Siirry suoraan sisältöön

Ikääntyvän ja hänen perheensä terveydenhoitajatyö (3 op)

Toteutuksen tunnus: SHVU009-3011

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

19.08.2024 - 22.09.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

3 op

Virtuaaliosuus

1 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

67 % Lähiopetus, 33 % Etäopetus

Yksikkö

Sote

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Terveydenhoitajakoulutus

Opettaja

  • Sari Pyykkönen

Ryhmät

  • SHT21S
    SHT21S
  • 29.08.2024 08:00 - 09:30, TEAMS_Ikääntyvän ja hänen perheensä terveydenhoitajatyö SHVU009-3011
  • 12.09.2024 10:00 - 14:00, Teams_Ikääntyvän ja hänen perheensä terveydenhoitajatyö SHVU009-3011
  • 17.09.2024 12:30 - 15:45, Teams_Ikääntyvän ja hänen perheensä terveydenhoitajatyö SHVU009-3011
  • 19.09.2024 12:30 - 15:45, Ikääntyvän ja hänen perheensä terveydenhoitajatyö SHVU009-3011
  • 24.09.2024 12:30 - 15:45, Ikääntyvän ja hänen perheensä terveydenhoitajatyö SHVU009-3011
  • 04.10.2024 08:00 - 09:30, TEAMS Ikääntyvän ja hänen perheensä terveydenhoitajatyö SHVU009-3011
  • 10.10.2024 12:30 - 14:00, Tentti_Ikääntyvän ja hänen perheensä terveydenhoitajatyö SHVU009-3011

Tavoitteet

- suunnitella, toteuttaa ja arvioida ikääntyneen terveyttä ja toimintakykyä vahvistavaa terveydenhoitajatyötä
- arvioida ikääntyneen terveyteen, elinoloihin ja elämäntilanteeseen liittyviä palveluntarvetta lisääviä riskitekijöitä ja ohjata tarjolla olevien palvelujen käyttöön
- toimia yhteistyössä ikääntyneen ja hänen omaistensa/ läheistensä kanssa ja tehdä päätöksiä ikääntyneen terveyden edistämiseksi sekä arvokkaan elämän turvaamiseksi
- toteuttaa kotona tapahtuvaa terveyden- ja sairaanhoitoa.

Sisältö

- Kotihoito: kotipalvelu ja kotisairaanhoito
- Ikääntyneen terveystarkastukset ja terveyden edistäminen, hoito- ja palvelusuunnitelma
- Terveysneuvonnan erityispiirteet (mm. liikunta, ravitsemus, seksuaalisuus, uni, ikääntymiseen ja pitkäaikaissairauksiin liittyvä neuvonta)
- Voimavarojen ja toimintakyvyn tukeminen, varhainen tuki, osallisuuden ja vaikuttamisen mahdollisuuksien luominen
- Hyvinvointiteknologian mahdollisuudet ja käyttö
- Omaisten/läheisten tukeminen, haasteelliset asiakkaat mm. kaltoinkohtelu
- Kuntouttava työote (mm. ennaltaehkäisevät, terveyttä, toimintakykyä ja itsenäistä suoriutumista lisäävät vastaanotot, kotikäynnit)

Aika ja paikka

Toteutus ajalla 29.8-10.10

Oppimateriaalit

Oppimisalustalla oleva kirjallisuus ja lähteet
Kelo,Launiemi,Takaluoma & Tiittanen;Ikääntynyt ihminen ja hoitotyö
Haarala,Honkanen;Melin & Tervaskanto-Mäentausta;Terveydenhoitajan osaaminen

Opetusmenetelmät

Luennot
Yhteistoiminnallinen opiskelu
Vierailut
Harjoitukset
Paritentti

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ikääntyneen toimintakyvyn arviointi

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

10.10.2024 12.30 - 14.00 paritentti
Uusintatentit yksilötenttinä 24.10.24, 7.11.24

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op = 27h x3= 81 h

Läsnäolo opetusta 22 h, itsenäinen harjoitus työelämässä ja itsenäistä opiskelua

Sisällön jaksotus

29.8.2024 klo 800-930 Teams; Orientoituminen,

12.09.2024 klo 10.00 - 14.00 Teams Tietoiskut

17.09.2024 klo 12.30 - 15.45 Teams Tietoiskut, Toimintakyvyn arviointi ja case harjoitus

19.09.2024 klo 12.30 - 15.45 Case harjoitus purku ja asiantuntija vierailu

23.9.2024 klo 12.30- 15.45 Suunhoidon luento/harjoitus/ Miia Torvinen

24.09.2024 klo 12.30- 15.45 Vierailu ja pienryhmätyöskentely

04.10.2024 08.00 - 09.30 Toimintakykykartoituksen palaute

10.10.2024 12.30 - 14.00 Tentti

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia toimintatapoja.
Opiskelija osaa toimia itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti kulloisessakin oppimis- ja toimintaympäristössä.
Opiskelija osaa valita ja arvioida kriittisesti ja laaja-alaisesti terveydenhoitajatyön menetelmiä.
Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella.
Opiskelija osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja terveydenhoitajatyön toimintatapoja.
Opiskelija soveltaa tarkoituksenmukaisesti terveydenhoitajatyön menetelmiä.
Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.
Opiskelija osaa perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa toimia tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa.
Opiskelija osaa toimia ohjattuna asianmukaisesti erilaisissa oppimis- ja toimintaympäristöissä.
Opiskelija käyttää toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti terveydenhoitajatyön menetelmiä.
Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut ryhmän jäsenet huomioon.
Opiskelija osaa toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arviointi koostuu

Tietoiskun laatiminen ja esittäminen

Ikääntyneen toimintakyvyn arvioiminen

Paritentti /arviointi 0-5

Hylätty (0)

Opiskelija ei osaa toimia tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa.
Opiskelija ei osaa toimia ohjattuna asianmukaisesti erilaisissa oppimis- ja toimintaympäristöissä.
Opiskelija ei osaa käyttää toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti terveydenhoitajatyön menetelmiä.
Opiskelija ei osaa toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut ryhmän jäsenet huomioon.
Opiskelija ei osaa toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Toteutuksen arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia toimintatapoja.
Opiskelija osaa toimia itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti kulloisessakin oppimis- ja toimintaympäristössä.
Opiskelija osaa valita ja arvioida kriittisesti ja laaja-alaisesti terveydenhoitajatyön menetelmiä.
Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa.

Toteutuksen arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella.
Opiskelija osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja terveydenhoitajatyön toimintatapoja.
Opiskelija soveltaa tarkoituksenmukaisesti terveydenhoitajatyön menetelmiä.
Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.
Opiskelija osaa perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Toteutuksen arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa toimia tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa.
Opiskelija osaa toimia ohjattuna asianmukaisesti erilaisissa oppimis- ja toimintaympäristöissä.
Opiskelija käyttää toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti terveydenhoitajatyön menetelmiä.
Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut ryhmän jäsenet huomioon.
Opiskelija osaa toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Esitietovaatimukset

Pääsääntöisesti aikaisemmat perus-, ammatti- ja vaihtoehtoiset opinnot suoritettu
Suositeltavat muut opinnot
Opiskelija ja opinto-ohjaaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa.