Skip to main content

Basics of Early Childhood Education (5 cr)

Code: SO00CA75-3005

General information


Enrollment

19.08.2024 - 22.09.2024

Timing

01.08.2024 - 31.12.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

4.5 op

Mode of delivery

10 % Contact teaching, 90 % Distance learning

Unit

Sote

Teaching languages

  • Finnish

Degree programmes

  • Bachelor Degree Programme in Social Services

Teachers

  • Jenni Korhonen

Groups

  • SOS24SB
    SOS24SB
  • SOS24SA
    SOS24SA
  • SOS24SC
    SOS24SC
  • 21.08.2024 10:45 - 11:30, Varhaiskasvatuksen perusteet SO00CA75-3005
  • 19.09.2024 10:00 - 11:30, Varhaiskasvatuksen perusteet SO00CA75-3005
  • 24.10.2024 09:45 - 11:15, Varhaiskasvatuksen perusteet SO00CA75-3005
  • 21.11.2024 08:15 - 16:00, Varhaiskasvatuksen perusteet SO00CA75-3005
  • 13.12.2024 08:15 - 09:45, B_Varhaiskasvatuksen perusteet SO00CA75-3005
  • 13.12.2024 10:00 - 11:30, C_Varhaiskasvatuksen perusteet SO00CA75-3005
  • 13.12.2024 14:15 - 15:45, A_Varhaiskasvatuksen perusteet SO00CA75-3005

Objective

The students will know the principles, goals and contents of the early childhood education syllabus and the development of the Finnish early childhood education system and the key legislation governing this service.
They will become acquainted with the background theories describing learning and development in childhood and understand the social function and contribution of early childhood education within wellbeing promotion in Finland.
The students will understand the everyday tasks of early childhood education and the roles of the professionals within it, while knowing what the duties of a social services professional in early childhood education are.

Other recommended studies: to be discussed with the study counsellor in the personal study plan review

Content

Growth, development, learning, early childhood education syllabus, areas of learning in the early childhood education syllabus, promotion of inclusion of children, wide-ranging competences, operational culture, tasks of the social services professional in early childhood education

Location and time

Opintojakson aloitusinfo 21.8.2024.
Verkkoluennot ja oppimisympäristössä vaadittujen tehtävien tekeminen
Lähiopetus: Kajaanin ammattikorkeakoulu, Taito2 rakennus, Ketunpolku 4
Etäopetus:
Oppimistehtävien palautus on ajastettu (tehtävien palautuspäivämäärät löytyvät Repusta kunkin tehtävän kohdalta).
Opintojakson lopuksi suoritettavan tentin palautus viim. 15.12.2024 mennessä.

Materials

Itseopiskelumateriaali Reppu-oppimisympäristössä.

Tenttikirjallisuus:
Hujala, E. & Turja L. (toim.)(2020) 5. uudistettu painos. Varhaiskasvatuksen käsikirja. PS-Kustannus: Juva. Osa 1, osa 2 ja osa 3 (s.10-235). ks. saatavuus KAMK:n kirjaston sivuilta (mm. e-kirja) Varhaiskasvatuksen käsikirja | Kajaanin ammattikorkeakoulu | KAMK Finna

Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2022.

Alila, Kirsi, Eskelinen, Mervi ym. (2014). Varhaiskasvatuksen historia, nykytila ja kehittämisen suuntalinjat. Tausta-aineisto varhaiskasvatusta koskevaa lainsäädäntöä valmistelevan työryhmän tueksi. Opetus- ja kulttuuriministeriön työryhmämuistioita ja selvityksiä 2014:12. Helsinki.

Teaching methods

Verkko-oppimisympäristössä tapahtuva itsenäinen opiskelu (esitietokysely, pieniä kirjoitustehtäviä, ryhmätehtävä, haastattelutehtävä, tentti) ja verkkokeskusteluun osallistuminen.

Lähiopetus: yhteistoiminnallista oppimista opintojakson sisällöistä ja vuorovaikutusharjoituksia, työelämän edustajien vierailuja.

Employer connections

Työelämän edustaja lähipäivillä 24.10. luennoimassa Kajaanin varhaiskasvatuksesta.

Exam schedules

Pakollinen tentti, jonka opiskelija voi suorittaa haluamanaan ajankohtana 1.10.-15.12.2024 välisenä aikana. Tentin voi suorittaa kerran ja uusia kahdesti.

Completion alternatives

Opintojakso sisältää pakollista lähiopetusta, jossa opiskelijat käsittelevät opintojakson sisältöjä. Syksyn 2024 lähipäivät ovat 21.8. (kurssi-info), 19.9., 24.10 ja 21.11.

Opintojaksoon sisältyy pakollinen tentti, jonka opiskelija voi suorittaa haluamanaan ajankohtana 1.10.-15.12.2024 välisenä aikana.

Student workload

Opintojakso on 5 OP. 1 OP vastaa yhteensä noin 27h opiskelijan työtä eli opintojakso kokonaisuudessaan vastaa 135h opiskelijan työtä.

Content scheduling

Opintojakson sisältö: 1. Varhaiskasvatuksen historia ja lapsen oppimisen ja kehityksen taustateoriat, 2. Varhaiskasvatuksen keskeinen lainsäädäntö, 3. Varhaiskasvatuksen perusteet ja 4. Varhaiskasvatuksen yhteiskunnallinen tehtävä ja sosionomin työnkuva 4. Tentti

Further information

Opintojakson oppimismateriaali on Reppu-oppimisympäristössä. Kirjaudu Reppu-oppimisympäristöön HAKA-tunnuksillasi ja syötä kurssiavain Repun etusivulla.

Easy Enrollment kurssiavain SOS24S-ryhmälle: snca2v

Evaluation scale

0 - 5

Assessment methods and criteria

Opintojakson kokonaisarvosana on opintojakson lopputentin arvosana.

Hyväksytty suoritus edellyttää kaikkien opintojaksoon sisältyvien oppimistehtävien suorittamista vähintään hyväksytysti (esim. verkkokeskusteluun osallistuminen, tehtävien palauttaminen).

Lisäksi kokonaisarvioinnissa huomioidaan opiskelijan menestys oppimistehtävissä sekä aktiivinen osallistuminen opintojaksolla (verkkokeskustelu/lähiopetus).

Assessment criteria, fail (0)

Opiskelijan on saatava verkkotentissä yli puolet kysymyksistä ja pisteistä oikein, jotta yksittäinen tentti/oppimistehtävä on hyväksytty.

Opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson keskeisiä osaamistavoitteita ja tyydyttävän arvosanan (1-2) perusvaatimuksia.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija osaa suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin:

Tiedot:
- käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti ammattialansa käsitteitä sekä yhdistää niitä kokonaisuuksiksi.

Taidot:
- analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia toimintatapoja
- analysoida, reflektoida ja arvioida kriittisesti omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatatapoja hankkimansa tiedon avulla
- toimia itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti kulloisessakin oppimis- ja
toimintaympäristössä
- valita ja arvioida kriittisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja sekä käyttää niitä toiminnassaan.

Asenteet:
- toimia asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi
- toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa
- soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan

Toteutuksen arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa suhteessa osaamistavoitteisiin:

Tiedot:
- käyttää johdonmukaisesti ammattialansa käsitteitä
- nimetä, kuvailla ja perustella ammattialansa perustiedot.

Taidot:
- valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella
- osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatapoja
- toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa tehtävissä kulloisessakin oppimis- ja toimintaympäristössä
- soveltaa tarkoituksenmukaisesti ammattialansa toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja.

Asenteet:
- toimia asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi
- toimia ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi
- perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelija osaa suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin:

Tiedot:
- käyttää asianmukaisesti keskeisiä/yksittäisiä ammattialansa käsitteitä
- nimetä ja kuvailla ammattialansa perustiedot.

Taidot:
- toimia tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa
- toimia ohjattuna asianmukaisesti erilaisissa oppimis- ja toimintaympäristöissä
- käyttää toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja.

Asenteet:
- toimia ammatillisesti asiakastilanteissa
- toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut ryhmän jäsenet huomioon
- toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Further information

The course involves 135 hours of study.
10 hours of online lectures.
Contact teaching / practical training / simulations / project: written assignment, exam or project.
The course teacher will determine the assessed outputs
Literature to be announced
Assessment: 0-5