Siirry suoraan sisältöön

Näyttöön perustuvan toiminnan kehittäminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: SYJT061-3009

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.08.2024 - 31.10.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.11.2024 - 28.02.2025
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
KAMK Master School
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus
Opettajat
Arja Oikarinen
Ryhmät
SJY24S
SJY24S
SYT24S
SYT24S
Opintojakso
SYJT061

Toteutuksella on 9 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 20 t 15 min.

Aika Aihe Tila
Ke 30.10.2024 klo 08:30 - 13:45
(5 t 15 min)
Näyttöön perustuvan toiminnan kehittäminen SYJT061-3009
Teams opetus
To 07.11.2024 klo 16:15 - 17:45
(1 t 30 min)
Näyttöön perustuvan toiminnan kehittäminen SYJT061-3009
Teams opetus
To 14.11.2024 klo 15:00 - 16:00
(1 t 0 min)
Näyttöön perustuvan toiminnan kehittäminen SYJT061-3009
Webinaari
Ke 27.11.2024 klo 16:15 - 17:45
(1 t 30 min)
Näyttöön perustuvan toiminnan kehittäminen SYJT061-3009
Teams opetus
Pe 29.11.2024 klo 12:30 - 16:00
(3 t 30 min)
Näyttöön perustuvan toiminnan kehittäminen SYJT061-3009
Teams opetus
Ke 11.12.2024 klo 16:15 - 17:45
(1 t 30 min)
Näyttöön perustuvan toiminnan kehittäminen SYJT061-3009
Teams opetus
To 12.12.2024 klo 15:00 - 16:00
(1 t 0 min)
Näyttöön perustuvan toiminnan kehittäminen SYJT061-3009
Webinaari
Ke 08.01.2025 klo 16:15 - 17:45
(1 t 30 min)
Näyttöön perustuvan toiminnan kehittäminen SYJT061-3009
Teams opetus
To 16.01.2025 klo 08:30 - 12:00
(3 t 30 min)
Näyttöön perustuvan toiminnan kehittäminen SYJT061-3009
Teams opetus
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Opiskelija
-osaa analysoida kriittisesti ja käsitteellistää hoito- ja sosiaalityöstä sekä organisaation strategiasta esille tulevia ongelmia/kehittämistarpeita ja määritellä ne järjestelmällisen kirjallisuuskatsauksen lähtökohdaksi
-hallitsee järjestelmällisen kirjallisuuskatsauksen tekemisen hyödyntäen näyttöön perustuvia tietokantoja, kansallisia ja kansainvälisiä hoitosuosituksia
-osaa hyödyntää näyttöä ja arvioida sen soveltuvuutta hoito- ja sosiaalityön kehittämistarpeen/ongelman ratkaisemisessa
-osaa soveltaa ja kriittisesti arvioida näyttöön perustuvaa hoito- ja sosiaalityötä tukevia implementointimalleja sosiaali- ja terveysalan kehittämisessä yksilö- ja yhteisötasoilla
-osaa vakiinnuttaa ja argumentoida näyttöön perustuvaa toimintaa hoito- ja sosiaalityössä
-osaa johtaa ja kehittää näyttöön perustuvaa toimintaa
-arvostaa näyttöön perustuvaa toimintaa osana sosiaali- ja terveysalan ammatillista, kansallista ja kansainvälistä yhteisöllistä asiantuntijuutta

Sisältö

Ihmisten terveys ja hyvinvointi
-näyttöön perustuva toiminta ja sen taustalla olevat moninaiset muutostekijät
-näyttöön perustuvan toiminnan nykytila
Näytön tuottaminen
-työntekijän ja lähijohtajan vastuu näyttöön perustuvan toiminnan kehittämisessä
-tieto ja tiedonhankinta
Näytön tiivistäminen
-kirjallisuuskatsaus, tutkimusten laadun ja näytön vahvuuden arviointi
-hoitosuositukset
Näytön levittäminen ja käyttöönotto
-näyttöön perustuvan toiminnan kehittämistä tukevat implementointimallit ja muut menetelmät
-näyttöön perustuvan toiminnan muutoksen vakiinnuttaminen, seuraaminen ja arviointi

Oppimateriaalit

Ilmoitetaan DevMoodlessa

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija
- hallitsee tutkimustiedon kriittiseen etsimisen, analysoinnin, arvioinnin ja kansainvälisten tutkimusten
laaja-alaisen hyödyntämisen työelämässä
- hallitsee erinomaisesti tutkimustiedon ja näyttöön perustuvan hoitotyön seuraamisen, arvioinnin ja
kehittämisen työelämässä
- hallitsee näyttöön perustuvan toiminnan kokonaisprosessin
- osoittaa hallitsevansa erinomaisesti työelämässä vaadittavaa viestintä- ja kielitaitoa tehtävien
raportoinnissa ja esittämisessä sekä käyttää vieraskielistä aineistoa kriittisesti
- osaa dokumentoida tehtävistä kansainvälisesti
- osaa analysoida ja perustella npt:n kehittämistarpeita tulevaisuusorientoituneesti yhteistyössä
työyhteisön toimijoiden ja alan asiantuntijoiden kanssa sekä integroi ne toimintakontekstiin,
yhteiskunnalliseen kontekstiin ja koulutusalan tietoperustaan
- uudistaa työelämän käytäntöjä näyttöön perustuen ja digitaalisuutta hyödyntäen

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija
- hallitsee tutkimustiedon kriittiseen etsimisen, analysoinnin, arvioinnin ja kansainvälisten tutkimusten
hyödyntämisen työelämässä
- hallitsee tutkimustiedon ja näyttöön perustuvan hoitotyön seuraamisen, arvioinnin ja kehittämisen
työelämässä
- osaa soveltaa näyttöön perustuvan toiminnan kokonaisprosessia
- osoittaa hallitsevansa työelämässä vaadittavaa viestintä- ja kielitaitoa tehtävien raportoinnissa ja
esittämisessä sekä pykii käyttämään vieraskielistä aineistoa
- osaa perustella npt:n kehittämistarpeita tulevaisuusorientoituneesti yhteistyössä työyhteisön toimijoiden
ja alan asiantuntijoiden kanssa sekä integroi ne toimintakontekstiin, yhteiskunnalliseen kontekstiin ja
koulutusalan tietoperustaan
- uudistaa työelämän käytäntöjä näyttöön perustuen ja digitaalisuutta hyödyntäen

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija
- pyrkii tutkimustiedon kriittiseen etsimiseen, tarkasteluun ja kansainvälisten tutkimusten lukemiseen
- hallitsee perusteita tutkimustiedon ja näyttöön perustuvan hoitotyön seuraamisesta ja arvioinnista
- tuntee näyttöön perustuvan toiminnan kokonaisprosessin
- osaa perustella npt: kehittämistarpeita tulevaisuusorientoituneesti yhteistyössä työyhteisön toimijoiden ja
alan asiantuntijoiden kanssa
- pyrkii tuottamaan työelämän käytäntöjä hyödyttävää tietoa

Osaamistavoitteet

Opiskelija
-osaa analysoida kriittisesti ja käsitteellistää hoito- ja sosiaalityöstä sekä organisaation strategiasta esille tulevia ongelmia/kehittämistarpeita ja määritellä ne järjestelmällisen kirjallisuuskatsauksen lähtökohdaksi
-hallitsee järjestelmällisen kirjallisuuskatsauksen tekemisen hyödyntäen näyttöön perustuvia tietokantoja, kansallisia ja kansainvälisiä hoitosuosituksia
-osaa hyödyntää näyttöä ja arvioida sen soveltuvuutta hoito- ja sosiaalityön kehittämistarpeen/ongelman ratkaisemisessa
-osaa soveltaa ja kriittisesti arvioida näyttöön perustuvaa hoito- ja sosiaalityötä tukevia implementointimalleja sosiaali- ja terveysalan kehittämisessä yksilö- ja yhteisötasoilla
-osaa vakiinnuttaa ja argumentoida näyttöön perustuvaa toimintaa hoito- ja sosiaalityössä
-osaa johtaa ja kehittää näyttöön perustuvaa toimintaa
-arvostaa näyttöön perustuvaa toimintaa osana sosiaali- ja terveysalan ammatillista, kansallista ja kansainvälistä yhteisöllistä asiantuntijuutta

Toteutustavat

Opintojakso koostuu etäpäivistä, itsenäisestä työskentelystä, etänä totettavista tiedohakukoulutuksista ja oppimistehtävistä. Opintojakso sisältää seuraavat tehtävät: verkkotehtävä, oppimis- ja kehittämistehtävä ja vertaisarviointi (voi laatia myös itsearvioinnin).


Tuotos tulee luoda ilman tekoälyä. Opiskelijan tulee käyttää vain omia tietojaan, ymmärrystään ja taitojaan. Tekoälyn käyttäminen on kielletty perustellusta syystä ja tulkitaan vilpiksi.

Suoritustavat

Oppimis- ja kehittämistehtävät
Etäpäivät
Itsenäinen työskentely

Sisältö

Ihmisten terveys ja hyvinvointi
-näyttöön perustuva toiminta ja sen taustalla olevat moninaiset muutostekijät
-näyttöön perustuvan toiminnan nykytila
Näytön tuottaminen
-työntekijän ja lähijohtajan vastuu näyttöön perustuvan toiminnan kehittämisessä
-tieto ja tiedonhankinta
Näytön tiivistäminen
-kirjallisuuskatsaus, tutkimusten laadun ja näytön vahvuuden arviointi
-hoitosuositukset
Näytön levittäminen ja käyttöönotto
-näyttöön perustuvan toiminnan kehittämistä tukevat implementointimallit ja muut menetelmät
-näyttöön perustuvan toiminnan muutoksen vakiinnuttaminen, seuraaminen ja arviointi

Siirry alkuun