Siirry suoraan sisältöön

Ikääntyvän ja hänen perheensä terveydenhoitajatyö (3 op)

Toteutuksen tunnus: SHVU009-3011

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
19.08.2024 - 22.09.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2024 - 31.12.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
3 op
Lähiosuus
2 op
Virtuaaliosuus
1 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Sote
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Terveydenhoitajakoulutus
Opettajat
Sari Pyykkönen
Ryhmät
SHT21S
SHT21S
Opintojakso
SHVU009

Toteutuksella on 7 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 18 t 15 min.

Aika Aihe Tila
To 29.08.2024 klo 08:00 - 09:30
(1 t 30 min)
TEAMS_Ikääntyvän ja hänen perheensä terveydenhoitajatyö SHVU009-3011
Teams
To 12.09.2024 klo 10:00 - 14:00
(4 t 0 min)
Teams_Ikääntyvän ja hänen perheensä terveydenhoitajatyö SHVU009-3011
Teams
Ti 17.09.2024 klo 12:30 - 15:45
(3 t 15 min)
Teams_Ikääntyvän ja hänen perheensä terveydenhoitajatyö SHVU009-3011
Teams
To 19.09.2024 klo 12:30 - 15:45
(3 t 15 min)
Ikääntyvän ja hänen perheensä terveydenhoitajatyö SHVU009-3011
TA21L158 TA21L158
Ti 24.09.2024 klo 12:30 - 15:45
(3 t 15 min)
Ikääntyvän ja hänen perheensä terveydenhoitajatyö SHVU009-3011
TA21L149 TA21L149
Pe 04.10.2024 klo 08:00 - 09:30
(1 t 30 min)
TEAMS Ikääntyvän ja hänen perheensä terveydenhoitajatyö SHVU009-3011
To 10.10.2024 klo 12:30 - 14:00
(1 t 30 min)
Tentti_Ikääntyvän ja hänen perheensä terveydenhoitajatyö SHVU009-3011
TA21L158 TA21L158
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

0 - 5

Sisällön jaksotus

29.8.2024 klo 800-930 Teams; Orientoituminen,

12.09.2024 klo 10.00 - 14.00 Teams Tietoiskut

17.09.2024 klo 12.30 - 15.45 Teams Tietoiskut, Toimintakyvyn arviointi ja case harjoitus

19.09.2024 klo 12.30 - 15.45 Case harjoitus purku ja asiantuntija vierailu

23.9.2024 klo 12.30- 15.45 Suunhoidon luento/harjoitus/ Miia Torvinen

24.09.2024 klo 12.30- 15.45 Vierailu ja pienryhmätyöskentely

04.10.2024 08.00 - 09.30 Toimintakykykartoituksen palaute

10.10.2024 12.30 - 14.00 Tentti

Tavoitteet

- suunnitella, toteuttaa ja arvioida ikääntyneen terveyttä ja toimintakykyä vahvistavaa terveydenhoitajatyötä
- arvioida ikääntyneen terveyteen, elinoloihin ja elämäntilanteeseen liittyviä palveluntarvetta lisääviä riskitekijöitä ja ohjata tarjolla olevien palvelujen käyttöön
- toimia yhteistyössä ikääntyneen ja hänen omaistensa/ läheistensä kanssa ja tehdä päätöksiä ikääntyneen terveyden edistämiseksi sekä arvokkaan elämän turvaamiseksi
- toteuttaa kotona tapahtuvaa terveyden- ja sairaanhoitoa.

Suoritustavat

Luentokeskusteluja
Itsenäinen opiskelu
Ryhmätehtäviä
Ikääntyneen toimintakyvyn arvioiminen
Case-harjoituksia
Tutustumiskäyntejä
Asiantuntija vierailu
Oppimispäiväkirja
Tentti

Sisältö

- Kotihoito: kotipalvelu ja kotisairaanhoito
- Ikääntyneen terveystarkastukset ja terveyden edistäminen, hoito- ja palvelusuunnitelma
- Terveysneuvonnan erityispiirteet (mm. liikunta, ravitsemus, seksuaalisuus, uni, ikääntymiseen ja pitkäaikaissairauksiin liittyvä neuvonta)
- Voimavarojen ja toimintakyvyn tukeminen, varhainen tuki, osallisuuden ja vaikuttamisen mahdollisuuksien luominen
- Hyvinvointiteknologian mahdollisuudet ja käyttö
- Omaisten/läheisten tukeminen, haasteelliset asiakkaat mm. kaltoinkohtelu
- Kuntouttava työote (mm. ennaltaehkäisevät, terveyttä, toimintakykyä ja itsenäistä suoriutumista lisäävät vastaanotot, kotikäynnit)

Aika ja paikka

Toteutus ajalla 29.8-10.10

Oppimateriaalit

Oppimisalustalla oleva kirjallisuus ja lähteet
Kelo,Launiemi,Takaluoma & Tiittanen;Ikääntynyt ihminen ja hoitotyö
Haarala,Honkanen;Melin & Tervaskanto-Mäentausta;Terveydenhoitajan osaaminen

Opetusmenetelmät

Luennot
Yhteistoiminnallinen opiskelu
Vierailut
Harjoitukset
Paritentti

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ikääntyneen toimintakyvyn arviointi

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

10.10.2024 12.30 - 14.00 paritentti
Uusintatentit yksilötenttinä 24.10.24, 7.11.24

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op = 27h x3= 81 h

Läsnäolo opetusta 22 h, itsenäinen harjoitus työelämässä ja itsenäistä opiskelua

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa toimia tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa.
Opiskelija osaa toimia ohjattuna asianmukaisesti erilaisissa oppimis- ja toimintaympäristöissä.
Opiskelija käyttää toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti terveydenhoitajatyön menetelmiä.
Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut ryhmän jäsenet huomioon.
Opiskelija osaa toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella.
Opiskelija osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja terveydenhoitajatyön toimintatapoja.
Opiskelija soveltaa tarkoituksenmukaisesti terveydenhoitajatyön menetelmiä.
Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.
Opiskelija osaa perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia toimintatapoja.
Opiskelija osaa toimia itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti kulloisessakin oppimis- ja toimintaympäristössä.
Opiskelija osaa valita ja arvioida kriittisesti ja laaja-alaisesti terveydenhoitajatyön menetelmiä.
Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa.

Esitietovaatimukset

Pääsääntöisesti aikaisemmat perus-, ammatti- ja vaihtoehtoiset opinnot suoritettu
Suositeltavat muut opinnot
Opiskelija ja opinto-ohjaaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa.

Siirry alkuun