Siirry suoraan sisältöön

Kilpailukykyä markkinoille (5 op)

Toteutuksen tunnus: LT00BX30-3010

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

30.12.2024 - 26.01.2025

Ajoitus

01.01.2025 - 31.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Business

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Liiketalouden koulutus

Opettaja

  • Petri Lintumäki
  • Pia Kuittinen

Ryhmät

  • LLT24SM
    LLT24SM
  • LLT24SH
    LLT24SH
  • 14.01.2025 12:45 - 16:00, Kilpailukykyä markkinoille LT00BX30-3010
  • 21.01.2025 12:45 - 16:00, Kilpailukykyä markkinoille LT00BX30-3010
  • 30.01.2025 12:45 - 16:00, Kilpailukykyä markkinoille LT00BX30-3010
  • 06.02.2025 12:45 - 16:00, Kilpailukykyä markkinoille LT00BX30-3010
  • 13.02.2025 12:45 - 16:00, Kilpailukykyä markkinoille LT00BX30-3010
  • 19.02.2025 08:30 - 11:45, Kilpailukykyä markkinoille LT00BX30-3010
  • 26.02.2025 08:30 - 11:45, Kilpailukykyä markkinoille LT00BX30-3010
  • 07.04.2025 12:45 - 16:00, Kilpailukykyä markkinoille LT00BX30-3010
  • 15.04.2025 12:45 - 16:00, Kilpailukykyä markkinoille LT00BX30-3010
  • 22.04.2025 12:45 - 16:00, Kilpailukykyä markkinoille LT00BX30-3010
  • 30.04.2025 08:30 - 11:45, Kilpailukykyä markkinoille LT00BX30-3010
  • 07.05.2025 08:30 - 11:45, Kilpailukykyä markkinoille LT00BX30-3010
  • 14.05.2025 08:30 - 11:45, Kilpailukykyä markkinoille LT00BX30-3010
  • 21.05.2025 08:30 - 11:45, Kilpailukykyä markkinoille LT00BX30-3010
  • 28.05.2025 12:45 - 16:00, Kilpailukykyä markkinoille LT00BX30-3010

Tavoitteet

Opiskelija tuntee markkinoinnin peruskilpailukeinot ja ymmärtää asiakkuuksien hallinnan ja johtamisen merkityksen osana kannattavaa liiketoimintaa. Opiskelija osaa kehittää ja soveltaa asiakaslähtöisiä käytännön ratkaisuja sekä oppii arvioimaan ja hyödyntämään markkinointia organisaation kilpailukeinona.

Sisältö

Markkinoinnin kilpailukeinot
Asiakkuuksien hallinta
Palveluprosessit ja toimintaympäristö
Hinnoittelustrategiat
Saatavuuden kehittäminen
Markkinointiviestinnän osat

Aika ja paikka

Opiskelu tapahtuu kerran viikossa 2,5-tunnin lähitapaamisissa kampuksella. Suorituspaikka on merkitty Repussa olevaan aikatauluun.

Oppimateriaalit

Reppu: Luentomateriaalit, erikseen ilmoitetut artikkelit, raportit ja muu oheismateriaali.
Kirjallisuus: Bergström, Seija & Leppänen Arja (2015 tai uudempi painos) Yrityksen asiakasmarkkinointi: Markkinoinnin kilpailukeinot.

Opetusmenetelmät

Luennot, ohjatut harjoitukset, yhteistoiminnallinen opiskelu (esim. pari- ja ryhmätyöskentely) ja itsenäinen opiskelu.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Luennoilla mahdolliset (yrittäjä)vierailijat ja ohjatuttuina harjoituksina yrityksille tehtävät projektit.
Mahdolliset vierailut lähialueen yrityksiin ja tapahtumiin.

Työelämäjaksoon linkittyvät seuraavat suoritukset:
- Työkirja (yksilötehtävä, 1 op): Opintojaksolla opiskellut teoriat ja käsitteet havainnollistetaan ja analysoidaan raportissa, jossa hyödynnetään harjoittelupaikan tarjoamia käytäntöjä
- Harjoitteluraportti (1 op): Opintojakson sisältöä käsittelevä tehtävä

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Kampuksella Reppu-verkkotenttinä sovittuna ajankohtana.
Uusintatentti on KAMKin uusintatenttipäivinä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Sovitaan opettajan kanssa tapauskohtaisesti KAMKin pääperiaatteiden mukaisesti:
- Aiemmat opintojakson sisältöihin liittyvät korkeakoulusuoritukset voidaan hyväksilukea tapauskohtaisesti.
- Työelämässä aiemmin hankittua osaamista tunnistetaan (AHOT) tapauskohtaisesti.
- Opinnollistaminen eli nykyisessä työssä hankittava ja osoitettava opintojakson sisältöihin liittyvä osaaminen.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 opintopistettä tarkoittaa noin 135 tuntia opiskelijan työtä.

Arviointiasteikko

0 - 5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa hyödyntää ja soveltaa monipuolisesti aihealueen käsitteitä käytännön työ- ja tehtävätilanteiden ratkaisuissa. Käsitteiden käyttö on perusteltua ja asiantuntevaa.
Opiskelija osaa itsenäisesti ja kriittisesti hyödyntää ja vertailla eri teoriataustoja käytännön tilanteissa, ohjata tehtäväkokonaisuuden toteutusta, toimia itseohjautuvasti sekä reflektoida oppimaansa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Käsitteiden käyttö ja hyödyntäminen on johdonmukaista ja loogista.
Opiskelija osaa itsenäisesti hyödyntää teoriataustoja käytännön tilanteissa, perustella tehtäväkokonaisuuden toteutusta ja ratkaisujen valintaa sekä arvioida ratkaisujen onnistuneisuutta.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija kykenee kuvaamaan aihealueen peruskäsitteet ja pääelementtien sisällöt. Kuvaus vielä irrallista ja kokonaisuuden muodostaminen puutteellista.
Opiskelija osaa valita tilanteeseen sopivia keinoja ja kanavia sekä hyödyntää ainakin osittain eri teoriataustoja käytännön tehtävässä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Suoritukset
Opintojaksolla suoritetaan seuraavat osasuoritukset:
1 op = 20 p. Osallistuminen opetukseen ja erikseen määriteltyjen tehtävien tekeminen
1 op = 20 p. Tentti
1 op = 20 p. Ryhmätyö
1 op = 20 p. Työkirja (yksilötehtävä)
1 op = Harjoitteluraportin tämän opintojakson tehtävä (hyväksytty - täydennettävä -hylätty)

Arviointi
Opintojakso arvioidaan (1-5) kokonaispistemäärän (maks. 80 p.) perusteella seuraavasti:
5 = 90 % = 72 -80 p.
4 = 80 % = 64 - 71 p.
3 = 70 % = 56 - 63 p.
2 = 60 % = 48 - 55 p.
1 = min. 50 % = 40 – 47 p.
0 = < 50 % = alle 40 p.

Esitietovaatimukset

Asiakassuuntainen markkinointi

Lisätiedot

Päivätoteutuksessa opintojakso sisältää kevään Työelämäjakson (1 op). TKI 1 op