Skip to main content

Basics of early childhood education (2 cr)

Code: AV00CI06-3001

General information


Enrollment

15.09.2023 - 31.12.2024

Timing

01.09.2023 - 31.12.2024

Number of ECTS credits allocated

2 op

Virtual portion

2 op

Mode of delivery

Distance learning

Unit

Sote

Teaching languages

  • Finnish

Degree programmes

  • Sosionomikoulutus

Teachers

  • Jenni Korhonen

Scheduling groups

  • Avoin AMK 1 (Size: 100. Open UAS: 100.)

Groups

  • AVOINAMK2024
    AVOINAMK2024
  • AVOINAMK2023
    AVOINAMK2023
  • AAMK
    Avoin AMK

Small groups

  • Open UAS 1

Objective

On 5 credit course:
The students will know the principles, goals and contents of the early childhood education syllabus and the development of the Finnish early childhood education system and the key legislation governing this service.
They will become acquainted with the background theories describing learning and development in childhood and understand the social function and contribution of early childhood education within wellbeing promotion in Finland.
The students will understand the everyday tasks of early childhood education and the roles of the professionals within it, while knowing what the duties of a social services professional in early childhood education are.

On 2 credit course (KAMKstart):
They will become acquainted with the background theories describing learning and development in childhood and understand the social function and contribution of early childhood education within wellbeing promotion in Finland.
The students will understand the everyday tasks of early childhood education and the roles of the professionals within it, while knowing what the duties of a social services professional in early childhood education are.

Content

On 5 credit course:
Growth, development, learning, early childhood education syllabus, areas of learning in the early childhood education syllabus, promotion of inclusion of children, wide-ranging competences, operational culture, tasks of the social services professional in early childhood education.

Location and time

Non-stop

Materials

Oppimisympäristöstä löytävä itseopiskelumateriaali. Opintojakso on saatavilla KAMK:n Reppu-oppimisympäristössä: https//reppu.kamk.fi. Pakollinen kirjallisuus kuvattu tarkemmin oppimisympäristössä.

1. Kirjaudu oppimisympäristöön vierailijana, kun haluat vain selata materiaalia tai opiskella omatoimisesti, etkä tarvitse opintopisteitä tai todistusta.

Suora linkki: https://reppu.kamk.fi/course/view.php?id=686

2. Mikäli haluat kirjautua opintojakson opiskelijaksi.

Kirjaudu Reppu-oppimisympäristöön HAKA-tunnuksella tai luo itsellesi käyttäjätunnus tämän sivun avulla: https://reppu.kamk.fi/login/signup.php?

Syötä kurssiavain oikealla ylhäällä olevaan Easy Enrollment -kohtaan ja klikkaamalla kurssille -painiketta. Kurssiavain: fxawfe

Teaching methods

Nonstop-toteutukseen perustava opintojakso, jonka opiskelun voi aloittaa oman aikataulun mukaisesti.

Tämä opintojakso on toteutettu siten, että oppija voi edetä oman aikataulunsa mukaisesti. Opintojakson opetus ei ole aikaan tai paikkaan sidottua. Opiskelija voi halutessaan tallentaa oppimismateriaaleja omaan käyttöönsä.

Opettaja tarkistaa suorituksia kerran kuukaudessa (pl. kesä- ja heinäkuu) ja tekee merkinnät opintorekisteriin.

Exam schedules

Opintojakson tentin ja oppimistehtävät voi suorittaa opiskelijan oman aikataulun mukaisesti. Tentin voi tehdä kerran ja uusia kerran.

Student workload

Opintojakso on 2 opintopistettä, mikä vastaa n. 54 tuntia opiskelijan itsenäistä työskentelyä.

Content scheduling

Opintojakso koostuu opintojakson sisällöistä laadituista luennoista ja niihin liittyvästä opetusmateriaalista verkossa. Opintojakson sisältö: 1. Varhaiskasvatuksen historia ja lapsen oppimisen ja kehityksen taustateoriat, 2. Varhaiskasvatuksen keskeinen lainsäädäntö

Further information

Suosittelen opintojakson opiskelua tietokoneen avulla. Osa tehtävistä ei välttämättä avaudu tai toimi normaalisti matkapuhelimen tai tabletin avulla tarkasteltuna (esim. osa teksteistä ei näy kunnolla). Jos käytät älypuhelinta tai tablettia, suosittelen lataamaan erillisen Moodle-sovelluksen.

Evaluation scale

0 - 5

Assessment methods and criteria

Opintojakso arvioidaan asteikolla 0-5: kiitettävä (5), hyvä (4 tai 3), tyydyttävä (2 tai 1) ja hylätty (0).
Opintojakson arvosana muodostuu lainsäädäntötehtävän ja tentin arvosanojen keskiarvosta.
Hyväksytty suoritus edellyttää kaikkien opintojaksoon sisältyvien oppimistehtävien suorittamista.

Assessment criteria, fail (0)

Opiskelijan on saatava verkkotentissä yli puolet kysymyksistä ja pisteistä oikein, jotta yksittäinen tentti/oppimistehtävä on hyväksytty.

Opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson keskeisiä osaamistavoitteita ja tyydyttävän arvosanan (1-2) perusvaatimuksia.

Toteutuksen arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin:

Tiedot:
- käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti ammattialansa käsitteitä sekä yhdistää niitä kokonaisuuksiksi.

Taidot:
- analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia toimintatapoja
- analysoida, reflektoida ja arvioida kriittisesti omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatatapoja hankkimansa tiedon avulla
- toimia itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti kulloisessakin oppimis- ja
toimintaympäristössä
- valita ja arvioida kriittisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja sekä käyttää niitä toiminnassaan.

Asenteet:
- toimia asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi
- toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa
- soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan

Toteutuksen arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa suhteessa osaamistavoitteisiin:

Tiedot:
- käyttää johdonmukaisesti ammattialansa käsitteitä
- nimetä, kuvailla ja perustella ammattialansa perustiedot.

Taidot:
- valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella
- osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatapoja
- toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa tehtävissä kulloisessakin oppimis- ja toimintaympäristössä
- soveltaa tarkoituksenmukaisesti ammattialansa toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja.

Asenteet:
- toimia asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi
- toimia ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi
- perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Toteutuksen arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin:

Tiedot:
- käyttää asianmukaisesti keskeisiä/yksittäisiä ammattialansa käsitteitä
- nimetä ja kuvailla ammattialansa perustiedot.

Taidot:
- toimia tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa
- toimia ohjattuna asianmukaisesti erilaisissa oppimis- ja toimintaympäristöissä
- käyttää toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja.

Asenteet:
- toimia ammatillisesti asiakastilanteissa
- toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut ryhmän jäsenet huomioon
- toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.