Siirry suoraan sisältöön

Johtaminen ja yrittäjyysosaaminen sosiaali- ja terveysalalla (5 op)

Toteutuksen tunnus: SH00BL54-3010

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.07.2024 - 31.07.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sote

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Sairaanhoitajakoulutus

Opettaja

  • Leena Lerssi
  • Gitta Palomäki

Ryhmät

  • SMM22K2
    SMM22K2
  • SMM22K1
    SMM22K1

Tavoitteet

Opiskelija osaa soveltaa johtamisen teorioita ja hyödyntää tutkittua tietoa ja kehittämisen työkaluja hoitotyön kehittämisessä ja johtamisessa. 
Opiskelija osaa soveltaa viestinnän ja markkinoinnin periaatteita ja asiakaslähtöistä toimintatapaa sosiaali- ja terveysalalla.
Opiskelija ymmärtää sote-johtamisen ydinkysymykset ja rekrytoinnin periaatteet.
Opiskelija on sisäistänyt yrittäjämäisen asenteen ja ymmärtää yrittäjyyden merkityksen yhteiskunnassa ja sosiaali- ja terveysalalla.
Opiskelija ymmärtää yrittäjän strategisen toiminnan periaatteet ja ymmärtää vetovoimaisen yrityskuvan keskeiset käsitteet ja elementit.
Opiskelija osaa soveltaa yritystoiminnan keskeisiä käsitteitä ja ymmärtää liiketoimintasuunnitelman periaatteet.

Sisältö

Johtaminen
1)    Johtamisen käsitteet: itsensä johtaminen, strateginen johtaminen, osaamisen johtaminen, tiedolla johtaminen ja etäjohtaminen.
2)    Henkilöstön veto- ja pitovoima, rekrytointi ja työhyvinvoinnin elementit
3)    Terveyspalveluiden markkinointi sosiaalisessa mediassa
4)    Mahdollisuuksien maailma ja megatrendit
5)    Palvelumuotoilu kehittämisen työkaluina
6)    KVTES
Yrittäjyysosaaminen
1)    Yrittäjyys sosiaali- ja terveysalalla, Sisäinen ja ulkoinen yrittäjyys, yrittäjämäinen asenne
2)    Yritysmuodot ja Liiketoimintasuunnitelman tekeminen
3)    Vetovoimainen yrityskuva, käsitteet brändi, visio ja missio
Työsuojelu osana johtamista

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija arvioi työyhteisön toimintaa ja kehittää sitä näyttöön perustuen.
Opiskelija osaa arvioida ja kehittää laadunhallintaa työyhteisön toiminnassa.
Opiskelija osaa soveltaa organisaation strategiaa kehittämistyössään.
Opiskelija osaa arvioida työyhteisön työhyvinvointia ja kehittää sitä.
Opiskelija osaa käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti yritystalouden käsitteitä sekä yhdistää niitä kokonaisuuksiksi. Opiskelija osaa analysoida, vertailla ja arvioida kriittisesti yritystalouden osaamistaan ja yritystalouden toimintatapoja hankkimansa tiedon perusteella

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija arvioi työyhteisön toimintaa ja pyrkii kehittämään sitä näyttöön perustuen.
Opiskelija hallitsee osan laadunhallinnan työkaluista ja osaa soveltaa niitä omassa toiminnassaan.
Opiskelija pyrkii kehittämään työyhteisön toimintaa organisaation strategian mukaisesti.
Opiskelija toimii työhyvinvointia edistäen.
Opiskelija käyttää johdonmukaisesti liiketoimintaosaamisen käsitteitä. Opiskelija osaa nimetä, kuvailla ja perustella yritystalouden ja yrittäjyyden toimintatapoja. Hän osaa toimia itsenäisesti tiedon ja ohjeistuksen perusteella ja soveltaa yritystalouden toimintaan liittyviä tekniikoita ja malleja.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tunnistaa hoitotyön johtamisen merkityksen ja osaa käyttää siihen liittyviä käsitteitä.
Opiskelija ymmärtää laadunhallinnan perusteet.
Opiskelija ymmärtää kehittämisen perustuvan organisaation strategiaan.
Opiskelija tunnistaa työhyvinvointiin vaikuttavia asioita.
Opiskelija osaa määritellä ja käyttää yritystalouden peruskäsitteitä asianmukaisesti ammattieettisten periaatteiden mukaisesti. Hän osaa nimetä ja kuvailla yritystalouden perustiedot.