Exercise and Health Problems (5 cr)
Code: AL00BM42-3006
General information
Enrollment
01.08.2023 - 30.09.2023
Timing
23.10.2023 - 31.12.2024
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
1 op
RDI portion
1 op
Mode of delivery
80 % Contact teaching, 20 % Distance learning
Unit
Business
Teaching languages
- Finnish
Degree programmes
- Bachelor’s Degree in Sports and Leisure Management
Teachers
- Kari Partanen
- Riitta Sievänen
- Liisa Paavola
- Heikki Kattainen
Groups
-
ALM22KALM22K
- 23.11.2023 12:30 - 17:30, Liikunta eri terveydentiloissa ja liikunnan turvallisuus AL00BM42-3006
- 21.11.2024 10:00 - 17:00, EA2_Liikunta eri terveydentiloissa ja liikunnan turvallisuus AL00BM42-3006
- 22.11.2024 09:00 - 17:00, EA2_Liikunta eri terveydentiloissa ja liikunnan turvallisuus AL00BM42-3006
Objective
Students will be able to work as a specialist in the health promoting impacts of exercise. They will be able assess exercise capability and compile personalised exercise instructions for people in different states of health.
Content
The benefits of exercise in disease prevention and care
Assessing exercise capability
Exercise in different states of health
Teaching methods
Liikunta eri terveydentiloissa 3op: itsenäiset tehtävät, lähiopetus/Teams
Student workload
Liikunta eri terveydentiloissa 3op (opetus n. 20h + itsenäinen opiskelu n. 60h)
EA 1 = 1op (lähiopetus)
EA 2 =1op (lähiopetus)
Evaluation scale
0 - 5
Assessment criteria, excellent (5)
The students use their knowledge base extensively and demonstrate their critical sense in everything that they do. They use the concepts and terminology of the field with expertise and sources of information systematically.
Assessment criteria, good (3)
The students are able to work in a goal-oriented manner as they apply their knowledge base when compiling exercise instructions.
Assessment criteria, satisfactory (1)
The students are able to explain how physical activity is linked with health. They can assess a customer's capability to exercise and compile exercise instructions suitable for different states of health. They recognise the difference between every-day and research-based information. They are able to use fundamental sources of information.
Assessment criteria, fail (0)
• kurssitehtäviä on tekemättä
• liikaa poissaoloja ja niihin määritellyt korvaustehtävät on tekemättä
• ei osoita osaamista tiedon pohdintaan, ei tuo esille perusteluja
• sisältö on niukkaa ja perustuu vain arkipäivän näkemyksiin
Assessment criteria, excellent (5)
Osaa käyttää laaja-alaisesti tietoperustaa ja osoittaa kriittisyyttä toiminnassaan. Käyttää asiantuntevasti alan käsitteistöä ja systemaattisesti alan tietolähteitä. Osaa suhteuttaa sisältöä laajoihin kokonaisuuksiin. Osaa monipuolisesti arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan suhteessa teoriatietoon, ja tuo esille kannanottoja, tulkintoja sekä tiedon soveltamista.
Toteutuksen arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Osaa toimia asiakaslähtöisesti ja teoriaperustaa soveltaen laatiessaan liikuntaohjeita. Osaa perustella valintojaan teoreettisesti. Osaa tarkastella sisältöjä useasta näkökulmasta. Osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja itsearvioinnissa näkyy jnkv. tiedon soveltamista.
Assessment criteria, satisfactory (1)
Osaa selittää ja kuvata, miten fyysinen aktiivisuus liittyy terveyteen. Osaa arvioida asiakkaan liikuntakelpoisuutta ja laatia liikuntaohjeita eri terveydentiloissa. Tunnistaa arkitiedon ja tutkitun tiedon eron ja käyttää keskeisiä tiedonlähteitä. Osaa toteavalla tasolla arvioida osaamistaan/oppimistaan, sisällöllisesti pohdintaa ja perusteluja on havaittavissa.
Prerequisites
Liikunnan perusteet