Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen perusteet (3 cr)
Code: AL00CF00-3005
General information
Enrollment
19.08.2024 - 22.09.2024
Timing
01.08.2024 - 31.12.2024
Number of ECTS credits allocated
3 op
RDI portion
0.5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
Business
Teaching languages
- Finnish
Degree programmes
- Bachelor’s Degree in Sports and Leisure Management
Teachers
- Liisa Paavola
Groups
-
ALK24SALK24S
- 27.08.2024 12:30 - 14:00, Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen perusteet AL00CF00-3005
- 28.08.2024 12:30 - 14:00, Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen perusteet AL00CF00-3005
- 04.09.2024 10:00 - 11:30, Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen perusteet AL00CF00-3005
- 11.09.2024 12:30 - 14:00, Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen perusteet AL00CF00-3005
- 18.09.2024 12:30 - 14:00, Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen perusteet AL00CF00-3005
- 18.09.2024 14:15 - 15:45, Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen perusteet AL00CF00-3005
- 19.09.2024 12:45 - 13:45, Ryhmät 1-3_Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen perusteet AL00CF00-3005
- 19.09.2024 14:00 - 15:00, Ryhmät 4-5_Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen perusteet AL00CF00-3005
- 23.09.2024 12:30 - 14:00, Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen perusteet AL00CF00-3005
- 25.09.2024 12:30 - 15:00, Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen perusteet AL00CF00-3005
- 30.09.2024 14:15 - 16:15, Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen perusteet AL00CF00-3005
- 02.10.2024 12:30 - 15:00, Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen perusteet AL00CF00-3005
- 08.10.2024 12:30 - 14:00, Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen perusteet AL00CF00-3005
- 08.10.2024 14:15 - 15:15, Testin yhteenveto_Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen perusteet AL00CF00-3005
- 09.10.2024 12:30 - 14:00, TENTTI_Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen perusteet AL00CF00-3005
Objective
Opiskelija osaa selittää, miten terveyden edistämisen teoreettinen perusta on rakentunut sekä määritellä terveyden edistämisen keskeiset käsitteet.
Opiskelija tunnistaa terveyden edistämisen keskeisiä sisältöalueita sekä kykenee analysoimaan millaiset tekijät uhkaavat eri-ikäisten terveyttä ja hyvinvointia.
Opiskelija tunnistaa hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen menetelmiä, asiakirjoja sekä indikaattoreita.
Opiskelija osaa kuvata terveysliikunnan perusteita sekä tunnistaa liikunnallisen elämäntavan merkityksen terveydelle ja hyvinvoinnille.
Opiskelija osaa suorittaa terveyskunnon mittaukset turvallisesti
Content
Hyvinvointi yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmasta
Terveyden edistämisen käsitteet
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen menetelmät, asiakirjat ja indikaattorit
Terveysliikunnan perusteet: terveyskunto, vaikutukset, suositukset, annostelu
Terveyskunnon mittaaminen
Materials
Repussa
Teaching methods
Lähiopetus, harjoitukset, työelämäcase: Kainuun liikkumisohjelma
Employer connections
Kainuun Liikunta ry: Kainuun liikkumisohjelma
Exam schedules
Verkkotentti Repussa
Student workload
Lähitunnit n.36h, itsenäinen opiskelu n.44h
Further information
Suoritukset:
- ryhmätehtävä 0,5op, arviointi 1-5/hyl
- terveyskunnon mittaukset 0,5op -> 100% osallistuminen, hyv-hyl
- Kainuun liikkumisohjelma 0,5op, hyv-hyl
- lähiopetus 1op, 80% läsnäolo, hyv-hyl
- verkkotentti 1op, 1-5/hyl
Evaluation scale
0 - 5
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija osaa arvioida kriittisesti sekä analysoida liikunnallisen elämäntavan merkitystä.
Opiskelija osaa tulkita ja soveltaa hyvinvoinnin ja terveyden keskeisiä käsitteitä ja sisältöjä, terveysliikunnan vaikutusmekanismeja, suosituksia sekä annostuksia.
Opiskelija toimii ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa.
Assessment criteria, good (3)
Opiskelija osaa perustella ja arvioida liikunnallisen elämäntavan merkitystä.
Opiskelija osaa nimetä, kuvailla ja perustella hyvinvoinnin ja terveyden keskeisiä käsitteitä ja sisältöjä, terveysliikunnan vaikutusmekanismit, suositukset sekä terveysliikuntalajeja.
Opiskelija toimii ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.
Assessment criteria, satisfactory (1)
Opiskelija tunnistaa liikunnallisen elämäntavan merkityksen.
Opiskelija osaa nimetä ja kuvailla hyvinvoinnin ja terveyden keskeisiä käsitteitä ja sisältöjä, terveysliikunnan vaikutukset, suositukset sekä annostelun sekä terveysliikuntalajeja.
Opiskelija ottaa toiminnassaan toiset huomioon.
Opiskelija toimii ryhmän jäsenenä.
Assessment methods and criteria
Suoritukset:
- ryhmätehtävä 0,5op, arviointi 1-5/hyl
- terveyskunnon mittaukset 0,5op -> 100% osallistuminen, hyv-hyl
- Lähiopetus ja Kainuun liikkumisohjelma 1op, 80% läsnäolo, hyv-hyl
- verkkotentti 1op, 1-5/hyl
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija osaa arvioida kriittisesti sekä analysoida liikunnallisen elämäntavan merkitystä.
Opiskelija osaa tulkita ja soveltaa hyvinvoinnin ja terveyden keskeisiä käsitteitä ja sisältöjä, terveysliikunnan vaikutusmekanismeja, suosituksia sekä annostuksia.
Opiskelija toimii ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa.
Toteutuksen arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osaa perustella ja arvioida liikunnallisen elämäntavan merkitystä.
Opiskelija osaa nimetä, kuvailla ja perustella hyvinvoinnin ja terveyden keskeisiä käsitteitä ja sisältöjä, terveysliikunnan vaikutusmekanismit, suositukset sekä terveysliikuntalajeja.
Opiskelija toimii ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.
Assessment criteria, satisfactory (1)
Opiskelija tunnistaa liikunnallisen elämäntavan merkityksen.
Opiskelija osaa nimetä ja kuvailla hyvinvoinnin ja terveyden keskeisiä käsitteitä ja sisältöjä, terveysliikunnan vaikutukset, suositukset sekä annostelun sekä terveysliikuntalajeja.
Opiskelija ottaa toiminnassaan toiset huomioon.
Opiskelija toimii ryhmän jäsenenä.