Siirry suoraan sisältöön

Asiakassuuntainen markkinointi (5 op)

Toteutuksen tunnus: BY00BX23-3020

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
19.08.2024 - 22.09.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2024 - 31.12.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Business
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Matkailualan koulutus
Liiketalouden koulutusohjelma
Liikunnan ja vapaa-ajan koulutus
Opettajat
Pia Kuittinen
Ryhmät
LLT24SM
LLT24SM
LLT24SH
LLT24SH
Opintojakso
BY00BX23

Toteutuksella on 17 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 49 t 0 min.

Aika Aihe Tila
To 22.08.2024 klo 09:15 - 11:00
(1 t 45 min)
Asiakassuuntainen markkinointi BY00BX23-3020
TA12L119 TA12L119
Ti 27.08.2024 klo 12:30 - 15:45
(3 t 15 min)
Asiakassuuntainen markkinointi BY00BX23-3020
TA12L129 TA12L129
Ti 03.09.2024 klo 12:30 - 15:45
(3 t 15 min)
Asiakassuuntainen markkinointi BY00BX23-3020
TA12L129 TA12L129
Ti 10.09.2024 klo 12:30 - 15:45
(3 t 15 min)
Asiakassuuntainen markkinointi BY00BX23-3020
TA12L129 TA12L129
Ti 17.09.2024 klo 12:30 - 15:45
(3 t 15 min)
Asiakassuuntainen markkinointi BY00BX23-3020
TA21L148-aud TA21L148-aud
Ti 24.09.2024 klo 12:30 - 15:45
(3 t 15 min)
Asiakassuuntainen markkinointi BY00BX23-3020
TA12L129 TA12L129
Ti 01.10.2024 klo 12:30 - 15:45
(3 t 15 min)
Asiakassuuntainen markkinointi BY00BX23-3020
TA12L129 TA12L129
Ti 08.10.2024 klo 12:30 - 15:45
(3 t 15 min)
Asiakassuuntainen markkinointi BY00BX23-3020
TA12L129 TA12L129
Ti 22.10.2024 klo 12:30 - 15:45
(3 t 15 min)
Asiakassuuntainen markkinointi BY00BX23-3020
TA12L129 TA12L129
Ti 29.10.2024 klo 13:30 - 16:00
(2 t 30 min)
Asiakassuuntainen markkinointi BY00BX23-3020
TA12L129 TA12L129
Ke 06.11.2024 klo 12:30 - 15:45
(3 t 15 min)
Asiakassuuntainen markkinointi BY00BX23-3020
TA12L129 TA12L129
Ke 13.11.2024 klo 12:30 - 15:45
(3 t 15 min)
Asiakassuuntainen markkinointi BY00BX23-3020
TA12L129 TA12L129
Ke 20.11.2024 klo 12:30 - 15:45
(3 t 15 min)
Asiakassuuntainen markkinointi BY00BX23-3020
TA12L129 TA12L129
Ke 27.11.2024 klo 12:30 - 15:45
(3 t 15 min)
Asiakassuuntainen markkinointi BY00BX23-3020
TA12L129 TA12L129
Ke 04.12.2024 klo 12:30 - 15:45
(3 t 15 min)
Asiakassuuntainen markkinointi BY00BX23-3020
TA12L129 TA12L129
Ke 11.12.2024 klo 08:15 - 09:45
(1 t 30 min)
Asiakassuuntainen markkinointi BY00BX23-3020
TA12L129 TA12L129
Ke 11.12.2024 klo 14:00 - 15:00
(1 t 0 min)
Asiakassuuntainen markkinointi BY00BX23-3020
TA12L129 TA12L129
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Opiskelija osaa käyttää asiakaskeskeisen markkinoinnin peruskäsitteitä ja arvioida organisaation kannattavan liiketoiminnan edellytyksiä markkinoinnillisesta näkökulmasta. Lisäksi opiskelija saa valmiudet tunnistaa organisaation markkinointitoimintoja ja luoda tulevaisuuden mahdollisuuksia.

Opintojakso on yhteinen liiketalouden tradenomiopiskelijoille sekä liikunnanohjaaja-,ja restonomiopiskelijoille.

Sisältö

Markkinoinnin peruskäsitteet
Markkinointiajattelun kehittyminen
Markkinoinnin toimintaympäristöt
Asiakaskäyttäytyminen ja segmentointi
Markkinoinnin kilpailukeinovalikoima
Myynnin ja asiakassuhdeajattelun perusteet

Aika ja paikka

Syyslukukaudella eli syys-joulukuussa lähiopetus kampuksella kerran viikossa 2,5 tuntia

Oppimateriaalit

Bergström & Leppänen. 2023 (paikoin myös vanhempi versio käy). Yrityksen asiakasmarkkinointi. Saatavana KAMK:n kirjastossa painettuna sekä e-kirjana.

Opetusmenetelmät

Luennot, ohjatut harjoitukset, yhteistoiminnallinen opiskelu (esim. pari- ja ryhmätyöskentely) ja itsenäinen opiskelu

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Luennoilla mahdolliset (yrittäjä)vierailijat ja ohjatuttuina harjoituksina yrityksille tehtävät projektit.
Mahdolliset yritysvierailut lähialueen yrityksiin.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tenttiajankohta sovitaan yhdessä opintojakson alussa. Uusinta yleisinä uusintapäivinä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Sovitaan opettajan kanssa tapauskohtaisesti KAMKin pääperiaatteiden mukaisesti:
- Aiemmat markkinoinnin korkeakoulusuoritukset voidaan hyväksilukea tapauskohtaisesti.
- Työelämässä aiemmin hankittua osaamista tunnistetaan (AHOT) tapauskohtaisesti.
- Opinnollistaminen eli nykyisessä työssä hankittava ja osoitettava markkinointiosaaminen voidaan suorittaa tapauskohtaisella päätöksellä yhteistyössä opettajan kanssa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 135 h opiskelijan työtä

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija tuntee hyvin markkinoinnin peruskäsitteet ja osaa soveltaa niitä monipuolisesti käytännön tilanteissa.
Opiskelija tuntee ja ymmärtää markkinoinnin kilpailukeinot ja osaa soveltaa niitä itsenäisesti ja asiakaslähtöisesti yrityksen markkinoinnissa.
Opiskelija osoittaa tehtävissä oma-aloitteisuutta, käsitteellistä ja kriittistä pohdintaa sekä laaja-alaista markkinointiympäristön ymmärrystä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija tuntee markkinoinnin peruskäsitteet ja osaa hyödyntää niitä käytännön tilanteissa.
Opiskelija tunnistaa markkinoinnin kilpailukeinot ja osaa soveltaa niitä asiakaslähtöisesti yrityksen markkinoinnissa.
Opiskelija osoittaa tehtävissä oma-aloitteisuutta, itsenäistä ajattelua ja markkinointiympäristön ymmärrystä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tunnistaa markkinoinnin peruskäsitteet.
Opiskelija hahmottaa markkinoinnin kilpailukeinojen ydinkohdat ja kykenee selittämään asiakaslähtöisen markkinoinnin perusteet.
Opiskelija tarvitsee ohjausta ratkaisujen löytämisessä ja kykenee tarkastelemaan konkreettisella tasolla markkinointiympäristöä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kurssin hyväksytty suorittaminen edellyttää tentin läpäisyä, kaikkien kurssitehtävien tekemistä sekä läsnäoloa ja osallistumista oppitunneille. Opintojaksolla suoritetaan seuraavat tehtävät (max 70 pistettä). Myöhästyneitä töistä ei arvioida eli niiden pisteet on automaattisesti nolla.

1 op = 20 p. Läsnäolo luennoilla ja osallistuminen tuntitehtäviin
1 op = 20 p. Portolio (pari- tai pienryhmätyö)
1,5 op = 15 p. Essee (yksilötehtävä)
1,5 op = 15 p. Tentti

Opintojakson arviointi (1-5) perustuu tentistä saatuun pistemäärään (max 70 p.) seuraavasti:
5 = 90 % = 70-63
4 = 80 % = 64-56
3 = 70 % = 55-49
2 = 60 % = 48-42
1 = vähintään 50 % = 41-35 ja tentti hyväksytysti läpi

Arviointikriteerit
Kiitettävä 5
Opiskelija tuntee hyvin markkinoinnin peruskäsitteet ja osaa soveltaa niitä monipuolisesti käytännön tilanteissa. Opiskelija tuntee ja ymmärtää markkinoinnin kilpailukeinot ja osaa soveltaa niitä itsenäisesti ja asiakaslähtöisesti yrityksen markkinoinnissa. Opiskelija osoittaa tehtävissä oma-aloitteisuutta, käsitteellistä ja kriittistä pohdintaa sekä laaja-alaista markkinointiympäristön ymmärrystä.

Hyvä 3 - 4
Opiskelija tuntee markkinoinnin peruskäsitteet ja osaa hyödyntää niitä käytännön tilanteissa. Opiskelija tunnistaa markkinoinnin kilpailukeinot ja osaa soveltaa niitä asiakaslähtöisesti yrityksen markkinoinnissa. Opiskelija osoittaa tehtävissä oma-aloitteisuutta, itsenäistä ajattelua ja markkinointiympäristön ymmärrystä.

Tyydyttävä 1 - 2
Opiskelija tunnistaa markkinoinnin peruskäsitteet. Opiskelija hahmottaa markkinoinnin kilpailukeinojen ydinkohdat ja kykenee selittämään asiakaslähtöisen markkinoinnin perusteet. Opiskelija tarvitsee ohjausta ratkaisujen löytämisessä ja kykenee tarkastelemaan konkreettisella tasolla markkinointiympäristöä.

Siirry alkuun