Skip to main content

Tietotyön johtaminen (5 cr)

Code: YA00CK13-3001

General information


Enrollment

02.08.2025 - 31.08.2025

Timing

01.09.2025 - 20.12.2025

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

5 op

RDI portion

3 op

Mode of delivery

Distance learning

Unit

KAMK Master School

Teaching languages

  • Finnish

Degree programmes

  • Master’s Degree in Technology Competence Management
  • Business Information Technology and Business Expertise Degree (Masters)

Teachers

  • Kirsi Meriläinen
  • Tanja Korhonen

Groups

  • TLY25S
    TLY25S
  • TTY25S
    TTY25S

Objective

Opiskelija
• Osaa kehittää ammatillisia taitojaan ja valmiuksiaan tulevaisuuden muuttuvan työelämän vaatimusten mukaan sekä
soveltaa osaamistaan myös oman kentän ulkopuolella synnyttäen näin itselleen uudenlaisia työmahdollisuuksia
• Tuntee erilaisia tiedonhaku- ja kehittämismenetelmiä sekä osaa soveltaa niitä
• Ymmärtää tietointensiivisen työn johtamisen erityispiirteitä ja tietotyöhön liittyvät käsitteet
• Ymmärtää tietointensiivisen työn erityispiirteet eri tilanteissa
• Tunnistaa erilaisia johtajuuden nykysuuntia ja niiden vaikutuksia organisaation toiminnassa ja omassa työssä
• Tunnistaa ja kehittää erilaisia luovia ja innovatiivisia tapoja tehdä työtä
• Osaa johtaa tiimiä soveltuvalla johtamistyylillä ja kehittää ja itseään tiimin jäsenenä
• Osaa ennakoida tulevaisuuden työelämän kehittymistä ja kehittää muutoskyvykkyyttään

Content

• Tietotyö, tietopääoma, asiantuntijatyö ja tietotyöläisyys
• Eri johtamistyylit boss vs. leader
• Tietotyön johtaminen
• Innovatiivinen ja luova työntekijä
• Asiakasymmärrys
• Vastuullisuus johtamisessa
• Aineeton pääoma
• Hybridi- ja etätyö
• Tiimityö
• Resilienssi
• Luottamus ja psykologinen turvallisuus organisaatiossa

Evaluation scale

0 - 5

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija osoittaa halua kehittää ammatillisia taitojaan ja valmiuksiaan tulevaisuuden työelämän tarpeisiin. Hän on osallistunut kaikkiin opintojakson tehtäviin ja toiminut osana tiimiä. Opiskelija tunnistaa perusperiaatteita tiedonhaussa ja kehittämisessä sekä tunnistaa opintojaksolla esitetyt käsitteet. Opiskelija ymmärtää pääpiirteet tietointensiivisen työn johtamisessa sekä eri johtamistavoissa. Opiskelija tunnistaa erilaisten johtamistyylien sekä työtapojen merkityksen ja osoittaa halua kehittää näitä taitojaan edelleen.

Assessment criteria, good (3)

Opiskelija osaa kehittää ammatillisia taitojaan ja valmiuksiaan tulevaisuuden työelämän tarpeisiin. Hän osallistuu aktiivisesti tehtäviin ja osoittaa valmiutta soveltaa osaamistaan myös oman kentän ulkopuolella. Opiskelija tunnistaa ja soveltaa erilaisia tiedonhaku- ja kehittämismenetelmiä hyvin tehtävissä. Hän osoittaa hyvää ymmärrystä tietointensiivisen työn johtamisen erityispiirteistä ja käsitteistä sekä niiden soveltamisesta eri tilanteissa. Opiskelija osaa kuvata opintojaksolla esitettyjä käsitteitä laajasti ja soveltavasti. Opiskelija osoittaa kykyä kehittää luovia ja innovatiivisia työtapoja, ja hän pystyy tarvittaessa soveltamaan niitä käytännön tilanteissa. Opiskelija osaa kuvata tilanteeseen sopivia johtamistyylejä ja osaa kuvata muutoskyvykkyyden ja psykologisen turvallisuuden merkitystä tiimityössä. Tehtävissä hän toimii aktiivisesti tiimissä ja tukee muiden jäsenten kehittymistä.

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelija osoittaa erinomaista kykyä kehittää ammatillisia taitojaan ja valmiuksiaan tulevaisuuden työelämän tarpeisiin. Hän soveltaa osaamistaan laajasti ja innovatiivisesti, synnyttäen siten itselleen uudenlaisia työmahdollisuuksia. Opiskelija hallitsee monipuolisesti erilaiset tiedonhaku- ja kehittämismenetelmät ja kykenee soveltamaan niitä vaativissa tilanteissa tehokkaasti. Hän osoittaa syvällistä ymmärrystä tietointensiivisen työn johtamisen erityispiirteistä ja käsitteistä sekä niiden soveltamisesta käytännön tilanteissa. Opiskelija kehittää luovia ja innovatiivisia tapoja tehdä työtä ja soveltaa niitä tehokkaasti käytännössä. Opiskelija osaa erinomaisesti kuvata tiiminjohtamista tilanteeseen sopivalla johtamistyylillä ja tuntee hyvin keinoja, joilla edistää tiiminsä jäsenten kehittymistä, muutoskyvykkyyttä ja psykologista turvallisuutta eri tilanteissa. Opiskelija toimii erinomaisesti tiimissä, osoittaen luovuutta ja aktiivisuutta.