Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyö (5 op)
Toteutuksen tunnus: SH00CA08-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
19.08.2024 - 22.09.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 03.11.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sote
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus
- Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
- Anna-Kaisa Korpinen
- Karimi Ngui
Ryhmät
-
SMM23K2SMM23K2
-
SMM23K1SMM23K1
- 19.09.2024 08:00 - 09:30, teams_Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyö SH00CA08-3003
- 19.09.2024 12:30 - 15:45, TEAMS_Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyö SH00CA08-3003
- 02.10.2024 10:00 - 11:30, TEAMS_Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyö SH00CA08-3003
- 02.10.2024 12:30 - 14:00, TEAMS_Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyö SH00CA08-3003
- 11.10.2024 12:30 - 15:45, TEAMS_Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyö SH00CA08-3003
- 31.10.2024 08:00 - 15:45, (1/2)_Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyö SH00CA08-3003
- 01.11.2024 08:00 - 15:45, (1/2)_Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyö SH00CA08-3003
Tavoitteet
Opiskelija:
Osaa kuvailla perhehoitotyön periaatteita sekä menetelmiä ja soveltaa niitä hoitotyön ympäristöissä.
Tietää raskauden, synnytyksen ja lapsivuodeajan normaalin kulun ja seurannan ja käyttää tietoa hoitotyössä.
Osaa ohjata ja tukea perhettä vanhemmuudessa. Osaa kohdata lapsen, nuoren ja perheen osallisuutta ja voimavaroja tukien.
Osaa soveltaa tietojaan keskeisimmistä lasten ja nuorten fyysisistä ja psyykkisistä sairauksista toteuttaessaan hoitotyötä.
Sisältö
Monialaisen sekä kokonaisvaltaisen perhehoitotyön periaatteet ja menetelmät.
Äidin ja perheen hoitotyö raskauden, synnytyksen ja lapsivuodeajan aikana.
Eri-ikäisten lasten ja nuorten kasvu, fyysinen, psyykkinen kehitys ja sosiaalinen sekä niiden vaikutus hoitotyön tarpeen määrittämiseen, hoitoon ja arviointiin; lasten ja nuorten näyttöön perustuvan hoitotyön erityispiirteet.
Leikki lapsen kehityksen tukena ja auttamismenetelmänä.
Lapsi ja nuori sairaana: vitaalielintoiminnot ja niiden seuranta, kivun ilmeneminen, arviointi ja hoito, lasten ja nuorten neste-ja lääkehoito, yleisimpiä mielenterveyden häiriöitä, lapsen ja perheen ohjaaminen.
Raskauteen, synnytykseen ja lapsivuodeaikaan kuuluva lääketiede (obstetriikka) ja lasten sairauksien lääketiede (pediatria).
Aika ja paikka
Opintojakson aloitus harjoitteluinfolla 6.9. klo 8 - 9.30
Varsinainen opetus alkaa oreintaatiotunneilla 19.9. klo 8-> TEAMS:illä.
Muut opetuksen ajankohdat löytyy ´Sisällön jaksotus kohdasta.
Oppimateriaalit
Storvik-Sydänmaa ym ( 2019 ) Lapsen ja perheen hoitotyö tai vanhempi versio
Botha&Ryttyläinen-Korhonen (2016) Naisen hoitotyö (soveltuvin osin)
Opetusmenetelmät
Lasten, nuorten ja perheen 5op koostuu äitiyshuollosta, lasten ja nuorten- hoitotyön osuudesta, lääketieteen osuudesta sekä harjoituksista. Viitekehys kokonaisuuteen muodostuu instruktioluennoissa Repussa.
Hoitotyön osuudessa opetusmenetelminä ovat mm opetuskeskustelut, harjoitukset ja simulaatio/osaamisen näyttö. Lääketieteen osuus on verkko-opintototeutus skholessa. .
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Hyväksytty lasten, nuorten ja perheen hoitotyö -opintokokonaisuuden lääkelaskukokeen suoritus ( n. 1 kk ennen harjoittelun alkamista ) on harjoittelun aloittamisen edeltävyysehto.
Lääkehoito ja farmakologia -opintojakson lääkehoitotentti ja peruslääkelaskutenttti tulee olla hyväksytysti suoritettu ennen harjoittelun aloittamista. Myös nämä lääkehoidon opintojen suoritukset tulee olla hyväksytysti suoritettu n 1 kk ennen harjoittelua.
Kliinistä harjoittelua voi suorittaa myös työtä opinnollistaen.
Harjoitteluun liittyvistä yksityiskohdista järjestetään harjoittelu-infot
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tenttialueet:
Raskaus ja synnytys osio perustuu kurssikirjaan Botha&Ryttyläinen-Korhonen (2016) Naisen hoitotyö , josta suoritetaan: luku 1 Naisen terveys (kursoorisesti), luku 2 Naisen hedelmällisyys ss 45-48, luku 5 Nainen äitinä ss 127 - 176. Repussa oleva Raskaus ja synnytys - osio materiaali on myös tenttiin tulevaa.
Lasten ja nuorten ht osuudesta hoitotyön suoritus pohjautuu kurssikirjaan + moodlen/Repun materiaaleihin: Storvik-Sydänmaa ym ( 2019 ) Lapsen ja perheen hoitotyö tai vanhempi versio
SKHOLE-KOE:
Skhole-kokeet ovat avoinna 6.9. klo12 - 22.11. klo15 välisenä aikana. Kunkin kokeen voi uusia tuona aikana neljä kertaa niin, että suoritusten välillä tulee olla 4 tuntia. Läpimenoraja on 70%. Harjoituskokeen lisäksi on tehtävä koodin takaa löytyvä koe, joka näkyy suorituksena. Alla koe-koodit.
Skhole -koealueina ovat seuraavat kaksi kurssia Skholessa:
-lastentaudit ( sisältää 14 luentoa , 3h15min) - F7E92U
-raskaus ja synnytys ( sisältää 16 luentoa, 4h1min) - KG2FNT
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOT mahdollisuus tulee keskustella asiantuntijaopettajan kanssa.
Opintojen opinnollistaminen keskustellaan myös asiantuntijaopettajan kanssa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1op =27 opiskelijan työtuntia.
Harjoituksissa ja simulaatiossa/osaamisen näytöissä on läsnäolovelvoite. Poissaolo korvataan joko oman ryhmän toisen pienryhmän mukana tai seuraavina lukukausina. Huomio mahdolliset ops muutokset, mikäli läsnäolovelvollisia osuuksia jää oman ryhmän mukana suorittamatta.
Sisällön jaksotus
6.9. klo 8.00 - 9.30 harjoitteluinfo luokassa TA21L149
19.9. klo 8.00 - 9.30 Orientaatio opintojaksolle TEAMS
19.9. klo12.30 - 15.45 lasten ja nuorten hoitotyö TEAMS
2.10. klo10.00 - 14.00 lasten ja nuorten hoitotyö TEAMS
10.10. klo15.15 - 16.45 harjoitteluinfo ? (tarkentuu vielä)
11.10. klo12.30 - 14.00 äitiyshuolto ja synnytys TEAMS
31.10. klo 8.00 - 15.45 Työpajat/harjoitustunnit (Ryhmä 1)
1.11. klo 8.00 - 15.45 Työpajat/harjoitustunnit (Ryhmä 2)
14.11. klo 8.00 - 15.45 Simulaatio-harjoitukset (Ryhmä1)
15.11. klo 8.00 - 15.45 Simulaatio-harjoitukset (Ryhmä 2)
22.11. klo10.00 - 11.30 Harkkainfo
Tentti 18.11. verkkotenttinä 18.11. Tentti avoinna klo 6-23, suoritukseen aikaa ajastetusti 1,5h
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson opettajat:
Äitiyshuolto ja synnytys, Karimi Ngui
Lasten ja nuorten hoitotyö, Anna-Kaisa Korpinen
Ryhmäjako toteutetaan orientaatiotunnin yhteydessä!
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa käyttää keskeisiä lapsen, nuoren ja perheen hoitotyössä käytettäviä ammattikäsitteitä asiantuntevasti ja edistää lapsiperheen hyvinvointia.
Opiskelija osaa soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa eri-ikäisen lapsen ja nuoren sekä hänen perheensä ohjaamisessa ja soveltaa monipuolisesti ja kriittisesti näyttöön perustuvaa tietoa hoitamisessa.
Opiskelija osaa kuvata monipuolisesti ja kriittisesti lasten sairauksien lääketieteellistä hoitoa. Opiskelija osaa toteuttaa turvallisesta lasten ja nuorten neste- ja lääkehoitoa ja käyttää tarkoituksenmukaisia hoitotyön toimintoja.
Opiskelija osaa kuvata raskauden, synnytyksen ja lapsivuodeajan normaalin kulun ja seurannan sekä osaa selittää vastasyntyneen hoitoon liittyviä erityispiirteitä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa käyttää keskeisiä lapsen, nuoren ja perheen hoitotyössä käytettäviä ammattikäsitteitä johdonmukaisesti ja tukea lapsiperheen hyvinvointia.
Opiskelija osaa soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa eri-ikäisen lapsen ja nuoren sekä hänen perheensä ohjaamisessa ja hoitamisessa.
Opiskelija osaa kuvata monipuolisesti lasten sairauksien lääketieteellistä hoitoa.
Opiskelija osaa toteuttaa turvallisesta lasten ja nuorten neste- ja lääkehoitoa ja käyttää tarkoituksenmukaisia hoitotyön toimintoja.
Opiskelija osaa kuvata raskauden, synnytyksen ja lapsivuodeajan normaalin kulun ja seurannan sekä vastasyntyneen hoitoon liittyviä erityispiirteitä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa käyttää keskeisiä lapsen, nuoren ja perheen hoitotyössä käytettäviä ammattikäsitteitä ja tietää lapsiperheen hyvinvointia tukevia menetelmiä.
Opiskelija osaa käyttää näyttöön perustuvaa tietoa eri-ikäisen lapsen ja nuoren sekä hänen perheensä ohjaamisessa ja hoitamisessa.
Opiskelija osaa kuvata lasten sairauksien lääketieteellistä hoitoa.
Opiskelija osaa toteuttaa turvallisesta lasten ja nuorten lääkehoitoa ja käyttää tarkoituksenmukaisia hoitotyön toimintoja.
Opiskelija osaa nimetä raskauden, synnytyksen ja lapsivuodeajan normaalin kulun ja seurannan sekä vastasyntyneen hoitoon liittyviä erityispiirteitä.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Lääkelaskut 100% oikein
Verkko-opinnot arvioidaan hyväksytty – hylätty. Hyväksytyn suorituksen taso on 70% oikein
Oppimistehtävä / tentti arvioidaan hyväksytty – hylätty SOLO taksonomiaa käyttäen
Opinnollistamiseen liittyvät näytöt ovat suoritettu hyväksytysti.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tentti, sovitut ennakkotehtävät, ryhmätehtävät ja muut tehtävät.
Arvioinnissa hyödynnetään myös laadullisia arviointimenetelmiä (solo taksonomia).
Skole kokeiden hyväksymisraja on 70% oikeita vastauksia.
Hoitotyön harjoitustunneilla ja simulaatioissa/osaamisen näytössä 100%:nen läsnäolo, joita ei voi korvata kirjallisilla tehtävillä.
Opintojakson kokonaisarvosana edellyttää kaikkien sisältö-osien hyväksyttyä suoritusta.
Kokonaisarvosana on T1-K5.
Hylätty (0)
Tyydyttävä tason arviointikrieerit eivät täyty. Opiskelija ei pysty osoittamaan opintojakson sisällön mukaista osaamista. Osaamisessa on potilasturvallisuuden vaarantavia puutteita näyttöön perustuvassa toiminnassa.
Toteutuksen arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa käyttää keskeisiä lapsen, nuoren ja perheen hoitotyössä käytettäviä ammattikäsitteitä asiantuntevasti ja edistää lapsiperheen hyvinvointia.
Opiskelija osaa soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa eri-ikäisen lapsen ja nuoren sekä hänen perheensä ohjaamisessa ja soveltaa monipuolisesti ja kriittisesti näyttöön perustuvaa tietoa hoitamisessa.
Opiskelija osaa kuvata monipuolisesti ja kriittisesti lasten sairauksien lääketieteellistä hoitoa. Opiskelija osaa toteuttaa turvallisesta lasten ja nuorten neste- ja lääkehoitoa ja käyttää tarkoituksenmukaisia hoitotyön toimintoja.
Opiskelija osaa kuvata raskauden, synnytyksen ja lapsivuodeajan normaalin kulun ja seurannan sekä osaa selittää vastasyntyneen hoitoon liittyviä erityispiirteitä.
Toteutuksen arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osaa käyttää keskeisiä lapsen, nuoren ja perheen hoitotyössä käytettäviä ammattikäsitteitä johdonmukaisesti ja tukea lapsiperheen hyvinvointia.
Opiskelija osaa soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa eri-ikäisen lapsen ja nuoren sekä hänen perheensä ohjaamisessa ja hoitamisessa.
Opiskelija osaa kuvata monipuolisesti lasten sairauksien lääketieteellistä hoitoa.
Opiskelija osaa toteuttaa turvallisesta lasten ja nuorten neste- ja lääkehoitoa ja käyttää tarkoituksenmukaisia hoitotyön toimintoja.
Opiskelija osaa kuvata raskauden, synnytyksen ja lapsivuodeajan normaalin kulun ja seurannan sekä vastasyntyneen hoitoon liittyviä erityispiirteitä.
Toteutuksen arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa käyttää keskeisiä lapsen, nuoren ja perheen hoitotyössä käytettäviä ammattikäsitteitä ja tietää lapsiperheen hyvinvointia tukevia menetelmiä.
Opiskelija osaa käyttää näyttöön perustuvaa tietoa eri-ikäisen lapsen ja nuoren sekä hänen perheensä ohjaamisessa ja hoitamisessa.
Opiskelija osaa kuvata lasten sairauksien lääketieteellistä hoitoa.
Opiskelija osaa toteuttaa turvallisesta lasten ja nuorten lääkehoitoa ja käyttää tarkoituksenmukaisia hoitotyön toimintoja.
Opiskelija osaa nimetä raskauden, synnytyksen ja lapsivuodeajan normaalin kulun ja seurannan sekä vastasyntyneen hoitoon liittyviä erityispiirteitä.