Liikunta eri terveydentiloissa (3 op)
Toteutuksen tunnus: AL00CF07-3005
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
19.08.2024 - 22.09.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
3 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
34 % Lähiopetus, 66 % Etäopetus
Yksikkö
Business
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liikunnan ja vapaa-ajan koulutus
Opettaja
- Liisa Paavola
Ryhmät
-
ALM24KALM24K
- 31.08.2024 08:15 - 11:30, Liikunta eri terveydentiloissa AL00CF07-3005
- 12.09.2024 15:15 - 16:45, Liikunta eri terveydentiloissa AL00CF07-3005
- 27.09.2024 08:15 - 10:30, Liikunta eri terveydentiloissa AL00CF07-3005
- 27.09.2024 10:45 - 11:45, Liikunta eri terveydentiloissa AL00CF07-3005
- 10.10.2024 10:00 - 11:30, Liikunta eri terveydentiloissa AL00CF07-3005
- 10.10.2024 12:30 - 14:00, Liikunta eri terveydentiloissa AL00CF07-3005
- 24.10.2024 10:00 - 11:30, Liikunta eri terveydentiloissa AL00CF07-3005
- 25.10.2024 09:00 - 10:30, Liikunta eri terveydentiloissa AL00CF07-3005
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa toimia liikunnan terveysvaikutusten asiantuntijana. Hän osaa arvioida liikuntakelpoisuutta, laatia yksilölliset liikuntaohjeet eri terveydentiloissa sekä ohjata pitkäaikaissairaiden liikuntaryhmiä.
Sisältö
Liikunnan merkitys sairauksien ennaltaehkäisyssä ja hoidossa
Liikuntakelpoisuuden arviointi
Liikunta eri terveydentiloissa
Pitkäaikaissairaiden ryhmäliikunta
Aika ja paikka
Toteutus 31.8. - 4.11.2024
Oppimateriaalit
Repussa
Opetusmenetelmät
Kontaktiopetus (Kamk ja Teams)
Herjoitukset
Verkkotentti
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Oma asiakas
Pitkäaikaissairaiden liikuntaryhmän seuraaminen/ohjaaminen omalla paikkakunnalla
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Verkkotentti viikolla 45 (ajankohta suunnitellaan opiskelijoiden kanssa)
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kontaktiopetus 20h, itsenäinen opiskelu 60h (jaettu välitehtäviin)
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija käyttää laaja-alaisesti tietoperustaa ja osoittaa kriittisyyttä toiminnassaan.
Opiskelija käyttää asiantuntevasti alan käsitteistöä ja systemaattisesti alan tiedonlähteitä.
Opiskelija hallitsee laaja-alaisesti liikuntakelpoisuuden arvioinnin.
Opiskelija osaa suhteuttaa sisältöä laajoihin kokonaisuuksiin.
Opiskelijaosaa monipuolisesti arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan suhteessa teoriatietoon.
Opiskelija huomioi asiantuntevasti yksilön erityishuomioita vaativissa ryhmissä.
Opiskelija toimii itsenäisesti, vastuullisesti ja aloitteellisesti ohjaustilanteissa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa toimia asiakaslähtöisesti ja teoriaperustaa soveltaen laatiessaan liikuntaohjeita.
Opiskelija osaa perustella valintojaan teoreettisesti.
Opiskelija osaa soveltaa liikuntakelpoisuuden arviointia tapauskohtaisesti.
Opiskelija huomioi yksilön erityishuomioita vaativissa ryhmissä.
Opiskelija toimii itsenäisesti ja vastuullisesti ohjaustilanteissa
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa selittää, miten fyysinen aktiivisuus liittyy terveyteen.
Opiskelija tunnistaa arkitiedon ja tutkitun tiedon eron.
Opiskelija käyttää keskeisiä tiedonlähteitä.
Opiskelija osaa arvioida asiakkaan liikuntakelpoisuutta sekä liikuntaohjeiden laatimisen perusteet eri terveydentiloissa.
Opiskelija osaa toteuttaa ohjaustilanteen erityishuomioita vaativalle kohderyhmälle.
Opiskelija toimii asianmukaisesti ohjaustilanteissa
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Suoritukset:
- oma asiakas tehtävä, ja ryhmien seuraaminen/ohjaaminen ja kontaktitunnit 1,5op, arviointi hyv-hyl
- ryhmätehtävä 0,5op, arviointi 1-5/hyl
- verkkotentti Repussa 1op, arviointi 1-5/hyl
Toteutuksen arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Osaa käyttää laaja-alaisesti tietoperustaa ja osoittaa kriittisyyttä toiminnassaan.
Käyttää asiantuntevasti alan käsitteistöä ja systemaattisesti alan tietolähteitä.
Hallitsee laaja-alaisesti liikuntakelpoisuuden arvioinnin.
Osaa suhteuttaa sisältöä laajoihin kokonaisuuksiin.
Osaa monipuolisesti arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan suhteessa teoriatietoon.
Huomioi asiantuntevasti yksilön erityishuomioita vaativissa ryhmissä.
Toimii itsenäisesti, vastuullisesti ja aloitteellisesti ohjaustilanteissa.
Toteutuksen arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Osaa toimia asiakaslähtöisesti ja teoriaperustaa soveltaen laatiessaan liikuntaohjeita.
Osaa perustella valintojaan teoreettisesti.
Osaa soveltaa liikuntakelpoisuuden arviointia tapaukohtaisesti.
Huomioi yksilön erityishuomioita vaativissa ryhmissä.
Toimii itsenäisesti ja vastuullisesti ohjaustilanteissa.
Toteutuksen arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa selittää, miten fyysinen aktiivisuus liittyy terveyteen.
Tunnistaa arkitiedon ja tutkitun tiedon eron.
Opiskelija käyttää keskeisiä tiedonlähteitä.
Osaa arvioida asiakkaan liikuntakelpoisuutta ja liikuntaohjeiden laatimisen perusteet eri terveydentiloissa.
Osaa toteuttaa ohjaustilanteen erityishuomioita vaativalle kohderyhmälle ja toimii asianmukaisesti ohjaustilanteissa.
Esitietovaatimukset
Liikunnan perusteet