Skip to main content

Soveltava liikunta (5 cr)

Code: AL00CD78-3007

General information


Enrollment

11.09.2024 - 31.01.2025

Timing

01.01.2025 - 30.11.2025

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

3.5 op

RDI portion

2 op

Mode of delivery

30 % Contact teaching, 70 % Distance learning

Unit

Business

Teaching languages

  • Finnish

Degree programmes

  • Bachelor’s Degree in Sports and Leisure Management

Teachers

  • Liisa Paavola

Groups

  • ALK23S
    ALK23S
  • ALM23K
    ALM23K

Objective

Upon completing the course, the student will:
- be able to describe the key elements of physical activity and its development for individuals requiring special support,
- recognize the significance of physical activity for groups requiring special support and assess the accessibility of physical activity,
- identify various guidance and teaching methods and apply them when instructing individuals requiring special support in different environments.

Content

Course content:
- What adapted physical activity entails
- Different functional abilities and considerations, e.g., developmental disabilities and sensory impairments
- Accessibility and inclusivity
- Instruction, differentiation, and overcoming prejudices
- The Paralympic Committee's National Program

Location and time

Toteutus kevätlukukaudella 2025

Materials

Repussa

Teaching methods

Kontaktiopetus
Itsenäinen opiskelu verkossa
Valinnainen osio
Kokoava pohdinta

Employer connections

Opintojakso sisätää 1op laajuisen valinnaisen osion, jossa toteutuu työelämäyhteistyö

Completion alternatives

Vaihtoehtoinen suoritustapa: itsenäisen osion tehtäviä voi jatkaa vielä 15.11. saakka

Student workload

Kontaktitunnit ja harjoitukset: 16h
Oma valinnainen osio: 27h
Itsenäiset tehtävät verkossa ja kirjallinen kokoava pohdinta n. 94h

Evaluation scale

0 - 5

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija osaa tulkita ja analysoida laaja-alaisesti ja asiantuntevasti soveltavan liikunnan keskeisiä elementtejä
Opiskelija osaa ennakoida tulevaa ja tuo esille laajaa kehittämisotetta erityistä tukea tarvitsevien liikuntaan (innovatiivisuus)
Osaa analysoida esteettömyyden ja saavutettavuuden elementtejä ratkaisukeskeisesti
Osaa soveltaa liikuntaa erityistukea tarvitseville erilaisissa toimintaympäristöissä. Tunnistaa ohjaustilanteissa ja ohjauksessaan erilaisia keinoja inkluusion kirjosta ja osaa perustella valintoja.
Osaa toimia itsenäisesti, vastuullisesti ja aloitteellisesti oppimis- ja ohjaustilanteissa sekä huomioida yksilön ryhmässä (eriyttäminen)

Assessment criteria, good (3)

Opiskelija osaa nimetä, kuvailla ja yhdistellä soveltavan liikunnan keskeisiä elementtejä
Tunnistaa perustellusti liikunnan merkityksen erityistä tukea tarvitseville ryhmille
Osaa arvioida liikunnan saavutettavuutta laajalti
Osaa soveltaa liikuntaa erityistukea tarvitseville perustellusti
Osaa toimia itsenäisesti ja vastuullisesti oppimis- ja ohjaustilanteissa sekä huomioida yksilön ryhmässä.

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelija osaa nimetä ja kuvailla soveltavan liikunnan keskeisiä elementtejä
Opiskelija tunnistaa liikunnan merkityksen erityistä tukea tarvitseville ryhmille
Osaa arvioida liikunnan saavutettavuutta perustasolla.
Osaa toteuttaa ohjaus- ja opetustilanteen erityishuomiota vaativalle kohderyhmälle.
Toimii asianmukaisesti oppimis- ja ohjaustilanteissa, toistaa hyviä käytänteitä rutiininomaisesti (pysyy tutussa ja turvallisessa).