Siirry suoraan sisältöön

Palveluiden tuotteistaminen ja kehittäminen (4 op)

Toteutuksen tunnus: BY00BX43-3009

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.12.2023 - 31.01.2024

Ajoitus

01.01.2024 - 31.05.2024

Opintopistemäärä

4 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Business

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Matkailualan koulutus
  • Liikunnan ja vapaa-ajan koulutus
  • Liiketalouden koulutus

Opettaja

  • Tero Korhonen
  • Pia Kuittinen

Ryhmät

  • LLT22SH
    LLT22SH
  • 15.01.2024 09:00 - 11:45, Palveluiden tuotteistaminen ja kehittäminen BY00BX43-3009
  • 22.01.2024 09:00 - 11:45, Palveluiden tuotteistaminen ja kehittäminen BY00BX43-3009
  • 29.01.2024 09:00 - 11:45, Palveluiden tuotteistaminen ja kehittäminen BY00BX43-3009
  • 05.02.2024 09:00 - 11:45, Palveluiden tuotteistaminen ja kehittäminen BY00BX43-3009
  • 12.02.2024 09:00 - 11:45, Palveluiden tuotteistaminen ja kehittäminen BY00BX43-3009
  • 19.02.2024 09:00 - 11:45, Palveluiden tuotteistaminen ja kehittäminen BY00BX43-3009
  • 26.02.2024 09:00 - 11:45, Palveluiden tuotteistaminen ja kehittäminen BY00BX43-3009
  • 11.03.2024 09:00 - 11:45, Palveluiden tuotteistaminen ja kehittäminen BY00BX43-3009
  • 18.03.2024 09:00 - 11:45, Palveluiden tuotteistaminen ja kehittäminen BY00BX43-3009
  • 25.03.2024 09:00 - 11:45, Palveluiden tuotteistaminen ja kehittäminen BY00BX43-3009
  • 27.03.2024 09:00 - 11:45, Asiakaskokemus ja ostokäyttäytyminen/Palveluiden tuotteistaminen ja kehittäminen
  • 08.04.2024 09:00 - 11:45, Palveluiden tuotteistaminen ja kehittäminen BY00BX43-3009

Tavoitteet

Tavoitteena on, että opiskelija ymmärtää tuotekehityksen ja palvelumuotoilun perusteet.
Opiskelija tuntee palveluiden kehittämisen sekä asiakassuhdeajattelun merkityksen osana kannattavan liiketoiminnan toteutusta.
Opiskelija osaa kehittää organisaation palveluja liiketoiminnalliset periaatteet huomioiden.

Sisältö

Tuotekehitys
Palvelut ja palvelujen tuottaminen
Palvelujen tuotteistaminen
Palveluinnovaatiot ja palveluliiketoiminnan kehittäminen
Uudet teknologiat ja niiden mahdollisuus palveluiden tuottamisessa

Aika ja paikka

Kevätlukukaudella lähiopetus kerran viikossa 2,5 tuntia.

Oppimateriaalit

Luennot ja lisämateriaalit on jaettu Repussa.

Opetusmenetelmät

Luennot, soveltavat tehtävät, tentti ja ryhmätyöt/itsenäiset tehtävät.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Luennoilla mahdolliset vierailijat, webinaarit ja seminaarit.
Vierailut yrityksiin ja mahdollisiin paikallisiin tapahtumiin.
Opintomatka kuuluu opintojakson pakollisiin suorituksiin. Matka tehdään yhden päivän aikana ja se on ilmainen opiskelijoille.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti ja sen ajankohta sovitaan opintojaksolla.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Sovitaan opettajan kanssa tapauskohtaisesti KAMKin pääperiaatteiden mukaisesti:
- Aiemmat korkeakoulusuoritukset voidaan hyväksilukea tapauskohtaisesti.
- Työelämässä aiemmin hankittua osaamista tunnistetaan (AHOT) tapauskohtaisesti.
- Opinnollistaminen eli nykyisessä työssä hankittava ja osoitettava opintojakson tavoitteiden osaaminen.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

4 opintopistettä tarkoittaa noin 110 tuntia opiskelijan työtä.

Arviointiasteikko

Hylätty/Hyväksytty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija käyttää keskeisiä palvelumuotoilun ja tuotekehityksen käsitteitä asianmukaisesti ja osaa kuvailla palveluiden kehittämisen prosessin ja työkaluja.

Opiskelija osaa valita tarkoituksenmukaisia palvelumuotoilun työkaluja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella ja toteuttaa kehittämistyötä asianmukaisesti. Opiskelija osaa toimia itsenäisesti ja vastuullisesti ja osaa käyttää tarkoituksenmukaisesti toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja.

Opiskelija osaa toimia ammatillisesti asiakastilanteissa ja ryhmän jäsenenä yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi. Opiskelija osaa toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.