Siirry suoraan sisältöön

Vaikuttavuuden arviointi (5 op)

Toteutuksen tunnus: YA00BU15-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.08.2023 - 31.12.2023

Ajoitus

01.01.2024 - 15.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

KAMK Master School

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus

Opettaja

  • Saija Huhtala
  • Kirsi Moisanen

Ryhmät

  • SKY23S
    SKY23S
  • SJY23S
    SJY23S
  • LYL23S
    LYL23S
  • SYT23S
    SYT23S
  • LYL23SV
    LYL23SV
  • TLY23S
    TLY23S
  • AYM23S
    AYM23S
  • ALY23S
    ALY23S
  • 22.02.2024 16:00 - 17:00, Vaikuttavuuden arviointi YA00BU15-3005
  • 27.03.2024 16:00 - 17:00, Vaikuttavuuden arviointi YA00BU15-3005
  • 03.05.2024 12:00 - 15:00, Vaikuttavuuden arviointi YA00BU15-3005

Tavoitteet

Opiskelija:
• osaa kuvata vaikutus ja vaikuttavuus tematiikkaan liittyvän käsitteistön
• osaa kartoittaa organisaation ongelmia, joita voidaan tarkastella ja ratkaista vaikuttavuuden näkökulmasta
• osaa laatia vaikutusmallin ja tätä tukevan mittariston sekä tiedon keräämisen
• hallitsee työhönsä soveltuvia vaikuttavuuden arvioinnin menetelmiä
• osaa soveltaa vaikuttavuutta kuvaavaa tutkimus- ja arviointitietoa organisaation palveluiden kehittämisessä
• osaa kehittää organisaation palveluiden vaikuttavuutta edistäviä menetelmiä
• hallitsee perusteet vaikutusten ja vaikuttavuuden viestinnästä
• osaa tarkastella vaikuttavuuden arviointia organisaation johtamisen näkökulmasta

Sisältö

* Keskeiset käsitteet (mm. vaikutukset, vaikuttavuus, vaikuttavuusinvestointi jne.)
* Vaikuttavuus organisaation toiminnan tarkastelussa – vaikutusten arvioinnin perustan kartoitus
* Vaikuttavuuden portaat
* Vaikutusten ja vaikuttavuuden mallintaminen
* Vaikutusten mittaaminen ja tiedon kerääminen
* Vaikuttavuuden arvioinnin perusteet ja arvioinnin kokonaisprosessi
* Vaikuttavuuden arviointiin vaikuttavia asioita (riskit, sidosryhmätyöskentely, mittarit jne.)
* Vaikutusten ja vaikuttavuuden viestintä ja viestintämuodot
* Vaikuttavuuden arviointi ja sen johtaminen

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija
• hallitsee vaikutus ja vaikuttavuus käsitteistön
• analysoi organisaation ongelmia ja ratkaisee niitä vaikuttavuuden näkökulmat huomioon ottaen
• laatii sovellettavissa olevan vaikutusmallin ja sitä tukevan mittariston
• hyödyntää vaikuttavuuden arvioinnin menetelmiä työssään
• kartoittaa vaikuttavuutta kuvaavaa tutkimustietoa ja soveltaa sitä kehittäessään organisaation palveluita
• kehittää innovatiivisia menetelmiä, jotka edistävät organisaation palveluiden vaikuttavuutta
• hyödyntää viestinnässään vaikutusten ja vaikuttavuuden tematiikkaa
• soveltaa vaikuttavuuden arvioinnin osaamistaan organisaation johtamisessa

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija
• osaa soveltaa vaikutus ja vaikuttavuus käsitteistöä oikein
• osaa kartoittaa organisaation ongelmia ja ratkaista niitä vaikuttavuuden näkökulmat huomioon ottaen
• osaa laatia vaikutusmallin ja sitä tukevan mittariston
• hyödyntää joitakin vaikuttavuuden arvioinnin menetelmiä työssään
• kartoittaa vaikuttavuutta kuvaavaa tutkimustietoa ja soveltaa sitä osittain kehittäessään organisaation palveluita
• kehittää menetelmiä, jotka edistävät organisaation palveluiden vaikuttavuutta
• hyödyntää osittain viestinnässään vaikutusten ja vaikuttavuuden tematiikkaa
• osaa hyödyntää vaikuttavuuden arvioinnin osaamistaan organisaation johtamisessa

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija
• tuntee vaikutuksiin ja vaikuttavuuteen liittyvän käsitteistön
• pyrkii tunnistamaan organisaation ongelmia ja ratkaisemaan niitä vaikuttavuuden näkökulmat huomioon ottaen
• pyrkii laatimaan vaikutusmallin ja sitä tukevan mittariston
• pyrkii hyödyntämään joitakin vaikuttavuuden arvioinnin menetelmiä työssään
• kartoittaa vaikuttavuutta kuvaavaa tutkimustietoa ja pyrkii soveltamaan sitä kehittäessään organisaation palveluita
• pyrkii kehittämään menetelmiä, joiden avulla voidaan kehittää organisaatioin palveluiden vaikuttavuutta
• pyrkii viestinnässään hyödyntämään vaikutusten ja vaikuttavuuden tematiikkaa
• tiedostaa vaikuttavuuden arvioinnin osaamisen merkityksen organisaation johtamisessa