Siirry suoraan sisältöön

XR kehittämisen perusteet (3 op)

Toteutuksen tunnus: TT00CE14-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
17.04.2023 - 30.04.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
16.10.2023 - 20.10.2023
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
3 op
Lähiosuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Business
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Tietojenkäsittelyn koulutus
Konetekniikan koulutus
Tieto- ja viestintätekniikan koulutus
Opettajat
Jonna Kalermo-Poranen
Joonas Nieminen
Ryhmät
VAPVAL2023
VAPVAL2023
Opintojakso
TT00CE14
Toteutukselle TT00CE14-3002 ei löytynyt varauksia!

Tavoitteet

Opiskelija pääsee tutustumaan XR ympäristöön, sen pystyttämiseen, laitteiden toimintoihin ja käyttämään, sekä ideoimaan niille pelejä ja sovelluksia. Opiskelija ymmärtää, miten VR/AR voisi hyödyntää uusilla tavoilla. Kurssilla toteutettavassa projektityössä suunnitellaan yksin tai pienissä ryhmissä oma VR/AR-sovellus, jossa otetaan huomioon kurssilla opittuja asioita. Projektityön aihe voi olla joko peleihin tai hyötysovelluksiin suuntautuva.

Sisältö

• VR/AR yleisesti
o historia
o nykytilanne
o mihin ollaan menossa
• VR/AR laitteisiin tutustuminen
o markkinoilla olevat laitteet.
o kurssilla käytössä oleviin laitteisiin tutustuminen
• VR/AR ympäristön käyttäminen
o kurssilla käytössä olevien laitteiden käyttöönotto
o turvallisuus
o asetuksien läpikäyminen
• Valmiisiin sovelluksiin tutustuminen
o sovellusten asennus
o sovellustestausta
• Unity/Unreal-projektin valmistelu VR:ää varten
• Projektityö
o suunnittele oma VR/AR-sovellus

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty:
Opiskelija palauttaa projektityön, jossa on otettu huomioon kurssilla opetetut asiat
Opiskelija osaa valmistella Unity/Unreal -projektin VR/AR sovellusta varten.

Hylätty:
Opiskelijan tekemässä projektityössä ei näy tunnilla opetetut asiat tai projektityötä ei palauta ollenkaan.
Opiskelija ei osaa valmistella Unity/Unreal -projektia VR/AR sovellusta varten.
Englanniksi

Esitietovaatimukset

Ohjelmoinnin perusteet tai Unity/Unreal perusteet.

Osaamistavoitteet

Opiskelija pääsee tutustumaan XR ympäristöön, sen pystyttämiseen, laitteiden toimintoihin ja käyttämään, sekä ideoimaan niille pelejä ja sovelluksia. Opiskelija ymmärtää, miten VR/AR voisi hyödyntää uusilla tavoilla. Kurssilla toteutettavassa projektityössä suunnitellaan yksin tai pienissä ryhmissä oma VR/AR-sovellus, jossa otetaan huomioon kurssilla opittuja asioita. Projektityön aihe voi olla joko peleihin tai hyötysovelluksiin suuntautuva.

Toteutustavat

Sisältää 5 päivää (6-8 tuntia per päivä) lähiopetusta (30-40 tuntia), eli enimmillään n. puolet opin-topistekokonaisuudesta.

Loput tunnit ovat itsenäistä työskentelyä projektityön parissa.

Suoritustavat

• Projektityö
o suunnittele oma VR/AR-sovellus
Läsnäolo lähiopetuksessa

Sisältö

• VR/AR yleisesti
o historia
o nykytilanne
o mihin ollaan menossa
• VR/AR laitteisiin tutustuminen
o markkinoilla olevat laitteet.
o kurssilla käytössä oleviin laitteisiin tutustuminen
• VR/AR ympäristön käyttäminen
o kurssilla käytössä olevien laitteiden käyttöönotto
o turvallisuus
o asetuksien läpikäyminen
• Valmiisiin sovelluksiin tutustuminen
o sovellusten asennus
o sovellustestausta
• Unity/Unreal-projektin valmistelu VR:ää varten
• Projektityö
o suunnittele oma VR/AR-sovellus

Esitietovaatimukset

Ohjelmoinnin perusteet tai Unity/Unreal perusteet.

Siirry alkuun