Skip to main content

Public Health Nursing of the Elderly (3 cr)

Code: SHVU009-3011

General information


Enrollment

19.08.2024 - 22.09.2024

Timing

01.08.2024 - 31.12.2024

Number of ECTS credits allocated

3 op

Virtual portion

1 op

RDI portion

1 op

Mode of delivery

67 % Contact teaching, 33 % Distance learning

Unit

Sote

Teaching languages

  • Finnish

Degree programmes

  • Bachelor’s Degree in Public Health Nursing

Teachers

  • Sari Pyykkönen

Groups

  • SHT21S
    SHT21S
  • 29.08.2024 08:00 - 09:30, TEAMS_Ikääntyvän ja hänen perheensä terveydenhoitajatyö SHVU009-3011
  • 12.09.2024 10:00 - 14:00, Teams_Ikääntyvän ja hänen perheensä terveydenhoitajatyö SHVU009-3011
  • 17.09.2024 12:30 - 15:45, Teams_Ikääntyvän ja hänen perheensä terveydenhoitajatyö SHVU009-3011
  • 19.09.2024 12:30 - 15:45, Ikääntyvän ja hänen perheensä terveydenhoitajatyö SHVU009-3011
  • 24.09.2024 12:30 - 15:45, Ikääntyvän ja hänen perheensä terveydenhoitajatyö SHVU009-3011
  • 04.10.2024 08:00 - 09:30, TEAMS Ikääntyvän ja hänen perheensä terveydenhoitajatyö SHVU009-3011
  • 10.10.2024 12:30 - 14:00, Tentti_Ikääntyvän ja hänen perheensä terveydenhoitajatyö SHVU009-3011

Objective

- to design, implement and evaluate public health care that enhances the health and physical and mental capabilities of the elderly
- to evaluate the health, living conditions and life situation related risk factors increasing the service requirements of the elderly and to provide guidance in the use of available services
- to work with the elderly and their relatives/next-of-kin to make decisions promoting the health of the elderly and to safeguard a life lived with dignity
- Implement home nursing and health care.

Content

- Home care: home services and nursing
- Health checks and health promotion for the elderly, care and service plan
- Specific features of health counselling (e.g. exercise, nutrition, sexuality, sleep, advice on aging and chronic illness)
- Resource and physical and mental capability support, early support, inclusion and creating opportunities for participation
- Opportunities and use of wellbeing technology
- Supporting relatives/loved ones, challenging clients, e.g. abuse
- Rehabilitative approach to work with the elderly (e.g. clinics and home visits that are preventative, increase health, physical and mental capability and independent performance)

Location and time

Toteutus ajalla 29.8-10.10

Materials

Oppimisalustalla oleva kirjallisuus ja lähteet
Kelo,Launiemi,Takaluoma & Tiittanen;Ikääntynyt ihminen ja hoitotyö
Haarala,Honkanen;Melin & Tervaskanto-Mäentausta;Terveydenhoitajan osaaminen

Teaching methods

Luennot
Yhteistoiminnallinen opiskelu
Vierailut
Harjoitukset
Paritentti

Employer connections

Ikääntyneen toimintakyvyn arviointi

Exam schedules

10.10.2024 12.30 - 14.00 paritentti
Uusintatentit yksilötenttinä 24.10.24, 7.11.24

Student workload

1 op = 27h x3= 81 h

Läsnäolo opetusta 22 h, itsenäinen harjoitus työelämässä ja itsenäistä opiskelua

Content scheduling

29.8.2024 klo 800-930 Teams; Orientoituminen,

12.09.2024 klo 10.00 - 14.00 Teams Tietoiskut

17.09.2024 klo 12.30 - 15.45 Teams Tietoiskut, Toimintakyvyn arviointi ja case harjoitus

19.09.2024 klo 12.30 - 15.45 Case harjoitus purku ja asiantuntija vierailu

23.9.2024 klo 12.30- 15.45 Suunhoidon luento/harjoitus/ Miia Torvinen

24.09.2024 klo 12.30- 15.45 Vierailu ja pienryhmätyöskentely

04.10.2024 08.00 - 09.30 Toimintakykykartoituksen palaute

10.10.2024 12.30 - 14.00 Tentti

Evaluation scale

0 - 5

Assessment criteria, excellent (5)

The students know how to analyse, compare, combine and select information and can present alternative procedures. They are able to work independently, responsibly, with initiative and flexibly in every type of learning and operational environment. The students are proficient in selecting and critically assessing the techniques and models of public health nursing. They can work as part of a team promoting and developing the team's work.

Assessment criteria, good (3)

The students are able to select appropriate procedures based on acquired knowledge and guidance. They are able to reflect upon and assess their own abilities and the practices of public health nursing. They can apply public health nursing practices as required. The students can work as members of teams to achieve the team's common goals. They can also justify their actions according to professional ethical principles.

Assessment criteria, satisfactory (1)

The students are able to work in an appropriate manner though a certain amount of uncertainty is apparent. The students are able to work under supervision in different learning and operational environments using public health nursing practices as required. The students can work as a member of a team taking other members of the team into consideration. Their work complies with professional ethical principles.

Assessment methods and criteria

Opintojakson arviointi koostuu

Tietoiskun laatiminen ja esittäminen

Ikääntyneen toimintakyvyn arvioiminen

Paritentti /arviointi 0-5

Assessment criteria, fail (0)

Opiskelija ei osaa toimia tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa.
Opiskelija ei osaa toimia ohjattuna asianmukaisesti erilaisissa oppimis- ja toimintaympäristöissä.
Opiskelija ei osaa käyttää toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti terveydenhoitajatyön menetelmiä.
Opiskelija ei osaa toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut ryhmän jäsenet huomioon.
Opiskelija ei osaa toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija osaa analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia toimintatapoja.
Opiskelija osaa toimia itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti kulloisessakin oppimis- ja toimintaympäristössä.
Opiskelija osaa valita ja arvioida kriittisesti ja laaja-alaisesti terveydenhoitajatyön menetelmiä.
Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa.

Toteutuksen arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella.
Opiskelija osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja terveydenhoitajatyön toimintatapoja.
Opiskelija soveltaa tarkoituksenmukaisesti terveydenhoitajatyön menetelmiä.
Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.
Opiskelija osaa perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelija osaa toimia tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa.
Opiskelija osaa toimia ohjattuna asianmukaisesti erilaisissa oppimis- ja toimintaympäristöissä.
Opiskelija käyttää toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti terveydenhoitajatyön menetelmiä.
Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut ryhmän jäsenet huomioon.
Opiskelija osaa toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Prerequisites

As a rule, previous basic, professional and alternative studies must be completed.
The student and supervisor will review the other recommendations in personal study plan discussions.