Tietotyön johtaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: YA00CK13-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.08.2025 - 31.08.2025
Ajoitus
01.09.2025 - 20.12.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
KAMK Master School
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Teknologiaosaamisen johtamisen koulutus
- Tietojenkäsittelyn ja liiketoimintaosaamisen koulutus
Opettaja
- Master Opex Virtuaali Master Opex Virtuaali
- Tanja Korhonen
Ryhmät
-
TJY25STJY25S
-
DAY25SDAY25S
-
TTY25STTY25S
Tavoitteet
Opiskelija
• Osaa kehittää ammatillisia taitojaan ja valmiuksiaan tulevaisuuden muuttuvan työelämän vaatimusten mukaan sekä
soveltaa osaamistaan myös oman kentän ulkopuolella synnyttäen näin itselleen uudenlaisia työmahdollisuuksia
• Tuntee erilaisia tiedonhaku- ja kehittämismenetelmiä sekä osaa soveltaa niitä
• Ymmärtää tietointensiivisen työn johtamisen erityispiirteitä ja tietotyöhön liittyvät käsitteet
• Ymmärtää tietointensiivisen työn erityispiirteet eri tilanteissa
• Tunnistaa erilaisia johtajuuden nykysuuntia ja niiden vaikutuksia organisaation toiminnassa ja omassa työssä
• Tunnistaa ja kehittää erilaisia luovia ja innovatiivisia tapoja tehdä työtä
• Osaa johtaa tiimiä soveltuvalla johtamistyylillä ja kehittää ja itseään tiimin jäsenenä
• Osaa ennakoida tulevaisuuden työelämän kehittymistä ja kehittää muutoskyvykkyyttään
Sisältö
• Tietotyö, tietopääoma, asiantuntijatyö ja tietotyöläisyys
• Eri johtamistyylit boss vs. leader
• Tietotyön johtaminen
• Innovatiivinen ja luova työntekijä
• Asiakasymmärrys
• Vastuullisuus johtamisessa
• Aineeton pääoma
• Hybridi- ja etätyö
• Tiimityö
• Resilienssi
• Luottamus ja psykologinen turvallisuus organisaatiossa
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osoittaa erinomaista kykyä kehittää ammatillisia taitojaan ja valmiuksiaan tulevaisuuden työelämän tarpeisiin. Hän soveltaa osaamistaan laajasti ja innovatiivisesti, synnyttäen siten itselleen uudenlaisia työmahdollisuuksia. Opiskelija hallitsee monipuolisesti erilaiset tiedonhaku- ja kehittämismenetelmät ja kykenee soveltamaan niitä vaativissa tilanteissa tehokkaasti. Hän osoittaa syvällistä ymmärrystä tietointensiivisen työn johtamisen erityispiirteistä ja käsitteistä sekä niiden soveltamisesta käytännön tilanteissa. Opiskelija kehittää luovia ja innovatiivisia tapoja tehdä työtä ja soveltaa niitä tehokkaasti käytännössä. Opiskelija osaa erinomaisesti kuvata tiiminjohtamista tilanteeseen sopivalla johtamistyylillä ja tuntee hyvin keinoja, joilla edistää tiiminsä jäsenten kehittymistä, muutoskyvykkyyttä ja psykologista turvallisuutta eri tilanteissa. Opiskelija toimii erinomaisesti tiimissä, osoittaen luovuutta ja aktiivisuutta.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa kehittää ammatillisia taitojaan ja valmiuksiaan tulevaisuuden työelämän tarpeisiin. Hän osallistuu aktiivisesti tehtäviin ja osoittaa valmiutta soveltaa osaamistaan myös oman kentän ulkopuolella. Opiskelija tunnistaa ja soveltaa erilaisia tiedonhaku- ja kehittämismenetelmiä hyvin tehtävissä. Hän osoittaa hyvää ymmärrystä tietointensiivisen työn johtamisen erityispiirteistä ja käsitteistä sekä niiden soveltamisesta eri tilanteissa. Opiskelija osaa kuvata opintojaksolla esitettyjä käsitteitä laajasti ja soveltavasti. Opiskelija osoittaa kykyä kehittää luovia ja innovatiivisia työtapoja, ja hän pystyy tarvittaessa soveltamaan niitä käytännön tilanteissa. Opiskelija osaa kuvata tilanteeseen sopivia johtamistyylejä ja osaa kuvata muutoskyvykkyyden ja psykologisen turvallisuuden merkitystä tiimityössä. Tehtävissä hän toimii aktiivisesti tiimissä ja tukee muiden jäsenten kehittymistä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osoittaa halua kehittää ammatillisia taitojaan ja valmiuksiaan tulevaisuuden työelämän tarpeisiin. Hän on osallistunut kaikkiin opintojakson tehtäviin ja toiminut osana tiimiä. Opiskelija tunnistaa perusperiaatteita tiedonhaussa ja kehittämisessä sekä tunnistaa opintojaksolla esitetyt käsitteet. Opiskelija ymmärtää pääpiirteet tietointensiivisen työn johtamisessa sekä eri johtamistavoissa. Opiskelija tunnistaa erilaisten johtamistyylien sekä työtapojen merkityksen ja osoittaa halua kehittää näitä taitojaan edelleen.