Palvelumuotoilu (5 op)
Toteutuksen tunnus: YA00BR17-3008
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.08.2025 - 31.08.2025
Ajoitus
01.09.2025 - 15.12.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
TKI-osuus
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
KAMK Master School
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Vastuullisen liiketoiminnan kehittämisen ja johtamisen koulutus
Opettaja
- Maarit Vuorinen
Ryhmät
-
AYM24SAYM24S
-
TLY24STLY24S
-
LYL24SVLYL24SV
-
SJY24SSJY24S
-
LYL24SLYL24S
-
ALY24SALY24S
-
SYT24SSYT24S
Tavoitteet
Sinä kykenet kuvaamaan keskeisimmät palvelumuotoilun käsitteet, painotukset ja tavoitteet. Sinä ymmärrät muotoiluajattelun perusperiaatteet liiketoiminnan kehittämistyössä ja osaat tavoitella sekä tulkita käyttäjän ja asiakkaan tarpeita oman osaamisalasi erityispiirteiden valossa. Sinä osaat kehittää ja johtaa työyhteisöä käyttämällä olemassa olevia palveluprosesseja muotoilu- ja innovaatiolähtöisesti. Uudet innovatiiviset ratkaisumallit suunnitellaan toteutettavaksi tehokkaasti huomioiden ennakoivan kehittämisen. Sinä tunnet palvelumuotoiluprosessin eri vaiheet ja osaat hyödyntää tätä osaamista luovasti käytännössä. Sinä opit tuntemaan ja soveltamaan palvelumuotoilussa hyödynnettäviä luovia työkaluja ja tutkimusmenetelmiä sekä omaksut vastuullisia toimintatapoja ja tuet kestävyysmuutosta työyhteisössä ja yhteiskunnassa.
Sisältö
Muotoiluajattelun perusperiaatteet ja tärkeimmät käsitteet
Palvelumuotoiluprosessin vaiheet (tutki, ymmärrä, kehitä, toteuta)
Palvelumuotoilussa hyödynnettävät luovat työkalut ja tutkimusmenetelmät
Muotoilulähtöinen innovaatioprosessi ja ennakoiva kehittäminen
Kestävyysmuutoksen tukeminen työyhteisössä ja yhteiskunnassa
Palvelumuotoilu-case valitusta aiheesta: suunnittelu, organisointi, tiedonkeruu, ideointi
Aika ja paikka
Verkko-opetus
19.9. klo 12.30 - 16.00
6.11. klo 12.30 - 16.00
4.12. klo 8.30 - 11.30
Nauhoitettuja luentoja noin 12 h.
Arvioinnin viimeistely 2 viikkoa projektityön palauttamisen jälkeen 9.12. Muut tehtävät palautetaan viimeisellä verkkotapaamiskerralla 4.12.
Oppimateriaalit
Kurssimateriaali on saatavilla Reppu oppimisympäristössä. Materiaali käydään läpi kurssin alussa. Opiskelijalla on mahdollisuus valita tarjolla olevasta kirja- ja artikkeliluettelosta haluamansa kirjan (Kirjasukellu, laajennettu abstrakti) Opiskelija voi myös ehdottaa omaa kirjaa, artikkelia, jos hyödyntää sitä esim. työtehtävissä tai opinnäytetyössä.
Opetusmenetelmät
Verkko-opetus, itsenäiset ja ryhmätehtävät, loppuprojektityö ryhmissä.
1. Ennakkotehtävä: Muotoiluajattelu vs. Palvelumuotoilu - konseptin kuvaus: hyv/hyl, itsenäinen tehtävä, (3 tuntia)
2. Kirjareferaatti: hyv/hyl, itsenäinen tehtävä, (25 tuntia)
3. Akateeminen artikkeli, laajennettu abstrakti: hyv/hyl, itsenäinen tehtävä, (10 tuntia)
4. Käytännön palvelumuotoilu -case: arvio 1 - 5, ryhmätehtävä: 3-5 opisk. / ryhmä, (noin 70 - 75 tuntia). Esitys ja kirjallinen raportti.
12 online lähiopetus ja nauhoitettuja luentoja noin 12 tuntia.
Mahdollisuus ryhmätutorointiin noin 2 h.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Voi hopsata tai hakea korvaavaa suoritusta vastaavalla opintojaksolla, jonka on suorittanut yliopistossa tai ylemmässä ammattikorkeakoulussa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Verkkopetus 12 h, itsenäiset ja ryhmätehtävät, projektityö.
1. Ennakkotehtävä, hyv/hyl (3 tuntia), itsenäinen tehtävä
2. Kirjasukellus, hyv/hyl (25 tuntia), itsenäinen tehtävä
3. Laajennettu abstrakti, hyv/hyl, (10 tuntia), itsenäinen tehtävä
4. Palvelumuotoiluprojekti 1 - 5 ( 75 tuntia), group assignment: presentation & written assignment
12 tuntia verkkoluentoja ja noin 12 tuntia nauhoitettuja luentoja.
Sisällön jaksotus
Kaksi verkkoluentoa syyskuussa ja marraskuussa. Viimeisessä verkkotapaamisessa projektitöiden loppuesitykset, josta viikon päästä kirjallisen projektiraportin palautus.
Kurssitehtävät ja luennot pohjustavat projektityön tekemistä.
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
1. Ennakkotehtävä, hyv/hyl, itsenäinen tehtävä
2. Kirjasukellus, hyv/hyl, itsenäinen tehtävä
3. Laajennettu abstrakti, hyv/hyl, itsenäinen tehtävä
4. Palvelumuotoilun projektityö 1 - 5, ryhmätehtävä: presentaatio & kirjallinen raportti
Sanallisessa (hyväksytty - hylätty) arvioinnissa hyväksytyn suorituksen raja on 70
% tehtävistä oikein, numeerisessa arvioinnissa 50 % (1 - 5).
Toteutuksen arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen (5) - Kaikki kurssitehtävät on suoritettu erittäin korkeatasoisesti: Teorioita, käsitteitä, prosesseja ja luovia työkaluja on hyödynnetty ja sovellettu omintakeisesti. Arvioitavan tehtävän ohjeistusta on noudatettu tarkasti. Työn rakenne ja esitystapa sekä työpajatyöskentely on korkealaatuista. Viestintä ja tiimityöskentely on ollut dialogiin perustuvaa ja tehokasta. Ratkaisujen perustelut ovat tarkkoja ja monipuolisia sekä vastaavat tehtävänantoon. Kurssityöt on suoritettu laajalla ja luovalla otteella. Opiskelijalla on erinomainen kyky tehdä realistisia ratkaisuja vaikeankin aineiston perusteella. Sisällön analyysi, synteesi, arviointi ja kriittinen reflektointi on erittäin monipuolista. Opiskelija osoittaa luovuutta ja systemaattisuutta sekä tarjoaa myös vaihtoehtoisia lähestymistapoja.
Toteutuksen arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä (3-4) - Kurssitehtävien suorittaminen on ollut hyvällä tasolla:
Teorioita, käsitteitä, prosesseja ja luovia työkaluja on hyödynnetty ja sovellettu hyvin ja tavoitteiden mukaisesti. Tehtävissä ei havaittavia merkittäviä väärinkäsityksiä tai virheitä. Arvioitavien tehtävien ohjeistuksia on noudatettu tavoitteiden mukaisesti. Työn rakenne ja esitystapa sekä työpajatyöskentely saavuttanut tavoitteet hyvin. Viestintä ja tiimityöskentely on ollut dialogiin perustuvaa ja rakentavaa. Argumentointi on osittain jäsenneltyä ja / tai selkeää. Tehtävissä on hyödynnetty jossakin määrin omaperäisyyttä. Tehtävissä on päädytty asianmukaisiin johtopäätöksiin vaikeankin aineiston kohdalla. Sisällön analyysi, synteesi, arviointi ja kriittinen reflektointi on kohtuullista. Opiskelija osoittaa riittävää ongelmanratkaisutaitoa, luovuutta ja systemaattisuutta.
Toteutuksen arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tyydyttävä (1-2) – Kurssitehtävien suorittaminen on täyttänyt arviointiperusteet: Teorioita, käsitteitä, prosesseja ja luovia työkaluja on tarkasteltu, mutta niissä on epätarkkuuksia ja / tai pieniä väärinkäsitykset, ei kuitenkaan merkittäviä virheitä. Arvioitavien tehtävien ohjeistuksia on noudatettu osittain tai suurin piirtein tavoitteiden mukaisesti. Työn rakenne ja esitystapa sekä työpajatyöskentely saavuttanut tavoitteet osittain tai hyvin. Viestintä ja tiimityöskentely onnistuu hyvin tai tuottaa hieman hankaluuksia. Oppimistehtävät on ratkaistu / suoritettu tavanmukaisella tavalla. Tehtävissä on päädytty yksinkertaisiin johtopäätöksiin ja teoria-aineiston hyödyntäminen on suppeaa tai vajaata. Sisällön analyysi, synteesi, arviointi sekä kriittinen reflektointi on rajallista tai sitä ei ole lainkaan. Opiskelija osoittaa tyydyttävää ongelmanratkaisutaitoa, luovuutta ja systemaattisuutta.
Lisätiedot
Arviointiasteikko 1-5
Erinomainen (5) - Kaikki kurssitehtävät on suoritettu erittäin korkeatasoisesti: Teorioita, käsitteitä, prosesseja ja luovia työkaluja on hyödynnetty ja sovellettu omintakeisesti. Arvioitavan tehtävän ohjeistusta on noudatettu tarkasti. Työn rakenne ja esitystapa sekä työpajatyöskentely on korkealaatuista. Viestintä ja tiimityöskentely on ollut dialogiin perustuvaa ja tehokasta. Ratkaisujen perustelut ovat tarkkoja ja monipuolisia sekä vastaavat tehtävänantoon. Kurssityöt on suoritettu laajalla ja luovalla otteella. Opiskelijalla on erinomainen kyky tehdä realistisia ratkaisuja vaikeankin aineiston perusteella. Sisällön analyysi, synteesi, arviointi ja kriittinen reflektointi on erittäin monipuolista. Opiskelija osoittaa luovuutta ja systemaattisuutta sekä tarjoaa myös vaihtoehtoisia lähestymistapoja.
Hyvä (3-4) - Kurssitehtävien suorittaminen on ollut hyvällä tasolla:
Teorioita, käsitteitä, prosesseja ja luovia työkaluja on hyödynnetty ja sovellettu hyvin ja tavoitteiden mukaisesti. Tehtävissä ei havaittavia merkittäviä väärinkäsityksiä tai virheitä. Arvioitavien tehtävien ohjeistuksia on noudatettu tavoitteiden mukaisesti. Työn rakenne ja esitystapa sekä työpajatyöskentely saavuttanut tavoitteet hyvin. Viestintä ja tiimityöskentely on ollut dialogiin perustuvaa ja rakentavaa. Argumentointi on osittain jäsenneltyä ja / tai selkeää. Tehtävissä on hyödynnetty jossakin määrin omaperäisyyttä. Tehtävissä on päädytty asianmukaisiin johtopäätöksiin vaikeankin aineiston kohdalla. Sisällön analyysi, synteesi, arviointi ja kriittinen reflektointi on kohtuullista. Opiskelija osoittaa riittävää ongelmanratkaisutaitoa, luovuutta ja systemaattisuutta.
Tyydyttävä (1-2) – Kurssitehtävien suorittaminen on täyttänyt arviointiperusteet: Teorioita, käsitteitä, prosesseja ja luovia työkaluja on tarkasteltu, mutta niissä on epätarkkuuksia ja / tai pieniä väärinkäsitykset, ei kuitenkaan merkittäviä virheitä. Arvioitavien tehtävien ohjeistuksia on noudatettu osittain tai suurin piirtein tavoitteiden mukaisesti. Työn rakenne ja esitystapa sekä työpajatyöskentely saavuttanut tavoitteet osittain tai hyvin. Viestintä ja tiimityöskentely onnistuu hyvin tai tuottaa hieman hankaluuksia. Oppimistehtävät on ratkaistu / suoritettu tavanmukaisella tavalla. Tehtävissä on päädytty yksinkertaisiin johtopäätöksiin ja teoria-aineiston hyödyntäminen on suppeaa tai vajaata. Sisällön analyysi, synteesi, arviointi sekä kriittinen reflektointi on rajallista tai sitä ei ole lainkaan. Opiskelija osoittaa tyydyttävää ongelmanratkaisutaitoa, luovuutta ja systemaattisuutta.