Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen perusteet (3 op)
Toteutuksen tunnus: AL00CF00-3005
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
19.08.2024 - 22.09.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
3 op
TKI-osuus
0.5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Business
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liikunnan ja vapaa-ajan koulutus
Opettaja
- Liisa Paavola
Ryhmät
-
ALK24SALK24S
- 27.08.2024 12:30 - 14:00, Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen perusteet AL00CF00-3005
- 28.08.2024 12:30 - 14:00, Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen perusteet AL00CF00-3005
- 04.09.2024 10:00 - 11:30, Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen perusteet AL00CF00-3005
- 11.09.2024 12:30 - 14:00, Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen perusteet AL00CF00-3005
- 18.09.2024 12:30 - 14:00, Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen perusteet AL00CF00-3005
- 18.09.2024 14:15 - 15:45, Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen perusteet AL00CF00-3005
- 19.09.2024 12:45 - 13:45, Ryhmät 1-3_Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen perusteet AL00CF00-3005
- 19.09.2024 14:00 - 15:00, Ryhmät 4-5_Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen perusteet AL00CF00-3005
- 23.09.2024 12:30 - 14:00, Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen perusteet AL00CF00-3005
- 25.09.2024 12:30 - 15:00, Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen perusteet AL00CF00-3005
- 30.09.2024 14:15 - 16:15, Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen perusteet AL00CF00-3005
- 02.10.2024 12:30 - 15:00, Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen perusteet AL00CF00-3005
- 08.10.2024 12:30 - 14:00, Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen perusteet AL00CF00-3005
- 08.10.2024 14:15 - 15:15, Testin yhteenveto_Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen perusteet AL00CF00-3005
- 09.10.2024 12:30 - 14:00, TENTTI_Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen perusteet AL00CF00-3005
Tavoitteet
Opiskelija osaa selittää, miten terveyden edistämisen teoreettinen perusta on rakentunut sekä määritellä terveyden edistämisen keskeiset käsitteet.
Opiskelija tunnistaa terveyden edistämisen keskeisiä sisältöalueita sekä kykenee analysoimaan millaiset tekijät uhkaavat eri-ikäisten terveyttä ja hyvinvointia.
Opiskelija tunnistaa hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen menetelmiä, asiakirjoja sekä indikaattoreita.
Opiskelija osaa kuvata terveysliikunnan perusteita sekä tunnistaa liikunnallisen elämäntavan merkityksen terveydelle ja hyvinvoinnille.
Opiskelija osaa suorittaa terveyskunnon mittaukset turvallisesti
Sisältö
Hyvinvointi yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmasta
Terveyden edistämisen käsitteet
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen menetelmät, asiakirjat ja indikaattorit
Terveysliikunnan perusteet: terveyskunto, vaikutukset, suositukset, annostelu
Terveyskunnon mittaaminen
Oppimateriaalit
Repussa
Opetusmenetelmät
Lähiopetus, harjoitukset, työelämäcase: Kainuun liikkumisohjelma
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Kainuun Liikunta ry: Kainuun liikkumisohjelma
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Verkkotentti Repussa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähitunnit n.36h, itsenäinen opiskelu n.44h
Lisätietoja opiskelijoille
Suoritukset:
- ryhmätehtävä 0,5op, arviointi 1-5/hyl
- terveyskunnon mittaukset 0,5op -> 100% osallistuminen, hyv-hyl
- Kainuun liikkumisohjelma 0,5op, hyv-hyl
- lähiopetus 1op, 80% läsnäolo, hyv-hyl
- verkkotentti 1op, 1-5/hyl
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa arvioida kriittisesti sekä analysoida liikunnallisen elämäntavan merkitystä.
Opiskelija osaa tulkita ja soveltaa hyvinvoinnin ja terveyden keskeisiä käsitteitä ja sisältöjä, terveysliikunnan vaikutusmekanismeja, suosituksia sekä annostuksia.
Opiskelija toimii ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa perustella ja arvioida liikunnallisen elämäntavan merkitystä.
Opiskelija osaa nimetä, kuvailla ja perustella hyvinvoinnin ja terveyden keskeisiä käsitteitä ja sisältöjä, terveysliikunnan vaikutusmekanismit, suositukset sekä terveysliikuntalajeja.
Opiskelija toimii ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija tunnistaa liikunnallisen elämäntavan merkityksen.
Opiskelija osaa nimetä ja kuvailla hyvinvoinnin ja terveyden keskeisiä käsitteitä ja sisältöjä, terveysliikunnan vaikutukset, suositukset sekä annostelun sekä terveysliikuntalajeja.
Opiskelija ottaa toiminnassaan toiset huomioon.
Opiskelija toimii ryhmän jäsenenä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Suoritukset:
- ryhmätehtävä 0,5op, arviointi 1-5/hyl
- terveyskunnon mittaukset 0,5op -> 100% osallistuminen, hyv-hyl
- Lähiopetus ja Kainuun liikkumisohjelma 1op, 80% läsnäolo, hyv-hyl
- verkkotentti 1op, 1-5/hyl
Toteutuksen arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa arvioida kriittisesti sekä analysoida liikunnallisen elämäntavan merkitystä.
Opiskelija osaa tulkita ja soveltaa hyvinvoinnin ja terveyden keskeisiä käsitteitä ja sisältöjä, terveysliikunnan vaikutusmekanismeja, suosituksia sekä annostuksia.
Opiskelija toimii ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa.
Toteutuksen arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osaa perustella ja arvioida liikunnallisen elämäntavan merkitystä.
Opiskelija osaa nimetä, kuvailla ja perustella hyvinvoinnin ja terveyden keskeisiä käsitteitä ja sisältöjä, terveysliikunnan vaikutusmekanismit, suositukset sekä terveysliikuntalajeja.
Opiskelija toimii ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.
Toteutuksen arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija tunnistaa liikunnallisen elämäntavan merkityksen.
Opiskelija osaa nimetä ja kuvailla hyvinvoinnin ja terveyden keskeisiä käsitteitä ja sisältöjä, terveysliikunnan vaikutukset, suositukset sekä annostelun sekä terveysliikuntalajeja.
Opiskelija ottaa toiminnassaan toiset huomioon.
Opiskelija toimii ryhmän jäsenenä.