Siirry suoraan sisältöön

Työyhteisöosaaminen ja johtaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: BY00BX53-3013

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

30.12.2024 - 26.01.2025

Ajoitus

01.01.2025 - 31.07.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Business

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Matkailualan koulutus
  • Liikunnan ja vapaa-ajan koulutus
  • Liiketalouden koulutus

Opettaja

  • Hannele Siipola
  • Päivi Auno

Ryhmät

  • LLM22S
    LLM22S
  • 24.01.2025 16:30 - 17:30, Työyhteisöosaaminen ja johtaminen BY00BX53-3013

Tavoitteet

Opiskelija hallitsee ryhmä- ja tiimityön sekä alaistaitojen periaatteet. Opiskelija ymmärtää työhön vaikuttavia kulttuureja ja organisaatiota sekä yksilön ja ryhmän käyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä. Opiskelija soveltaa johtamisen malleja. Opiskelija osaa kehittää omia toimintatapoja ryhmän jäsenenä, alaisena ja esihenkilönä ammattieettisesti sekä vastuullisesti. Opiskelija osaa kehittää työskentelyn tehokkuutta, tuloksellista toimintaa ja työelämän laatua organisaatiossa.

Opintojakso on yhteinen liikunnanohjaaja-, liiketalouden tradenomi- ja restonomiopiskelijoille.

Sisältö

Yksilö organisaatiossa, ryhmät ja tiimit organisaatiossa, organisaatiot ja kulttuurit työympäristönä, ihmisten johtaminen ja alaistaidot.

Aika ja paikka

Itsenäinen työskentely ja verkkototeutus. Voit suorittaa opintojakson omaan tahtiin ja voit aloittaa sen suorittamisen milloin haluat. Opintojaksosta järjestetään aloitustunti lukujärjestyksen mukaisesti teams -toteutuksena.

Oppimateriaalit

Suositeltava kirjallisuus ja oppimateriaalit on ilmoitettu verkko-opintojaksolla. Oppimateriaalit ovat KAMK kirjaston e-kirjoja ja muuta verkossa olevaa materiaalia.

Opetusmenetelmät

Opiskelija kirjoittaa yksilötyönä tutkielmaesseen annettujen ohjeiden mukaisesti. Opintojakson aloitustunnit teams -toteutuksena. Verkkototeutus.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakson tehtävissä hyödynnetään kokemuksia nykyisestä tai aiemmista työnantajaorganisaatioista. Mikäli työkokemuksia ei olisi, tehtävissä ohjataan vaihtoehtoisiin tarkasteluihin.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Lisätietoja vaihtoehtoisista toteutustavoista saat tarvittaessa opintojakson opettajilta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 5 op x 27 tuntia = n. 135 tuntia.

Sisällön jaksotus

Opintojaikson suoritus on yksilötyönä tehtävä tutkielmaessee:
Tutkielmaesseen rakenne;
Johdanto
Yksilö organisaatiossa
Ryhmät ja tiimit
Organisaatiot ja kulttuurit työympäristönä
Ihmisten johtaminen ja alaistaidot
Kokoava pohdinta

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakso on yhteinen liikunnanohjaaja-, liiketalouden tradenomi- ja restonomiopiskelijoille.

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa käyttää osaamistavoitteen mukaisia käsitteitä perustellusti yhdistellen.
Opiskelija osaa analysoida omaa ja ryhmänsä toimintaa ja tehdä perusteltuja ehdotuksia toiminnan kehittämiseksi.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa selittää ja kuvailla osaamistavoitteen mukaiset käsitteet omasta organisaatiostaan tunnistaen mahdollisia vahvuuksia ja kehittämiskohtia sekä tehden ehdotuksia toiminnan kehittämiseksi.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa määritellä ja käyttää osaamistavoitteen mukaisia peruskäsitteitä sekä osaa kuvailla/ tunnistaa ne omassa organisaatiossaan.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arviointi perustuu yksilötyönä tehtyyn tutkielmaesseen. Opintojaksolla oleva arviointikriteeristö ohjaa opiskelijan oppimista ja arvosanatavoitteen mukaisen raportin aikaansaamista.

Hylätty (0)

Oppimistehtävässä opiskelija on kirjoittanut esseen, jossa on selkeitä sisällöllisiä puutteita tehtävänantoon nähden.
Keskeisiä teorioita ja käsitteitä ei ole tarkasteltu ja sovellettu riittävän perusteellisesti tai tarkoituksenmukaisesti.
Ajankohtaisia lähteitä tai omakohtaisia kokemuksia ei ole esitetty eli työ on pelkkää teoriaa.
Jokin olennainen osa tehtävänantoa on saattanut jäädä huomioimatta.
Lähdemateriaalin hyödyntämisessä on puutteita, esim. jotain tiettyä peruslähdettä ei ole käytetty riittävästi tai ei lainkaan tekstin tuottamisessa.
Teksti saattaa olla luonteeltaan vahvasti referoivaa, jopa kopioivaa.
Lähdeviittaukset on merkitty puutteellisesti tai ne puuttuvat kokonaan.
Esseessä on yli 20 % kopiointia.

Toteutuksen arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomaisessa ja kiitettävässä oppimistehtävässä opiskelija on kirjoittanut annetun tehtävänannon pohjalta informatiivisen, monipuolisen ja kattavan esseen.
Oppimistehtävässä on sovellettu kaikkia lähteitä tarkoituksenmukaisesti ja näkyvästi annettujen kysymysten erittelyssä.
Ajankohtaiset lähteet ja omakohtaiset kokemukset linkittyvät teoriaan rikastaen sitä.
Eri lähteiden näkökulmia on arvioitu, vertailtu ja yhdistelty toisiinsa siten, että aiheen kannalta keskeiset teoriat ja käsitteet tulevat sujuvasti esille.
Tekstissä esiintyy myös perusteltuja omia pohdintoja, sovelluksia ja kriittisiä huomioita.
Teksti on kauttaaltaan selkeästi jäsenneltyä ja etenee johdonmukaisesti niin, että kaikki tehtävänannon osa-alueet on käsitelty tasapainoisesti.
Lähdeviittaukset on merkitty asianmukaisesti ja oppimistehtävän ulkoasu on huoliteltu.
Arvolauseessa 5 tulee lisäksi esille opiskelijan omaperäinen ja luova tapa jäsentää tehtävänannon haettua asiaa.

Toteutuksen arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvässä oppimistehtävässä opiskelija on kirjoittanut annetun tehtävänannon pohjalta esseen, jossa aihealueen keskeiset teoriat ja käsitteet tulevat hyvin esille.
Oppimistehtävässä on hyödynnetty kaikkia lähteitä, mutta niiden annin arviointi, yhdistely ja vertailu jäävät satunnaiseksi.
Ajankohtaiset lähteet ja omakohtaiset kokemukset linkittyvät teoriaan satunnaisesti.
Teksti voi olla luonteeltaan hieman mekaanista, persoonatonta ja referoivaa, joskin hyvin informatiivista. Kriittinen pohdinta voi myös olla vähäistä.
Lähdemerkinnöissä voi olla pientä epätarkkuutta.
Kokonaisuudessaan esseessä on kuitenkin johdonmukaisesti ja yhtenäisesti käsitelty kaikkia tehtävänannon osa-alueita.

Toteutuksen arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tyydyttävässä ja välttävässä oppimistehtävässä opiskelija on kirjoittanut tehtävänannon pohjalta hajanaisen ja pintapuolisen esseen. Kaikkia tehtävänannon kysymyksiä ja osa-alueita ei ole tarkasteltu.
Lähdemateriaalin hyödyntäminen voi myös olla epätasaista, nojautuen vahvasti esim. yhteen lähteeseen muiden jäädessä taustalle.
Ajankohtaisia lähteitä ja omakohtaisia kokemuksia esitetään satunnaisesti.
Tiedon yhdistely, vertailu ja kriittinen arviointi puuttuvat lähes kokonaan.
Tekstin jäsennys ei ole selkeä, jolloin siitä voi olla hankala hahmottaa johdonmukaista kokonaiskertomusta.
Aiheen kannalta olennaisia teorioita ja käsitteitä on kuitenkin onnistuttu tuomaan ymmärrettävästi esille ja niitä on pyritty soveltamaan tehtävänannon mukaisesti.
Lähdeviittauksissa on joitain puutteellisuuksia.
Arvosanalla 1 arvioitu oppimistehtävä sisältää jotain hyväksyttyyn tehtävään riittävää.