Soveltava liikunta (5 op)
Toteutuksen tunnus: AL00CD78-3007
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
11.09.2024 - 31.01.2025
Ajoitus
01.01.2025 - 30.11.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3.5 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
30 % Lähiopetus, 70 % Etäopetus
Yksikkö
Business
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liikunnan ja vapaa-ajan koulutus
Opettaja
- Liisa Paavola
Ryhmät
-
ALK23SALK23S
-
ALM23KALM23K
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija,
- osaa kuvata erityistukea tarvitsevien liikunnan ja sen kehittämisen keskeiset elementit
- tunnistaa liikunnan merkityksen erityistä tukea tarvitseville ryhmille sekä osaa arvioida liikunnan saavutettavuutta
- tunnistaa eri ohjaus- ja opetusmenetelmiä sekä osaa soveltaa ohjatessaan erityistukea tarvitsevia erilaisissa toimintaympäristöissä
Sisältö
Opintojakson sisältö
- Mitä soveltava liikunta on
- Erilaiset toimintakyvyt ja niiden huomioiminen mm. kehitysvammaisuus ja aistivammaisuus
- Esteettömyys ja saavutettavuus
- Ohjaaminen, eriyttäminen, ennakkoluulojen poistaminen
- Paralympiakomitean Valttiohjelma
Aika ja paikka
Toteutus kevätlukukaudella 2025
Oppimateriaalit
Repussa
Opetusmenetelmät
Kontaktiopetus
Itsenäinen opiskelu verkossa
Valinnainen osio
Kokoava pohdinta
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakso sisätää 1op laajuisen valinnaisen osion, jossa toteutuu työelämäyhteistyö
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Vaihtoehtoinen suoritustapa: itsenäisen osion tehtäviä voi jatkaa vielä 15.11. saakka
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kontaktitunnit ja harjoitukset: 16h
Oma valinnainen osio: 27h
Itsenäiset tehtävät verkossa ja kirjallinen kokoava pohdinta n. 94h
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa tulkita ja analysoida laaja-alaisesti ja asiantuntevasti soveltavan liikunnan keskeisiä elementtejä
Opiskelija osaa ennakoida tulevaa ja tuo esille laajaa kehittämisotetta erityistä tukea tarvitsevien liikuntaan (innovatiivisuus)
Osaa analysoida esteettömyyden ja saavutettavuuden elementtejä ratkaisukeskeisesti
Osaa soveltaa liikuntaa erityistukea tarvitseville erilaisissa toimintaympäristöissä. Tunnistaa ohjaustilanteissa ja ohjauksessaan erilaisia keinoja inkluusion kirjosta ja osaa perustella valintoja.
Osaa toimia itsenäisesti, vastuullisesti ja aloitteellisesti oppimis- ja ohjaustilanteissa sekä huomioida yksilön ryhmässä (eriyttäminen)
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa nimetä, kuvailla ja yhdistellä soveltavan liikunnan keskeisiä elementtejä
Tunnistaa perustellusti liikunnan merkityksen erityistä tukea tarvitseville ryhmille
Osaa arvioida liikunnan saavutettavuutta laajalti
Osaa soveltaa liikuntaa erityistukea tarvitseville perustellusti
Osaa toimia itsenäisesti ja vastuullisesti oppimis- ja ohjaustilanteissa sekä huomioida yksilön ryhmässä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa nimetä ja kuvailla soveltavan liikunnan keskeisiä elementtejä
Opiskelija tunnistaa liikunnan merkityksen erityistä tukea tarvitseville ryhmille
Osaa arvioida liikunnan saavutettavuutta perustasolla.
Osaa toteuttaa ohjaus- ja opetustilanteen erityishuomiota vaativalle kohderyhmälle.
Toimii asianmukaisesti oppimis- ja ohjaustilanteissa, toistaa hyviä käytänteitä rutiininomaisesti (pysyy tutussa ja turvallisessa).