Ohjaus- ja kouluttajaosaaminen (3 op)
Toteutuksen tunnus: TT00CB05-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.08.2023 - 30.09.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 31.12.2023
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Teknologia
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Tietojenkäsittelyn koulutus
Opettaja
- Jani Vattula
Ryhmät
-
TTK21SPGTTK21SPG
-
TTK21SPTTTK21SPT
-
TTK21SPOTTK21SPO
Tavoitteet
Opiskelija osaa suunnitella ja toimia koulutus- tai ohjaustilanteessa.
Sisältö
Kouluttajan ja/tai ohjaajan tehtävät, mentorointi, valmistelu ja suunnittelu, käytännön ohjaustehtävät. Koulutusmenetelmät, eri tyyppisten koulutusten erot. Reflektointi.
Aika ja paikka
Syksy 2023
Oppimateriaalit
Kirjallisuus: Kupias P. & Koski M. 2012. Hyvä kouluttaja. Sanoma Pro.
Opetusmenetelmät
Kurssin teoriaosuus käydään läpi luennoilla ja ohjatuilla harjoituksilla, joiden jälkeen on tentti. Opintojakson päätteeksi opiskelijat toteuttavat käytännön koulutustilaisuuden.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tenttien ja palautusten ajankohdat sovitaan yhteisesti opintojakson alussa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOT-prosessi voi olla mahdollista opintojakson aiheeseen rinnastettavalla työkokemuksella tai aikaisemmilla opinnoilla. Kysy asiasta opintojakson ohjaavalta opettajalta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
- Lähitunneille osallistuminen
- Tenttiin valmistautuminen
- Käytännön koulutustehtävän suunnittelu, toteutus ja raportointi
Sisällön jaksotus
1. Opintojakson aloitus
2. Koulutuksen tavoitteet ja ohjaajan tehtävät
3. Erilaiset oppimistyylit ja motivaatio
4. Kouluttajan osaaminen ja koulutuksen sisältö
5. Materiaalit, havainnollistaminen ja oppimistila
6. Koulutusmenetelmät
7. Ryhmän ohjaaminen ja esiintyminen
8. Arviointi ja palaute
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa toimia monimutkaisissa työtilanteissa, organisoida ja ohjata toimintaa ja toimia vastuullisesti koulutus- tai ohjaustilanteessa.Opiskelija osaa analyyttisesti reflektoida toimintaansa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa soveltaa ammatillista osaamistaan eri koulutus- tai ohjaustehtävíssä, toimia itsenäisesti ja vastuullisesti. Opiskelija reflektoi toimintaansa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osoittaa perehtyneisyytensä alan tietoperustaan, selviää annetuissa tehtävissä asianmukaisesti.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Läpipääsyraja 50% (arvosana 1). 60% = 2, 70 % = 3, jne.
Teoriaosuuden tentti: 50% pisteistä
Käytännön koulutustehtävä: 50% pisteistä (suunnittelu, materiaalit ja palaute)
Läsnäolosta +1% per oppitunti.
Hylätty (0)
Opiskelija ei hallitse koulutusteoriaa tai käytännön koulutustehtävä on riittämätön.
Toteutuksen arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa toimia monimutkaisissa koulutus- ja ohjaustilanteissa sekä kykenee organisoimaan ja ohjaamaan omaa toimintaansa. Opiskelija kykenee reflektoimaan omaa osaamistaan kouluttajana sekä liittämään alan teoriaperustaa käytännön työhön laadukkaasti.
Toteutuksen arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osaa tuoda esille kouluttamisen ja ohjaamisen teoriaosaamistaan sekä pystyy soveltamaan teoreettista tietoa käytännön koulutus- ja ohjaustehtävissä. Opiskelija osaa reflektoida omaa oppimistaan ja käytännön työskentelyä.
Toteutuksen arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa tyydyttävällä tasolla osoittaa perehtyneisyytensä kouluttamisen ja ohjaamisen tietoperustaan. Opiskelija on suorittanut käytännön koulutustehtävän.