Siirry suoraan sisältöön

Varhaiskasvatuksen perusteet (2 op)

Toteutuksen tunnus: AV00CI06-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

15.09.2023 - 31.12.2024

Ajoitus

01.09.2023 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

2 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Sote

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Jenni Korhonen

Ajoitusryhmät

  • Avoin AMK 1 (Koko: 100. Avoin AMK: 100.)

Ryhmät

  • AVOINAMK2024
    AVOINAMK2024
  • AVOINAMK2023
    AVOINAMK2023
  • AAMK
    Avoin AMK

Pienryhmät

  • Avoin AMK 1

Tavoitteet

5 opintopisteet toteutuksessa:
- Opiskelija tuntee varhaiskasvatussuunnitelman (vasu) perusteet, tavoitteet ja sisällöt.
- Tuntee suomalaisen varhaiskasvatusjärjestelmän kehittymisen sekä palvelua ohjaavaan keskeisen lainsäädännön.
- Hän perehtyy lapsen oppimista ja kehitystä kuvaaviin taustateorioihin.
- Ymmärtää varhaiskasvatuksen yhteiskunnallisen tehtävän ja osuuden suomalaisen hyvinvointia edistävän järjestelmän osana
- Opiskelija ymmärtää varhaiskasvatuksen arjen erilaiset tehtäväalueet ja toimijoiden roolit tässä, ja tietää, mikä on varhaiskasvatuksen sosionomin tehtävät varhaiskasvatuksessa.

2 opintopisteen toteutuksessa (KAMKstart):
- Tuntee suomalaisen varhaiskasvatusjärjestelmän kehittymisen sekä palvelua ohjaavaan keskeisen lainsäädännön.
- Hän perehtyy lapsen oppimista ja kehitystä kuvaaviin taustateorioihin.

Sisältö

5 opintopisteet toteutuksessa:
Kasvu, kehitys, oppiminen, varhaiskasvatussuunnitelma, oppimisen alueet varhaiskasvatussuunnitelmassa, lapsen osallisuuden edistäminen, laaja-alainen osaaminen, toimintakulttuuri, varhaiskasvatuksen sosionomin tehtävät.

2 opintopisteen toteutuksessa (KAMKstart):
Kasvu, kehitys, oppiminen, varhaiskasvatuksen historia, lapsen kehitystaustateoriat sekä keskeinen lainsäädäntö.

Aika ja paikka

Non-stop

Oppimateriaalit

Oppimisympäristöstä löytävä itseopiskelumateriaali. Opintojakso on saatavilla KAMK:n Reppu-oppimisympäristössä: https//reppu.kamk.fi. Pakollinen kirjallisuus kuvattu tarkemmin oppimisympäristössä.

1. Kirjaudu oppimisympäristöön vierailijana, kun haluat vain selata materiaalia tai opiskella omatoimisesti, etkä tarvitse opintopisteitä tai todistusta.

Suora linkki: https://reppu.kamk.fi/course/view.php?id=686

2. Mikäli haluat kirjautua opintojakson opiskelijaksi.

Kirjaudu Reppu-oppimisympäristöön HAKA-tunnuksella tai luo itsellesi käyttäjätunnus tämän sivun avulla: https://reppu.kamk.fi/login/signup.php?

Syötä kurssiavain oikealla ylhäällä olevaan Easy Enrollment -kohtaan ja klikkaamalla kurssille -painiketta. Kurssiavain: fxawfe

Opetusmenetelmät

Nonstop-toteutukseen perustava opintojakso, jonka opiskelun voi aloittaa oman aikataulun mukaisesti.

Tämä opintojakso on toteutettu siten, että oppija voi edetä oman aikataulunsa mukaisesti. Opintojakson opetus ei ole aikaan tai paikkaan sidottua. Opiskelija voi halutessaan tallentaa oppimismateriaaleja omaan käyttöönsä.

Opettaja tarkistaa suorituksia kerran kuukaudessa (pl. kesä- ja heinäkuu) ja tekee merkinnät opintorekisteriin.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakson tentin ja oppimistehtävät voi suorittaa opiskelijan oman aikataulun mukaisesti. Tentin voi tehdä kerran ja uusia kerran.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on 2 opintopistettä, mikä vastaa n. 54 tuntia opiskelijan itsenäistä työskentelyä.

Sisällön jaksotus

Opintojakso koostuu opintojakson sisällöistä laadituista luennoista ja niihin liittyvästä opetusmateriaalista verkossa. Opintojakson sisältö: 1. Varhaiskasvatuksen historia ja lapsen oppimisen ja kehityksen taustateoriat, 2. Varhaiskasvatuksen keskeinen lainsäädäntö

Lisätietoja opiskelijoille

Suosittelen opintojakson opiskelua tietokoneen avulla. Osa tehtävistä ei välttämättä avaudu tai toimi normaalisti matkapuhelimen tai tabletin avulla tarkasteltuna (esim. osa teksteistä ei näy kunnolla). Jos käytät älypuhelinta tai tablettia, suosittelen lataamaan erillisen Moodle-sovelluksen.

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan asteikolla 0-5: kiitettävä (5), hyvä (4 tai 3), tyydyttävä (2 tai 1) ja hylätty (0).
Opintojakson arvosana muodostuu lainsäädäntötehtävän ja tentin arvosanojen keskiarvosta.
Hyväksytty suoritus edellyttää kaikkien opintojaksoon sisältyvien oppimistehtävien suorittamista.

Hylätty (0)

Opiskelijan on saatava verkkotentissä yli puolet kysymyksistä ja pisteistä oikein, jotta yksittäinen tentti/oppimistehtävä on hyväksytty.

Opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson keskeisiä osaamistavoitteita ja tyydyttävän arvosanan (1-2) perusvaatimuksia.

Toteutuksen arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin:

Tiedot:
- käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti ammattialansa käsitteitä sekä yhdistää niitä kokonaisuuksiksi.

Taidot:
- analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia toimintatapoja
- analysoida, reflektoida ja arvioida kriittisesti omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatatapoja hankkimansa tiedon avulla
- toimia itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti kulloisessakin oppimis- ja
toimintaympäristössä
- valita ja arvioida kriittisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja sekä käyttää niitä toiminnassaan.

Asenteet:
- toimia asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi
- toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa
- soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan

Toteutuksen arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa suhteessa osaamistavoitteisiin:

Tiedot:
- käyttää johdonmukaisesti ammattialansa käsitteitä
- nimetä, kuvailla ja perustella ammattialansa perustiedot.

Taidot:
- valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella
- osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatapoja
- toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa tehtävissä kulloisessakin oppimis- ja toimintaympäristössä
- soveltaa tarkoituksenmukaisesti ammattialansa toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja.

Asenteet:
- toimia asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi
- toimia ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi
- perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Toteutuksen arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin:

Tiedot:
- käyttää asianmukaisesti keskeisiä/yksittäisiä ammattialansa käsitteitä
- nimetä ja kuvailla ammattialansa perustiedot.

Taidot:
- toimia tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa
- toimia ohjattuna asianmukaisesti erilaisissa oppimis- ja toimintaympäristöissä
- käyttää toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja.

Asenteet:
- toimia ammatillisesti asiakastilanteissa
- toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut ryhmän jäsenet huomioon
- toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.