Siirry suoraan sisältöön

Asiakassuuntainen markkinointi (5 op)

Toteutuksen tunnus: BY00BX23-3020

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

19.08.2024 - 22.09.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Business

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Matkailualan koulutus
  • Liiketalouden koulutusohjelma
  • Liikunnan ja vapaa-ajan koulutus

Opettaja

  • Pia Kuittinen

Ryhmät

  • LLT24SM
    LLT24SM
  • LLT24SH
    LLT24SH
  • 22.08.2024 09:15 - 11:00, Asiakassuuntainen markkinointi BY00BX23-3020
  • 27.08.2024 12:30 - 15:45, Asiakassuuntainen markkinointi BY00BX23-3020
  • 03.09.2024 12:30 - 15:45, Asiakassuuntainen markkinointi BY00BX23-3020
  • 10.09.2024 12:30 - 15:45, Asiakassuuntainen markkinointi BY00BX23-3020
  • 17.09.2024 12:30 - 15:45, Asiakassuuntainen markkinointi BY00BX23-3020
  • 24.09.2024 12:30 - 15:45, Asiakassuuntainen markkinointi BY00BX23-3020
  • 01.10.2024 12:30 - 15:45, Asiakassuuntainen markkinointi BY00BX23-3020
  • 08.10.2024 12:30 - 15:45, Asiakassuuntainen markkinointi BY00BX23-3020
  • 22.10.2024 12:30 - 15:45, Asiakassuuntainen markkinointi BY00BX23-3020
  • 29.10.2024 13:30 - 16:00, Asiakassuuntainen markkinointi BY00BX23-3020
  • 06.11.2024 12:30 - 15:45, Asiakassuuntainen markkinointi BY00BX23-3020
  • 13.11.2024 12:30 - 15:45, Asiakassuuntainen markkinointi BY00BX23-3020
  • 20.11.2024 12:30 - 15:45, Asiakassuuntainen markkinointi BY00BX23-3020
  • 27.11.2024 12:30 - 15:45, Asiakassuuntainen markkinointi BY00BX23-3020
  • 04.12.2024 12:30 - 15:45, Asiakassuuntainen markkinointi BY00BX23-3020
  • 11.12.2024 08:15 - 09:45, Asiakassuuntainen markkinointi BY00BX23-3020
  • 11.12.2024 14:00 - 15:00, Asiakassuuntainen markkinointi BY00BX23-3020

Tavoitteet

Opiskelija osaa käyttää asiakaskeskeisen markkinoinnin peruskäsitteitä ja arvioida organisaation kannattavan liiketoiminnan edellytyksiä markkinoinnillisesta näkökulmasta. Lisäksi opiskelija saa valmiudet tunnistaa organisaation markkinointitoimintoja ja luoda tulevaisuuden mahdollisuuksia.

Opintojakso on yhteinen liiketalouden tradenomiopiskelijoille sekä liikunnanohjaaja-,ja restonomiopiskelijoille.

Sisältö

Markkinoinnin peruskäsitteet
Markkinointiajattelun kehittyminen
Markkinoinnin toimintaympäristöt
Asiakaskäyttäytyminen ja segmentointi
Markkinoinnin kilpailukeinovalikoima
Myynnin ja asiakassuhdeajattelun perusteet

Aika ja paikka

Syyslukukaudella eli syys-joulukuussa lähiopetus kampuksella kerran viikossa 2,5 tuntia

Oppimateriaalit

Bergström & Leppänen. 2023 (paikoin myös vanhempi versio käy). Yrityksen asiakasmarkkinointi. Saatavana KAMK:n kirjastossa painettuna sekä e-kirjana.

Opetusmenetelmät

Luennot, ohjatut harjoitukset, yhteistoiminnallinen opiskelu (esim. pari- ja ryhmätyöskentely) ja itsenäinen opiskelu

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Luennoilla mahdolliset (yrittäjä)vierailijat ja ohjatuttuina harjoituksina yrityksille tehtävät projektit.
Mahdolliset yritysvierailut lähialueen yrityksiin.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tenttiajankohta sovitaan yhdessä opintojakson alussa. Uusinta yleisinä uusintapäivinä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Sovitaan opettajan kanssa tapauskohtaisesti KAMKin pääperiaatteiden mukaisesti:
- Aiemmat markkinoinnin korkeakoulusuoritukset voidaan hyväksilukea tapauskohtaisesti.
- Työelämässä aiemmin hankittua osaamista tunnistetaan (AHOT) tapauskohtaisesti.
- Opinnollistaminen eli nykyisessä työssä hankittava ja osoitettava markkinointiosaaminen voidaan suorittaa tapauskohtaisella päätöksellä yhteistyössä opettajan kanssa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 135 h opiskelijan työtä

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija tuntee hyvin markkinoinnin peruskäsitteet ja osaa soveltaa niitä monipuolisesti käytännön tilanteissa.
Opiskelija tuntee ja ymmärtää markkinoinnin kilpailukeinot ja osaa soveltaa niitä itsenäisesti ja asiakaslähtöisesti yrityksen markkinoinnissa.
Opiskelija osoittaa tehtävissä oma-aloitteisuutta, käsitteellistä ja kriittistä pohdintaa sekä laaja-alaista markkinointiympäristön ymmärrystä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija tuntee markkinoinnin peruskäsitteet ja osaa hyödyntää niitä käytännön tilanteissa.
Opiskelija tunnistaa markkinoinnin kilpailukeinot ja osaa soveltaa niitä asiakaslähtöisesti yrityksen markkinoinnissa.
Opiskelija osoittaa tehtävissä oma-aloitteisuutta, itsenäistä ajattelua ja markkinointiympäristön ymmärrystä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tunnistaa markkinoinnin peruskäsitteet.
Opiskelija hahmottaa markkinoinnin kilpailukeinojen ydinkohdat ja kykenee selittämään asiakaslähtöisen markkinoinnin perusteet.
Opiskelija tarvitsee ohjausta ratkaisujen löytämisessä ja kykenee tarkastelemaan konkreettisella tasolla markkinointiympäristöä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kurssin hyväksytty suorittaminen edellyttää tentin läpäisyä, kaikkien kurssitehtävien tekemistä sekä läsnäoloa ja osallistumista oppitunneille. Opintojaksolla suoritetaan seuraavat tehtävät (max 70 pistettä). Myöhästyneitä töistä ei arvioida eli niiden pisteet on automaattisesti nolla.

1 op = 20 p. Läsnäolo luennoilla ja osallistuminen tuntitehtäviin
1 op = 20 p. Portolio (pari- tai pienryhmätyö)
1,5 op = 15 p. Essee (yksilötehtävä)
1,5 op = 15 p. Tentti

Opintojakson arviointi (1-5) perustuu tentistä saatuun pistemäärään (max 70 p.) seuraavasti:
5 = 90 % = 70-63
4 = 80 % = 64-56
3 = 70 % = 55-49
2 = 60 % = 48-42
1 = vähintään 50 % = 41-35 ja tentti hyväksytysti läpi

Arviointikriteerit
Kiitettävä 5
Opiskelija tuntee hyvin markkinoinnin peruskäsitteet ja osaa soveltaa niitä monipuolisesti käytännön tilanteissa. Opiskelija tuntee ja ymmärtää markkinoinnin kilpailukeinot ja osaa soveltaa niitä itsenäisesti ja asiakaslähtöisesti yrityksen markkinoinnissa. Opiskelija osoittaa tehtävissä oma-aloitteisuutta, käsitteellistä ja kriittistä pohdintaa sekä laaja-alaista markkinointiympäristön ymmärrystä.

Hyvä 3 - 4
Opiskelija tuntee markkinoinnin peruskäsitteet ja osaa hyödyntää niitä käytännön tilanteissa. Opiskelija tunnistaa markkinoinnin kilpailukeinot ja osaa soveltaa niitä asiakaslähtöisesti yrityksen markkinoinnissa. Opiskelija osoittaa tehtävissä oma-aloitteisuutta, itsenäistä ajattelua ja markkinointiympäristön ymmärrystä.

Tyydyttävä 1 - 2
Opiskelija tunnistaa markkinoinnin peruskäsitteet. Opiskelija hahmottaa markkinoinnin kilpailukeinojen ydinkohdat ja kykenee selittämään asiakaslähtöisen markkinoinnin perusteet. Opiskelija tarvitsee ohjausta ratkaisujen löytämisessä ja kykenee tarkastelemaan konkreettisella tasolla markkinointiympäristöä.