Johtaminen ja yrittäjyysosaaminen sosiaali- ja terveysalalla (5 op)
Toteutuksen tunnus: SH00BL54-3008
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.12.2023 - 31.01.2024
Ajoitus
01.01.2024 - 31.07.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sote
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus
Opettaja
- Leena Lerssi
- Gitta Palomäki
Ryhmät
-
SHS21SSHS21S
-
SHT21SSHT21S
- 20.03.2024 12:30 - 15:45, TEAMS_Johtaminen ja yrittäjyysosaaminen sosiaali- ja terveysalalla SH00BL54-3008
- 25.03.2024 12:30 - 14:00, TEAMS_Johtaminen ja yrittäjyysosaaminen sosiaali- ja terveysalalla SH00BL54-3008
Tavoitteet
Opiskelija osaa soveltaa johtamisen teorioita ja hyödyntää tutkittua tietoa ja kehittämisen työkaluja hoitotyön kehittämisessä ja johtamisessa.
Opiskelija osaa soveltaa viestinnän ja markkinoinnin periaatteita ja asiakaslähtöistä toimintatapaa sosiaali- ja terveysalalla.
Opiskelija ymmärtää sote-johtamisen ydinkysymykset ja rekrytoinnin periaatteet.
Opiskelija on sisäistänyt yrittäjämäisen asenteen ja ymmärtää yrittäjyyden merkityksen yhteiskunnassa ja sosiaali- ja terveysalalla.
Opiskelija ymmärtää yrittäjän strategisen toiminnan periaatteet ja ymmärtää vetovoimaisen yrityskuvan keskeiset käsitteet ja elementit.
Opiskelija osaa soveltaa yritystoiminnan keskeisiä käsitteitä ja ymmärtää liiketoimintasuunnitelman periaatteet.
Sisältö
Johtaminen
1) Johtamisen käsitteet: itsensä johtaminen, strateginen johtaminen, osaamisen johtaminen, tiedolla johtaminen ja etäjohtaminen.
2) Henkilöstön veto- ja pitovoima, rekrytointi ja työhyvinvoinnin elementit
3) Terveyspalveluiden markkinointi sosiaalisessa mediassa
4) Mahdollisuuksien maailma ja megatrendit
5) Palvelumuotoilu kehittämisen työkaluina
6) KVTES
Yrittäjyysosaaminen
1) Yrittäjyys sosiaali- ja terveysalalla, Sisäinen ja ulkoinen yrittäjyys, yrittäjämäinen asenne
2) Yritysmuodot ja Liiketoimintasuunnitelman tekeminen
3) Vetovoimainen yrityskuva, käsitteet brändi, visio ja missio
Työsuojelu osana johtamista
Opetusmenetelmät
Repussa suoritettava verkkokurssi. Löytyy nimellä Johtaminen ja yrittäjyysosaaminen sotealalla 2024.
Opintojakso alkaa johtamisen ja yrittäjyyosaamisen orientaatioluennoilla keskiviikkona 20.3. klo 12:30 - 15:45. Opettajana Gitta Palomäki
Työsuojelu osana johtamista orientaatio on maanantaina 25.3. klo 12:30 - 14:00. Opettajana Leena Lerssi.
Saat teams-linkin edellä mainittuihin luentoihin viimeistään viikkoa ennen.
Orientaatioluentojen jälkeen opiskelu jatkuu Reppu- ympäristössä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Johtaminen ja Yrittäjyysosaaminen 4 op. Opettajana Gitta Palomäki
Työsuojelu 1 op. Lehtori Leena Lerssi.
Sisällön jaksotus
Opintojaksoa suoriteen omatoimisesti Repussa edeten. Lisäksi yhteinen orientaatioluento.
Johtaminen ja yrittäjyysosaamisen 4 op sisältö jakautuu seuraavasti:
Johtamisen käsitteet: itsensä johtaminen, strateginen johtaminen, osaamisen johtaminen, tiedolla johtaminen ja etäjohtaminen.
Henkilöstön veto- ja pitovoima, rekrytointi ja työhyvinvoinnin elementit
Terveyspalveluiden markkinointi sosiaalisessa mediassa
Mahdollisuuksien maailma ja megatrendit
Palvelumuotoilu kehittämisen työkaluina
KVTES/Sotesopimus
Yrittäjyysosaaminen
Yrittäjyys sosiaali- ja terveysalalla, Sisäinen ja ulkoinen yrittäjyys, yrittäjämäinen asenne
Yritysmuodot ja Liiketoimintasuunnitelman tekeminen
Vetovoimainen yrityskuva, käsitteet brändi, visio ja missio
Työsuojelu osana johtamista kokonaisuus 1 op suoritetaan Leena Lerssille. Suoritus kokonaan verkon kautta, Orientointitunnit tulevat lukujärjestykseen..
Tavoitteet:
Opiskelija:Tunnistaa työhyvinvointia ylläpitäviä ja heikentäviä tekijöitä sekä osaa toimia työhyvinvoinnin kehittämiseksi. Tunnistaa työsuojelun keskeisen lainsäädännön ja perehdyttämisen merkityksen työhyvinvoinnin tukemisessa.
• Sisältö
1 op:Työsuojelu osana johtamista: Työsuojelun keskeinen lainsäädäntö ja sen tuomat velvoitteet. Toimijat ja heidän roolinsa työhyvinvoinnin tukemisessa. Perehdyttäminen osana työhyvinvointia. Haasteita työhyvinvoinnille 2000 -luvulla.
Toteutus
Nauhoitetut luennot ja tentti. Vaarojen arviointi harjoitus ja työhyvinvointisuunnitelman tekeminen. Oman saadun perehdyttämisen arviointi harjoittelussa tai työpaikalla. Oman oppimisen arviointi..
Lisätietoja opiskelijoille
Saat viimeistään maaliskuun alussa 2024 teams-kutsun orientaaatiokerralle. Orientaatiokerta johtamiseen on 20.3. klo 12:30- 15:45 ja työsuojeluosuuteen 25.3. klo 12:30 - 14:00.
Kurssiavain on ryhmille SHS21S, SHT21S: ek3ur3
Opintojaksolla on kaksi opettajaa.
Lehtori Leena Lerssi, leena.lerssi@kamk.fi .
Opettaja Gitta Palomäki, gitta.palomaki@kamk.fi
Palautathan tehtävät työsuojeluun liittyen Lehtori Leena Lerssille ja johtamiseen ja yrittäjyyteen liittyen Gitta Palomäelle. Kaikki tehtävät palautetaan Reppu-ympäristössä.
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija arvioi työyhteisön toimintaa ja kehittää sitä näyttöön perustuen.
Opiskelija osaa arvioida ja kehittää laadunhallintaa työyhteisön toiminnassa.
Opiskelija osaa soveltaa organisaation strategiaa kehittämistyössään.
Opiskelija osaa arvioida työyhteisön työhyvinvointia ja kehittää sitä.
Opiskelija osaa käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti yritystalouden käsitteitä sekä yhdistää niitä kokonaisuuksiksi. Opiskelija osaa analysoida, vertailla ja arvioida kriittisesti yritystalouden osaamistaan ja yritystalouden toimintatapoja hankkimansa tiedon perusteella
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija arvioi työyhteisön toimintaa ja pyrkii kehittämään sitä näyttöön perustuen.
Opiskelija hallitsee osan laadunhallinnan työkaluista ja osaa soveltaa niitä omassa toiminnassaan.
Opiskelija pyrkii kehittämään työyhteisön toimintaa organisaation strategian mukaisesti.
Opiskelija toimii työhyvinvointia edistäen.
Opiskelija käyttää johdonmukaisesti liiketoimintaosaamisen käsitteitä. Opiskelija osaa nimetä, kuvailla ja perustella yritystalouden ja yrittäjyyden toimintatapoja. Hän osaa toimia itsenäisesti tiedon ja ohjeistuksen perusteella ja soveltaa yritystalouden toimintaan liittyviä tekniikoita ja malleja.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija tunnistaa hoitotyön johtamisen merkityksen ja osaa käyttää siihen liittyviä käsitteitä.
Opiskelija ymmärtää laadunhallinnan perusteet.
Opiskelija ymmärtää kehittämisen perustuvan organisaation strategiaan.
Opiskelija tunnistaa työhyvinvointiin vaikuttavia asioita.
Opiskelija osaa määritellä ja käyttää yritystalouden peruskäsitteitä asianmukaisesti ammattieettisten periaatteiden mukaisesti. Hän osaa nimetä ja kuvailla yritystalouden perustiedot.