Varhaiskasvatuksen perusteet (2 op)
Toteutuksen tunnus: AV00CI06-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
01.08.2022 - 31.12.2022
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
01.01.2023 - 31.12.2023
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 2 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Sote
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sosionomikoulutus
- Opettajat
- Jenni Korhonen
- Ajoitusryhmät
- Avoin AMK 1 (Koko: 100 . Avoin AMK : 100.)
- Ryhmät
-
AAMKAvoin AMK
-
AVOINAMK2023AVOINAMK2023
- Pienryhmät
- Avoin AMK 1
- Opintojakso
- AV00CI06
Arviointiasteikko
0 - 5
Sisällön jaksotus
Opintojakso koostuu opintojakson sisällöistä laadituista luennoista ja niihin liittyvästä opetusmateriaalista verkossa. Opintojakson sisältö: 1. Varhaiskasvatuksen historia ja lapsen oppimisen ja kehityksen taustateoriat, 2. Varhaiskasvatuksen keskeinen lainsäädäntö
Tavoitteet
- Opiskelija tuntee varhaiskasvatussuunnitelman (vasu) perusteet, tavoitteet ja sisällöt.
- Tuntee suomalaisen varhaiskasvatusjärjestelmän kehittymisen sekä palvelua ohjaavaan keskeisen lainsäädännön.
- Hän perehtyy lapsen oppimista ja kehitystä kuvaaviin taustateorioihin.
- Ymmärtää varhaiskasvatuksen yhteiskunnallisen tehtävän ja osuuden suomalaisen hyvinvointia edistävän järjestelmän osana
- Opiskelija ymmärtää varhaiskasvatuksen arjen erilaiset tehtäväalueet ja toimijoiden roolit tässä, ja tietää, mikä on varhaiskasvatuksen sosionomin tehtävät varhaiskasvatuksessa.
Toteutustavat
Tämä opintojakso on toteutettu siten, että opiskelija voi edetä oman aikataulunsa mukaisesti. Opintojakson opetus ei ole aikaan tai paikkaan sidottua, eikä opintojakso sisällä lähiopetusta. Opiskelija voi halutessaan tallentaa oppimismateriaaleja omaan käyttöönsä.
Opettaja tarkistaa suorituksia kerran kuukaudessa (pl. kesä- ja heinäkuu) ja tekee merkinnät opintorekisteriin.
Suoritustavat
Nonstop-toteutukseen perustuva opintojakso, jonka opiskelun voi aloittaa oman aikataulun mukaisesti.
Sisältö
Kasvu, kehitys, oppiminen, varhaiskasvatuksen historia, lapsen kehitystaustateoriat, keskeinen lainsäädäntö, varhaiskasvatussuunnitelma, oppimisen alueet varhaiskasvatussuunnitelmassa, lapsen osallisuuden edistäminen, laaja-alainen osaaminen, toimintakulttuuri, varhaiskasvatuksen sosionomin tehtävät.
Aika ja paikka
Non-stop
Oppimateriaalit
Oppimisympäristöstä löytävä itseopiskelumateriaali. Opintojakso on saatavilla KAMK:n Reppu-oppimisympäristössä: https//reppu.kamk.fi.
Pakollinen kirjallisuus:
Alila, Kirsi, Eskelinen, Mervi ym. (2014). Varhaiskasvatuksen historia, nykytila ja kehittämisen suuntalinjat. Tausta-aineisto varhaiskasvatusta koskevaa lainsäädäntöä valmistelevan työryhmän tueksi. Opetus- ja kulttuuriministeriön työryhmämuistioita ja selvityksiä 2014:12. Helsinki. Sivut 1-54.
Meretniemi, M. (2015). Hyvä koti ja henkinen äitiys lastentarhatyön esikuvina. Aate- ja käsitehistoriallinen tutkielma Suomen varhaiskasvatuksen taustasta. Sivut 55-155.
sekä lisäksi Repun materiaali (verkkoluennot, artikkelit ja pakolliset tehtävät).
1. Kirjaudu oppimisympäristöön vierailijana, kun haluat vain selata materiaalia tai opiskella omatoimisesti, etkä tarvitse opintopisteitä tai todistusta.
Suora linkki: https://reppu.kamk.fi/course/view.php?id=686
2. Mikäli haluat kirjautua opintojakson opiskelijaksi.
Kirjaudu Reppu-oppimisympäristöön HAKA-tunnuksella tai luo itsellesi käyttäjätunnus tämän sivun avulla: https://reppu.kamk.fi/login/signup.php?
Syötä kurssiavain oikealla ylhäällä olevaan Easy Enrollment -kohtaan ja klikkaamalla kurssille -painiketta. Kurssiavain: fxawfe
Opetusmenetelmät
Nonstop-toteutukseen perustava opintojakso, jonka opiskelun voi aloittaa oman aikataulun mukaisesti.
Tämä opintojakso on toteutettu siten, että oppija voi edetä oman aikataulunsa mukaisesti. Opintojakson opetus ei ole aikaan tai paikkaan sidottua. Opiskelija voi halutessaan tallentaa oppimismateriaaleja omaan käyttöönsä.
Opettaja tarkistaa suorituksia kerran kuukaudessa (pl. kesä- ja heinäkuu) ja tekee merkinnät opintorekisteriin.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakson tentin ja oppimistehtävät voi suorittaa opiskelijan oman aikataulun mukaisesti. Tentin voi tehdä kerran ja uusia kerran.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on 2 opintopistettä, mikä vastaa n. 54 tuntia opiskelijan itsenäistä työskentelyä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin:
Tiedot:
- käyttää asianmukaisesti keskeisiä/yksittäisiä ammattialansa käsitteitä
- nimetä ja kuvailla ammattialansa perustiedot.
Taidot:
- toimia tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa
- toimia ohjattuna asianmukaisesti erilaisissa oppimis- ja toimintaympäristöissä
- käyttää toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja.
Asenteet:
- toimia ammatillisesti asiakastilanteissa
- toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut ryhmän jäsenet huomioon
- toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa suhteessa osaamistavoitteisiin:
Tiedot:
- käyttää johdonmukaisesti ammattialansa käsitteitä
- nimetä, kuvailla ja perustella ammattialansa perustiedot.
Taidot:
- valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella
- osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatapoja
- toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa tehtävissä kulloisessakin oppimis- ja toimintaympäristössä
- soveltaa tarkoituksenmukaisesti ammattialansa toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja.
Asenteet:
- toimia asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi
- toimia ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi
- perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin:
Tiedot:
- käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti ammattialansa käsitteitä sekä yhdistää niitä kokonaisuuksiksi.
Taidot:
- analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia toimintatapoja
- analysoida, reflektoida ja arvioida kriittisesti omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatatapoja hankkimansa tiedon avulla
- toimia itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti kulloisessakin oppimis- ja
toimintaympäristössä
- valita ja arvioida kriittisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja sekä käyttää niitä toiminnassaan.
Asenteet:
- toimia asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi
- toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa
- soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan.
Esitietovaatimukset
Ei vaadi aiempia suorituksia.
Lisätiedot
Suosittelen opintojakson opiskelua tietokoneen avulla. Osa tehtävistä ei välttämättä avaudu tai toimi normaalisti matkapuhelimen tai tabletin avulla tarkasteltuna (esim. osa teksteistä ei näy kunnolla).