Skip to main content

Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen perusteet (3 cr)

Code: AL00CF00-3005

General information


Enrollment

19.08.2024 - 22.09.2024

Timing

01.08.2024 - 31.12.2024

Number of ECTS credits allocated

3 op

RDI portion

0.5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

Business

Teaching languages

  • Finnish

Degree programmes

  • Bachelor’s Degree in Sports and Leisure Management

Teachers

  • Liisa Paavola

Groups

  • ALK24S
    ALK24S
  • 27.08.2024 12:30 - 14:00, Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen perusteet AL00CF00-3005
  • 28.08.2024 12:30 - 14:00, Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen perusteet AL00CF00-3005
  • 04.09.2024 10:00 - 11:30, Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen perusteet AL00CF00-3005
  • 11.09.2024 12:30 - 14:00, Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen perusteet AL00CF00-3005
  • 18.09.2024 12:30 - 14:00, Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen perusteet AL00CF00-3005
  • 18.09.2024 14:15 - 15:45, Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen perusteet AL00CF00-3005
  • 19.09.2024 12:45 - 13:45, Ryhmät 1-3_Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen perusteet AL00CF00-3005
  • 19.09.2024 14:00 - 15:00, Ryhmät 4-5_Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen perusteet AL00CF00-3005
  • 23.09.2024 12:30 - 14:00, Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen perusteet AL00CF00-3005
  • 25.09.2024 12:30 - 15:00, Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen perusteet AL00CF00-3005
  • 30.09.2024 14:15 - 16:15, Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen perusteet AL00CF00-3005
  • 02.10.2024 12:30 - 15:00, Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen perusteet AL00CF00-3005
  • 08.10.2024 12:30 - 14:00, Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen perusteet AL00CF00-3005
  • 08.10.2024 14:15 - 15:15, Testin yhteenveto_Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen perusteet AL00CF00-3005
  • 09.10.2024 12:30 - 14:00, TENTTI_Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen perusteet AL00CF00-3005

Objective

Opiskelija osaa selittää, miten terveyden edistämisen teoreettinen perusta on rakentunut sekä määritellä terveyden edistämisen keskeiset käsitteet.
Opiskelija tunnistaa terveyden edistämisen keskeisiä sisältöalueita sekä kykenee analysoimaan millaiset tekijät uhkaavat eri-ikäisten terveyttä ja hyvinvointia.
Opiskelija tunnistaa hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen menetelmiä, asiakirjoja sekä indikaattoreita.
Opiskelija osaa kuvata terveysliikunnan perusteita sekä tunnistaa liikunnallisen elämäntavan merkityksen terveydelle ja hyvinvoinnille.
Opiskelija osaa suorittaa terveyskunnon mittaukset turvallisesti

Content

Hyvinvointi yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmasta
Terveyden edistämisen käsitteet
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen menetelmät, asiakirjat ja indikaattorit
Terveysliikunnan perusteet: terveyskunto, vaikutukset, suositukset, annostelu
Terveyskunnon mittaaminen

Materials

Repussa

Teaching methods

Lähiopetus, harjoitukset, työelämäcase: Kainuun liikkumisohjelma

Employer connections

Kainuun Liikunta ry: Kainuun liikkumisohjelma

Exam schedules

Verkkotentti Repussa

Student workload

Lähitunnit n.36h, itsenäinen opiskelu n.44h

Further information

Suoritukset:
- ryhmätehtävä 0,5op, arviointi 1-5/hyl
- terveyskunnon mittaukset 0,5op -> 100% osallistuminen, hyv-hyl
- Kainuun liikkumisohjelma 0,5op, hyv-hyl
- lähiopetus 1op, 80% läsnäolo, hyv-hyl
- verkkotentti 1op, 1-5/hyl

Evaluation scale

0 - 5

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija osaa arvioida kriittisesti sekä analysoida liikunnallisen elämäntavan merkitystä.
Opiskelija osaa tulkita ja soveltaa hyvinvoinnin ja terveyden keskeisiä käsitteitä ja sisältöjä, terveysliikunnan vaikutusmekanismeja, suosituksia sekä annostuksia.
Opiskelija toimii ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa.

Assessment criteria, good (3)

Opiskelija osaa perustella ja arvioida liikunnallisen elämäntavan merkitystä.
Opiskelija osaa nimetä, kuvailla ja perustella hyvinvoinnin ja terveyden keskeisiä käsitteitä ja sisältöjä, terveysliikunnan vaikutusmekanismit, suositukset sekä terveysliikuntalajeja.
Opiskelija toimii ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelija tunnistaa liikunnallisen elämäntavan merkityksen.
Opiskelija osaa nimetä ja kuvailla hyvinvoinnin ja terveyden keskeisiä käsitteitä ja sisältöjä, terveysliikunnan vaikutukset, suositukset sekä annostelun sekä terveysliikuntalajeja.
Opiskelija ottaa toiminnassaan toiset huomioon.
Opiskelija toimii ryhmän jäsenenä.

Assessment methods and criteria

Suoritukset:
- ryhmätehtävä 0,5op, arviointi 1-5/hyl
- terveyskunnon mittaukset 0,5op -> 100% osallistuminen, hyv-hyl
- Lähiopetus ja Kainuun liikkumisohjelma 1op, 80% läsnäolo, hyv-hyl
- verkkotentti 1op, 1-5/hyl

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija osaa arvioida kriittisesti sekä analysoida liikunnallisen elämäntavan merkitystä.
Opiskelija osaa tulkita ja soveltaa hyvinvoinnin ja terveyden keskeisiä käsitteitä ja sisältöjä, terveysliikunnan vaikutusmekanismeja, suosituksia sekä annostuksia.
Opiskelija toimii ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa.

Toteutuksen arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa perustella ja arvioida liikunnallisen elämäntavan merkitystä.
Opiskelija osaa nimetä, kuvailla ja perustella hyvinvoinnin ja terveyden keskeisiä käsitteitä ja sisältöjä, terveysliikunnan vaikutusmekanismit, suositukset sekä terveysliikuntalajeja.
Opiskelija toimii ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelija tunnistaa liikunnallisen elämäntavan merkityksen.
Opiskelija osaa nimetä ja kuvailla hyvinvoinnin ja terveyden keskeisiä käsitteitä ja sisältöjä, terveysliikunnan vaikutukset, suositukset sekä annostelun sekä terveysliikuntalajeja.
Opiskelija ottaa toiminnassaan toiset huomioon.
Opiskelija toimii ryhmän jäsenenä.