XR kehittämisen perusteet (3 op)
Toteutuksen tunnus: TT00CE14-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
17.04.2023 - 30.04.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
16.10.2023 - 20.10.2023
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 3 op
- Lähiosuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Business
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Tietojenkäsittelyn koulutus
- Konetekniikan koulutus
- Tieto- ja viestintätekniikan koulutus
Tavoitteet
Opiskelija pääsee tutustumaan XR ympäristöön, sen pystyttämiseen, laitteiden toimintoihin ja käyttämään, sekä ideoimaan niille pelejä ja sovelluksia. Opiskelija ymmärtää, miten VR/AR voisi hyödyntää uusilla tavoilla. Kurssilla toteutettavassa projektityössä suunnitellaan yksin tai pienissä ryhmissä oma VR/AR-sovellus, jossa otetaan huomioon kurssilla opittuja asioita. Projektityön aihe voi olla joko peleihin tai hyötysovelluksiin suuntautuva.
Sisältö
• VR/AR yleisesti
o historia
o nykytilanne
o mihin ollaan menossa
• VR/AR laitteisiin tutustuminen
o markkinoilla olevat laitteet.
o kurssilla käytössä oleviin laitteisiin tutustuminen
• VR/AR ympäristön käyttäminen
o kurssilla käytössä olevien laitteiden käyttöönotto
o turvallisuus
o asetuksien läpikäyminen
• Valmiisiin sovelluksiin tutustuminen
o sovellusten asennus
o sovellustestausta
• Unity/Unreal-projektin valmistelu VR:ää varten
• Projektityö
o suunnittele oma VR/AR-sovellus
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty:
Opiskelija palauttaa projektityön, jossa on otettu huomioon kurssilla opetetut asiat
Opiskelija osaa valmistella Unity/Unreal -projektin VR/AR sovellusta varten.
Hylätty:
Opiskelijan tekemässä projektityössä ei näy tunnilla opetetut asiat tai projektityötä ei palauta ollenkaan.
Opiskelija ei osaa valmistella Unity/Unreal -projektia VR/AR sovellusta varten.
Englanniksi
Esitietovaatimukset
Ohjelmoinnin perusteet tai Unity/Unreal perusteet.
Osaamistavoitteet
Opiskelija pääsee tutustumaan XR ympäristöön, sen pystyttämiseen, laitteiden toimintoihin ja käyttämään, sekä ideoimaan niille pelejä ja sovelluksia. Opiskelija ymmärtää, miten VR/AR voisi hyödyntää uusilla tavoilla. Kurssilla toteutettavassa projektityössä suunnitellaan yksin tai pienissä ryhmissä oma VR/AR-sovellus, jossa otetaan huomioon kurssilla opittuja asioita. Projektityön aihe voi olla joko peleihin tai hyötysovelluksiin suuntautuva.
Toteutustavat
Sisältää 5 päivää (6-8 tuntia per päivä) lähiopetusta (30-40 tuntia), eli enimmillään n. puolet opin-topistekokonaisuudesta.
Loput tunnit ovat itsenäistä työskentelyä projektityön parissa.
Suoritustavat
• Projektityö
o suunnittele oma VR/AR-sovellus
Läsnäolo lähiopetuksessa
Sisältö
• VR/AR yleisesti
o historia
o nykytilanne
o mihin ollaan menossa
• VR/AR laitteisiin tutustuminen
o markkinoilla olevat laitteet.
o kurssilla käytössä oleviin laitteisiin tutustuminen
• VR/AR ympäristön käyttäminen
o kurssilla käytössä olevien laitteiden käyttöönotto
o turvallisuus
o asetuksien läpikäyminen
• Valmiisiin sovelluksiin tutustuminen
o sovellusten asennus
o sovellustestausta
• Unity/Unreal-projektin valmistelu VR:ää varten
• Projektityö
o suunnittele oma VR/AR-sovellus
Esitietovaatimukset
Ohjelmoinnin perusteet tai Unity/Unreal perusteet.