Kilpailukykyä markkinoille (5 op)
Toteutuksen tunnus: LT00BX30-3010
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
30.12.2024 - 26.01.2025
Ajoitus
01.01.2025 - 31.05.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Business
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Petri Lintumäki
- Pia Kuittinen
Ryhmät
-
LLT24SMLLT24SM
-
LLT24SHLLT24SH
- 14.01.2025 12:45 - 16:00, Kilpailukykyä markkinoille LT00BX30-3010
- 21.01.2025 12:45 - 16:00, Kilpailukykyä markkinoille LT00BX30-3010
- 30.01.2025 12:45 - 16:00, Kilpailukykyä markkinoille LT00BX30-3010
- 06.02.2025 12:45 - 16:00, Kilpailukykyä markkinoille LT00BX30-3010
- 13.02.2025 12:45 - 16:00, Kilpailukykyä markkinoille LT00BX30-3010
- 19.02.2025 08:30 - 11:45, Kilpailukykyä markkinoille LT00BX30-3010
- 26.02.2025 08:30 - 11:45, Kilpailukykyä markkinoille LT00BX30-3010
- 07.04.2025 12:45 - 16:00, Kilpailukykyä markkinoille LT00BX30-3010
- 15.04.2025 12:45 - 16:00, Kilpailukykyä markkinoille LT00BX30-3010
- 22.04.2025 12:45 - 16:00, Kilpailukykyä markkinoille LT00BX30-3010
- 30.04.2025 08:30 - 11:45, Kilpailukykyä markkinoille LT00BX30-3010
- 07.05.2025 08:30 - 11:45, Kilpailukykyä markkinoille LT00BX30-3010
- 14.05.2025 08:30 - 11:45, Kilpailukykyä markkinoille LT00BX30-3010
- 21.05.2025 08:30 - 11:45, Kilpailukykyä markkinoille LT00BX30-3010
- 28.05.2025 12:45 - 16:00, Kilpailukykyä markkinoille LT00BX30-3010
Tavoitteet
Opiskelija tuntee markkinoinnin peruskilpailukeinot ja ymmärtää asiakkuuksien hallinnan ja johtamisen merkityksen osana kannattavaa liiketoimintaa. Opiskelija osaa kehittää ja soveltaa asiakaslähtöisiä käytännön ratkaisuja sekä oppii arvioimaan ja hyödyntämään markkinointia organisaation kilpailukeinona.
Sisältö
Markkinoinnin kilpailukeinot
Asiakkuuksien hallinta
Palveluprosessit ja toimintaympäristö
Hinnoittelustrategiat
Saatavuuden kehittäminen
Markkinointiviestinnän osat
Aika ja paikka
Opiskelu tapahtuu kerran viikossa 2,5-tunnin lähitapaamisissa kampuksella. Suorituspaikka on merkitty Repussa olevaan aikatauluun.
Oppimateriaalit
Reppu: Luentomateriaalit, erikseen ilmoitetut artikkelit, raportit ja muu oheismateriaali.
Kirjallisuus: Bergström, Seija & Leppänen Arja (2015 tai uudempi painos) Yrityksen asiakasmarkkinointi: Markkinoinnin kilpailukeinot.
Opetusmenetelmät
Luennot, ohjatut harjoitukset, yhteistoiminnallinen opiskelu (esim. pari- ja ryhmätyöskentely) ja itsenäinen opiskelu.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Luennoilla mahdolliset (yrittäjä)vierailijat ja ohjatuttuina harjoituksina yrityksille tehtävät projektit.
Mahdolliset vierailut lähialueen yrityksiin ja tapahtumiin.
Työelämäjaksoon linkittyvät seuraavat suoritukset:
- Työkirja (yksilötehtävä, 1 op): Opintojaksolla opiskellut teoriat ja käsitteet havainnollistetaan ja analysoidaan raportissa, jossa hyödynnetään harjoittelupaikan tarjoamia käytäntöjä
- Harjoitteluraportti (1 op): Opintojakson sisältöä käsittelevä tehtävä
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Kampuksella Reppu-verkkotenttinä sovittuna ajankohtana.
Uusintatentti on KAMKin uusintatenttipäivinä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Sovitaan opettajan kanssa tapauskohtaisesti KAMKin pääperiaatteiden mukaisesti:
- Aiemmat opintojakson sisältöihin liittyvät korkeakoulusuoritukset voidaan hyväksilukea tapauskohtaisesti.
- Työelämässä aiemmin hankittua osaamista tunnistetaan (AHOT) tapauskohtaisesti.
- Opinnollistaminen eli nykyisessä työssä hankittava ja osoitettava opintojakson sisältöihin liittyvä osaaminen.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 opintopistettä tarkoittaa noin 135 tuntia opiskelijan työtä.
Arviointiasteikko
0 - 5
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa hyödyntää ja soveltaa monipuolisesti aihealueen käsitteitä käytännön työ- ja tehtävätilanteiden ratkaisuissa. Käsitteiden käyttö on perusteltua ja asiantuntevaa.
Opiskelija osaa itsenäisesti ja kriittisesti hyödyntää ja vertailla eri teoriataustoja käytännön tilanteissa, ohjata tehtäväkokonaisuuden toteutusta, toimia itseohjautuvasti sekä reflektoida oppimaansa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Käsitteiden käyttö ja hyödyntäminen on johdonmukaista ja loogista.
Opiskelija osaa itsenäisesti hyödyntää teoriataustoja käytännön tilanteissa, perustella tehtäväkokonaisuuden toteutusta ja ratkaisujen valintaa sekä arvioida ratkaisujen onnistuneisuutta.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija kykenee kuvaamaan aihealueen peruskäsitteet ja pääelementtien sisällöt. Kuvaus vielä irrallista ja kokonaisuuden muodostaminen puutteellista.
Opiskelija osaa valita tilanteeseen sopivia keinoja ja kanavia sekä hyödyntää ainakin osittain eri teoriataustoja käytännön tehtävässä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Suoritukset
Opintojaksolla suoritetaan seuraavat osasuoritukset:
1 op = 20 p. Osallistuminen opetukseen ja erikseen määriteltyjen tehtävien tekeminen
1 op = 20 p. Tentti
1 op = 20 p. Ryhmätyö
1 op = 20 p. Työkirja (yksilötehtävä)
1 op = Harjoitteluraportin tämän opintojakson tehtävä (hyväksytty - täydennettävä -hylätty)
Arviointi
Opintojakso arvioidaan (1-5) kokonaispistemäärän (maks. 80 p.) perusteella seuraavasti:
5 = 90 % = 72 -80 p.
4 = 80 % = 64 - 71 p.
3 = 70 % = 56 - 63 p.
2 = 60 % = 48 - 55 p.
1 = min. 50 % = 40 – 47 p.
0 = < 50 % = alle 40 p.
Esitietovaatimukset
Asiakassuuntainen markkinointi
Lisätiedot
Päivätoteutuksessa opintojakso sisältää kevään Työelämäjakson (1 op). TKI 1 op