Siirry suoraan sisältöön

Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen perusteet (3 op)

Toteutuksen tunnus: AL00CF00-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

19.08.2024 - 22.09.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

3 op

TKI-osuus

0.5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Business

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Liikunnan ja vapaa-ajan koulutus

Opettaja

  • Liisa Paavola

Ryhmät

  • ALK24S
    ALK24S
  • 27.08.2024 12:30 - 14:00, Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen perusteet AL00CF00-3005
  • 28.08.2024 12:30 - 14:00, Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen perusteet AL00CF00-3005
  • 04.09.2024 10:00 - 11:30, Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen perusteet AL00CF00-3005
  • 11.09.2024 12:30 - 14:00, Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen perusteet AL00CF00-3005
  • 18.09.2024 12:30 - 14:00, Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen perusteet AL00CF00-3005
  • 18.09.2024 14:15 - 15:45, Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen perusteet AL00CF00-3005
  • 19.09.2024 12:45 - 13:45, Ryhmät 1-3_Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen perusteet AL00CF00-3005
  • 19.09.2024 14:00 - 15:00, Ryhmät 4-5_Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen perusteet AL00CF00-3005
  • 23.09.2024 12:30 - 14:00, Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen perusteet AL00CF00-3005
  • 25.09.2024 12:30 - 15:00, Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen perusteet AL00CF00-3005
  • 30.09.2024 14:15 - 16:15, Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen perusteet AL00CF00-3005
  • 02.10.2024 12:30 - 15:00, Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen perusteet AL00CF00-3005
  • 08.10.2024 12:30 - 14:00, Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen perusteet AL00CF00-3005
  • 08.10.2024 14:15 - 15:15, Testin yhteenveto_Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen perusteet AL00CF00-3005
  • 09.10.2024 12:30 - 14:00, TENTTI_Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen perusteet AL00CF00-3005

Tavoitteet

Opiskelija osaa selittää, miten terveyden edistämisen teoreettinen perusta on rakentunut sekä määritellä terveyden edistämisen keskeiset käsitteet.
Opiskelija tunnistaa terveyden edistämisen keskeisiä sisältöalueita sekä kykenee analysoimaan millaiset tekijät uhkaavat eri-ikäisten terveyttä ja hyvinvointia.
Opiskelija tunnistaa hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen menetelmiä, asiakirjoja sekä indikaattoreita.
Opiskelija osaa kuvata terveysliikunnan perusteita sekä tunnistaa liikunnallisen elämäntavan merkityksen terveydelle ja hyvinvoinnille.
Opiskelija osaa suorittaa terveyskunnon mittaukset turvallisesti

Sisältö

Hyvinvointi yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmasta
Terveyden edistämisen käsitteet
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen menetelmät, asiakirjat ja indikaattorit
Terveysliikunnan perusteet: terveyskunto, vaikutukset, suositukset, annostelu
Terveyskunnon mittaaminen

Oppimateriaalit

Repussa

Opetusmenetelmät

Lähiopetus, harjoitukset, työelämäcase: Kainuun liikkumisohjelma

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Kainuun Liikunta ry: Kainuun liikkumisohjelma

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Verkkotentti Repussa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähitunnit n.36h, itsenäinen opiskelu n.44h

Lisätietoja opiskelijoille

Suoritukset:
- ryhmätehtävä 0,5op, arviointi 1-5/hyl
- terveyskunnon mittaukset 0,5op -> 100% osallistuminen, hyv-hyl
- Kainuun liikkumisohjelma 0,5op, hyv-hyl
- lähiopetus 1op, 80% läsnäolo, hyv-hyl
- verkkotentti 1op, 1-5/hyl

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa arvioida kriittisesti sekä analysoida liikunnallisen elämäntavan merkitystä.
Opiskelija osaa tulkita ja soveltaa hyvinvoinnin ja terveyden keskeisiä käsitteitä ja sisältöjä, terveysliikunnan vaikutusmekanismeja, suosituksia sekä annostuksia.
Opiskelija toimii ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa perustella ja arvioida liikunnallisen elämäntavan merkitystä.
Opiskelija osaa nimetä, kuvailla ja perustella hyvinvoinnin ja terveyden keskeisiä käsitteitä ja sisältöjä, terveysliikunnan vaikutusmekanismit, suositukset sekä terveysliikuntalajeja.
Opiskelija toimii ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tunnistaa liikunnallisen elämäntavan merkityksen.
Opiskelija osaa nimetä ja kuvailla hyvinvoinnin ja terveyden keskeisiä käsitteitä ja sisältöjä, terveysliikunnan vaikutukset, suositukset sekä annostelun sekä terveysliikuntalajeja.
Opiskelija ottaa toiminnassaan toiset huomioon.
Opiskelija toimii ryhmän jäsenenä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Suoritukset:
- ryhmätehtävä 0,5op, arviointi 1-5/hyl
- terveyskunnon mittaukset 0,5op -> 100% osallistuminen, hyv-hyl
- Lähiopetus ja Kainuun liikkumisohjelma 1op, 80% läsnäolo, hyv-hyl
- verkkotentti 1op, 1-5/hyl

Toteutuksen arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa arvioida kriittisesti sekä analysoida liikunnallisen elämäntavan merkitystä.
Opiskelija osaa tulkita ja soveltaa hyvinvoinnin ja terveyden keskeisiä käsitteitä ja sisältöjä, terveysliikunnan vaikutusmekanismeja, suosituksia sekä annostuksia.
Opiskelija toimii ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa.

Toteutuksen arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa perustella ja arvioida liikunnallisen elämäntavan merkitystä.
Opiskelija osaa nimetä, kuvailla ja perustella hyvinvoinnin ja terveyden keskeisiä käsitteitä ja sisältöjä, terveysliikunnan vaikutusmekanismit, suositukset sekä terveysliikuntalajeja.
Opiskelija toimii ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.

Toteutuksen arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija tunnistaa liikunnallisen elämäntavan merkityksen.
Opiskelija osaa nimetä ja kuvailla hyvinvoinnin ja terveyden keskeisiä käsitteitä ja sisältöjä, terveysliikunnan vaikutukset, suositukset sekä annostelun sekä terveysliikuntalajeja.
Opiskelija ottaa toiminnassaan toiset huomioon.
Opiskelija toimii ryhmän jäsenenä.