielenterveyslaki. Teija. P
15.2.2022 2h TEAMS Koko ryhmä. Itsetuhoisen ihmisen hoitotyö. Teija
21.2.2022 2h. TEAMS Koko ryhmä. Itsetuhoisen ihmisen hoitotyö, jatkuu. Teija.
1.3.2022 TEAMS 2 h. Koko ryhmä. Aggressiivisen ihmisen kohtaaminen. Teija
Viikko 10. Itsenäinen opiskelu. TA-tehtävä. Lääkehoidon tehtävä. TA-tehtävän palautus viimeistään 13.3.2022.
15.3.2022 4 h Koko ryhmä. Riippuvuuksien hoito. Maarit
21.3.2022 4h Koko ryhmä. Psykoottisen ihmisen hoitotyö. Teija
5.4.2022 2h Dialogisuus, hoitosuhdetyöskentely. K1.Teija. Psykoedukaatio. K2. Maarit. 2h Dialogisuus, hoitosuhdetyöskentely. K2.Teija. Psykoedukaatio. K1. Maarit. (VARMISTA LUKKARI)
11.4.2022 2 h Mini-interventio ja motivoiva keskustelu Ryhmä K2. Maarit. Mindfulness, tietoisuustaidot. Ryhmä K1. Teija. P
11.4.2022 2h Mini-interventio ja motivoiva keskustelu Ryhmä K1. Maarit. Mindfulness, tietoisuustaidot. Ryhmä K2. Teija. P
19.4.2022 2h Syömishäiriöt. Maarit
26.4.2022 8 h Lääkehoito Maarit P
16.-17.5.2022 Simulaatiot 4 h/opiskelija. Erillinen ryhmien jako. Maarit ja Teija. P. Korvaaminen seuraavan ryhmän mukana.
24.5.2022 Yhteistoiminnallinen tentti. Vastaukset 3 hlön ryhmässä.
1. uusintatentti: 9.6.2022
2. uusintatentti: 08/2022
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa käyttää keskeisiä mielenterveys- ja päihdehoitotyössä käytettäviä käsitteitä
Opiskelija osaa kuvata keskeisen mielenterveyshoitotyötä ja päihdehoitotyötä määrittelevän lainsäädännön ja soveltaa tätä tietoa osana asiakkaan/potilaan hoitoprosessin kuvausta
Opiskelija osaa soveltaa tietoa asiakkaan/potilaan hoitoon ohjaamisessa ja soveltaa monipuolisesti ja kriittisesti näyttöön perustuvaa tietoa asiakkaan/potilaan hoitamisessa ja omahoidon tukemisessa
Opiskelija osaa selittää kriisien kulun ja analysoida sen yhteyttä mielenterveyteen
Opiskelija osaa kuvata monipuolisesti ja kriittisesti psyykkisten sairauksien ja päihdeongelmien lääketieteellistä hoitoa
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa käyttää keskeisiä mielenterveys- ja päihdehoitotyössä käytettäviä käsitteitä
Opiskelija osaa kuvata keskeisen mielenterveyshoitotyötä ja päihdehoitotyötä määrittelevän lainsäädännön
Opiskelija osaa soveltaa tietoa asiakkaan/potilaan hoitoon ohjaamisessa ja soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa asiakkaan/potilaan hoitamisessa ja omahoidon tukemisessa
Opiskelija osaa selittää kriisien kulun ja sen yhteyden mielenterveyteen
Opiskelija osaa kuvata psyykkisten sairauksien ja päihdeongelmien lääketieteellistä hoitoa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa kuvata keskeiset mielenterveys- ja päihdehoitotyössä käytettävät käsitteet
Opiskelija osaa kertoa keskeisestä mielenterveyshoitotyötä ja päihdehoitotyötä määrittelevästä lainsäädännöstä
Opiskelija osaa kertoa asiakkaan/potilaan hoitoon ohjaamisen prosessin ja tunnistaa näyttöön perustuvaa tiedon osuuden asiakkaan/potilaan hoitamisessa ja omahoidon tukemisessa
Opiskelija osaa kuvata kriisien kulun
Opiskelija osaa kertoa yleisimpien psyykkisten sairauksien ja päihdeongelmien lääketieteellisen hoidosta