Siirry suoraan sisältöön

Näyttöön perustuvan toiminnan kehittäminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: SYJT061-3009

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.08.2024 - 31.10.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.11.2024 - 28.02.2025
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
KAMK Master School
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus
Opettajat
Arja Oikarinen
Ryhmät
SJY24S
SJY24S
SYT24S
SYT24S
Opintojakso
SYJT061

Toteutuksella on 9 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 20 t 15 min.

Aika Aihe Tila
Ke 30.10.2024 klo 08:30 - 13:45
(5 t 15 min)
Näyttöön perustuvan toiminnan kehittäminen SYJT061-3009
Teams opetus
To 07.11.2024 klo 16:15 - 17:45
(1 t 30 min)
Näyttöön perustuvan toiminnan kehittäminen SYJT061-3009
Teams opetus
To 14.11.2024 klo 15:00 - 16:00
(1 t 0 min)
Näyttöön perustuvan toiminnan kehittäminen SYJT061-3009
Webinaari
Ke 27.11.2024 klo 16:15 - 17:45
(1 t 30 min)
Näyttöön perustuvan toiminnan kehittäminen SYJT061-3009
Teams opetus
Pe 29.11.2024 klo 12:30 - 16:00
(3 t 30 min)
Näyttöön perustuvan toiminnan kehittäminen SYJT061-3009
Teams opetus
Ke 11.12.2024 klo 16:15 - 17:45
(1 t 30 min)
Näyttöön perustuvan toiminnan kehittäminen SYJT061-3009
Teams opetus
To 12.12.2024 klo 15:00 - 16:00
(1 t 0 min)
Näyttöön perustuvan toiminnan kehittäminen SYJT061-3009
Webinaari
Ke 08.01.2025 klo 16:15 - 17:45
(1 t 30 min)
Näyttöön perustuvan toiminnan kehittäminen SYJT061-3009
Teams opetus
To 16.01.2025 klo 08:30 - 12:00
(3 t 30 min)
Näyttöön perustuvan toiminnan kehittäminen SYJT061-3009
Teams opetus
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Opiskelija
-osaa analysoida kriittisesti ja käsitteellistää hoito- ja sosiaalityöstä sekä organisaation strategiasta esille tulevia ongelmia/kehittämistarpeita ja määritellä ne järjestelmällisen kirjallisuuskatsauksen lähtökohdaksi
-hallitsee järjestelmällisen kirjallisuuskatsauksen tekemisen hyödyntäen näyttöön perustuvia tietokantoja, kansallisia ja kansainvälisiä hoitosuosituksia
-osaa hyödyntää näyttöä ja arvioida sen soveltuvuutta hoito- ja sosiaalityön kehittämistarpeen/ongelman ratkaisemisessa
-osaa soveltaa ja kriittisesti arvioida näyttöön perustuvaa hoito- ja sosiaalityötä tukevia implementointimalleja sosiaali- ja terveysalan kehittämisessä yksilö- ja yhteisötasoilla
-osaa vakiinnuttaa ja argumentoida näyttöön perustuvaa toimintaa hoito- ja sosiaalityössä
-osaa johtaa ja kehittää näyttöön perustuvaa toimintaa
-arvostaa näyttöön perustuvaa toimintaa osana sosiaali- ja terveysalan ammatillista, kansallista ja kansainvälistä yhteisöllistä asiantuntijuutta

Sisältö

Ihmisten terveys ja hyvinvointi
-Näyttöön perustuva toiminta ja sen taustalla olevat moninaiset muutostekijät
-Näyttöön perustuvan toiminnan nykytila
Näytön tuottaminen
-Työntekijän ja lähijohtajan vastuu näyttöön perustuvan toiminnan kehittämisessä
-Tieto ja tiedonhankinta
Näytön tiivistäminen
-Kirjallisuuskatsaus, tutkimusnäytön ja sen vahvuuden arviointi
-Hoitosuositukset
Näytön levittäminen ja käyttöönotto
-Näyttöön perustuvan toiminnan kehittämistä tukevat implementointimallit ja muut menetelmät
-Näyttöön perustuvan toiminnan muutoksen vakiinnuttaminen, seuraaminen ja arviointi

Oppimateriaalit

Ilmoitetaan DevMoodlessa

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija
- hallitsee tutkimustiedon kriittiseen etsimisen, analysoinnin, arvioinnin ja kansainvälisten tutkimusten
laaja-alaisen hyödyntämisen työelämässä
- hallitsee erinomaisesti tutkimustiedon ja näyttöön perustuvan hoitotyön seuraamisen, arvioinnin ja
kehittämisen työelämässä
- hallitsee näyttöön perustuvan toiminnan kokonaisprosessin
- osoittaa hallitsevansa erinomaisesti työelämässä vaadittavaa viestintä- ja kielitaitoa tehtävien
raportoinnissa ja esittämisessä sekä käyttää vieraskielistä aineistoa kriittisesti
- osaa dokumentoida tehtävistä kansainvälisesti
- osaa analysoida ja perustella npt:n kehittämistarpeita tulevaisuusorientoituneesti yhteistyössä
työyhteisön toimijoiden ja alan asiantuntijoiden kanssa sekä integroi ne toimintakontekstiin,
yhteiskunnalliseen kontekstiin ja koulutusalan tietoperustaan
- uudistaa työelämän käytäntöjä näyttöön perustuen ja digitaalisuutta hyödyntäen

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija
- hallitsee tutkimustiedon kriittiseen etsimisen, analysoinnin, arvioinnin ja kansainvälisten tutkimusten
hyödyntämisen työelämässä
- hallitsee tutkimustiedon ja näyttöön perustuvan hoitotyön seuraamisen, arvioinnin ja kehittämisen
työelämässä
- osaa soveltaa näyttöön perustuvan toiminnan kokonaisprosessia
- osoittaa hallitsevansa työelämässä vaadittavaa viestintä- ja kielitaitoa tehtävien raportoinnissa ja
esittämisessä sekä pykii käyttämään vieraskielistä aineistoa
- osaa perustella npt:n kehittämistarpeita tulevaisuusorientoituneesti yhteistyössä työyhteisön toimijoiden
ja alan asiantuntijoiden kanssa sekä integroi ne toimintakontekstiin, yhteiskunnalliseen kontekstiin ja
koulutusalan tietoperustaan
- uudistaa työelämän käytäntöjä näyttöön perustuen ja digitaalisuutta hyödyntäen

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija
- pyrkii tutkimustiedon kriittiseen etsimiseen, tarkasteluun ja kansainvälisten tutkimusten lukemiseen
- hallitsee perusteita tutkimustiedon ja näyttöön perustuvan hoitotyön seuraamisesta ja arvioinnista
- tuntee näyttöön perustuvan toiminnan kokonaisprosessin
- osaa perustella npt: kehittämistarpeita tulevaisuusorientoituneesti yhteistyössä työyhteisön toimijoiden ja
alan asiantuntijoiden kanssa
- pyrkii tuottamaan työelämän käytäntöjä hyödyttävää tietoa

Siirry alkuun