Leadership and Enterprise Competence (5 cr)
Code: SH00BL54-3008
General information
Enrollment
01.12.2023 - 31.01.2024
Timing
01.01.2024 - 31.07.2024
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
Sote
Teaching languages
- Finnish
Degree programmes
- Bachelor’s Degree in Public Health Nursing
Teachers
- Leena Lerssi
- Gitta Palomäki
Groups
-
SHS21SSHS21S
-
SHT21SSHT21S
- 20.03.2024 12:30 - 15:45, TEAMS_Johtaminen ja yrittäjyysosaaminen sosiaali- ja terveysalalla SH00BL54-3008
- 25.03.2024 12:30 - 14:00, TEAMS_Johtaminen ja yrittäjyysosaaminen sosiaali- ja terveysalalla SH00BL54-3008
Objective
The students will be able to coordinate, evaluate and develop evidence-based nursing and quality in changing social and health care environments. The students will understand the importance of strategic management in the development of an organization / work community and are able to combine competence management with strategic planning. The students recognize the factors that maintain and weaken well-being at work and will be able to work to improve well-being at work.
The students will have internalized an entrepreneurial attitude. They will be able to use the basic concepts of business and entrepreneurship appropriately. They will understand the importance of identifying and creating business potential for the purpose of social development and well-being. In addition, the students can describe the basic business functions and understand the basics of profitable business.
Content
Key concepts and theories of management and leadership in nursing
Strategic and quality management
Competence management
Occupational health and well-being
The role of business in society
External and internal entrepreneurship
Business idea and business concept
Basic business model and smart processes
Stakeholders and networking
Company forms
Marketing and customer-oriented approach
Profitability
Business potential
Teaching methods
Repussa suoritettava verkkokurssi. Löytyy nimellä Johtaminen ja yrittäjyysosaaminen sotealalla 2024.
Opintojakso alkaa johtamisen ja yrittäjyyosaamisen orientaatioluennoilla keskiviikkona 20.3. klo 12:30 - 15:45. Opettajana Gitta Palomäki
Työsuojelu osana johtamista orientaatio on maanantaina 25.3. klo 12:30 - 14:00. Opettajana Leena Lerssi.
Saat teams-linkin edellä mainittuihin luentoihin viimeistään viikkoa ennen.
Orientaatioluentojen jälkeen opiskelu jatkuu Reppu- ympäristössä.
Student workload
Johtaminen ja Yrittäjyysosaaminen 4 op. Opettajana Gitta Palomäki
Työsuojelu 1 op. Lehtori Leena Lerssi.
Content scheduling
Opintojaksoa suoriteen omatoimisesti Repussa edeten. Lisäksi yhteinen orientaatioluento.
Johtaminen ja yrittäjyysosaamisen 4 op sisältö jakautuu seuraavasti:
Johtamisen käsitteet: itsensä johtaminen, strateginen johtaminen, osaamisen johtaminen, tiedolla johtaminen ja etäjohtaminen.
Henkilöstön veto- ja pitovoima, rekrytointi ja työhyvinvoinnin elementit
Terveyspalveluiden markkinointi sosiaalisessa mediassa
Mahdollisuuksien maailma ja megatrendit
Palvelumuotoilu kehittämisen työkaluina
KVTES/Sotesopimus
Yrittäjyysosaaminen
Yrittäjyys sosiaali- ja terveysalalla, Sisäinen ja ulkoinen yrittäjyys, yrittäjämäinen asenne
Yritysmuodot ja Liiketoimintasuunnitelman tekeminen
Vetovoimainen yrityskuva, käsitteet brändi, visio ja missio
Työsuojelu osana johtamista kokonaisuus 1 op suoritetaan Leena Lerssille. Suoritus kokonaan verkon kautta, Orientointitunnit tulevat lukujärjestykseen..
Tavoitteet:
Opiskelija:Tunnistaa työhyvinvointia ylläpitäviä ja heikentäviä tekijöitä sekä osaa toimia työhyvinvoinnin kehittämiseksi. Tunnistaa työsuojelun keskeisen lainsäädännön ja perehdyttämisen merkityksen työhyvinvoinnin tukemisessa.
• Sisältö
1 op:Työsuojelu osana johtamista: Työsuojelun keskeinen lainsäädäntö ja sen tuomat velvoitteet. Toimijat ja heidän roolinsa työhyvinvoinnin tukemisessa. Perehdyttäminen osana työhyvinvointia. Haasteita työhyvinvoinnille 2000 -luvulla.
Toteutus
Nauhoitetut luennot ja tentti. Vaarojen arviointi harjoitus ja työhyvinvointisuunnitelman tekeminen. Oman saadun perehdyttämisen arviointi harjoittelussa tai työpaikalla. Oman oppimisen arviointi..
Further information
Saat viimeistään maaliskuun alussa 2024 teams-kutsun orientaaatiokerralle. Orientaatiokerta johtamiseen on 20.3. klo 12:30- 15:45 ja työsuojeluosuuteen 25.3. klo 12:30 - 14:00.
Kurssiavain on ryhmille SHS21S, SHT21S: ek3ur3
Opintojaksolla on kaksi opettajaa.
Lehtori Leena Lerssi, leena.lerssi@kamk.fi .
Opettaja Gitta Palomäki, gitta.palomaki@kamk.fi
Palautathan tehtävät työsuojeluun liittyen Lehtori Leena Lerssille ja johtamiseen ja yrittäjyyteen liittyen Gitta Palomäelle. Kaikki tehtävät palautetaan Reppu-ympäristössä.
Evaluation scale
0 - 5
Assessment criteria, excellent (5)
The students are able to evaluate the work community and develop it based on evidence.
The students are able to evaluate and develop quality management at work.
The students are able to apply the strategy of the organization in their development work.
The students are able to evaluate and develop the well-being of the work community.
The students are able to use the concepts of corporate finance expertly and extensively and to combine them to form a cohesive whole. The students are able to critically analyse, compare and evaluate their business competence and business practices on the basis acquired knowledge.
Assessment criteria, good (3)
The students can evaluate the work community and strive to develop their work community based on evidence.
The students master some quality management tools and are able to apply them in their own work.
The students strive to develop the work community in accordance with the organisation's strategy.
The students work to promote well-being at work.
The students consistently use business competence concepts. The students are able to name, describe and justify business and entrepreneurial practices. They are able to work independently using acquired knowledge and guidance and apply business techniques and models.
Assessment criteria, satisfactory (1)
The students recognize the importance of nursing management and can use related concepts.
The students understand the basics of quality management.
The students understand that development is based on the organization’s strategy.
Students recognize issues that affect well-being at work.
The students are able to properly define and use basic business concepts in accordance with the principles of professional ethics. They can name and describe the basic concepts of business economics.