Siirry suoraan sisältöön

Ohjaus- ja kouluttajaosaaminen (3 op)

Toteutuksen tunnus: TT00CB05-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.08.2023 - 30.09.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Teknologia

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Tietojenkäsittelyn koulutus

Opettaja

  • Jani Vattula

Ryhmät

  • TTK21SPG
    TTK21SPG
  • TTK21SPT
    TTK21SPT
  • TTK21SPO
    TTK21SPO
  • 28.08.2023 12:30 - 14:00, Ohjaus- ja kouluttajaosaaminen TT00CB05-3003
  • 29.08.2023 12:30 - 14:00, Ohjaus- ja kouluttajaosaaminen TT00CB05-3003
  • 04.09.2023 12:30 - 14:00, Ohjaus- ja kouluttajaosaaminen TT00CB05-3003
  • 05.09.2023 12:30 - 14:00, Ohjaus- ja kouluttajaosaaminen TT00CB05-3003
  • 11.09.2023 12:30 - 14:00, Ohjaus- ja kouluttajaosaaminen TT00CB05-3003
  • 12.09.2023 12:30 - 14:00, Ohjaus- ja kouluttajaosaaminen TT00CB05-3003
  • 18.09.2023 12:30 - 14:00, Ohjaus- ja kouluttajaosaaminen TT00CB05-3003
  • 19.09.2023 12:30 - 14:00, Ohjaus- ja kouluttajaosaaminen TT00CB05-3003
  • 25.09.2023 12:30 - 14:00, Ohjaus- ja kouluttajaosaaminen TT00CB05-3003
  • 26.09.2023 12:30 - 14:00, Ohjaus- ja kouluttajaosaaminen TT00CB05-3003
  • 09.10.2023 12:30 - 14:00, Ohjaus- ja kouluttajaosaaminen TT00CB05-3003
  • 10.10.2023 12:30 - 14:00, Ohjaus- ja kouluttajaosaaminen TT00CB05-3003
  • 23.10.2023 12:30 - 14:00, Ohjaus- ja kouluttajaosaaminen TT00CB05-3003
  • 24.10.2023 12:30 - 14:00, Ohjaus- ja kouluttajaosaaminen TT00CB05-3003
  • 30.10.2023 12:30 - 14:00, Ohjaus- ja kouluttajaosaaminen TT00CB05-3003
  • 31.10.2023 12:30 - 14:00, Ohjaus- ja kouluttajaosaaminen TT00CB05-3003
  • 07.11.2023 12:30 - 14:00, Ohjaus- ja kouluttajaosaaminen TT00CB05-3003
  • 13.11.2023 12:00 - 14:00, Ohjaus- ja kouluttajaosaaminen TT00CB05-3003
  • 14.11.2023 12:30 - 15:30, TENTTI_Ohjaus- ja kouluttajaosaaminen TT00CB05-3003

Tavoitteet

Opiskelija osaa suunnitella ja toimia koulutus- tai ohjaustilanteessa.

Sisältö

Kouluttajan ja/tai ohjaajan tehtävät, mentorointi, valmistelu ja suunnittelu, käytännön ohjaustehtävät. Koulutusmenetelmät, eri tyyppisten koulutusten erot. Reflektointi.

Aika ja paikka

Syksy 2023

Oppimateriaalit

Kirjallisuus: Kupias P. & Koski M. 2012. Hyvä kouluttaja. Sanoma Pro.

Opetusmenetelmät

Kurssin teoriaosuus käydään läpi luennoilla ja ohjatuilla harjoituksilla, joiden jälkeen on tentti. Opintojakson päätteeksi opiskelijat toteuttavat käytännön koulutustilaisuuden.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tenttien ja palautusten ajankohdat sovitaan yhteisesti opintojakson alussa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

AHOT-prosessi voi olla mahdollista opintojakson aiheeseen rinnastettavalla työkokemuksella tai aikaisemmilla opinnoilla. Kysy asiasta opintojakson ohjaavalta opettajalta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

- Lähitunneille osallistuminen
- Tenttiin valmistautuminen
- Käytännön koulutustehtävän suunnittelu, toteutus ja raportointi

Sisällön jaksotus

1. Opintojakson aloitus
2. Koulutuksen tavoitteet ja ohjaajan tehtävät
3. Erilaiset oppimistyylit ja motivaatio
4. Kouluttajan osaaminen ja koulutuksen sisältö
5. Materiaalit, havainnollistaminen ja oppimistila
6. Koulutusmenetelmät
7. Ryhmän ohjaaminen ja esiintyminen
8. Arviointi ja palaute

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa toimia monimutkaisissa työtilanteissa, organisoida ja ohjata toimintaa ja toimia vastuullisesti koulutus- tai ohjaustilanteessa.Opiskelija osaa analyyttisesti reflektoida toimintaansa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa soveltaa ammatillista osaamistaan eri koulutus- tai ohjaustehtävíssä, toimia itsenäisesti ja vastuullisesti. Opiskelija reflektoi toimintaansa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osoittaa perehtyneisyytensä alan tietoperustaan, selviää annetuissa tehtävissä asianmukaisesti.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Läpipääsyraja 50% (arvosana 1). 60% = 2, 70 % = 3, jne.

Teoriaosuuden tentti: 50% pisteistä
Käytännön koulutustehtävä: 50% pisteistä (suunnittelu, materiaalit ja palaute)

Läsnäolosta +1% per oppitunti.

Hylätty (0)

Opiskelija ei hallitse koulutusteoriaa tai käytännön koulutustehtävä on riittämätön.

Toteutuksen arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa toimia monimutkaisissa koulutus- ja ohjaustilanteissa sekä kykenee organisoimaan ja ohjaamaan omaa toimintaansa. Opiskelija kykenee reflektoimaan omaa osaamistaan kouluttajana sekä liittämään alan teoriaperustaa käytännön työhön laadukkaasti.

Toteutuksen arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa tuoda esille kouluttamisen ja ohjaamisen teoriaosaamistaan sekä pystyy soveltamaan teoreettista tietoa käytännön koulutus- ja ohjaustehtävissä. Opiskelija osaa reflektoida omaa oppimistaan ja käytännön työskentelyä.

Toteutuksen arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa tyydyttävällä tasolla osoittaa perehtyneisyytensä kouluttamisen ja ohjaamisen tietoperustaan. Opiskelija on suorittanut käytännön koulutustehtävän.