Harjoittelu asiakastyössä (5 op)
Toteutuksen tunnus: SH00BL41-3011
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
10.01.2022 - 31.01.2022
Ajoitus
01.04.2022 - 31.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sote
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
- Tiina Poranen
- Jaana Kemppainen
- Anna-Kaisa Korpinen
- Gitta Palomäki
- Minna Hökkä
Ryhmät
-
SMM22KKuuSMM22KKuu
Tavoitteet
Opiskelija osaa huolehtia potilaan puhtaudesta ja pukeutumisesta sekä potilaan levon tarpeesta. Opiskelija osaa avustaa potilaan ruokailussa.
Opiskelija osaa hoitaa ummetuksesta kärsivää potilasta. Opiskelija osaa potilaan virtsateiden kerta- ja kestokatetroinnit sekä virtsanpidätyskyvyttömyyden hoidon.
Sisältö
Potilaan päivittäisissä toiminnoissa avustaminen: (ihon perushoito, peseytymisessä ja pukeutumisessa avustaminen, suun ja hampaiden hoito, jalkojen hoito)
Erittäminen: virtsaaminen (katetrointi, virtsainkontinenssivälineet ja niiden käyttö), ulostaminen (ummetuksesta ja ripulista kärsivän potilaan hoito)
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija hyödyntää asiakkaan/potilaan omia voimavaroja asiakaslähtöisessä hoitotyössä
Opiskelija soveltaa potilasturvallisuuteen vaikuttavia tekijöitä omassa toiminnassaan
Opiskelija esittelee asiakkaan/potilaan voimavaroja tukevia sosiaali- ja terveyspalveluja
Opiskelija perustelee toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
Opiskelija suunnittelee ja toteuttaa asiakaslähtöisesti asiakkaan voimavaroja tukevia hoitotyön toimintoja
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa tukea asiakkaan/potilaan voimavaroja
Opiskelija selittää potilasturvallisuuteen vaikuttavia tekijöitä
Opiskelija antaa esimerkkejä sosiaali- ja terveyspalvelujen merkityksestä asiakkaan/potilaan voimavarojen tukemisessa
Opiskelija osaa toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti kohdatessaan ikäihmisen
Opiskelija suunnittelee ja toteuttaa osittain itsenäisesti asiakkaan voimavaroja tukevia hoitotyön toimintoja
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija tunnistaa asiakkaan/potilaan voimavaroja
Opiskelija nimeää potilasturvallisuuteen vaikuttavia tekijöitä
Opiskelija nimeää asiakkaan voimavaroja tukevia sosiaali- ja terveyspalveluja
Opiskelija kohtaa ikäihmisen arvokkaasti ja kunnioittavasti
Opiskelija suunnittelee ja toteuttaa ohjattuna asiakkaan voimavaroja tukevia hoitotyön toimintoja