Ikääntyvän ja hänen perheensä terveydenhoitajatyö (3 op)
Toteutuksen tunnus: SHVU009-3011
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
19.08.2024 - 22.09.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
3 op
Virtuaaliosuus
1 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
67 % Lähiopetus, 33 % Etäopetus
Yksikkö
Sote
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus
Opettaja
- Sari Pyykkönen
Ryhmät
-
SHT21SSHT21S
- 29.08.2024 08:00 - 09:30, TEAMS_Ikääntyvän ja hänen perheensä terveydenhoitajatyö SHVU009-3011
- 12.09.2024 10:00 - 14:00, Teams_Ikääntyvän ja hänen perheensä terveydenhoitajatyö SHVU009-3011
- 17.09.2024 12:30 - 15:45, Teams_Ikääntyvän ja hänen perheensä terveydenhoitajatyö SHVU009-3011
- 19.09.2024 12:30 - 15:45, Ikääntyvän ja hänen perheensä terveydenhoitajatyö SHVU009-3011
- 24.09.2024 12:30 - 15:45, Ikääntyvän ja hänen perheensä terveydenhoitajatyö SHVU009-3011
- 04.10.2024 08:00 - 09:30, TEAMS Ikääntyvän ja hänen perheensä terveydenhoitajatyö SHVU009-3011
- 10.10.2024 12:30 - 14:00, Tentti_Ikääntyvän ja hänen perheensä terveydenhoitajatyö SHVU009-3011
Tavoitteet
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida ikääntyneen terveyttä ja toimintakykyä vahvistavaa terveydenhoitajatyötä
- arvioida ikääntyneen terveyteen, elinoloihin ja elämäntilanteeseen liittyviä palveluntarvetta lisääviä riskitekijöitä ja ohjata tarjolla olevien palvelujen käyttöön
- toimia yhteistyössä ikääntyneen ja hänen omaistensa/ läheistensä kanssa ja tehdä päätöksiä ikääntyneen terveyden edistämiseksi sekä arvokkaan elämän turvaamiseksi
- toteuttaa kotona tapahtuvaa terveyden- ja sairaanhoitoa.
Sisältö
- Kotihoito: kotipalvelu ja kotisairaanhoito
- Ikääntyneen terveystarkastukset ja terveyden edistäminen, hoito- ja palvelusuunnitelma
- Terveysneuvonnan erityispiirteet (mm. liikunta, ravitsemus, seksuaalisuus, uni, ikääntymiseen ja pitkäaikaissairauksiin liittyvä neuvonta)
- Voimavarojen ja toimintakyvyn tukeminen, varhainen tuki, osallisuuden ja vaikuttamisen mahdollisuuksien luominen
- Hyvinvointiteknologian mahdollisuudet ja käyttö
- Omaisten/läheisten tukeminen, haasteelliset asiakkaat mm. kaltoinkohtelu
- Kuntouttava työote (mm. ennaltaehkäisevät, terveyttä, toimintakykyä ja itsenäistä suoriutumista lisäävät vastaanotot, kotikäynnit)
Aika ja paikka
Toteutus ajalla 29.8-10.10
Oppimateriaalit
Oppimisalustalla oleva kirjallisuus ja lähteet
Kelo,Launiemi,Takaluoma & Tiittanen;Ikääntynyt ihminen ja hoitotyö
Haarala,Honkanen;Melin & Tervaskanto-Mäentausta;Terveydenhoitajan osaaminen
Opetusmenetelmät
Luennot
Yhteistoiminnallinen opiskelu
Vierailut
Harjoitukset
Paritentti
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ikääntyneen toimintakyvyn arviointi
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
10.10.2024 12.30 - 14.00 paritentti
Uusintatentit yksilötenttinä 24.10.24, 7.11.24
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op = 27h x3= 81 h
Läsnäolo opetusta 22 h, itsenäinen harjoitus työelämässä ja itsenäistä opiskelua
Sisällön jaksotus
29.8.2024 klo 800-930 Teams; Orientoituminen,
12.09.2024 klo 10.00 - 14.00 Teams Tietoiskut
17.09.2024 klo 12.30 - 15.45 Teams Tietoiskut, Toimintakyvyn arviointi ja case harjoitus
19.09.2024 klo 12.30 - 15.45 Case harjoitus purku ja asiantuntija vierailu
23.9.2024 klo 12.30- 15.45 Suunhoidon luento/harjoitus/ Miia Torvinen
24.09.2024 klo 12.30- 15.45 Vierailu ja pienryhmätyöskentely
04.10.2024 08.00 - 09.30 Toimintakykykartoituksen palaute
10.10.2024 12.30 - 14.00 Tentti
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia toimintatapoja.
Opiskelija osaa toimia itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti kulloisessakin oppimis- ja toimintaympäristössä.
Opiskelija osaa valita ja arvioida kriittisesti ja laaja-alaisesti terveydenhoitajatyön menetelmiä.
Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella.
Opiskelija osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja terveydenhoitajatyön toimintatapoja.
Opiskelija soveltaa tarkoituksenmukaisesti terveydenhoitajatyön menetelmiä.
Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.
Opiskelija osaa perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa toimia tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa.
Opiskelija osaa toimia ohjattuna asianmukaisesti erilaisissa oppimis- ja toimintaympäristöissä.
Opiskelija käyttää toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti terveydenhoitajatyön menetelmiä.
Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut ryhmän jäsenet huomioon.
Opiskelija osaa toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arviointi koostuu
Tietoiskun laatiminen ja esittäminen
Ikääntyneen toimintakyvyn arvioiminen
Paritentti /arviointi 0-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei osaa toimia tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa.
Opiskelija ei osaa toimia ohjattuna asianmukaisesti erilaisissa oppimis- ja toimintaympäristöissä.
Opiskelija ei osaa käyttää toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti terveydenhoitajatyön menetelmiä.
Opiskelija ei osaa toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut ryhmän jäsenet huomioon.
Opiskelija ei osaa toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.
Toteutuksen arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia toimintatapoja.
Opiskelija osaa toimia itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti kulloisessakin oppimis- ja toimintaympäristössä.
Opiskelija osaa valita ja arvioida kriittisesti ja laaja-alaisesti terveydenhoitajatyön menetelmiä.
Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa.
Toteutuksen arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osaa valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella.
Opiskelija osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja terveydenhoitajatyön toimintatapoja.
Opiskelija soveltaa tarkoituksenmukaisesti terveydenhoitajatyön menetelmiä.
Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.
Opiskelija osaa perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.
Toteutuksen arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa toimia tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa.
Opiskelija osaa toimia ohjattuna asianmukaisesti erilaisissa oppimis- ja toimintaympäristöissä.
Opiskelija käyttää toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti terveydenhoitajatyön menetelmiä.
Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut ryhmän jäsenet huomioon.
Opiskelija osaa toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.
Esitietovaatimukset
Pääsääntöisesti aikaisemmat perus-, ammatti- ja vaihtoehtoiset opinnot suoritettu
Suositeltavat muut opinnot
Opiskelija ja opinto-ohjaaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa.