Skip to main content

Resource-based mental health and substance abuse care (5 cr)

Code: SH00BL47-3006

General information


Enrollment

01.12.2021 - 31.01.2022

Timing

01.01.2022 - 23.05.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

2 op

Mode of delivery

60 % Contact teaching, 40 % Distance learning

Unit

Sote

Teaching languages

  • Finnish

Degree programmes

  • Bachelor’s Degree in Nursing

Teachers

  • Teija Ravelin
  • Maarit Leinonen

Groups

  • SMM20STEC
    SMM20STEC
  • SHT20S
    SHT20S
  • SHS20S
    SHS20S

Objective

The students will be able to engage in dialogue with a people of working age in crisis, with people suffering from mental health problems and addiction, and are able to support them in a needs-based, resource-oriented and inclusive manner, in the planning, implementation and evaluation of care in cooperation with those involved in treatment. The students will be able to utilize electronic health services.

Content

Basics of mental health and substance abuse:
Positive mental health and mental health promotion
Transactional analytical interaction theory (abstract in English)
Legislation
Mental health and substance abuse services (public, private, third sector, electronic services)
Supporting people in crisis:
Crisis work
Mental and physical human resource-based nursing of people with mental health problems and / or addiction(s) (part of the material is in English):
Nursing depression
Nursing self-destructive people
Nursing people with eating disorders
Nursing people with addiction problems
Nursing people suffering from psychotic symptoms and psychosis

Mental health and substance abuse support methods (part of the material is in English):
Dialogue
Nutrition, exercise, culture, nature
Motivational discussion
Care relationship work
Mini-intervention
Electronic methods supporting self-care
Medication

Patient safety competence in mental health and substance abuse:
Promoting patient safety
Encountering aggressive people and behavioural models for different situations

Psychiatry and substance abuse medicine:
Addiction
Mental illnesses

Materials

Hämäläinen, Kanerva, Kuhanen, Shcubert & Seuri. 2017. Mielenterveyshoitotyö. 5. uudistettu painos Helsinki. Sanoma Pro
Verkko-opetusmateriaali devmoodlessa.
Skhole.

Teaching methods

Lähiopetus (luokka tai etä) ja verkko-opetus.
Opetus toteutuu lähi- ja verkko-opetuksen vuorotteluna.

Content scheduling

Voimavaralähtöinen mielenterveys- ja päihdehoitotyö 5op
Eteneminen kevät 2022

SMM20STEC, SHT20S, SHS20S
Opettajat Maarit Leinonen ja Teija Ravelin
Lähiopetus luokassa tai TEAMS + verkko-opinnot DevMoodlessa.
P = pakollinen läsnäolo (korvaustehtävä tai seuraavan ryhmän mukana)

17.1.2022
4 h Koko ryhmä. Orientaatio opintojaksolle, itsenäisen TA-tehtävän ohjeistus. Lääkelaskut 1. suoritus. Oma tietokone ja laskin (tietokoneen laskinta ei voi käyttää) mukaan. Maarit P
25.1.2022 TEAMS 4 h Koko ryhmä. Mielenterveyskäsite. Psykiatrian näkökulmat. Maarit
1.2.2022 TEAMS 4 h Koko ryhmä. Lääkehoidon tehtävän tehtävänanto. Harjoittelun asioita. Lääkelaskut 1. uusinta. Masentuneen ihmisen hoitotyö. Maarit. P (pakollisuus lääkehoidon tehtävänannon vuoksi, jos pois tunneilta selvitä tehtävä ja etsi itsellesi ryhmä, ilmoita Maaritille)
8.2.2022 TEAMS. 2 h Koko ryhmä. Kriisityö. Maarit
HUOM! ennen 14.2.22 olevia Mt-lakitunteja tehkää Mt-lakitehtävä Moodlessa/Teija
14.2.2022 2h Koko ryhmä. Mielenterveyslaki. Teija. P
15.2.2022 2h TEAMS Koko ryhmä. Itsetuhoisen ihmisen hoitotyö. Teija
21.2.2022 2h. TEAMS Koko ryhmä. Itsetuhoisen ihmisen hoitotyö, jatkuu. Teija.
1.3.2022 TEAMS 2 h. Koko ryhmä. Aggressiivisen ihmisen kohtaaminen. Teija
Viikko 10. Itsenäinen opiskelu. TA-tehtävä. Lääkehoidon tehtävä. TA-tehtävän palautus viimeistään 13.3.2022.
15.3.2022 4 h Koko ryhmä. Riippuvuuksien hoito. Maarit
21.3.2022 4h Koko ryhmä. Psykoottisen ihmisen hoitotyö. Teija
5.4.2022 2h Dialogisuus, hoitosuhdetyöskentely. K1.Teija. Psykoedukaatio. K2. Maarit. 2h Dialogisuus, hoitosuhdetyöskentely. K2.Teija. Psykoedukaatio. K1. Maarit. (VARMISTA LUKKARI)
11.4.2022 2 h Mini-interventio ja motivoiva keskustelu Ryhmä K2. Maarit. Mindfulness, tietoisuustaidot. Ryhmä K1. Teija. P
11.4.2022 2h Mini-interventio ja motivoiva keskustelu Ryhmä K1. Maarit. Mindfulness, tietoisuustaidot. Ryhmä K2. Teija. P
19.4.2022 2h Syömishäiriöt. Maarit
26.4.2022 8 h Lääkehoito Maarit P
16.-17.5.2022 Simulaatiot 4 h/opiskelija. Erillinen ryhmien jako. Maarit ja Teija. P. Korvaaminen seuraavan ryhmän mukana.
24.5.2022 Yhteistoiminnallinen tentti. Vastaukset 3 hlön ryhmässä.

1. uusintatentti: 9.6.2022
2. uusintatentti: 08/2022

Evaluation scale

0 - 5

Assessment criteria, excellent (5)

In accordance with competence attainment targets, the students are able to:

• use the key concepts used in mental health and substance abuse work
• describe the key legislation regulating mental health care and the care of substance abuse clients and apply this knowledge when describing the client/patient care process.
• apply knowledge when guiding and referring patients to treatment and apply versatile and critical evidence-based knowledge when nursing patients and to support self-care.
• explain how a crisis progresses and can analyse the connection between crisis and mental health
• describe the medical treatment of psychiatric diseases and substance abuse problems critically and from a variety of perspectives.

Assessment criteria, good (3)

In accordance with competence attainment targets, the students are able to:

• use the key concepts used in mental health and substance abuse work
• describe key legislation regulating mental health care and the care of substance abuse clients
• apply knowledge when guiding and referring patients to treatment and apply evidence-based knowledge when nursing patients and to support self-care.
• explain how a crisis progresses and how crisis is connected to mental health
• describe the medical treatment of mental illness and substance abuse problems.

Assessment criteria, satisfactory (1)

In accordance with competence attainment targets, the students are able to:

• describe the key concepts used in mental health and substance abuse work
• recount the key legislation regulating mental health care and the care of substance abuse clients
• recount the process of customer referral to treatment and identify evidence-based knowledge used in patient care and to support self-care
• describe how a crisis progresses
• recount the medical treatment of the most common mental illnesses and substance abuse problems.