Siirry suoraan sisältöön

Soveltava liikunta (5 op)

Toteutuksen tunnus: AL00CD78-3007

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
11.09.2024 - 31.01.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2025 - 30.11.2025
Toteutus on käynnissä.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
1.5 op
Virtuaaliosuus
3.5 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Business
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Liikunnan ja vapaa-ajan koulutus
Opettajat
Liisa Paavola
Ryhmät
ALK23S
ALK23S
ALM23K
ALM23K
Opintojakso
AL00CD78

Toteutuksella on 5 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 10 t 30 min.

Aika Aihe Tila
To 09.01.2025 klo 09:30 - 11:00
(1 t 30 min)
Soveltava liikunta AL00CD78-3007
Vuo_Linnamo Vuokatti Linnamo sali Snowpolis
Pe 24.01.2025 klo 12:00 - 16:00
(4 t 0 min)
Soveltava liikunta AL00CD78-3007
Vuokatti Areena monitoimihalli
La 25.01.2025 klo 09:00 - 11:00
(2 t 0 min)
Soveltava liikunta AL00CD78-3007
Vuokatti Areena monitoimihalli
To 06.02.2025 klo 12:00 - 13:30
(1 t 30 min)
Soveltava liikunta AL00CD78-3007
Teams opetus
To 13.03.2025 klo 15:15 - 16:45
(1 t 30 min)
Soveltava liikunta AL00CD78-3007
Teams opetus
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija,
- osaa kuvata erityistukea tarvitsevien liikunnan ja sen kehittämisen keskeiset elementit
- tunnistaa liikunnan merkityksen erityistä tukea tarvitseville ryhmille sekä osaa arvioida liikunnan saavutettavuutta
- tunnistaa eri ohjaus- ja opetusmenetelmiä sekä osaa soveltaa ohjatessaan erityistukea tarvitsevia erilaisissa toimintaympäristöissä

Sisältö

Opintojakson sisältö
- Mitä soveltava liikunta on
- Erilaiset toimintakyvyt ja niiden huomioiminen mm. kehitysvammaisuus ja aistivammaisuus
- Esteettömyys ja saavutettavuus
- Ohjaaminen, eriyttäminen, ennakkoluulojen poistaminen
- Paralympiakomitean Valttiohjelma

Aika ja paikka

Toteutus alkaa 9.1.2025 ja se on mahdollista suorittaa joko kevätlukukaudella tai 15.11.2025 mennessä. Lähiopetus toteutuu tammi-maaliskuun aikana.

Oppimateriaalit

Oppimateriaali löytyy Reppukurssilta.
Oppikirja: Rintala, Huovinen, Niemelä. Soveltava liikunta 2012. Liikuntatieteellisen seuran julkaisu

Opetusmenetelmät

Opintojakso koostuu itsenäisesti suoritettavista verkkotehtävistä, kaikille pakollisista tunneista ja harjoituksista, 1op laajuisesta omasta valinnaisesta osiosta sekä kirjallisesta kokoavasta itsearvioinnista ja pohdinnasta. Oppimistehtävien avulla harjoittelet opintojakson keskeisten sisältöjen hallintaa ja ymmärtämistä.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojaksoon kuuluu 1op laajuinen oma valinnainen osio (ohjeistetaan kurssilla tarkemmin)

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Itsenäiset verkkotehtävät 2,5op, mikä vastaa n. 68h opiskelijan työtä
Oma valinnainen osio 1op (27h opiskelijan työtä)
Lähitunnit ja harjoitukset 0,5op (13h opiskelijan työtä)
Kirjallinen kokoavan itsearviointi ja pohdinta 1op (27h opiskelijan työtä)

Sisällön jaksotus

Opintojakso koostuu verkkotehtävistä, verkossa toteutettavista luennoista, jotka ovat koko ryhmälle yhteiset. Lisäksi opintojakso sisältää käytännön harjoituksia, joihin on 100% osallistuminen. Oma valinnainen osio suunnitellaan yhdessä opettajan kanssa ja sen voi suoirttaa omalla aikataululla 15.11.2025 mennessä. Mahdolliset poissalolot käytännön harjoitustunneilta korvataan seuraavan toteutuksen harjoitustunneilla.”

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa tulkita ja analysoida laaja-alaisesti ja asiantuntevasti soveltavan liikunnan keskeisiä elementtejä
Opiskelija osaa ennakoida tulevaa ja tuo esille laajaa kehittämisotetta erityistä tukea tarvitsevien liikuntaan (innovatiivisuus)
Osaa analysoida esteettömyyden ja saavutettavuuden elementtejä ratkaisukeskeisesti
Osaa soveltaa liikuntaa erityistukea tarvitseville erilaisissa toimintaympäristöissä. Tunnistaa ohjaustilanteissa ja ohjauksessaan erilaisia keinoja inkluusion kirjosta ja osaa perustella valintoja.
Osaa toimia itsenäisesti, vastuullisesti ja aloitteellisesti oppimis- ja ohjaustilanteissa sekä huomioida yksilön ryhmässä (eriyttäminen)

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa nimetä, kuvailla ja yhdistellä soveltavan liikunnan keskeisiä elementtejä
Tunnistaa perustellusti liikunnan merkityksen erityistä tukea tarvitseville ryhmille
Osaa arvioida liikunnan saavutettavuutta laajalti
Osaa soveltaa liikuntaa erityistukea tarvitseville perustellusti
Osaa toimia itsenäisesti ja vastuullisesti oppimis- ja ohjaustilanteissa sekä huomioida yksilön ryhmässä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa nimetä ja kuvailla soveltavan liikunnan keskeisiä elementtejä
Opiskelija tunnistaa liikunnan merkityksen erityistä tukea tarvitseville ryhmille
Osaa arvioida liikunnan saavutettavuutta perustasolla.
Osaa toteuttaa ohjaus- ja opetustilanteen erityishuomiota vaativalle kohderyhmälle.
Toimii asianmukaisesti oppimis- ja ohjaustilanteissa, toistaa hyviä käytänteitä rutiininomaisesti (pysyy tutussa ja turvallisessa).

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osa tehtävistä arvioidaan asteikolla hyv-hyl, ja osa numeraalisesti. Opintojakson kokonaisarvosana muodostuu asteikolla 0-5.

Arvioinnissa huomioidaan opintojakson osasuoritukset, painotettuna niiden laajuutta.

Hylätty (0)

Opintojakson kriteerit eivät täyty

Toteutuksen arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa tulkita ja analysoida laaja-alaisesti ja asiantuntevasti soveltavan liikunnan keskeisiä elementtejä
Opiskelija osaa ennakoida tulevaa ja tuo esille laajaa kehittämisotetta erityistä tukea tarvitsevien liikuntaan (innovatiivisuus)
Osaa analysoida esteettömyyden ja saavutettavuuden elementtejä ratkaisukeskeisesti
Osaa soveltaa liikuntaa erityistukea tarvitseville erilaisissa toimintaympäristöissä.
Tunnistaa ohjaustilanteissa ja ohjauksessaan erilaisia keinoja inkluusion kirjosta ja osaa perustella valintoja.
Osaa toimia itsenäisesti, vastuullisesti ja aloitteellisesti oppimis- ja ohjaustilanteissa sekä huomioida yksilön ryhmässä (eriyttäminen)

Toteutuksen arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa nimetä, kuvailla ja yhdistellä soveltavan liikunnan keskeisiä elementtejä.
Tunnistaa perustellusti liikunnan merkityksen erityistä tukea tarvitseville ryhmille
Osaa arvioida liikunnan saavutettavuutta laajalti
Osaa soveltaa liikuntaa erityistukea tarvitseville perustellusti.
Osaa toimia itsenäisesti ja vastuullisesti oppimis- ja ohjaustilanteissa sekä huomioida yksilön ryhmässä

Toteutuksen arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa nimetä ja kuvailla soveltavan liikunnan keskeisiä elementtejä
tunnistaa liikunnan merkityksen erityistä tukea tarvitseville
osaa arvioidan liikunnan saavutettavuutta perustasolla
Osaa toteuttaa ohjaus- ja opetustilanteen erityishuomiota vaativalle kohderyhmälle.
Toimii asianmukaisesti oppimis- ja ohjaustilanteissa, toistaa hyviä käytänteitä rutiininomaisesti (pysyy tutussa ja turvallisessa)

Siirry alkuun