Siirry suoraan sisältöön

Älykäs taloushallinto (5 op)

Toteutuksen tunnus: LT00BX62-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.07.2025 - 31.07.2025

Ajoitus

01.08.2025 - 31.12.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Business

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Liiketalouden koulutus

Opettaja

  • Taneli Rantaharju
  • Eija Pekkonen

Ryhmät

  • LLT23SH
    LLT23SH

Tavoitteet

Opiskelija perehtyy älykkääseen taloushallintoon, prosesseihin ja tiedolla johtamiseen.
Opiskelija tutustuu älykästä taloushallintoa mahdollistaviin toimintatapoihin, menetelmiin ja työkaluihin.
Opiskelija ymmärtää älykkään taloushallinnon merkityksen liiketoiminnan kehittämisessä.
Opiskelija tutustuu ohjelmistorobotiikkaan ja sen soveltamiskohteisiin taloushallinnossa.

Sisältö

Taloushallinnon tehtävät ja rooli liiketoiminnassa
Taloushallinnon prosessit ja niiden kehittäminen
Järjestelmät ja työkalut
Raportointi ja analytiikka

Oppimateriaalit

Aho, A. 2019. Kirjanpitäjästä konsultiksi. Pääkirja. Helsinki: Alma Talent. Löytyy Kamk:n Alma Talent bisneskirjastosta.
Aho, A., Annala, T., Huhtala O. & Jutila, J. (2018). Taloushallinnon automaatio muuttaa toimintatavat ja työnkuvat. Saatavilla 18.1.2021. https://tilisanomat.fi/teknologia/taloushallinnon-automaatio-2

Anunti, T. 2020. Kirjanpitäjän rooli muuttuu – Muuttuvatko vastuun rajat? Tilisanomat. Viitattu 23.10.2021. https://tilisanomat.fi/palkka-ja-henkilostohallinto/kirjanpitajan-rooli-muuttuu-muuttuvatko-vastuun-rajat

Kaarlejärvi, S. & Salminen, T. 2018. Älykäs taloushallinto: automaation aika. Helsinki: Alma Talent. Löytyy Kamk:n Alma Talent bisneskirjastosta.

Kalliovaara, M. & Lyytikäinen, J. 2021. Sähköisen taloushallinnon hyödyt. Tilisanomat. Viitattu 23.10.2021. https://tilisanomat.fi/teknologia/sahkoisen-taloushallinnon-hyodyt

Lahti, S. & Salminen, T. 2014. Digitaalinen taloushallinto. Helsinki: Sanoma Pro.

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija on osallistunut pienryhmätehtävän laatimiseen ja raportointiin sekä vertaisarviointiin aktiivisesti.
Pienryhmätehtävän laatimisessa on käytetty ajankohtaista ja laadukasta lähdemateriaalia.
Piententit: 70%