Siirry suoraan sisältöön

Näyttöön perustuvan toiminnan kehittäminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: SYJT061-3007

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.08.2023 - 31.10.2023

Ajoitus

01.11.2023 - 31.03.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Sote

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus

Opettaja

  • Saija Huhtala

Ryhmät

  • SKY23S
    SKY23S
  • SJY23S
    SJY23S
  • SYT23S
    SYT23S
  • 18.01.2024 12:30 - 16:00, Näyttöön perustuvan toiminnan kehittäminen SYJT061-3007

Tavoitteet

Opiskelija
-osaa analysoida kriittisesti ja käsitteellistää hoito- ja sosiaalityöstä sekä organisaation strategiasta esille tulevia ongelmia/kehittämistarpeita ja määritellä ne järjestelmällisen kirjallisuuskatsauksen lähtökohdaksi
-hallitsee järjestelmällisen kirjallisuuskatsauksen tekemisen hyödyntäen näyttöön perustuvia tietokantoja, kansallisia ja kansainvälisiä hoitosuosituksia
-osaa hyödyntää näyttöä ja arvioida sen soveltuvuutta hoito- ja sosiaalityön kehittämistarpeen/ongelman ratkaisemisessa
-osaa soveltaa ja kriittisesti arvioida näyttöön perustuvaa hoito- ja sosiaalityötä tukevia implementointimalleja sosiaali- ja terveysalan kehittämisessä yksilö- ja yhteisötasoilla
-osaa vakiinnuttaa ja argumentoida näyttöön perustuvaa toimintaa hoito- ja sosiaalityössä
-osaa johtaa ja kehittää näyttöön perustuvaa toimintaa
-arvostaa näyttöön perustuvaa toimintaa osana sosiaali- ja terveysalan ammatillista, kansallista ja kansainvälistä yhteisöllistä asiantuntijuutta

Sisältö

Ihmisten terveys ja hyvinvointi
-Näyttöön perustuva toiminta ja sen taustalla olevat moninaiset muutostekijät
-Näyttöön perustuvan toiminnan nykytila
Näytön tuottaminen
-Työntekijän ja lähijohtajan vastuu näyttöön perustuvan toiminnan kehittämisessä
-Tieto ja tiedonhankinta
Näytön tiivistäminen
-Kirjallisuuskatsaus, tutkimusnäytön ja sen vahvuuden arviointi
-Hoitosuositukset
Näytön levittäminen ja käyttöönotto
-Näyttöön perustuvan toiminnan kehittämistä tukevat implementointimallit ja muut menetelmät
-Näyttöön perustuvan toiminnan muutoksen vakiinnuttaminen, seuraaminen ja arviointi

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija
- hallitsee tutkimustiedon kriittiseen etsimisen, analysoinnin, arvioinnin ja kansainvälisten tutkimusten
laaja-alaisen hyödyntämisen työelämässä
- hallitsee erinomaisesti tutkimustiedon ja näyttöön perustuvan hoitotyön seuraamisen, arvioinnin ja
kehittämisen työelämässä
- hallitsee näyttöön perustuvan toiminnan kokonaisprosessin
- osoittaa hallitsevansa erinomaisesti työelämässä vaadittavaa viestintä- ja kielitaitoa tehtävien
raportoinnissa ja esittämisessä sekä käyttää vieraskielistä aineistoa kriittisesti
- osaa dokumentoida tehtävistä kansainvälisesti
- osaa analysoida ja perustella npt:n kehittämistarpeita tulevaisuusorientoituneesti yhteistyössä
työyhteisön toimijoiden ja alan asiantuntijoiden kanssa sekä integroi ne toimintakontekstiin,
yhteiskunnalliseen kontekstiin ja koulutusalan tietoperustaan
- uudistaa työelämän käytäntöjä näyttöön perustuen ja digitaalisuutta hyödyntäen

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija
- hallitsee tutkimustiedon kriittiseen etsimisen, analysoinnin, arvioinnin ja kansainvälisten tutkimusten
hyödyntämisen työelämässä
- hallitsee tutkimustiedon ja näyttöön perustuvan hoitotyön seuraamisen, arvioinnin ja kehittämisen
työelämässä
- osaa soveltaa näyttöön perustuvan toiminnan kokonaisprosessia
- osoittaa hallitsevansa työelämässä vaadittavaa viestintä- ja kielitaitoa tehtävien raportoinnissa ja
esittämisessä sekä pykii käyttämään vieraskielistä aineistoa
- osaa perustella npt:n kehittämistarpeita tulevaisuusorientoituneesti yhteistyössä työyhteisön toimijoiden
ja alan asiantuntijoiden kanssa sekä integroi ne toimintakontekstiin, yhteiskunnalliseen kontekstiin ja
koulutusalan tietoperustaan
- uudistaa työelämän käytäntöjä näyttöön perustuen ja digitaalisuutta hyödyntäen

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija
- pyrkii tutkimustiedon kriittiseen etsimiseen, tarkasteluun ja kansainvälisten tutkimusten lukemiseen
- hallitsee perusteita tutkimustiedon ja näyttöön perustuvan hoitotyön seuraamisesta ja arvioinnista
- tuntee näyttöön perustuvan toiminnan kokonaisprosessin
- osaa perustella npt: kehittämistarpeita tulevaisuusorientoituneesti yhteistyössä työyhteisön toimijoiden ja
alan asiantuntijoiden kanssa
- pyrkii tuottamaan työelämän käytäntöjä hyödyttävää tietoa